Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

Runt 6 timmar av surf, dvs. WiFi på, Chrome på och foobar2000 (FLAC uppspelning).

Permalänk
Medlem

Oj, låter ju jättebra! i7?

Permalänk
Medlem

i3:an i7:an bör prestera likadant

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss en beställning på i7

Permalänk
Medlem

När man läser i den här tråden önskar man nästan att man inte uppgraderade burken i höstas och höll ut och köpte en sån här med i3a eller i7a istället. Nåja, det finns nog en del fina laptops till fina priser när det är dags att byta nästa gång också

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Hej allihopa! Ja köpte en i3 och den kom igår. Är väldigt nöjd men!? när ja kollar på 1080p filmer på youtube hackar de?
Beror det på att datan inte klarar av o se 1080p filmer? Eller är det något annat?

Hare fint:)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av grindlife:

Hej allihopa! Ja köpte en i3 och den kom igår. Är väldigt nöjd men!? när ja kollar på 1080p filmer på youtube hackar de?
Beror det på att datan inte klarar av o se 1080p filmer? Eller är det något annat?

Hare fint:)

Något annat, har du hårdvaruaccelerationen på?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grindlife:

Hej allihopa! Ja köpte en i3 och den kom igår. Är väldigt nöjd men!? när ja kollar på 1080p filmer på youtube hackar de?
Beror det på att datan inte klarar av o se 1080p filmer? Eller är det något annat?

Hare fint:)

Uppdatera GPU drivrutiner

Permalänk

Nån som vet om det finns bluetooth på Fujitsu LIFEBOOK NH532 ?

Funderar starkt på att köpa denna till sonen i julklapp, synd bara att den inte finns i 15" med samma spec, men han växer väl i den med tiden.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Bluetooth 4.0

Yes, den har Bluetooth 4.0

Funkar ypperligt bra med min S3a tex.

Finns produktblad här om man vill läsa mer. http://www.fujitsu.com/fts/products/computing/pc/notebooks-tablets/all-round/lifebook-nh532/

Skrivet av cokeman 1337:

Nån som vet om det finns bluetooth på Fujitsu LIFEBOOK NH532 ?

Funderar starkt på att köpa denna till sonen i julklapp, synd bara att den inte finns i 15" med samma spec, men han växer väl i den med tiden.

Permalänk
Medlem

Fick just datorn

Hej alla,

Fick just min nya I7:a levererad. Nu till min fråga. Trycker på On knappen och datorn startar och skärmen blir vit direkt?
Vad betyder detta. Ska jag låta datorn stå och tugga för det verkar vara aktivitet på hårddisken eller är detta något som är fel?

Så sugen på att börja leka

Permalänk
Skrivet av Throme:

Yes, den har Bluetooth 4.0

Funkar ypperligt bra med min S3a tex.

Finns produktblad här om man vill läsa mer. http://www.fujitsu.com/fts/products/computing/pc/notebooks-tablets/all-round/lifebook-nh532/

Ok gott. Jag hittade det inte i specen nämligen.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Vit skärm

Hej igen alla. Sitter och drar mitt hår lite fattar inte vad som är fel??

Först när jag startade datorn första gången var skärmen vit. Gav den ca 10 minuter och sen startades en förstagångsinstallation. Allt var frid och fröjd.
Stängde av datorn. När jag startar den igen efter 3 timmar så startar skärmen vit igen? Ger den ett tag efter 20minuter fortfarande vit? kopplar in den till en extern skärm och det funkar men laptopen skärm är fortfarande helt vit???

Något tips är det mitt fel ska jag göra något eller är det skärmen som är paj?

Tacksam för svar/hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roflan:

Hej igen alla. Sitter och drar mitt hår lite fattar inte vad som är fel??

