Det där med "upphovsrättsinnehavaren" är ett intressant ord.
En gång i tiden var tanken med upphovsrätten att försvara den lille artistens rättigheter, både mot de större bolagen och andra.
Men det var väldigt många år sedan lagen faktiskt fyllde ett sådant syfte.
Nja, det är många privatpersoner som är upphovsmän (speciellt när det gäller appar på mobiler till exempel). Så upphovsrätten har definitivt inte spelat ut sin roll där.
En artist idag("igår" egentligen, nu finns ju Internet - till bolagens förtret - och det börjar ändras lite) skriver under kilometerlånga avtal med bolagen för att de ska bli publicerade, där en av punkterna är att rättigheterna till musiken överförs bolaget ("för att skydda artisten" - lol).
Således är numera aldrig artisten upphovsrättsinnehavaren, utan det är ett bolag.
Nä, artisterna är inte upphovsrättsinnehavarna. Dock har de skrivit under ett avtal, vilket är helt frivilligt. Jag har i alla fall aldrig hört talas om något stort skivbolag som mordhotat artisterna till att skriva under ett avtal.
I riktiga värden skulle man kunna anse att det är maffiametoder - Ok vi säljer dina låtar, men det är nu våra låtar, och vi kommer att ta större delen av intäkterna i beskyddaravgift(distruberingsavgift), bottenskrapet får du dock behålla.
Men det är så det har fungerat, likt en igel har bolagen sugit ur nästan varenda krona ifrån artisten, och bara lämnat precis nog för att den ska överleva.
Och hur tror du det fungerar i alla andra företag ute i världen? När du blir anställd på ett företag så får du skriva under ett avtal där du godkänner bland annat din lön, en lön som gör att du kan överleva varje månad. De produkter du utvecklar åt företaget är företagets produkter, inte dina. Om det är bra produkter så kommer företaget att tjäna miljoner/miljarder medan du fortfarande har din månadslön. Det kan dock hända att du kan få en bonus om företaget har gått riktigt bra under något år.
Men helt lottlös har ju inte artisten gått, en fin synergi är att deras artistnamn blir stort, så de kan tjäna pengar på turneér och konserter istället.
Jag gissar att "kringförsäljniing" (tshirts och sådant) till större del även tillfaller artisten.
Precis. Skivbolagen har stora ekonomiska resurser vilket gör det lättare för artister att nå ut till sin publik. De flesta artister har inte de ekonomiska resurserna till en början, vilket därmed gör det svårare att nå ut till sin publik.
Men nu håller det på att bli nya tider, i och med internet så blir kostnaden för att distrubera musik och nå ut till världen väldigt låg.
Youtube tillexempel är gratis för användaren.
Man behöver inte heller en studio för flera miljoner för att spela in en låt, vem som helst kan sköta det framför en datorn, möjligen behöver lite tillbehör för knappa tusenlappen.
Även reklam blir billigare i och med sociala medier och att fans tipsar varandra om ny häftig musik.
Det är sant. Men även ifall det har blivit lättare så krävs det, för de flesta, att ska man nå ut till sin publik så krävs det rätt mycket ekonomiska resurser. Visst, det finns de artister som har haft tur med Youtube, Facebook och annat. Men så är det överallt. Vissa vinner på Lotto, andra inte.
Alla säljpunkter som bolagen tidigare haft "monopol" på börjar nu försvinna, eller i alla fall börjar det komma väldigt smidiga alternativ som kostar jämförelsevis ingenting och är enkla att använda.
Bolagen är såklart livrädda för denna utveckling och vill stoppa den på alla sätt som det bara går.
Att bolagen skulle vara livrädda för denna utveckling tror jag inte, däremot så försvarar de sina rättigheter som de har som upphovsrättsinnehavare. Precis som så många andra privatpersoner gör som får sina rättigheter som upphovsmän kränkta.
Ny teknik kan däremot tillslut döda de blodsugande upphovsrättsmännen, och låta artisterna äga sin egen musik.
Det vore bäst för alla, ifrån artister till fans.
Alla artister är upphovsmän, är de blodsugande upphovsmän också då?
Något man även bör beakta är hur maffian med sina enorma resurser lyckas lobba igenom konstiga lagar.
Upphovsrätten håller som sagt 70år efter artistens död - skulle det på något vis gagna artisten?? Den ekvationen går ej ihop.
Kan jämföras med läkemedels patent som håller i 20år - punkt - och där är kostnaden för R&D miljarder.
Vad spelar det för roll om upphovsrätten gäller i 70 år eller 7000 år efter en artists död? Bolagen, men kan även vara släkt, familj och annat, är upphovsrättsinnehavarna till verken. Om de äger upphovsrätten för all framtid, vad spelar det för roll? Påverkar det ditt liv negativt? Eller är det bara för att du ska kunna ladda ner produkterna gratis istället för att betala typ 50 kr för en blu-ray-film till exempel?
Och nej, det gagnar inte artisten att upphovsrätten gäller i 70 år efter artistens död. Det gagnar dock bolaget (som artisten har skrivit ett avtal med frivilligt), alternativt den familj, släkt etc. som är upphovsrättsinnehavaren till verken.
Andra saker som tåls att funderas över.
* Hur rimligt är det med skadestånd som uppgår till hundratals gånger den egentliga kostnaden för låten?
* Har artisten egentligen något nöje av att stämma skiten ur sina fans?
När människor bryter mot lagen och kränker en upphovsmans rättigheter så förstår jag mycket väl att artisterna blir förbannade.
Det finns ju dock ett ljus i tunneln och vissa artister börjar förstått att istället för att pissa på sina fans bör man lyssna på vad de efterfrågar och erbjuda det. Trent Reznor ifrån NiN är ett praktexempel som inte bara visar att det går, utan att det t.o.m är mer lönsamt för alla i slutändan.
Man ska alltid respektera sina fans. Men det ska även gälla det omvända. Fansen ska respektera artisterna och inte pissa på upphovsmännens rättigheter.