ASUS kundsupport är under all kritik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonasforever:

Jag kan upplysa om att datorn från början är inhandlad hos Webhallen. Men efter första servicen (som jag faktiskt gjorde genom webhallen) där dom hade ett trevligt bemötade hänvisade dom mig gärna att ta kontakt direkt med ASUS för att minska kommunikations tiden. Dom sa dessutom faktiskt till mig när jag lämnade in den första gången att många har samma problem som mig. Vilket då va värmeproblem och en musplatta som aldrig funkat.

Har dessutom sagt till om den där musplattan varenda gång den varit inne men det har aldrig blivit någon skillnad. Nu har jag ju alltid haft en Razer till datorn då jag främst spelar på datorn. Men det är ändå störande att på en bärbar dator att musplattan inte fungerar?

Väntar fortfarande på svar från ASUS supporten efter att jag svarade att innan jag accepterar deras 60% frågade hur dom ställer sig till det svar jag fick från konsumentverket (kopierade det mail som dom skickade till mig). Så hoppas dom tar sitt sunda förnuft till fånga och bara ger mig tillbaka mina pengar.

Då Webhallen har varit inblandade tycker jag att de borde kunna hjälpa dig ifall Asus vägrar att lösa det på ett vettigt sätt. Jag har precis haft min G73 på service (backlight bleeding plus pekplattan). Än så länge fungerar plattan som det ska, och den nya skärmpanelen har betydligt mindre backlight bleed. Har haft den inne på service en gång tidigare med exakt samma fel, men då sket de i att fixa felen. Får bli en MSI nästa gång....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Ja jag va nere och prata med dom som hastigast för en stund sedan för köpte mig ett Xbox 360 för jag måste ha något att spela på. Så har jag inget svar innan helgen åker jag dit igen på måndag.

Men det är verkligen stor skam om inte ASUS tar sitt ansvar.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jockew1989:

Krediterar du ett kvitto är det summan på kvittot som gäller. Jag har iaf aldrig varit med om att kreditera typ 50% av en vara på ett kvitto

Du kan heller inte få en summa som datorn anses vara värd idag utan du ska vid omleverans få en dator som är minst lika bra, Spelar ingen roll om den datorn kostar 4000 eller 20000 idag

Tycker dock att kunden borde få kvittot krediterat, trots att det är en dyngförlust för återförsäljaren, och kunden förmodligen kan köpa en dubbelt så bra dator för dom pengarna idag. Att man skulle betala ut T. ex 6k för en dator man köpte för 10k är rent Bulls**t. Har datorn pajjat SKA han ha en likadan eller ALLA pengar tillbaka

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

ja och de är absolut de vanligaste att man byter mot en ny likadan eller bättre. i de flesta fall är kunden mest angelägen om att få tillbaka en fungerande dator snabbt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasforever:

Ja jag hoppas ju som du säger David att ASUS borde jobba mot att ha nöjda kunder. Men nu när detta har blivit som det blivit så vill jag bara ha mina pengar tillbaka för att köpa något det inte står ASUS på.

ja, de är ju verkligen dåligt skött ärende. tyvärr har jag inte makt i de hela så jag hoppas dem löser det så bra som möjligt för dig. och hoppas de dåliga kundbemötandet du upplevt är en enstaka person. de som jag träffat irl på asus supporten är duktiga och serviceminded.
PM'a mig din adress så ska jag skicka dig en gratis mus eller usbminne om du vill, kan dock hända att de står Asus på dem ;)?

Permalänk
Hedersmedlem

jag har aldrig haft problem med asus support dom har varit trevliga varje gång därför köper jag typ alt från dom, har skickat in en dator det tog högst 2 veckor...

din dator kanske har utgått eller nåt annars skall det ej ta sådan tid skulle jag va du skulle jag ringt och vara rasande förbannad så dom fick skicka en ny dator som har samma prestanda om inte bättre

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Tack som fan david, kan skicka pm på adress. Trivs bra med min razer mus men ett usb minne säger man ju inte nej till!

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem

Skummade igenom tråden och kan inte tycka annat än att hålla med TS, min presoliga åsikt om ASUS är dock att dom har en riktigt bra support (De få gånger ja haft kontakt med dom), MEN de viktigaste av allt är att de gör riktigt bra saker, håller hög kvalité samt bra pris!

Permalänk

Jag har för tillfället ett liknande problem med asus. Köpte min G53 i oktober förra året. Redan efter några veckor började magneten på locket strula vilket gjorde att datorn inte gick att använda. Jag skickade in datorn och fick tillbaka den efter ungefär 2 veckor.
Tidigt i somras skickade jag återigen datorn på grund av ett annat fel och den har i dagsläget varit inlämnad i 7 och en halv vecka.
Fick ett sms redan någon vecka efter att jag lämnat in datorn om att reservdelarna inte kommer att komma förrens i slutet på juli. Jag tycker inte alls det är okej att jag ska behöva vänta 6-7 veckor på att reservdelarna ska komma så jag ringer till supporten och säger detta. Först andra gången jag ringde supporten fick jag veta att om ETA är mer än 30 dagar bort har man rätt till en ny dator.
Jag ringer upp igen och säger att jag vill få datorn utbytt. Jag blir tillsagd att beslutet (om jag kommer att få en ny dator), kommer att tas i början eller mitten på nästa vecka och att de ska höra av sig. På onsdagen nästa vecka har jag fortfarande inte hört något, så jag bestämmer mig för att återigen ringa till supporten. Jag fick då reda på att de hade tagit beslut på måndagen att jag kommer få en ersättningsdator. När jag frågar hur lång tid det kommer ta får jag svaret: det kommer nog inte ta längre tid än en vecka.

Veckan går utan att jag hör något, så jag ringer återigen upp supporten. Personen i supporten säger då att "det kommer nog inte allt för lång tid". Därefter har jag ringt varannan dag i ungefär 3 veckors tid, utan någon större framgång. Får alltid olika svar beroende på vem på supporten jag pratar med. Har hänt vid enstaka tillfällen att jag får prata med någon med någon som berättat för mig hur utbytet tas om hand.
Tydligen skickas datorn ner till Holland, där den sedan analyseras och det är först då man får ett erbjudande hem som man "måste" acceptera för att få en ny dator.

Tycker allmänt att supporten är riktigt usel. Blev lovad för någon vecka sedan att de skulle maila till mig när killen i supporten hade lagt upp ett ärende i "second level" efter att jag beklagat mig över hur lång tid det tar och hur lite information jag får. Fick inget svar där så ringer igen och blir då lovad att han skulle maila sin chef som skulle ringa upp mig. Jag väntar fortfarande på samtalet...
Fick så sent som i förra veckan tag på en mailadress (till nordicservice) som jag skulle använda mig av för att det skulle gå snabbare.
Mailade dem och fick som svar att de hade eskalerat mitt ärende och att det tyvärr inte funnits någon matchande utbytesenhet att erbjuda. De sa även att jag skulle se om återförsäljaren fortfarande var aktiv och att krediten skulle fixas via dem och det skulle skötas mellan återförsäljaren och mig.

Svarade på mailet och sa att det tyvärr inte går att ordna kredit då jag köpt datorn från JMEdata som har gått i konkurs. Jag skrev även och undrade hur de hade kunnat kolla efter en lämplig utbytesenhet då min datorn fortfarande är nere i Holland och har fortfarande inte packats upp. Enligt supporten letar de inte efter utbytesenhet förrens efter de packat upp och analyserat datorn.
Jag föreslog också att de antingen skickade mig en likadan dator, eller nyare modell. Alternativt att de kunde betala kontant.

Som svar fick jag att de ej kunde betala kontant då köpavtalet har varit mellan mig och min butik och att de ska söka fram en lämplig utbytesenhet snarast.

Då de i det första mailet hade sagt att ett definitivt svar skulle komma på måndag och att JAG skulle maila dem som en påminnelse(!?), så mailade jag dem i måndags eftermiddag och fick svar i tisdags förmiddag. De sa då att eftersom det tagit så lång tid så ska en kredit utbetalas via den butik som jag har köpt datorn ifrån.
Jag skrev ju tidigare i ett mail att de hade gått i konkurs och att jag inte accepterade det erbjudandet!? Den enda ursäkten de har är att det är två olika personer som svarat på mina mail, dock tycker jag inte att det är en giltig sådan.