Först när jag startade datorn första gången var skärmen vit. Gav den ca 10 minuter och sen startades en förstagångsinstallation. Allt var frid och fröjd.
Stängde av datorn. När jag startar den igen efter 3 timmar så startar skärmen vit igen? Ger den ett tag efter 20minuter fortfarande vit? kopplar in den till en extern skärm och det funkar men laptopen skärm är fortfarande helt vit???

Något tips är det mitt fel ska jag göra något eller är det skärmen som är paj?

Tacksam för svar/hjälp

Japp det är fel, bara och skicka tillbaks :(. Du kan ju ringa och höra med Fujitsu om du vill men tror dom säger samma sak.

Permalänk
Medlem

Går det att få in en extra hdd i Fujitsu Lifebook AH531?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Går det att få in en extra hdd i Fujitsu Lifebook AH531?

Nej. Har en kompis AH531 just nu, går bara att sätta in en hårddisk.

Permalänk

Hej. är väldigt sugen på denna dator. Dock undrar jag hur stor skillnad det är på i3an och i7an? Jag kommer mest använda den för arbete. Men kan tänka mig att jag kommer spela på den någon gång och kanske göra små saker i maya eller 3dsmax. Men den viktigaste frågan. Har några av er spelat dota 2 på den? FUnkar det på låg grafik med ungefär 60? Skriv gärna vilken av dom 2 ni har!

Permalänk
Medlem

Suck...

Om du faktiskt skulle bemöda dig att läsa igenom tråden och inte bara sista sidan finns dina svar där...

Det är liksom inte My Little Pony vi disskuterat i 8 sidor innan denna!

Skrivet av Sockervadd:

Hej. är väldigt sugen på denna dator. Dock undrar jag hur stor skillnad det är på i3an och i7an? Jag kommer mest använda den för arbete. Men kan tänka mig att jag kommer spela på den någon gång och kanske göra små saker i maya eller 3dsmax. Men den viktigaste frågan. Har några av er spelat dota 2 på den? FUnkar det på låg grafik med ungefär 60? Skriv gärna vilken av dom 2 ni har!

Permalänk
Skrivet av Sockervadd:

Hej. är väldigt sugen på denna dator. Dock undrar jag hur stor skillnad det är på i3an och i7an? Jag kommer mest använda den för arbete. Men kan tänka mig att jag kommer spela på den någon gång och kanske göra små saker i maya eller 3dsmax. Men den viktigaste frågan. Har några av er spelat dota 2 på den? FUnkar det på låg grafik med ungefär 60? Skriv gärna vilken av dom 2 ni har!

Haj!

Har i3an , har spelat dota 2 på medium funkar perfa. Ska prova high ikväll.
OBS, har inte kollat FPSen.

Permalänk
Medlem

Står i valet mellan
NH532 och en SSD 5300kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219636
och AH531 3000kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1271868

Är det värt pengarna för att få en mer framtidssäker dator eller räcker AH531?
Datorn är till min mamma, hon använder inte speciellt krävande program men har gärna 10 word dokument o 10 chrome sidor samtidigt.

Blir det så mycket mer skillnad? Eller är det bättre att lägga dom 2300kr på en ny dator om något år?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Står i valet mellan
NH532 och en SSD 5300kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219636
och AH531 3000kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1271868

Är det värt pengarna för att få en mer framtidssäker dator eller räcker AH531?
Datorn är till min mamma, hon använder inte speciellt krävande program men har gärna 10 word dokument o 10 chrome sidor samtidigt.

Blir det så mycket mer skillnad? Eller är det bättre att lägga dom 2300kr på en ny dator om något år?

Om hon vill ha matt skärm och full-hd så ska hon ta NH532, annars kan hon lika gärna ta AH531. Om man inte kommer spela spel så kommer båda datorerna vara ungefär lika "framtidssäkra". Du får installations-skivor med så du kan sätta in en ssd i AH531 också. Båda klarar 10 chrome och 10 dokument galant.

Permalänk
Skrivet av Throme:

Om du faktiskt skulle bemöda dig att läsa igenom tråden och inte bara sista sidan finns dina svar där...

