Jo jag ser såklart poängen med CLS. Fast det finns olika användningsområdet för blixt.
Jag skulle väl säga att 90% av mitt blixfotande är upplättningsblixt i motljus utomhus då oftast familjen, och oftast i spontana situationer, inte riggade poseringar. Denna blixt har jag alltid med. Jag har nu en SB-400 med fast monterat 1/4 CTO och är extremt nöjd.
Jämfört med inbyggd blixt tillför det:
1) Kan vinklas uppåt inomhus (även om jag OFTAST kör starkt nedkompenserad direktblixt, det beror på vad jag vill åstandkomma, bounce blixt sabbar befintligt ljus MER än en starkt nedkompenserad direktblixt gör.
2) men framförallt så SPAR det på kamerabatteriet, jag gör MYCKET blixtbilder, väldigt mycket faktiskt. Även jag hatade blixt förut, men har nu lärt mig att använda den på rätt sätt för att bibehålla ambient ljuset. Sen så har den lite bättre räckvidd än inbyggda också.
Fördelen i övrigt är att jag kan ha den påmonterad och ändå få ned den i kameraväskan, inkl motljusskydd + blixt (just det väger tungt, och anledningen till att jag i princip aldrig tar av den)
De andra 10% är riktiga studiobilder, det tar jag inomhus under välkontrollerade och välriggade former. Detta är ju så långt från spontanfoto man kommer, därmed är tid eller storlek på prylarna egentligen oväsentliga. Innan jag köpte mina budget studioblixtar tycker jag också att det var självklart att man skulla ha TTL styrning, men nu när jag vant mig så är det egentligen ett icke-problem. Kan tänk mig att är ett problem när man kör off-kamera blixt i spontan foto, men jag är tveksam till om den typen av foto är något jag kommer råka ut för. Oftast när jag fotar tex sonen är det ju bokstavligen ögonblicksbilder när han tex springer i motljus och då finns inte en sportmössa att hålla ut eller placera en off camerablixt innan tillfället är borta. Jag har fullt sjå med att parera och hålla fokus och sedan ta i rätt ögonblick. Nu brukar jag inte posta den typen av personligan bilder på nätet men de bästa av mina blixtbilder är den typen av bilder.
Däremot har det i just dessa situationer några gånger hänt att jag kört långa brännvidder och min SB-400 inte orkat med. Så lösningen har helt enkelt varit att låta bli att fota den typen av bilder på för långt avstånd.
Sen stör jag mig också på att blixten inte orkar så många tagningar vid serietagning, där blir ju en kraftiga blixt bättre.
Sen har jag spånat om att använda zoomad blixt vid 200mm och panoreringar... det är främst där jag skulle kunna tänka mig att ha med en större blixt. Men att ha en sb-700 som walkaround blixt är tveksamt. Så jag tror aldrig den kommer ersätta ming SB-400 men däremot troligen komplettera den bra.
Har kollat på både sb-700 och sb-910 fysiskt och visst är sb-910 stor men även sb-700 tycker jag är STOR jämfört med SB-400, så det känns som storleksskillnaden mellan sb-700 och sb-910 kvittar om jag ändå bara ska ha den för speciella tillfällen då ingen platsar som konstant monterad pga storleken.