Permalänk

SB-900 eller SB-700

Vilken av dessa blixtar ska jag köpa? Har en D40 men D7000 skall inhandlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooltSomFan:

Om priset nu kvittar (?) Så varför inte SB-900

Annars så sitter ju "hjärnan" till blixten i kameran! Så jag tror att du klarar dig fint med SB-800 med

Kolla här Speedlight Comparison

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Beror så klart också på hur du ska använda den?

Själv har jag som "walkaround" blixt en SB-400 till min D7000, som alltid sitter på såvida jag inte kör med studioblixtar hemma, då åker den av och jag sätter på remote trigger sändaren istället.

Vid extrem motljus på sommaren och långa brännvidder är dock sb-400 i underkant, där är sb-910 vassast som är starkast och har 200mm zoomhuvud. Om jag köper en till blixt någonting som komplement till sb-400 och studioblixtar blir det troligen en sb-910, men det är ytterst sällan jag BEHÖVER det, så behovet är för tillfället för litet för att motivera den

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooltSomFan:

Det beror mest på hur långa objektiv du vill kunna använda med din blixt,
SB-700 har 24-120mm, medan SB-900/910 har 17-200.
Alltså, om du INTE ska ha t.ex. ett 18-200VR, utan ett 16-85VR eller ett 17-55mm, 24-70mm etc,
klarar du dig finemang med en SB-700, som dessutom är lite mer lätthanterlig storleksmässigt.

SB-900/910 har även ett (litet & i extremfall, but still) överhettningsproblem som SB-700 inte har.

Både SB-700, SB-900/910 har nyare & mycket bättre menyer än de äldre SB-600/800,
vilket gör dom mycket snabbjobbade & enklare att förstå sig på.

Skrivet av Aristotele:

.., så behovet är för tillfället för litet för att motivera den

Du som äntligen har köpt dig ett fullt CLS-kompatibel kamerahus borde verkligen köpa dig en SB-700
eller SB-900/910. Du missar verkligen något IMO, med tanke på att du nu kan få TTL-styrd off-camera-blixt
alldeles gratis, bara du hade en kompatibel blixt. (SB-600, 700, 800, 900 & 910)
Du kan också styra dina CLS-kompatibla blixtar från kamerans baksida, utan att röra blixten 10m bort osv.

Den inbyggda blixten syns BARA i bild om du har en spegling av den i bild samt 1/250 eller långsammare.
(Auto-FP, i kameran)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Det beror mest på hur långa objektiv du vill kunna använda med din blixt,
SB-700 har 24-120mm, medan SB-900/910 har 17-200.
Alltså, om du INTE ska ha t.ex. ett 18-200VR, utan ett 16-85VR eller ett 17-55mm, 24-70mm etc,
klarar du dig finemang med en SB-700, som dessutom är lite mer lätthanterlig storleksmässigt.

Både SB-700, SB-900/910 har nyare & mycket bättre menyer än de äldre SB-600/800,
vilket gör dom mycket snabbjobbade & enklare att förstå sig på.

Man kan väl tillägga, bara för att det inte ska misstolkas, att det går alldeles utmärkt att använda 200mm (eller 500 för den delen) även med en SB-700. Man får ju "bara" sämre räckvidd/ledtal, eftersom en del ljus går "förlorat" vid sidan av det som syns i bild. Om detta spelar roll beror ju lite på vad man använder blixten till. Om man använder det som fyllnadsblixt för fåglar i motljus som diskuteras i en annan tråd är det såklart relevant. Om man, som jag, använder blixten för att hjälpa till lite när det befintliga inomhusljuset inte räcker till och då studsar blixten i taket eller en vägg, så spelar det inte så stor roll.

Sen må hända att jag har nåt slags fallenhet för menysystemet i SB-600, men jag tycker varken att det är komplicerat eller svårt att förstå. SB-800 har ju något fler inställningar så där kanske argumentet är mer relevant (länge sedan jag pillade på en SB-800 nu så jag kommer inte riktigt ihåg hur den är). Sen är ju de nyare blixtarna kanke enklare, men jag tycker nog inte att man ska bli avskräckt från att köpa en SB-600/800 om man hittar en till bra pris.

