Apples börsvärde slår historiskt rekord

Permalänk
Skrivet av sae:

så du menar att Apple är mer värt än IBM? är du 14 eller vad är det frågan om?

Hur definierar du kundbas isf? Aktieägare != morsor med iPhone's

Permalänk
Medlem

Börsvärdet är det totala antalet aktier multiplicerat med börskursen, i kursen finns allt "inprisat", ekonomiska fakta och förväntningar på framtiden. Därmed basta!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Grafen, vad hände egentligen runt Januari 2009?

Skrivet av GoYoghurt:

Vad är det så konstigt med att folk är villiga att betala extra för en snygg design?
Har du aldrig velat betala några kronor extra för lite design?

Jo köp du en snygg iPhone och sätt på ett fult skal på den.

Permalänk
Medlem

och för dom pengarna får man inte ens ett helt äpple utan någon har tagit en tugga

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Snyggt för ett företag som var på väg mot kk.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av köttfärsmakarn:

Hur definierar du kundbas isf? Aktieägare != morsor med iPhone's

Jag köper ett företag för 500 mille bara om jag antar att jag kan sälja saker för 750 mille till den kundbas företaget har, säj.

Vad jag menar är att hos Apple sitter värdet i alla de människor som är villiga att bli av med sina pengar, dvs kunderna. Om dessa människor plötsligt blev mindre naiva, mindre "modemedvetna", mindre "stilmedvetna", skulle det inte finnas lika stor chans att tjäna på dom, och Apples värde skulle minska.

Som sagt, bara masshysteri.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Grafen, vad hände egentligen runt Januari 2009?

Jo köp du en snygg iPhone och sätt på ett fult skal på den.

Vet många som köpte Iphones på våren 2009 och tror att det var då som den egentligen slog igenom. Sen dess har det inte hänt mycket och det förvånar mig att den har fortsatt att stiga i samma takt.

Hur som helst, jag struntar blankt i om ett företag är värt mer än ett annat. Jag köper den produkt jag vill ha, även om det är lite skrämmande att Apple har hand om så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Grattis! Hoppas dock dom blir stämda så att dom inte kan sälja iPhone i USA sen, skulle vara j*vligt roligt xD

Permalänk
Medlem

Är ju dock fortfarande ett par steg kvar tills dom kommer upp i scrooge mcduck's 500 kvadriljoner, 253 triljoner, 675 biljoner, 123 miljarder, 934 miljoner, 3500 kronor och 13 öre

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

Det är bara geeks som enbart bryr sig om prestanda och bortser från helheten som hatar apple.
Vilket i sin tur är en väldigt liten krets mäniskor..

Jaha så nu är jag en nörd då tycker du? Se dig omkring, inte bara på hyllan med Apple prylar. Det finns tusentals Androids och hälften av dom är minst lika bra eller bättre än iPhone. Design? Är det vad du är ute efter? Vad är felet på Android mobilerna? Inget äpple på baksidan?

Permalänk
Medlem

Denna nyhet chockar mig inte, men att AMD bara är värderade till 3 miljarder dollar låter ju konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

så du menar att Apple är mer värt än IBM? är du 14 eller vad är det frågan om?

EDIT: för de som inte vet, IBM sitter på all kunskap som datorvetenskap och minst hälften av all kunskap som halvledarfysik har att ge

EDIT2: parent kan vara ironisk, och jag missförstår, men jag känner för att käfta ikväll

Ett företag som är värderat till 222 miljarder dollar och vars enda intäkt är annonsering säger väl en hel del om hur skadat IT-världen är.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Vad är det för skitsnack?
För det första kostar inte en iPhone 1200 euro, och har aldrig gjort inte ens på releasedagen.

Och det där med hårdvara är ju bara löjligt, när iPhone 4S släpptes var den snabbare än alla android telefoner på marknaden - CPU och GPU dvs.

Och vilken android telefon kostar hälften så mycket som en 4S och har snabbare hårdvara?

Är du seriös?
Eller har du sovit för länge?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Jo köp du en snygg iPhone och sätt på ett fult skal på den.

Du kanske kunde gissa det, men jag har redan en iPhone 4 sedan 2 år tillbaka, däremot har den aldrig haft ett skal monterat då jag som sagt uppskattar designen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fieskmask:

Är du seriös?
Eller har du sovit för länge?

Ja jag är seriös?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Spottstyver om man jämför med Bill & Melinda Gates Foundation som förfogar ~30 miljarder dollar. Men visst är det kul att de bidrar lite grann i alla fall.

du försvarar jag inte apple, men Jobs var aldrig den personen som gick på välgörenhets jippon stup i kvarten, han lovade inte heller att när han dör så skulle en del av hans förmögenhet falla i Bill & Melinda Gates Foundation förfogenhet(som b.la. buffet har gjort) och jag antar att det smittade av sig till Apple. nu tappade jag bort mig bara för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Må hända att dom saknar moral med alla patentkrig, men ingen kan neka att dom gör fantastiska produkter.

