Skaffat SSD (Nybörjare)

Permalänk
Medlem

Skaffat SSD (Nybörjare)

Hej alla glada Sweclockare! Jag har inskaffat mig en Intel 520 180 GB SSD och har hämtat den osv, men vad ska jag göra nu? Har en SATA kabel och såklart kabeln från nätagget. Men hur ska jag ta mig nu?
Hur gör jag i BIOS? Har läst att jag ska ändra från IDE till AHCI....
Ska jag fixa windows 7 på en USB eller skiva innan jag ens kopplar in min SSD för att jag kommer få ominstallera mitt OS eller kan jag flytta över det på nått sätt?
Känner mig helt lost men har ångest och vill verkligen köra igång så fort som möjligt. Hjälp mig snabbt!!

Ber om ursäkt för den dåliga svenskan men känner mig så desperat över att få igång det utan att jag ska behöva sitta och det ska krångla...

MVH Jikz

Permalänk
Medlem

Koppla ur din förra hårddisk och koppla in din SSD. Starta datorn och gå in i bios och ändra till AHCI. Spara ändringar och starta om datorn. Installera Win7 på SSDn från USB eller CD, beroende på vad du själv tycker är lättast eller har gjort förr.

Efter du installerat Win7 och är inne på datorn så kopplar du in din förra hårddisk igen och går in i Kontrollpanelen\Administrationsverktyg > Datorhantering > Lagring > Diskhantering. Där inne omformaterar du din äldre hårddisken (Till NTFS filsystem) så nästa gång du startar datorn och båda hårddiskarna är inkopplade så startar inte fel windows7 från den äldre hårddisken. (Kom ihåg att spara ner alla filer och sånt som du vill spara från din äldre hårddisk innan.)

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Koppla ur din förra hårddisk och koppla in din SSD. Starta datorn och gå in i bios och ändra till AHCI. Spara ändringar och starta om datorn. Installera Win7 på SSDn från USB eller CD, beroende på vad du själv tycker är lättast eller har gjort förr.

Efter du installerat Win7 och är inne på datorn så kopplar du in din förra hårddisk igen och går in i Kontrollpanelen\Administrationsverktyg > Datorhantering > Lagring > Diskhantering. Där inne omformaterar du den äldre hårddisken så nästa gång du startar datorn och båda hårddiskarna är inkopplade så startar inte fel windows7 från den äldre hårddisken. (Kom ihåg att spara ner alla filer och sånt som du vill spara från din äldre hårddisk innan.)

Okej, tack så hemskt mycket för att du tog din tid!