Edit:
Och vad gäller SB-900/910 så tycker faktiskt tom JAG som inte brukar bry mig så mycket om storleken på saker att de är rätt bra stora. Har man inte typ en D3/D4 eller så så är ju blixten lika stor (eller nästan större om det handlar om instegskamerorna) som kameran. SB-700 (eller 600 eller 800) är klart mycket smidigare.

Citat:

Du som äntligen har köpt dig ett fullt CLS-kompatibel kamerahus borde verkligen köpa dig en SB-700
eller SB-900/910. Du missar verkligen något IMO, med tanke på att du nu kan få TTL-styrd off-camera-blixt
alldeles gratis, bara du hade en kompatibel blixt. (SB-600, 700, 800, 900 & 910)
Du kan också styra dina CLS-kompatibla blixtar från kamerans baksida, utan att röra blixten 10m bort osv.

Den inbyggda blixten syns BARA i bild om du har en spegling av den i bild samt 1/250 eller långsammare.
(Auto-FP, i kameran)

Helt medhåll, bortsett från att man faktiskt kan se att den inbyggda blixten bidrar till exponeringen även om det inte är en ren spegelbild av den, lite beroende på avstånd och ISO-tal osv.
Går det verkligen att köra trådlöst med FP-synk?

Permalänk

Jo jag ser såklart poängen med CLS. Fast det finns olika användningsområdet för blixt.

Jag skulle väl säga att 90% av mitt blixfotande är upplättningsblixt i motljus utomhus då oftast familjen, och oftast i spontana situationer, inte riggade poseringar. Denna blixt har jag alltid med. Jag har nu en SB-400 med fast monterat 1/4 CTO och är extremt nöjd.

Jämfört med inbyggd blixt tillför det:
1) Kan vinklas uppåt inomhus (även om jag OFTAST kör starkt nedkompenserad direktblixt, det beror på vad jag vill åstandkomma, bounce blixt sabbar befintligt ljus MER än en starkt nedkompenserad direktblixt gör.
2) men framförallt så SPAR det på kamerabatteriet, jag gör MYCKET blixtbilder, väldigt mycket faktiskt. Även jag hatade blixt förut, men har nu lärt mig att använda den på rätt sätt för att bibehålla ambient ljuset. Sen så har den lite bättre räckvidd än inbyggda också.

Fördelen i övrigt är att jag kan ha den påmonterad och ändå få ned den i kameraväskan, inkl motljusskydd + blixt (just det väger tungt, och anledningen till att jag i princip aldrig tar av den)

De andra 10% är riktiga studiobilder, det tar jag inomhus under välkontrollerade och välriggade former. Detta är ju så långt från spontanfoto man kommer, därmed är tid eller storlek på prylarna egentligen oväsentliga. Innan jag köpte mina budget studioblixtar tycker jag också att det var självklart att man skulla ha TTL styrning, men nu när jag vant mig så är det egentligen ett icke-problem. Kan tänk mig att är ett problem när man kör off-kamera blixt i spontan foto, men jag är tveksam till om den typen av foto är något jag kommer råka ut för. Oftast när jag fotar tex sonen är det ju bokstavligen ögonblicksbilder när han tex springer i motljus och då finns inte en sportmössa att hålla ut eller placera en off camerablixt innan tillfället är borta. Jag har fullt sjå med att parera och hålla fokus och sedan ta i rätt ögonblick. Nu brukar jag inte posta den typen av personligan bilder på nätet men de bästa av mina blixtbilder är den typen av bilder.

Däremot har det i just dessa situationer några gånger hänt att jag kört långa brännvidder och min SB-400 inte orkat med. Så lösningen har helt enkelt varit att låta bli att fota den typen av bilder på för långt avstånd.

Sen stör jag mig också på att blixten inte orkar så många tagningar vid serietagning, där blir ju en kraftiga blixt bättre.