Är faktiskt riktigt besviken på ASUS. Att ringa supporten känns lönlöst, man försöker få nåfonting att hända, men absolut ingenting händer. Inte heller får man tillräckligt med information, det enda jag vet just nu är att min dator är på väg eller är i Holland. Verkar inte heller hända mycket nere i Holland, där min dator har stått och skrotat nu i 4 veckor, om den nu har kommit fram på dessa 4 veckor. Det senaste stället som "eskalerade" mitt ärende har jag inte heller märkt att det hänt något. De säger att de ska ta fram en dator snarast, men jag har ännu inte märkt av några tecken på att så är fallet.

Ursäkta om texten blev jobbig att läsa, jag kan ha glömt någon del här och där. Jag skyller på att det blev lite sent

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst denna tråden har jag kommit fram till att jag aldrig ska skaffa en bärbar dator för dagligt bruk, såvida det inte är en billig skräpdator man kan surfa och använda word på.
*Går och klappar om sin stationära och går sen och lägger sig med vetskapen om att jag själv kan byta ut strulande komponenter och inte behöver skicka den på vecko-lång service till Holland*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Instämmer om ASUS support. Ringde själv för någon månad sen till supporten angående en laptop. Supporten svarade att de skulle ringa upp mig sen, vilket de inte gjorde. Slutade att vi löste det med Webhallen istället där köpet var gjort.

Visa signatur

PC: i7 2600k @ 4.6Ghz, Corsair H100, MSI P67A-GD55, Corsair 8GB XMS 1600Mhz, Gigabyte 780 Ti GTX, Fractal Design Newton R2 1000W, OCZ SSD Agility 3 240GB, 1TB Samsung F3, Ljudkort: Asus Xonar DX
Mac: 27" iMac, 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, iPhone 6S Plus
Android: Nexus 7, HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av meb79:

Slutade att vi löste det med Webhallen istället där köpet var gjort.

Detta bör man alltid göra. Tar du inte kontakt med företaget som du köpt den av kan du råka ut för en massa "trevliga" problem, samtidigt som du får sköta allt kring returen själv fast det är inbakat i priset för varan du betalt för. Var inte så länge sedan som någon fick en skärm för hälften (5k istället för 10k) i retur pga att han/hon kontakta företaget som tillverkat produkten istället för butiken.
Butikerna vill att du skall kontakta företaget direkt, vilket i bästa fall kan ge ett par dagars mindre ledtid, men som i exemplet ovan kan det stå dig väldigt dyrt.

Permalänk

Kan bara hålla med. Asus kundtjänst och support är obefintlig. Väldigt tråkigt med tanke på vilka produkter dom gör.

En kompis till mig som skickade in sin dator för värmeproblem. Firman som sköter Asus reparationer knäckte skärmen och påstod att den var så när dom fick den. Dom krävde 6000:- i reparation. Fotografera och dokumentera ALLT innan ni skickar in Asus prylar till reparation. Han fick tillbaka sin dator oreparerad med knäckt skärm. Blir aldrig en Asus laptop för någon jag känner eller hjälper igen.

Permalänk
Medlem

Återkom gärna när du vet mera. Intressant och veta hur det går.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Jag har fortfarande inte hört något från ASUS skit support. Snart en vecka sedan jag svarade på deras senaste mail och efter det helt radio tystnad. Får väl ringa in imorgon igen som vanligt och tjata.

Kontenta; köp aldrig ASUS.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem

Jag har också upplevt asus usla kundservice, detta gäller min Transformer prime som är inköpt i januari och den har åkt fram och tillbaka till Asus under 8 månader nu och fortfarande har jag ingen fungerande platta i handen. Har snackat med ansvariga på Asus support som bara kommer med bortförklaringar och sedan slutar svara på mail. De vägrar ge mig telefonnummer och nu har jag varit i kontakt med Inet istället på jakt efter en lösning. Men fortfarande inget i sikte då asus bara ignorerar.
Jag skulle råda er att hålla er borta från Asus i framtiden

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Denna tråd är skrämmande! Tror inte att jag kommer peta på Asus efter detta!