Jag kan, nämn en grej som verkligen är innovativ som Apple själva har uppfunnit som nu är så fantastiska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Denna nyhet chockar mig inte, men att AMD bara är värderade till 3 miljarder dollar låter ju konstigt.

AMD har typ aldrig gått plus, medans Intel gjort gigantvinster sedan urminnes tider. Jag är lite sur på AMD att Intel får röja fritt. Hoppas vi kan få igång en fungerande marknad om några år igen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Ja jag är seriös?

Ett SG2 springer rundor runt 4s

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jag kan, nämn en grej som verkligen är innovativ som Apple själva har uppfunnit som nu är så fantastiska...

Ett helt marknadssegment med dyra mobiler och program som är så enkelt och tilltalande att människor utan teknikintresse börjar köpa avancerade mobiler.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter för en anti-Apple person som jag. Ser inte storheten med någon av deras produkter. Vill ha tillbaka PC-styret i teknikvärlden!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Ett SG2 springer rundor runt 4s

Du behöver inte överdriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Jeeeeeeez. De kan ju köpa Grekland Spanien och Italien.

Spännande, jag visste inte att ett företags börsvärde var hur mycket kontanter dom hade...

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhetsartikeln:

Omräknat i dagens dollarvärde är det dock fortfarande en bit kvar till Microsofts höjdpunkt från år 1999 (842,5 miljarder dollar).

Den meningen tog verkligen luften ur nyheten.

Intressant lista i övrigt, skulle gärna se lite mer av detta. Såg åtminstone två luftslott på listan, resten var intressanta att se hur de låg till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Ett helt marknadssegment med dyra mobiler och program som är så enkelt och tilltalande att människor utan teknikintresse börjar köpa avancerade mobiler.

Jaha men vad har dom uppfunnit som gör dom så fantastiska? Alla dom produkterna var redan uppfunna... det enda Apple gjort där är att finslipa dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

du försvarar jag inte apple, men Jobs var aldrig den personen som gick på välgörenhets jippon stup i kvarten, han lovade inte heller att när han dör så skulle en del av hans förmögenhet falla i Bill & Melinda Gates Foundation förfogenhet(som b.la. buffet har gjort) och jag antar att det smittade av sig till Apple. nu tappade jag bort mig bara för det

Apple har även, som många andra företag, ett välgörenhetsprogram där Apple dubblar den summa som deras anställda lägger på välgörenhet. Men med Microsoft/Gates är det ju svårt att mäta sig på denna punkt

Skrivet av Destromath:

Jag kan, nämn en grej som verkligen är innovativ som Apple själva har uppfunnit som nu är så fantastiska...

Det "fantastiska" med Apple är att de tar ett befintligt koncept/produkt och skapa något som den stora massan vill ha. De var inte först med varken smartphones eller tablets men de tog fram produkter med grym helhetskänsla vid precis rätt tidpunkt.

Skrivet av SideWinder86:

Ett SG2 springer rundor runt 4s

Nej, det stämmer inte. S2 har en aning högre klockad CPU av samma arkitektur som 4S men 4S har en klart vassare GPU än SGS2.

Permalänk

J-kurva?

Permalänk

Apple börsvärde bara stiger och stiger och jag frågar mig ständigt, om jag hade pengar varför inte köpa Apple Aktier?

Skrivet av Cindori:

Det är bara haters som gör sig hörda.
För det är inte hatet i sig som är grejen, det är att uttrycka det och visa sig "alternativ".
Apple är "the big one" nu, och det är inte "coolt" att gilla "the big one". Det är "coolt" att gilla underdogen Android.
Precis som det var "coolt" att gilla Apple när de var underdog.

Historien upprepar sig bara...

Folk i allmänhet har väl alltid ogillat Apple, speciellt under hela 90talet? Visst under en kort period vid Leopard var det lite coolt att gilla Apple, men sedan blev de för stora och blev mainstream, plus att de beter sig som MS och company.

Angående Android så är det operativsystemet knappast en underdog då det har större marknadsandel. Likaså finns det inget coolt med att gilla Android. Dock står android står för frihet (open source etc), precis som många andra operativsystem och programvaror, dock lider det av många brister som hänger ihop med friheten.. Som att tillverkare struntar i bry sig om sina kunder efter de har köpt skiten. (uppdaterar ej oset)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Vad är det Apple gör som är värt så jäkla mycket då? Tycker många andra företag "verkar" lika stora och värda som Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Både 4 och 4s har haft pris på över 1200 euro på lanseringsdagen (1200/8,23876532=9886,518384)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=992860
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=630393

Sen får s2 ändå ses som jämbördig i prestanda? även om 4s är snäppet bättre. Då s2 går att få tag på för närmare 3 tusen så är det inte långt ifrån halva priset.

Nej, iPhones har alltid kostat ungefär lika mycket vid lansering (och ända tills de kommer en ny generation), alltså ca 5500-8000 beroende på hur mycket minne man väljer.

Det prisjakt visar är gråimporterade iPhones som företag säljer där de lagt på en fet marginal. Har inget med vad Apple eller riktiga Appleåterförsäljare tar för dem.