Köpa operativsystem från privatpersoner?

Permalänk
Medlem

Köpa operativsystem från privatpersoner?

Jag har sett att det går att köpa Windows 7 billigt (typ W7 Ultimate för 500:-) på typ blocket och tradera.

Är det lagligt att köpa operativsystemen i så kallat ''andra hand''?

Och hur vet man att det inte är fejk om man köper ett? Det är ju inte sagt att det är äkta bara för att tex förpackningen är obruten.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i5 3570k @ 3.4 Ghz | Corsair 8 GB 2 x 4GB LP | Gigabyte Geforce GTX 670 2GB OC | be quiet! Pure Power 630w 80+ Bronze Modular | MSI Z77A-GD55 ATX |Samsung Basic SSD 830 128 GB | W7HP

Permalänk

Tror nog inte du kan vara helt 100 på ifall varan är fejk eller inte när man handlar med privatpersoner.
Bästa alternativet är nog att köpa äkta windows, från inet t.ex.

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk
Medlem

Det är lagligt, dock brukar licenser vara "not for resale", dvs man får inte sälja dem vidare.

Och nej, du kan inte veta innan du prova om varan är äkta eller inte. Köp i butik, det är säkrast.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Risken är överhängande att bli blåst på blocket/tradera och Windows nycklar har begränsat antal registreringar skulle jag akta mig ifrån sådana köp.
Man vet ju inte hur många gånger personen i fråga säljer nyckeln eller har registrerat den själv.
Låter något för bra för att vara sant så är det ju oftast det.

Permalänk
Medlem

Avråder starkt från att köpa registrerbar mjukvara på blocket etc.

Vet att det finns möjligheter för studerande att köpa Windows till ett vrakpris, men hur man går till väga vet jag inte. Men säkert google. Och alla känner vi väl nån student?

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Avråder starkt från att köpa registrerbar mjukvara på blocket etc.

Vet att det finns möjligheter för studerande att köpa Windows till ett vrakpris, men hur man går till väga vet jag inte. Men säkert google. Och alla känner vi väl nån student?

Jag själv är student (gymnasie) så det hade ju varit ett alternativ om jag hittar erbjudandet!

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i5 3570k @ 3.4 Ghz | Corsair 8 GB 2 x 4GB LP | Gigabyte Geforce GTX 670 2GB OC | be quiet! Pure Power 630w 80+ Bronze Modular | MSI Z77A-GD55 ATX |Samsung Basic SSD 830 128 GB | W7HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmuus:

Jag själv är student (gymnasie) så det hade ju varit ett alternativ om jag hittar erbjudandet!

Kolla med Pellesoft ifall din skola inte ger dig rätt till ett MSDNAA-konto.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmuus:

Jag själv är student (gymnasie) så det hade ju varit ett alternativ om jag hittar erbjudandet!

Mecenat, där har du 50-70% på microsoft.

Ex som jag kopierat.

Windows 7 Professional Upgrade

Windows 7 Professional ger dig en PC-upplevelse att räkna med. Du får en kombination av stabilitet, säkerhet, hastighet och prestanda som sparar tid och pengar.

Bara för dig som studerar på högskola/universitet.
Villkor >
Ord. pris: 2850 kr
Studentpris: 832 kr¨

finns office också.

Edit såg att det var upgrade och bara för högskola / universitet :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mecenat, där har du 50-70% på microsoft.

Ex som jag kopierat.

Windows 7 Professional Upgrade

Windows 7 Professional ger dig en PC-upplevelse att räkna med. Du får en kombination av stabilitet, säkerhet, hastighet och prestanda som sparar tid och pengar.

Bara för dig som studerar på högskola/universitet.
Villkor >
Ord. pris: 2850 kr
Studentpris: 832 kr¨

finns office också.

Tack!

Men upgrade? Det är väl om man har ett tidigare os på datan redan? Jag ska köpa ny dator och måste ha en OEM-nyckel

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i5 3570k @ 3.4 Ghz | Corsair 8 GB 2 x 4GB LP | Gigabyte Geforce GTX 670 2GB OC | be quiet! Pure Power 630w 80+ Bronze Modular | MSI Z77A-GD55 ATX |Samsung Basic SSD 830 128 GB | W7HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmuus:

Tack!

Men upgrade? Det är väl om man har ett tidigare os på datan redan? Jag ska köpa ny dator och måste ha en OEM-nyckel

Jo jag såg det lite för sent, kollade bara snabbt igenom mecenat erbjudanderna ( du måste även vara på högskola och inte gymnasie ( märkte efter jag skrev ) ) :/ Good luck.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att gymnasieskolor inte har tillgång till MSDNAA, men där får iaf universitetsstudenter tillgång till typ alla microsofts program gratis (utom office)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Skulle gissa att gymnasieskolor inte har tillgång till MSDNAA, men där får iaf universitetsstudenter tillgång till typ alla microsofts program gratis (utom office)

Vår skolas teknikprogram (där jag går) har något avtal med Microsoft som verkar innebära samma sak, kallas enligt lärarna "Microsoft Student Academy" eller något sånt. Vi som går teknik får alla Microsofts program inklusive Win 7/8-nycklar gratis av skolan, dock inte Office.
Edit: Gymnasieskola alltså.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson