Permalänk
Medlem

Så länge man är uppkopplad och leverantören man valt följer sina löften och inte loggar något är det som det redan skriits mycket svårt att hitta något, så gott som möjligt.

Vanligt vid långvarigt användande är dock att anslutningen bryts och ens rikitga adress exponeras i några minuter innan uppkopplingen återupprättats och man lär där igenom fastna i en massa roliga loggar.

Ska man använda någon av anonymitetstjänsterna bör man definitivt konfigurera den så att anslutningen bryts helt om vpn anslutningen skulle gå ner. Ett tips att åstakomma det är helt enkelt att ta bort sin default gateway till sin operatör och istället lägga en mer specifik route på enbart adresserna som behövs för att ansluta till vpn-tjänsten går till sin riktiga operatör och därefter låta vpn klienten skapa en ny default gateway till sig självt då man är uppkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

TOR= The Onion Ring, eller The Onion Router , http://sv.wikipedia.org/wiki/Tor_(n%C3%A4tverk) , https://www.torproject.org/

TOR består av två delar, dels anonymisering och dels kryptering och man måste inte använda båda.

Principen är ett moln av klienter/användare/noder , lite som torrents-principen , där trafiken slumpas mellan tillräckligt många noder och varje nod vet bara destinationen och föegående nod. Eftersom det slumpas så kommer det att gå mellan olika landsgränser och ISP:er.

Att kryptera sänker prestandan drastiskt vilket gör att det i vissa fall kan vara frestande att inte göra det, men då ska man vara medveten om att alla noder på vägen kan läsa trafiken i klartext även om de inte från vilken adress det skickades. Om man skickar tex mail så kommer däremot både meddelandet och avsändaradress och motagare vara synligt.

Tackar!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv

Använder du bara anynomiseringstjänst så finns det möjliighet att du faktist kan bli spårad.

Om du är en riktig ninja så kan du göra det helt 100% omöjligt, speciellt om du inte använder ditt eget internet. Du skulle kunnna gå förbi utanför McDonalds med en smartphone kopplad till en proxy i shanghai och skicka ditt mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorrentKatten:

MAC adresser används enbart på länklagret som och skickas enbart över IP om du använder en DHCP server om man har någon. ARP används för att koppla mellan IP och MAC.

Om det är ett VPN som går på Layer 2 så hänger MAC med.
Och om någon kan avlyssna inkommande krypterad uppkoppling och utgående okrypterad uppkoppling kan man använda något som heter "timing attack" för att få reda på vem som står bakom en dataström via en VPN.

Sen är ju de svenska *anonymeseringstjänsterna* just till för att man ska kunna vara anonym, inte för att man ska kunna bryta alla lagar. Jag tror nog alla tjänsterna har detta i sina klausuler och förmodligen mer än gärna arbetar med polisen vid grövre brott, som exempelvis piratkopiering (höhö).
Barnporr används ju bara för att pusha lagar och då det inte finns några stora feta lobbyorganisationer bakom det så är det förmodligen lågprioriterat så länge det inte är valår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

nää men definitivt det vanligaste antar jag, så vidare man inte är extrem då hacka eller något

Skulle tro det vanligaste brotten är illegal nedladdning, därefter bedrägeri.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Skulle tro det vanligaste brotten är illegal nedladdning, därefter bedrägeri.

mycket möjligt, men jag kopplar det till det pga alla 4chan trådar om folk som vill lära sig surfa annon,
själv tycker jag det är helt onödigt att surfa anonymt , det går bara långsamt,
själv är ja helt ny på detta har gjort lite surf när man ska köpa bf3 premium via proxy.
men borde inte det ta 1år att ladda ner 10mb ? via proxy , och är proxy samma sak som ipred dator som man betalar för ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoToad420:

mycket möjligt, men jag kopplar det till det pga alla 4chan trådar om folk som vill lära sig surfa annon,
själv tycker jag det är helt onödigt att surfa anonymt , det går bara långsamt,
själv är ja helt ny på detta har gjort lite surf när man ska köpa bf3 premium via proxy.
men borde inte det ta 1år att ladda ner 10mb ? via proxy , och är proxy samma sak som ipred dator som man betalar för ?

VPN och proxy har mycket likheter men det är inte exakt samma sak, lättaste sättet att se det är att proxy är en del av vad VPN gör.

Angående hastigheter på VPN så beror det på leverantören men många tillhandahåller helt ok hastigheter

Anonine med min 100/100 uppkoppling, resulatet varierar men det där är ganska normalt.

Att "backtracka" en avslutad VPN anslutning som är konfigurerad för att dölja info, inte spar loggar och korrekt fixad är praktiskt omöjligt, att spåra en aktiv koppling via en VPN är svårt.
Ja de skulle kunna få reda på att du anslutit till VPN en viss tid och kan se en korrelation med trafiken från en VPN till något annat men om VPN inte har loggar och har flera användare är det omöjligt att bevisa att det var just du som gjorde vad det nu var om de inte finns några andra spår av det, att få reda på att det var du som gjorde något om de inte har tillgång till din dator är helt kört.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

VPN och proxy har mycket likheter men det är inte exakt samma sak, lättaste sättet att se det är att proxy är en del av vad VPN gör.

Angående hastigheter på VPN så beror det på leverantören men många tillhandahåller helt ok hastigheter

Anonine med min 100/100 uppkoppling, resulatet varierar men det där är ganska normalt.
http://img94.imageshack.us/img94/8628/zy7z.jpg

Att "backtracka" en avslutad VPN anslutning som är konfigurerad för att dölja info, inte spar loggar och korrekt fixad är praktiskt omöjligt, att spåra en aktiv koppling via en VPN är svårt.
Ja de skulle kunna få reda på att du anslutit till VPN en viss tid och kan se en korrelation med trafiken från en VPN till något annat men om VPN inte har loggar och har flera användare är det omöjligt att bevisa att det var just du som gjorde vad det nu var om de inte finns några andra spår av det, att få reda på att det var du som gjorde något om de inte har tillgång till din dator är helt kört.

Hur har du ställt in ditt nätverk?
Under vissa omständigheter är ditt riktiga IP är synligt oavsett VPN-tjänst, har du default inställningar i Windows är du körd om dom vill kolla dig så mycket kan jag säga, så länge det är en aktiv anslutning.