Sen har jag spånat om att använda zoomad blixt vid 200mm och panoreringar... det är främst där jag skulle kunna tänka mig att ha med en större blixt. Men att ha en sb-700 som walkaround blixt är tveksamt. Så jag tror aldrig den kommer ersätta ming SB-400 men däremot troligen komplettera den bra.

Har kollat på både sb-700 och sb-910 fysiskt och visst är sb-910 stor men även sb-700 tycker jag är STOR jämfört med SB-400, så det känns som storleksskillnaden mellan sb-700 och sb-910 kvittar om jag ändå bara ska ha den för speciella tillfällen då ingen platsar som konstant monterad pga storleken.

Permalänk

En annnan ska förresten. Jag har ju insett så smått att detta med storlekar är en vanesak, så frågan är om ni som vant er, tex ALLTID har en sB-600 eller sb-600 påmonterad? Det jag i första hand har min sb-400 till är som allround blixt, för att ersätta din inbyggda, för om situationen snabbt dyker upp där blixt behövs så är det lite sent att börja rota i väskan.

Så, tror ni att man skulle vänja sig vid att ha sb-700 KONSTANT påmonterat på kameran? et är ju självklart att det vore en bättre blixt än sb-400 - men bara så länge den faktiskt sitter på? Vad tror ni? Då tänker jag framörallt utomhus på promenader. Inomhus hemma, tycker jag storleken saknar betydelser eftersom man lätt kan ställa ifrån sig kameran. Ute däremot hänger det ju med hela tiden.

Jag har ju onekligen funderat på en större blixt, men tvekar rätt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Helt medhåll, bortsett från att man faktiskt kan se att den inbyggda blixten bidrar till exponeringen även om det inte är en ren spegelbild av den, lite beroende på avstånd och ISO-tal osv.
Går det verkligen att köra trådlöst med FP-synk?

Japp, testade precis i köket för att vara säker. 1/320s np.

Den här är intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=opdMH7V4JVQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Så, tror ni att man skulle vänja sig vid att ha sb-700 KONSTANT påmonterat på kameran?

Svårt att svara på om DU skulle vänja dig. Jag använder inte blixt så himla ofta, men i de situationer där jag gör det så tycker jag inte att det känns jobbigt eller bökigt att ha den på. Däremot skulle säkert en och annan tycka att man var en jädra tönt som låtsas vara pressfotograf eller något om man gick på "fotopromenad" med 17-55 och sb-600 på kameran.

Skrivet av Hammar:

Japp, testade precis i köket för att vara säker. 1/320s np.

Den här är intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=opdMH7V4JVQ

Jag antar att det inte är några problem för de trådlösa blixtarna att synka på korta tider då heller, eftersom han tipsar om detdär. Annars var det väl mest det jag funderade över. Har inte orkat testa själv...

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Däremot skulle säkert en och annan tycka att man var en jädra tönt som låtsas vara pressfotograf eller något om man gick på "fotopromenad" med 17-55 och sb-600 på kameran.

Skulle vara det då, för det är väl exakt det jag skulle göra isåfall

Permalänk
Medlem

Pressfotograf sa du?

16-85VR på bilden, har dock inget mindre än 24-70G numera, som är en hel del större - och tyngre.
Uppifrån & ner: Banan, SB-900, WG-AS2 (mellanbiten blixt/hus), D300 (16-85VR), MB-D10, 498RC2/055XPROB.

Permalänk

Banan istället för gulfilter? Kanske ett bra sätt att få motivet att komma med ett spontant leende och alla tittar på bananen

Sist hade jag en pingvin sittande på blixten när jag skulle ta familjebilder, fungerade rätt bra det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Banan istället för gulfilter? Kanske ett bra sätt att få motivet att komma med ett spontant leende och alla tittar på bananen
Sist hade jag en pingvin sittande på blixten när jag skulle ta familjebilder, fungerade rätt bra det med

Jag minns inte precis varför bananen var där,
men jag TROR att det var en tråd där vi postade bilder på teknik & frukt eller något.

