Räcker ett Antec EA-500 till en ny dator?

Permalänk
Medlem

Räcker ett Antec EA-500 till en ny dator?

Hej!

Det är så att jag har beställt en dator som i det stora hela är baserad på SweClockers sommardator. Komponenterna jag kommer ha är följande:

Processor: Intel Core i5 3570K
Grafikkort: Asus Radeon HD7870
Moderkort: Asrock Z77 Extreme4

SweClockers rekommenderade ett Corsair HX650 650W, men det var tydligen rätt overkill för systemet om jag förstod det rätt. Nu har jag ett gammalt Antec EA-500 500W liggandes, och undrar om det orkar driva dessa komponenter? 500W borde räcka, men det går väl inte att bara titta på watt-talet? Aggregatet är ju rätt gammalt.

Eftersom jag hade lite väl bråttom när det kom till beställningen så beställde jag aggregatet som rekommenderades. Så vad tycker ni, ska jag behålla det, eller kan jag köra på det gamla Antec-aggregatet?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Watt räcker men hur gammalt är gammalt? pratar vi typ 4 år så skaffa ett nytt
Sedan finns det erforderliga kontakter på ditt gamla agg?

Om jag kommer ihåg rätt så behöver 7870 2 x 6 pins kontakter
och huvudkontakt 24pin samt CPU vill helst ha en 8 pins kontakt, även om en 4 pins kan räcka.

Har inte det gamla agget detta så skulle jag inte tveka med att skaffa ett nytt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är inköpt i slutet av 2007, så det har väl 4-5 år på nacken. Kontakter finns så att det räcker, det har jag kollat upp.

Dock känns det väl på ett sätt fel att köpa ett helt nytt system, men ha kvar en fyra år gammal komponent. Frågan är ju om det känns 900 kronor fel.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av outcast:

Det är inköpt i slutet av 2007, så det har väl 4-5 år på nacken. Kontakter finns så att det räcker, det har jag kollat upp.

Dock känns det väl på ett sätt fel att köpa ett helt nytt system, men ha kvar en fyra år gammal komponent. Frågan är ju om det känns 900 kronor fel.

5 år med den Antec-modellen? Byt om du vill slippa problem är mitt råd.

Hade det varit riktigt bra agg som Corsair HX520/620 kunde du kört vidare, men snålheten bedrar visheten ibland.

Ett av mina HX520 firar 5 år med 24/7-drift. Perfekta värden och funktion fortfarande. Som man förväntar när agget är byggt med delar som är tänkta att hålla längre än tillverkarens nästa bokslut. Inte alltid fallet med en del företag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

5 år med den Antec-modellen? Byt om du vill slippa problem är mitt råd.

Hade det varit riktigt bra agg som Corsair HX520/620 kunde du kört vidare, men snålheten bedrar visheten ibland.

Ett av mina HX520 firar 5 år med 24/7-drift. Perfekta värden och funktion fortfarande. Som man förväntar när agget är byggt med delar som är tänkta att hålla längre än tillverkarens nästa bokslut. Inte alltid fallet med en del företag.

Ok, men då kör jag på det nya aggregatet. Det är väl ingen idé att vara dumsnål när jag ändå har råd med det.

Det låter ju inte helt fel! Jag lär inte använda datorn 24/7, men det är ju trevligt att det är kvalité på det i alla fall.

Tack för hjälpen!

Visa signatur