@Asus.David: tror att du skall be din arbetsgivare om mera mandat att göra något. Fin gest med mus och usb, men en kommentar som "Skicka mig ett PM med info så löser vi detta", tror jag hade gett bättre intryck. Denna "lilla" fadäs kan bli rätt kostsam då jag tror att det är fler med mig som är den i vänkretsen som "rådfrågas" innan datorköp. Asus klev just ned X antal pinnhål pga. detta. Tråkigt då jag gillar Asus, men även smidiga support ärenden =(

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Har inte heller hört något från asus kundservice. Både ringde och mailade idag, supporten sa som vanligt att han skulle skicka vidare till någon avdelning eller liknande och lovade att jag skulle få mail, får se om de håller det löftet denna gången men jag tvekar på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasforever:

Jag har fortfarande inte hört något från ASUS skit support. Snart en vecka sedan jag svarade på deras senaste mail och efter det helt radio tystnad. Får väl ringa in imorgon igen som vanligt och tjata.

Kontenta; köp aldrig ASUS.

Fått något svar på hur det går? Väldigt jobbig situation för dig, men jag väldigt nyfiken på hur dem ska lösa det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Ja nu kan jag meddela er som följer tråden och min misär att jag fick mail från ASUS att dom ska kreditera min dator genom butiken jag köpte den (webbhallen.com i Göteborg). Svarade mailet och frågade vad det exakt innebär och hur mycket pengar jag får tillbaka.

Ska göra ett litet tillägg om min vidare otur. Jag va på webbhallen förra veckan för att köpa ett Xbox för jag måste ha något att spela på. Köpte ett nytt starwars edition Xbox och va nöjd över det. Köpte till ett MW3 samtidigt och Xbox live. Dom erbjöd även en försäkring till om något skulle hända med mitt Xbox.
Jag frågade då om det även va drulle försäkring i det och det sa han att det va så köpte det med. (mest för att slippa mer trassel när något går sönder).

Åkte hem och va glad, spelade mw3 hela kvällen och vid ett så kunde inte mitt Xbox läsa skivan längre. Tänkte först det va skivan (men det borde det inte vara för den va helt ny och mitt Xbox låg ner hela tiden) så prova ett annat helt nytt spel - samma sak händer. Blir skit irriterad att inget kan fungera, men lugnar mig med att jag köpte försäkring till och att jag bara kan hämta ut ett nytt imorgon på webbhallen.

Vaknar på morgonen och provar igen, nu fungerar det såklart men jag vill ju inte ha ett måndags exemplar. Och detta ska inte hända med ett helt nytt Xbox.
Så jag åker ner till webbhallen igen och berättar vad som hänt. Han säger att han ska prova det och konstaterar att nu fungerar det. Jag svarar att det visste jag ju redan och berättar allt en gång till. Säger även åt honom att jag bara vill ha ett nytt Xbox och vara nöjd igen, jag har ju försäkring på det. Han svarar då att han inte kan ta emot ett Xbox som fungerar. Jag förklarar då lugnt och sansat att jag inte ser det som en hobby att åka och byta Xbox på min lediga dag och skulle inte varit där om xboxet fungerat som det ska.
Han säger åter igen att han inte kan ta emot ett Xbox som fungerar. Jag frågar då om det är lättare för honom om jag lånar hans kaffe och häller i xboxet för att garantera att det inte fungerar? (jag har vid det här laget hunnit bli genuint förbannad).

Han säger då att jag får ringa och fråga försäkringsbolaget. Dom säljer bara försäkringar för ett annat bolag och har inget med det att göra trots att dom kallar det "webbhallen care pack". Jag blir nu riktigt förbannad och frågar honom hur han får ihop det, och att jag frågade specifikt om det dagen innan för jag nämnde samtidigt vad som hänt med min dator.
Han går med på att testa xboxet under dagen och återkomma.

