Permalänk
Medlem

GUI till MPC-HC?

Jag har lyckats få till den bästa bildkvalitén jag någonsin upplevt på min HTPC med MPC-HC - LAV Cuvid - MadVR och ReClock som kedja. Problemet nu är bara att jag mister all användarvänlighet och funktionalitet hos Mediaportal som jag annars kör.

Enligt utvecklarna på MP's forum så kommer MP troligen aldrig stödja madvr eftersom madvr inte stödjer deras overlay-menyer osv. Tråkigt. Det hade verkligen varit ultimat.

Har surfat runt lite och funnit att JRiver Media Center ska kunna ge ett GUI till MPC-HC. Ska testa imorgon.

Någon som vet något mer?

Permalänk
Medlem

XBMC kan du använda med MPC-HC som extern spelare.

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Medlem

Det kan jag i Mediaportal också men det är liksom en lite osnygg lösning.

Man startar filmen, MPC-HC öppnas som ett fönster ovanpå MP för att sedan gå till fullscreen.
Därefter är det ganska meckigt att få MCE-fjärren att fungera ordentligt så att man sedan återgår till MP när man stoppar filmen osv + att det lägger till en fördröjning på ca 5 - 10 sekunder innan man kan starta en ny film. Skulle slita mitt hår om jag exempelvis satt och browsade TV-avsnitt.

Permalänk

Lånar din tråd lite, kör samma som dig efter läst en guide på Anandtech fast utan Reclock.
Men den låser sig efter nån minut.
är det bara installera Reclock?
Funkar det bra med 24p?

Skrivet av greencor:

Jag har lyckats få till den bästa bildkvalitén jag någonsin upplevt på min HTPC med MPC-HC - LAV Cuvid - MadVR och ReClock som kedja.

Någon som vet något mer?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem

Låsningen vet jag inte vad det beror på. Är det MPC-HC som hänger sig alltså?

ReClock fungerar utmärkt med 24p; iallafall för mig. ReClock kompenserar bara någon enstaka hundradels procent för mig eftersom jag har så pass bra matchning mellan fps/hz men om jag inte använder det så tenderar jag att få problem med sync mellan ljud och bild efter ett tag.

Det är bara att installera och väja i options => output att ljudet ska gå ut via ReClock istället för via DirectSound Device eller vad default kan tänkas vara.

Permalänk

Ja mpc är det. Får kolla lite i LAV-splitter och LAV Cuvid om jag hittar nåt fel.
Testat innan med Evr men när jag väljer 24p i helskärm så laggar det sjukt mycket

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem

Ja alltså, Windows blir ju inte så skoj i 23.976Hz men filmen borde flyta bra.

Permalänk

jag uttryckte mig lite oklart.
Jag har ställt in mpc så att den växlar till 24p när jag väljer helskärm i mpc.
Då laggar den så mycket att det kanske kommer 10bildrutor/minut. och svarar inte på kommando.
Kör med Nvidia 650m och Core i7 så det borde räcka gott och väl

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Skrivet av the-guvnor:

jag uttryckte mig lite oklart.
Jag har ställt in mpc så att den växlar till 24p när jag väljer helskärm i mpc.
Då laggar den så mycket att det kanske kommer 10bildrutor/minut. och svarar inte på kommando.
Kör med Nvidia 650m och Core i7 så det borde räcka gott och väl

Skumt, dock undrar jag om de bärbara klarar 24p? Antar du har en bärbar när du skriver 650m

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Låter knepigt dom sagt.

Åter till mig själv

Håller på och leker med JRiver Media Center 17 just nu. Verkar ganska lovande faktiskt.

Kan välja samma uppspelningskedja som i MPC-HC. Alltså LAV, MadVR, Reclock.
Menyer får man genom spelarens theare view och det funkar med MCE-fjärren direkt.

Håller på att confa och importera filer just nu men de provspelningar jag gjort verkar som sagt lovande!

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ropa hej förren jag fått mig ett becken - men - JRiver har en mycket god chans att bli mitt nya front end efter över 5 år med mediaportal. Och då gillar jag mediaportal massor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greencor:

Det kan jag i Mediaportal också men det är liksom en lite osnygg lösning.

Man startar filmen, MPC-HC öppnas som ett fönster ovanpå MP för att sedan gå till fullscreen.
Därefter är det ganska meckigt att få MCE-fjärren att fungera ordentligt så att man sedan återgår till MP när man stoppar filmen osv + att det lägger till en fördröjning på ca 5 - 10 sekunder innan man kan starta en ny film. Skulle slita mitt hår om jag exempelvis satt och browsade TV-avsnitt.

Jag har iMon-fjärr och den har jag haft konfad för MPC-HC sen det var MPC som gällde, så det var inget större problem för mig med fjärren.
Det är ju inte optimalt att använda XBMC med MPC-HC, men jag tar den smällen hellre än att använda XBMCs interna spelare...

Hur menar du browsar ansnitt, en bunt i följd för samma serie eller de senaste avsnitten för olika serier?

Men du verkar ha hittat ett alternativ som fungerar så då är det ju bara att köra på det, man kanske skulle kolla in det är ju inte helt nöjd med XBMC...

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Medlem

Testa JRiver skrotis! Bara jag fick koll på hur parsingen av alla filmer och serier fungerade så funkade i stort sett allt out of the box. Gränssnittet är väldigt bra och jag får behålla min underbara kvalité som jag hade i MPC-HC. <3

När jag sa browsa avsnitt så menar jag att jag kanske letar efter ett särskilt avsnitt så jag startar och stoppar ganska många avsnitt i följd. Då skulle det bli olidligt om det fanns en extra fördröjning mellan mediaportal och den externa spelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greencor:

Testa JRiver skrotis! Bara jag fick koll på hur parsingen av alla filmer och serier fungerade så funkade i stort sett allt out of the box. Gränssnittet är väldigt bra och jag får behålla min underbara kvalité som jag hade i MPC-HC. <3

När jag sa browsa avsnitt så menar jag att jag kanske letar efter ett särskilt avsnitt så jag startar och stoppar ganska många avsnitt i följd. Då skulle det bli olidligt om det fanns en extra fördröjning mellan mediaportal och den externa spelaren.

Får försöka ta mig tid till det, utvärderar grafikkort, splitters, codecs inställningar o.s.v. just nu.

Du vet väl att du i MPC-HC kan starta nästa avsnitt genom att klicka >| (next) på fjärrkontrollen även fast du inte har någon spellista?

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen bara använt MPC-HC som testplattform för olika configs. Har aldrig använt det för att faktiskt hantera media på min HTPC i någon större utsträckning.