Det är liksom inte My Little Pony vi disskuterat i 8 sidor innan denna!

Om du faktiskt skulle bemöda dig att kolla igenom tråden innan du skulle skriva tillbaks så skulle du se att ingen har svarat på mina frågor än. Visst ni har släppt benchmarks från vantage men det säger mig inte ett skit. Då jag vill veta fpsen i dom specifika spelen.

Skrivet av Alfonsaberg:

Haj!

Har i3an , har spelat dota 2 på medium funkar perfa. Ska prova high ikväll.
OBS, har inte kollat FPSen.

Tack Låter väldigt bra och är väldigt sugen på den. Hoppas bara att rabatten finns kvar när jag väl har pengar:S

Permalänk
Medlem

Så du menar att frågan om I7 Vs I3 inte har tagits upp tidigare i tråden? Tex sidan 7-8? Där finns svaret svart på vit att I7an är överlägsen om du ska använda den till något arbete i 3Dsmax eller Maya tex.

Och klickade du ens på länkarna till Notebookcheck om grafikkortet?, därifrån länkas det till test efter test efter test med datorer som kör 640M LE.

Skrivet av Sockervadd:

Om du faktiskt skulle bemöda dig att kolla igenom tråden innan du skulle skriva tillbaks så skulle du se att ingen har svarat på mina frågor än. Visst ni har släppt benchmarks från vantage men det säger mig inte ett skit. Då jag vill veta fpsen i dom specifika spelen.

Tack Låter väldigt bra och är väldigt sugen på den. Hoppas bara att rabatten finns kvar när jag väl har pengar:S

Permalänk
Skrivet av Throme:

Så du menar att frågan om I7 Vs I3 inte har tagits upp tidigare i tråden? Tex sidan 7-8? Där finns svaret svart på vit att I7an är överlägsen om du ska använda den till något arbete i 3Dsmax eller Maya tex.

Och klickade du ens på länkarna till Notebookcheck om grafikkortet?, därifrån länkas det till test efter test efter test med datorer som kör 640M LE.

För det första så frågade jag mest om dota2 och starcraft 2. med tanke på att starcraft använder bara en duo core och jag vill veta hur stor skillnad det är på dom när bara 2 cores använder. Sen klickade jag på länknen om grafiken. Men det var inte precis grafikkortet jag undrade över. Det var hur dom cpuerna funkade i dom spelen. Om exempelvis att i3 funkar tillräckligt för dom spelen.

Permalänk
Medlem

Din fråga var

"Hej. är väldigt sugen på denna dator. Dock undrar jag hur stor skillnad det är på i3an och i7an? Jag kommer mest använda den för arbete. Men kan tänka mig att jag kommer spela på den någon gång och kanske göra små saker i maya eller 3dsmax. Men den viktigaste frågan. Har några av er spelat dota 2 på den? FUnkar det på låg grafik med ungefär 60? Skriv gärna vilken av dom 2 ni har!"

Du frågar om skillanden mellan I3 och I7 och att du ska använda den mest för arbete och lite spel, inte skillanden mellan I3 och I7 i SC2 och mest för spel, ser ingenstans det står om Starcraft i din fråga.

Och du frågar om arbete och Maya och 3Dsmax, vilket är besvarat tidigare att för uppgifter som denna är en I7 Ivy bridge med 4 cores och 8 trådar överlägsen en I3 Sandy bridge med 2 cores och 4 trådar.

Och om du läste tidigare i tråden så ser du att I7an klockar upp till 3.2 Ghz dual core (3.1Ghz med alla fyra cores och 8 trådar) mot 2.3Ghz med I3 så I7an mycket snabbare i dual core syften. I7an är snabbare i alla syften, handlar bara om hur mycket du vill lägga.

