Permalänk
Medlem

Anonymt internet en bluff?

Jag tänkte lite på en sak, om någon skulle använda en sådan där klassisk anonymiseringstjänst och skicka några trovärdiga hotbrev om terrorattentat mot ministrar eller dylikt. Någonting som helt enkelt motiverar polisen eller säpo att verkligen spåra dem. Hur tryggt sitter personen ifråga? Har nu haft ett flertal diskussioner om detta med kompisar, jag hävdar att det inte är så omöjligt att spåra som marknadsföringen ger sken av.

Permalänk
Medlem

Om handhavaren av tjänsten inte sparar loggar om vilka som ansluter till den så är det ganska svårt att i efterhand få reda på vem det är som gjort vad.
Då boomen för VPN tjänster kom i samband med Ipred lagen så läste jag lite, och de flesta hävdade att de inte sparade några loggar alls, så det skulle inte finnas något att lämna ut vid eventuell rassia.

Men i teorin, om SÄPO går till samtliga internetleverantörer och kan kräva ut alla loggar, och sedan samkör alla deras loggar så borde det ju gå att se vem som anslutit till anonymiseringstjänsten. Men detta är ett jäkla hästjobb och jag har ingen aning om SÄPO arbetar så i praktiken.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det är anonymiserings tjänsterna säkra, i alla fall så länge de inte samarbetar.

Däremot så krävs det ganska mycket av användaren för att förbli anonym, det finns andra sätt att identifiera en användare än just IP nummer, surfvanor, cookies, hur man skriver eller kombinationen av plugins, webbläsare och installerade fonter till exempel.

Eller att man är så "dum" att man via den säkra anslutningen loggar in på nått som kan identifiera en typ: mail, facebook eller nått forum.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det låter lite som att ni ger mina vänner rätt och mig fel i frågan. Inte kul.
Kan de se mac-adress på andra sidan anonymiseringstjänsten?

Permalänk
Medlem

Du ser macadressen från den "maskin" du ansluter via.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Det låter lite som att ni ger mina vänner rätt och mig fel i frågan. Inte kul.
Kan de se mac-adress på andra sidan anonymiseringstjänsten?

Man kan lika gärna fejka sin MAC. I alla fall i Backtrack.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Du ser macadressen från den "maskin" du ansluter via.

Tänkte om det gick att se förbi det på någotvis. Typ som hemsidor som känner av vilken webläsare man har även kan känna av datorns äkta mac-adress om de är lite extra avancerade.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tänkte om det gick att se förbi det på någotvis. Typ som hemsidor som känner av vilken webläsare man har även kan tjäna av datorns äkta mac-adress om de är lite extra avancerade.

MAC-adressen följer bara med ett 'hopp' i nätverket så hemsidorna använder isåfall nån plugin eller program som man godkänt -alternativt, så visas infon lokalt i browsern utan att den någonsin lämnat datorn, dvs utan att hemsidans server fått infon.

Permalänk
Medlem

för att göra något enkelt svårt, så kan du sätta upp trådlöst "gäst" nätverk som du sedan ansluter med en virtualiserad maskin vilken man får ta bort, efter man "surfat" eller what ever man vill göra.

gäst nätverket ger dig skydd då de säger att anslutningen kommer från dig men om du har satt upp ett offentligt så kan de inte döma dig direkt utan mer bevis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är via TOR Nätveket är du anonym men då måste ju personen som får hotbrevet också använda sig av TOR

Permalänk
Medlem
Skrivet av athle86:

för att göra något enkelt svårt, så kan du sätta upp trådlöst "gäst" nätverk som du sedan ansluter med en virtualiserad maskin vilken man får ta bort, efter man "surfat" eller what ever man vill göra.

Jo, då är man väl säker från cookies och det med. Men, något i mig vill väl lite naivt tro att polisen kan outsmarta sånt här? Låter jäkligt tråkigt om vilken Svensson som helst kan göra sig helt immun på nätet eller? :/ Man undrar ju över framtiden här...