Han ringer senare och säger att det faktiskt är trasigt och att jag kan få ett nytt. Jag informerar om att jag vill ha mina pengar tillbaka för allt ink den jävla meningslösa försäkringen så jag kan köpa ett likadant på Media Markt. Hämtar mina pengar och gjorde som jag sa.
Kommer inte handla där igen och bävar för att få min kreditering dör igenom!

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Skrivet av jonasforever:

Ja nu kan jag meddela er som följer tråden och min misär att jag fick mail från ASUS att dom ska kreditera min dator genom butiken jag köpte den (webbhallen.com i Göteborg). Svarade mailet och frågade vad det exakt innebär och hur mycket pengar jag får tillbaka.

Ska göra ett litet tillägg om min vidare otur. Jag va på webbhallen förra veckan för att köpa ett Xbox för jag måste ha något att spela på. Köpte ett nytt starwars edition Xbox och va nöjd över det. Köpte till ett MW3 samtidigt och Xbox live. Dom erbjöd även en försäkring till om något skulle hända med mitt Xbox.
Jag frågade då om det även va drulle försäkring i det och det sa han att det va så köpte det med. (mest för att slippa mer trassel när något går sönder).

Åkte hem och va glad, spelade mw3 hela kvällen och vid ett så kunde inte mitt Xbox läsa skivan längre. Tänkte först det va skivan (men det borde det inte vara för den va helt ny och mitt Xbox låg ner hela tiden) så prova ett annat helt nytt spel - samma sak händer. Blir skit irriterad att inget kan fungera, men lugnar mig med att jag köpte försäkring till och att jag bara kan hämta ut ett nytt imorgon på webbhallen.

Vaknar på morgonen och provar igen, nu fungerar det såklart men jag vill ju inte ha ett måndags exemplar. Och detta ska inte hända med ett helt nytt Xbox.
Så jag åker ner till webbhallen igen och berättar vad som hänt. Han säger att han ska prova det och konstaterar att nu fungerar det. Jag svarar att det visste jag ju redan och berättar allt en gång till. Säger även åt honom att jag bara vill ha ett nytt Xbox och vara nöjd igen, jag har ju försäkring på det. Han svarar då att han inte kan ta emot ett Xbox som fungerar. Jag förklarar då lugnt och sansat att jag inte ser det som en hobby att åka och byta Xbox på min lediga dag och skulle inte varit där om xboxet fungerat som det ska.
Han säger åter igen att han inte kan ta emot ett Xbox som fungerar. Jag frågar då om det är lättare för honom om jag lånar hans kaffe och häller i xboxet för att garantera att det inte fungerar? (jag har vid det här laget hunnit bli genuint förbannad).

Han säger då att jag får ringa och fråga försäkringsbolaget. Dom säljer bara försäkringar för ett annat bolag och har inget med det att göra trots att dom kallar det "webbhallen care pack". Jag blir nu riktigt förbannad och frågar honom hur han får ihop det, och att jag frågade specifikt om det dagen innan för jag nämnde samtidigt vad som hänt med min dator.
Han går med på att testa xboxet under dagen och återkomma.

Han ringer senare och säger att det faktiskt är trasigt och att jag kan få ett nytt. Jag informerar om att jag vill ha mina pengar tillbaka för allt ink den jävla meningslösa försäkringen så jag kan köpa ett likadant på Media Markt. Hämtar mina pengar och gjorde som jag sa.
Kommer inte handla där igen och bävar för att få min kreditering dör igenom!

Måste säga att du verkar vara en fruktansvärt grinig människa. Värsta sortens kund. Var glad att det fungerar, och slutar det fungera igen får du väl åka tillbaka med det då? Som säljare i en större teknikkedja kan jag säga att alla butiker hade hanterat det likadant, det går inte att skicka in en fungerande produkt på service. Nu var han ju dessutom snäll och tog in det för testande, bättre service än så kan du verkligen inte förvänta dig.

För övrigt har försäkringen ingen som helst betydelse i den typen av fall, försäkring har man för att täcka det som garantin inte omfattar - tex. stöld, oavsiktlig skada ("drulle") eller liknande. Något som redan ingår i de flestas hemförsäkringar, så att köpa tilläggsförsäkring är oftast bortkastade pengar.