I3: http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i3-2350M-Notebook-Processor.53423.0.html

I7: http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-3610QM-Notebook-Processor.72681.0.html

640M LE med interna och externa tester: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-640M-LE.72199.0.html

Jag kör SC2 med allt på max och AA på med höga Fps, 50+, test finns om du klickar på 640M länken.

Skrivet av Sockervadd:

För det första så frågade jag mest om dota2 och starcraft 2. med tanke på att starcraft använder bara en duo core och jag vill veta hur stor skillnad det är på dom när bara 2 cores använder. Sen klickade jag på länknen om grafiken. Men det var inte precis grafikkortet jag undrade över. Det var hur dom cpuerna funkade i dom spelen. Om exempelvis att i3 funkar tillräckligt för dom spelen.

Permalänk

Det säger alltså att cpun är 33% starkare ungefär per core? Sen med sc2 så kommer jag dock spela på väldigt låga inställningar dock i slutet så spelar cpun mer roll än gpun.

Permalänk

Hej.
Förlåt mig, jag måste prata engelska därför att jag kan inte prata bra svensk.

Im quite close to buying this fujitsu that you are talking about. The setup is this: http://cdon.fi/kotielektroniikka/fujitsu_lifebook_nh532_i7-36...
I'm just wondering, since the warranty is just 1 year, that is fujitsu a quality brand, especially compared to others, mainly Acer and Asus (since im now dealing with these 3 brands [bought an acer with 640M 2gb and got 630M 1gb from "Markantalo", which imma change]. And what is your (brief) opinion on this specific model? The other 2 laptops im looking forwards to aswell are http://www.jimms.fi/tuote/A55VM-SX143V and http://www.jimms.fi/tuote/A75VM-TY167V

Id appreciate a fast answer, and even in swedish if its better for you, just keep it simple Thanks a lot in advance!

Permalänk
Medlem

I7an är i ren kraft 2.5-4 ggr så snabb i prestanda mot I3an, precis som jag skrivit tidigare. För Sc2 är det ingen fundering ens vilken som är bäst. Det är ingen fel på I3an men I7ans CPU är så löjligt mycket snabbare.

Iom att du får Turbo boost så är I7an det klara valet om du ska ha den till arbete, Maya, 3Dsmax mm och en del spelade som SC2.

Testade Handbrake tex med en kompis som köpte I3an, och I7an var ungefär 5-6 ggr snabbare på samma klipp.

Skrivet av Sockervadd:

Det säger alltså att cpun är 33% starkare ungefär per core? Sen med sc2 så kommer jag dock spela på väldigt låga inställningar dock i slutet så spelar cpun mer roll än gpun.

Permalänk
Medlem

Fick nyss i7an men är det bara jag som upplever att skärmen är grynig ?
Kan de va någon skyddsplast eller nåt liknade ?
Har tittat väldigt noga efter de men ser ingen skyddsplast.
Ingen annan som upplever samma problem ?
Har en äldre dell dator hemma skärmen känns mycket bättre på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charcharro:

Hej.
Förlåt mig, jag måste prata engelska därför att jag kan inte prata bra svensk.

Im quite close to buying this fujitsu that you are talking about. The setup is this: http://cdon.fi/kotielektroniikka/fujitsu_lifebook_nh532_i7-36...
I'm just wondering, since the warranty is just 1 year, that is fujitsu a quality brand, especially compared to others, mainly Acer and Asus (since im now dealing with these 3 brands [bought an acer with 640M 2gb and got 630M 1gb from "Markantalo", which imma change]. And what is your (brief) opinion on this specific model? The other 2 laptops im looking forwards to aswell are http://www.jimms.fi/tuote/A55VM-SX143V and http://www.jimms.fi/tuote/A75VM-TY167V

Id appreciate a fast answer, and even in swedish if its better for you, just keep it simple Thanks a lot in advance!

I don't know about the general quality about Fujitsu but I have tried the Asus 17.3 you linked (or someone very similar atleast). The screen and the sound is better on the Acer. The only complaints have been about the screen and the speakers by some.