Permalänk

Jag har funderat i liknande sits, nu är dock allmänna hotbrev emot staten etc något vanligt förekommande som knappast startar någon större polisinsats. Men om det finns något belägg för att hoten är riktiga, t.ex. om Breivik skulle ha haft en kompanjon som förbereder nästa dåd och allt som hindrar för att avslöja dens identitet är en anonymtjänst. Så betvivlar jag att de flesta svenska anonymtjänster skulle göra allt de kunde för att motarbeta rättsväsendet.

Dock utger väl sig de flesta svenska anonymitetstjänster ha så bra säkerhet så att de inte loggar något och det spelar ingen roll om de själva skulle göra allt de kunde för att gripa personen.

Annars är Breivikfallet något som jag vill ska bli öppet, så vi får se vilka problem norska polisen hade när de gjorde allt som de kunde. Vad jag har förstått så har de haft problem med att se vad Breivik gjorde på nätet och vem han kommunicerade med.

*edit*
De flesta som använder anonymitetstjänster i sverige gör det dock inte för att skydda deras terroristverksamhet, så svenskar behöver inte tänka på detta utan enbart se om tjänsten skyddar mer realistiska anklagelser. (vanligtvis enbart upphovsrättbrott) Det finns dock länder där de kan bli mycket uppretade för struntsaker som kritik emot regering eller "stadsreligion".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

MAC adresser används enbart på länklagret som och skickas enbart över IP om du använder en DHCP server om man har någon. ARP används för att koppla mellan IP och MAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

Om det är via TOR Nätveket är du anonym men då måste ju personen som får hotbrevet också använda sig av TOR

Om jag fattat det där med TOR rätt så kanske ett och annat hotbrev till många av dess användare inte skulle skada.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova:P men du kommer med stor säkerhet att åka fast fört.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jag tänkte lite på en sak, om någon skulle använda en sådan där klassisk anonymiseringstjänst och skicka några trovärdiga hotbrev om terrorattentat mot ministrar eller dylikt. Någonting som helt enkelt motiverar polisen eller säpo att verkligen spåra dem. Hur tryggt sitter personen ifråga? Har nu haft ett flertal diskussioner om detta med kompisar, jag hävdar att det inte är så omöjligt att spåra som marknadsföringen ger sken av.

Så länge anonymiseringstjänsterna inte samarbetar och inte loggar så är det i princip säkert i efterhand ja, men om man skulle få för sig att göra nåt storskaligt terrorbrott så kommer polisen att begära tillstånd och samarbeta över nationsgränserna för att hålla koll i realtid och begära speciell loggning precis motsvarande telefonavlyssning, vilket ta olika lång att få klartecken för beroende på hur många och vilka länders lagstiftning som är inblandade och hur allvarligt hotet är, så man bör nog inte fortsätta att använda samma tjänst så värst länge när de väl är på spåret...

Permalänk
Medlem

Om man använder till exempel Tor skulle nog risken vara minimal, då datan både är krypterad och går igenom flera nätverk (rätta mig om jag har fel).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gimbergsson:

Nejdå, men hotbrevet bara går att spåra till den sista länken ut ur TOR, vilket kan vara något att tänka på om man är med i TOR-nätverk, att ens dator och man själv tillfälligt kan bli föremål för utredning i samband med någon annans olagligheter.

Permalänk

Annars ett problem med annonimetetstjänster är att dessa kan kopplas ifrån. Jag själv har använt Anonine enstaka gånger och upptäckt att vpntunneln har kopplat ner och datorf-nskapet då själv har gått tillbaka och använda den vanliga vägen och visat min IP-adress. Vilket jag tycker borde vara enkelt att spärra. (ja, jag vet om att det ska gå göra någon inställning i routern om jag mindes eller var det nu var)

Just detta är jag lite tveksam till alla tjänster, alltså kan de på något sätt krasha och datorn väljer att använda den gamla "raka vägen"?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för en oinvigd vad TOR är?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att gå till ett Internetkafé på annan ort än där du bor. Säkert och anonymt. Du får ju självklart inte besöka samma kafé nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Det bästa är väl att gå till ett Internetkafé på annan ort än där du bor. Säkert och anonymt. Du får ju självklart inte besöka samma kafé nästa gång

Mer en fråga om teknik, inte taktik.
Jag vill liksom tro att polisen inte är helt handfallen mot sånt här... :/

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Eller köpa en billig kontantmobil och använda den ute i skogen på annan ort, tillsammans med Tor så är man skapligt säker. (man ska dock inte ha sin egen telefon påslagen eller annan dumhet som avslöjar att man har varit på orten)
Problemet med mitt förslag är att de flesta telebutiker idag kräver kort, förutom att de har kameraövervakning.
*edit*
Ej glömma att ta med en påse rent vitt nymallet mjöl i fickan ifall man skulle bli hungrig..

