Windows 7. Varför heter Program files mappen även Program?

Permalänk
Medlem

Windows 7. Varför heter Program files mappen även Program?

Hej. I Win7 så finns det en mapp som heter "Program".
Om man däremot ska skriva genvägen dit så måste man skriva "Program Files"
Hur kan det komma sig att samma mapp heter olika saker?
Samma sak gäller "Användare" som egentligen heter "Users".

Jag ska installera program på min D: hårddisk och då är det smidigt att helt enkelt bara byta enhetsbokstav vid installationer, men då kommer mappen att heta "Program Files" och inte "Program"

Kan man fixa detta på något sätt?
Tack på förhand

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Brukar väl vara så att icke svenska program per automatik skapar och installerar sig till 'program files' medan svenska program installerar sig i 'program' vanligtvis kan du ändra sökvägen när du installerar... till vad du nu vill ha 'D:\program\winamp' eller 'D:\program files\winamp'.

Eller är det inte det du menar ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För att i botten är alla skivor på engelska, det är bara ett språkpaket ovanpå. Dessa verkar även gälla genvägar osv.

Permalänk
99:e percentilen

Mappen heter egentligen Program Files. (I 64-bitversionen finns dessutom Program Files (x86).) Det är bara om du har Windows på svenska som den verkar heta Program. Jag har alltid mitt Windows på engelska, för då behöver jag inte fundera på hur jag ska översätta mappnamn och annat som nämns i guider på nätet, och jag behöver inte fundera på om jag ska skriva Program eller Program Files etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Brukar väl vara så att icke svenska program per automatik skapar och installerar sig till 'program files' medan svenska program installerar sig i 'program' vanligtvis kan du ändra sökvägen när du installerar... till vad du nu vill ha 'D:\program\winamp' eller 'D:\program files\winamp'.

Bara om det är dåligt gjorda installationsprogram med hårdkodade sökvägar.

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk

Ännu värre är att om du byter namn på användaren byter inte användar-mappen namn, utan den maskas också så att det ser ut som att den har bytt namn. Den riktiga sökvägen är dock fortfarande det gamla användarnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Hej. I Win7 så finns det en mapp som heter "Program".
Om man däremot ska skriva genvägen dit så måste man skriva "Program Files"
Hur kan det komma sig att samma mapp heter olika saker?
Samma sak gäller "Användare" som egentligen heter "Users".

Jag ska installera program på min D: hårddisk och då är det smidigt att helt enkelt bara byta enhetsbokstav vid installationer, men då kommer mappen att heta "Program Files" och inte "Program"

Kan man fixa detta på något sätt?
Tack på förhand

Det heter Program för att Windows numera använder alias, sk symbolic link eller junction point, för Program Files.
För att skapa en symbolisk länk för din nya Program-katalog använder du kommandot mklink.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net