Bilden är f.ö. ett skärmklipp ur en Kodak Z18-video & den enda bild jag har PÅ min kamera.
- Notera även "GB Hammar"-brickan på kameraremmen, den är lite rolig IMO.

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart behöva ha en guide i användandet av Nikon D7000 + SB 700. Någon som har något bra tips? Känns som om jag inte utnyttjar kapaciteten hos mina grejer alls....handboken i all ära, men skulle föredra något på youtube, eller nåt sånt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag skulle helt klart behöva ha en guide i användandet av Nikon D7000 + SB 700. Någon som har något bra tips? Känns som om jag inte utnyttjar kapaciteten hos mina grejer alls....handboken i all ära, men skulle föredra något på youtube, eller nåt sånt..

Förstår du engelska bra är nog Dom Bower mitt tips:

http://www.youtube.com/user/Dombowerphoto/videos

Kanalen är lite stökig (saknar playlists som t.ex. Matt granger har.) men det är
ganska lätt att hitta dom om du söker med ord som "Nikon CLS" flash tip, tutorials.

Edit/ Det här är en början: http://www.youtube.com/watch?v=f1EkIIwtEqA&feature=plcp
(Dom pratar om sin SB-900 här, men din SB-700 är identisk i allt utom zoomomfång & effekt)

Dom har IMO stenkoll på CLS:en, men han pratar rätt fort & osammanhängande ibland,
"mindfarts" kallar han det själv. Ganska underhållande dock.

Sen har du den här killen:
http://www.youtube.com/user/PhotoExtremist/videos

"Photoextremist" har också släppt en väldigt bra PDF som heter
"Trick Photography and Special Effects" som han säljer som E-bok.
(Den finns dock att finna gratis i det stora internethavet om man letar lite.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Förstår du engelska bra är nog Dom Bower mitt tips:

http://www.youtube.com/user/Dombowerphoto/videos

Kanalen är lite stökig (saknar playlists som t.ex. Matt granger har.) men det är
ganska lätt att hitta dom om du söker med ord som "Nikon CLS" flash tip, tutorials.

Edit/ Det här är en början: http://www.youtube.com/watch?v=f1EkIIwtEqA&feature=plcp
(Dom pratar om sin SB-900 här, men din SB-700 är identisk i allt utom zoomomfång & effekt)

Dom har IMO stenkoll på CLS:en, men han pratar rätt fort & osammanhängande ibland,
"mindfarts" kallar han det själv. Ganska underhållande dock.

Sen har du den här killen:
http://www.youtube.com/user/PhotoExtremist/videos

"Photoextremist" har också släppt en väldigt bra PDF som heter
"Trick Photography and Special Effects" som han säljer som E-bok.
(Den finns dock att finna gratis i det stora internethavet om man letar lite.)

Tack snälla!! Precis vad jag söker, nu har jag lite att göra. Liiite svår dialekt, men funkar! Ska kolla upp nr 2 också..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Tack snälla!! Precis vad jag söker, nu har jag lite att göra. Liiite svår dialekt, men funkar! Ska kolla upp nr 2 också..

Roligt att kunna hjälpa till. En annan bra början på CLS:
(Dom B. har här D300/SB-900, men menyerna skiljer sig ju inte jättemycket från D7000/SB-700):

http://www.youtube.com/watch?v=2VwgPBJR9-0&feature=plcp

Både Dom Bower & "ThatNikonGuy", Matt Granger (*host* .. Tamron) har bra videos.
Jared Polin "The Fro" har en del guldkorn uppladdade, men är IMO lite väl kommersiell.
"N.H.H." finns ju med: http://www.youtube.com/user/Lilkiwiguy87/videos
Riktigt kinkig (döv, f.ö.) kille som gör (gjorde?) väldigt bra reviews, om man gillar det.

Greg Cazillo ramlar du säkert på @youtube med. Stor .. iaf. Rätt duktig IMO, dock.

Ett "lästips" (finns några videos med) är http://www.stevehuffphoto.com/
Steve är en Leica-fan, men han skriver även hyfsat vettiga reviews om andra kameror också.