På tal av anonymtjänster så kräver många av dessa betalning. Och skulle man då precis innan ha köpt en anonymtjänst bli misstänkt för något och polisen knäcker anonymtjänsten, så har man svårt att komma undan med att någon annan använde ens dator/hacka sig in i nätverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en tanke är visst att anonymiseringstjänster ska klassas som en leverantör av internet och därmed falla under samma skyldigheter som alla andra med vad det innebär.

Skrivet av bud_bundy:

*edit*
De flesta som använder anonymitetstjänster i sverige gör det dock inte för att skydda deras terroristverksamhet, så svenskar behöver inte tänka på detta utan enbart se om tjänsten skyddar mer realistiska anklagelser. (vanligtvis enbart upphovsrättbrott) Det finns dock länder där de kan bli mycket uppretade för struntsaker som kritik emot regering eller "stadsreligion".

finns ju mycket struntsaker som retar upp styret i Sverige med. fast eftersom de flesta som begår överträdelser inte fattar att de gör det så är oftast övervakningen bara ett Facebook-konto bort.

"sexrektorn" är det typiska exemplet antar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marquzz:

Låter som en väldigt simpel lösning xD
Eller skapa en virtuell maskin på sin laptop och köra där igenom på ett offentligt Wireless.
Typ en tågstation eller galleria eller så

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om jag fattat det där med TOR rätt så kanske ett och annat hotbrev till många av dess användare inte skulle skada.

TOR används av många regimkritiker som befinner sig i totalitära diktaturer. TORs utveckling och spridning har stöds med pengar från sida.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av KKay:

Kan någon förklara för en oinvigd vad TOR är?

TOR= The Onion Ring, eller The Onion Router , http://sv.wikipedia.org/wiki/Tor_(n%C3%A4tverk) , https://www.torproject.org/

TOR består av två delar, dels anonymisering och dels kryptering och man måste inte använda båda.

Principen är ett moln av klienter/användare/noder , lite som torrents-principen , där trafiken slumpas mellan tillräckligt många noder och varje nod vet bara destinationen och föegående nod. Eftersom det slumpas så kommer det att gå mellan olika landsgränser och ISP:er.

Att kryptera sänker prestandan drastiskt vilket gör att det i vissa fall kan vara frestande att inte göra det, men då ska man vara medveten om att alla noder på vägen kan läsa trafiken i klartext även om de inte från vilken adress det skickades. Om man skickar tex mail så kommer däremot både meddelandet och avsändaradress och motagare vara synligt.

Skrivet av AndreaX:

en tanke är visst att anonymiseringstjänster ska klassas som en leverantör av internet och därmed falla under samma skyldigheter som alla andra med vad det innebär.

Jo, därför ska man ta en anonymiseringstjänst som hostas där det inte finns sådan lagstiftning.

Permalänk
Medlem

cp varning här.... finns ingen annan anledning att surfa anonymt ? förutom (tv proxy) "du kan inte titta på detta klippet det funkar bara i usa och uk" typ

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

cp varning här.... finns ingen annan anledning att surfa anonymt ? förutom (tv proxy) "du kan inte titta på detta klippet det funkar bara i usa och uk" typ

Jag håller med om att du inte behöver sufa annonymt i Sverige om du inte håller på med något illegalt, då staten staten inte förföljer de som håller på med moraliskt tveksamma saker, men tror du verkligen att det enda illegala som kan ske på internet är cp?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

nää men definitivt det vanligaste antar jag, så vidare man inte är extrem då hacka eller något

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder