Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det där med "upphovsrättsinnehavaren" är ett intressant ord.
En gång i tiden var tanken med upphovsrätten att försvara den lille artistens rättigheter, både mot de större bolagen och andra.
Men det var väldigt många år sedan lagen faktiskt fyllde ett sådant syfte.

Nja, det är många privatpersoner som är upphovsmän (speciellt när det gäller appar på mobiler till exempel). Så upphovsrätten har definitivt inte spelat ut sin roll där.

Skrivet av henkiii:

En artist idag("igår" egentligen, nu finns ju Internet - till bolagens förtret - och det börjar ändras lite) skriver under kilometerlånga avtal med bolagen för att de ska bli publicerade, där en av punkterna är att rättigheterna till musiken överförs bolaget ("för att skydda artisten" - lol).
Således är numera aldrig artisten upphovsrättsinnehavaren, utan det är ett bolag.

Nä, artisterna är inte upphovsrättsinnehavarna. Dock har de skrivit under ett avtal, vilket är helt frivilligt. Jag har i alla fall aldrig hört talas om något stort skivbolag som mordhotat artisterna till att skriva under ett avtal.

Skrivet av henkiii:

I riktiga värden skulle man kunna anse att det är maffiametoder - Ok vi säljer dina låtar, men det är nu våra låtar, och vi kommer att ta större delen av intäkterna i beskyddaravgift(distruberingsavgift), bottenskrapet får du dock behålla.
Men det är så det har fungerat, likt en igel har bolagen sugit ur nästan varenda krona ifrån artisten, och bara lämnat precis nog för att den ska överleva.

Och hur tror du det fungerar i alla andra företag ute i världen? När du blir anställd på ett företag så får du skriva under ett avtal där du godkänner bland annat din lön, en lön som gör att du kan överleva varje månad. De produkter du utvecklar åt företaget är företagets produkter, inte dina. Om det är bra produkter så kommer företaget att tjäna miljoner/miljarder medan du fortfarande har din månadslön. Det kan dock hända att du kan få en bonus om företaget har gått riktigt bra under något år.

Skrivet av henkiii:

Men helt lottlös har ju inte artisten gått, en fin synergi är att deras artistnamn blir stort, så de kan tjäna pengar på turneér och konserter istället.
Jag gissar att "kringförsäljniing" (tshirts och sådant) till större del även tillfaller artisten.

Precis. Skivbolagen har stora ekonomiska resurser vilket gör det lättare för artister att nå ut till sin publik. De flesta artister har inte de ekonomiska resurserna till en början, vilket därmed gör det svårare att nå ut till sin publik.

Skrivet av henkiii:

Men nu håller det på att bli nya tider, i och med internet så blir kostnaden för att distrubera musik och nå ut till världen väldigt låg.
Youtube tillexempel är gratis för användaren.
Man behöver inte heller en studio för flera miljoner för att spela in en låt, vem som helst kan sköta det framför en datorn, möjligen behöver lite tillbehör för knappa tusenlappen.
Även reklam blir billigare i och med sociala medier och att fans tipsar varandra om ny häftig musik.

Det är sant. Men även ifall det har blivit lättare så krävs det, för de flesta, att ska man nå ut till sin publik så krävs det rätt mycket ekonomiska resurser. Visst, det finns de artister som har haft tur med Youtube, Facebook och annat. Men så är det överallt. Vissa vinner på Lotto, andra inte.

Skrivet av henkiii:

Alla säljpunkter som bolagen tidigare haft "monopol" på börjar nu försvinna, eller i alla fall börjar det komma väldigt smidiga alternativ som kostar jämförelsevis ingenting och är enkla att använda.
Bolagen är såklart livrädda för denna utveckling och vill stoppa den på alla sätt som det bara går.

Att bolagen skulle vara livrädda för denna utveckling tror jag inte, däremot så försvarar de sina rättigheter som de har som upphovsrättsinnehavare. Precis som så många andra privatpersoner gör som får sina rättigheter som upphovsmän kränkta.

Skrivet av henkiii:

Ny teknik kan däremot tillslut döda de blodsugande upphovsrättsmännen, och låta artisterna äga sin egen musik.
Det vore bäst för alla, ifrån artister till fans.

Alla artister är upphovsmän, är de blodsugande upphovsmän också då?

Skrivet av henkiii:

Något man även bör beakta är hur maffian med sina enorma resurser lyckas lobba igenom konstiga lagar.
Upphovsrätten håller som sagt 70år efter artistens död - skulle det på något vis gagna artisten?? Den ekvationen går ej ihop.
Kan jämföras med läkemedels patent som håller i 20år - punkt - och där är kostnaden för R&D miljarder.

Vad spelar det för roll om upphovsrätten gäller i 70 år eller 7000 år efter en artists död? Bolagen, men kan även vara släkt, familj och annat, är upphovsrättsinnehavarna till verken. Om de äger upphovsrätten för all framtid, vad spelar det för roll? Påverkar det ditt liv negativt? Eller är det bara för att du ska kunna ladda ner produkterna gratis istället för att betala typ 50 kr för en blu-ray-film till exempel?
Och nej, det gagnar inte artisten att upphovsrätten gäller i 70 år efter artistens död. Det gagnar dock bolaget (som artisten har skrivit ett avtal med frivilligt), alternativt den familj, släkt etc. som är upphovsrättsinnehavaren till verken.

Skrivet av henkiii:

Andra saker som tåls att funderas över.
* Hur rimligt är det med skadestånd som uppgår till hundratals gånger den egentliga kostnaden för låten?
* Har artisten egentligen något nöje av att stämma skiten ur sina fans?

När människor bryter mot lagen och kränker en upphovsmans rättigheter så förstår jag mycket väl att artisterna blir förbannade.

Skrivet av henkiii:

Det finns ju dock ett ljus i tunneln och vissa artister börjar förstått att istället för att pissa på sina fans bör man lyssna på vad de efterfrågar och erbjuda det. Trent Reznor ifrån NiN är ett praktexempel som inte bara visar att det går, utan att det t.o.m är mer lönsamt för alla i slutändan.

Man ska alltid respektera sina fans. Men det ska även gälla det omvända. Fansen ska respektera artisterna och inte pissa på upphovsmännens rättigheter.

Permalänk
Medlem

hmm tycker verkligen inte om det där..

det har ju blivit olagligt att protestera/demonstrera i USA nu, det anses som "low level terrorist activity", kan lätt tänka mig att all bittorrent delning kommer också ses som terrorist aktivitet i framtiden om lobbyisterna får som de vill..

kan tänka mig att några nissar samlar ihop all dessa data, ger de till sin chef som i sin tur anser "oj vad olagligt, nee nu stänger vi ner internet, för den här statistiken e allt vi behöver för att förstå att internet är farligt" hahaha

och hela frågan om olagligt eller inte? orkar inte längre me den debatten, så ofantligt uttjatat. men jag kan säga så här; olagligt eller inte, jag tänker inte lägga energi på o tänka på moral frågan, "produkten" är digital, och existerar ej i fysisk form, och borde därför anses som material tillhörande mänskligheten. detta är därför den inte finns med i kategorin över mina "moraliska plikter" jag har som människa.

Stöld däremot är när du fysiskt tar plastfodralet ur butikens lokaler utan att betala. Enough said. kolla på xvid filer jämfört med en fräsch DVD du har i hyllan är skillnad, oavsett hur mycke ni nissar kommer försöka bortförkara det..

för att sedan vara paragraf ryttare o hävda att det ska betalas för.. lägg av, vi lever i en polis stats värld där allt regeringarna gjort är att bryta mot människans frihet i våra samhälle, o då ska vi, medelsvensson, inte få tillåtas laddas ner? lite valfrihet borde vi få ha, för även om ni inte tror det så bor vi alla i ett enda stort fängelse.

istället för att ta ett parti till något, var mänsklig istället; låt våran moder natur flyta på som det ska.

edit; f*n, nu deltog ja i denna djävulska debatt ändå

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag får ta på mig det, klumpig formulering, jag skulle lagt till "med hjälp av en uppenbart förlegad och föråldrad affärsmodell."

Om du lyckats att sälja glass i år för att det varit sol, och sedan får du en sommar med regn, så tycker inte jag att jag har rätt att bli arg för att ingen köper glass längre, utan jag skulle nog sattsa på att sälja paraplyer istället. Alltså: Om en distributionsmodell som baserar sig på fysiska produkter inte är applicerbar på digitala produkter får jag hitta en annan affärsmodell om jag vill bli miljonär. Självklart har alla rätten att tjäna hur mycket pengar de vill, men då får man också anpassa sina säljstrategier till hur marknaden ser ut, annars lär man inte lyckas.

Där är vi helt överens. Om du gör en dålig produkt så kan du inte kräva att folk ska köpa den. Men det ger dig ändå inte rätten till att ladda ner produkten, eller ta produkten om det är en fysisk produkt. Att ladda ner en produkt ger också en helt fel signal till företaget. Företaget lär se det som att "ok, de använder gärna min produkt men vägrar att betala för den". Klart att de blir förbannade då. Om det istället inte hade varit någon som laddat ner produkten och inte heller köpt den så hade företaget insett betydligt lättare att det är en dålig produkt de har gjort.

Skrivet av Ozzed:

Inte min. Jag skiter fullständigt i om och hur folk använder min musik och om jag får betalt. Allt annat vore hyckleri.

Jo, men det är ju din fullständiga rätt till att skita i hur folk använder din musik och om du får betalt eller inte. Kan du då inte acceptera att det finns andra upphovsmän som faktiskt vill ha rätten till sitt egna verk och själv bestämma hur deras egna verk ska få kopieras/distribueras?

Skrivet av Ozzed:

Med den skillnaden att vissa gnäller om det och andra inte. Jag har CC licens för att folk känner igen det, men det skulle lika gärna kunna vara en "gör vad fan du vill"-licens, och jag anser inte att andra borde ha rätt till andra licensformer heller.

Ok, så alla ska rätta sig efter dig då? Så du ska kunna välja en "gör vad fan du vill"-licens, eller kanske ingen alls, men andra ska inte kunna få välja en licens som de tycker passar dem?

Skrivet av Ozzed:

Som det ser ut nu har man laglig rätt att i civilmål stämma skiten ur någon om de laddat ner en produkt man har gjort, och rätten behandlar det i princip på samma sätt som stöld. Det tycker jag är fel.

På ett sätt är det stöld också. Du har laddat ner en produkt som du inte har betalat för och därmed så har företaget förlorat intäkter på den produkten. Visst, man kan säga att den produkten aldrig hade köpts ändå, men det är att göra det lite väl enkelt för sig. Finns många som laddar ner och tycker produkterna är bra, de vill dock inte betala för det, oavsett pris.

Skrivet av Ozzed:

Därför att det är två helt olika saker. Bara för att det i lag står att ett äpple är ett päron så blir inte ett äpple ett päron moraliskt sett.

Ok, där är vi oense. I båda fallen handlar det om att en upphovsmans rättigheter blir kränkta på ett eller annat sätt.

Skrivet av Ozzed:

Och det är (enligt min åsikt) en mänsklig rättighet att få åtnjuta kultur utan restriktioner, vilket i dagsläget inte är lagligt, så ditt exempel kan man lika gärna applicera på mitt synsätt.

Man kan åtnjuta kultur utan restriktioner nu, dock är kulturutbudet begränsat i detta fall. Att åtnjuta all kultur som skapas anser inte jag vara en mänsklig rättighet.

Skrivet av Ozzed:

Skillnaden är att upphovsrättsintrång idag ÄR olagligt, precis som homosexualitet var en gång i tiden, så de som är för den nuvarande upphovsrätten har redan lagen på sin sida, och det är vi som vill ha en förändring som får kämpa. Därför tycker jag att liknelsen var bra.

Dock är homosexualitet en minoritet som blir förtryckta. Gör du en olaglig handling mot en homosexuell man så blir du stämd, till exempel för hatbrott. Upphovsmän är också en minoritet där vissa, i nuläget, blir förtryckta (enligt min åsikt) genom att andra människor kränker deras rättigheter. Rättigheter som en del vill ta bort, till exempel en sådan grundläggande rättighet att själv få bestämma över sitt egna verk. Om man ska göra jämförelsen med homosexuella människor så är det (återigen min åsikt) som att ta bort den homosexuelles rättighet att själv få bestämma över vem den ska leva med, som tyvärr fortfarande sker i många länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Det blev en längre rant än vad jag planerat, och vände sig främst mot musikbranschen.

Poängen som du medvetet missade var att det är inte några artister du och dina gelikar försvarar, utan bolag.
Bolag som har blivit så stora och mäktiga att de har inflytande för hur länder skriver sina lagar. Med hjälp av sitt inflytande har de gjort något som förut var lagligt, till olagligt.
Med hjälp av dessa högst moraliskt tveksamma lagarna jagar de nu vanligt folk med högaffel och kan i princip förstöra livet för folk ekonomiskt - precis som de va tänkt från början, eller?

Frågan är varför du bryr dig om folk laddar ner eller inte? Påverkar det dig?

I mjukvarubranschen har det blivit kutym att skylla på pirater när man släpper en dålig/ofärdig produkt som inte säljer som "förväntat".
Bra spel (och mjukvara) säljer fortfarande bra, och det går även framåt med tjänster som Steam/Appstore/Google play som gör det enklare för konsumenten.
Förvisso är det väldigt hård konkurrens, men det är inget unikt för dessa branscher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det blev en längre rant än vad jag planerat, och vände sig främst mot musikbranschen.

Poängen som du medvetet missade var att det är inte några artister du och dina gelikar försvarar, utan bolag.
Bolag som har blivit så stora och mäktiga att de har inflytande för hur länder skriver sina lagar. Med hjälp av sitt inflytande har de gjort något som förut var lagligt, till olagligt.
Med hjälp av dessa högst moraliskt tveksamma lagarna jagar de nu vanligt folk med högaffel och kan i princip förstöra livet för folk ekonomiskt - precis som de va tänkt från början, eller?

Jag missade inte poängen, förstod mycket väl ditt agg mot de stora bolagen.
Beror lite på hur man ser på lagarna. Jag tycker att de flesta "nya" lagar följer ganska bra hur upphovsrätten ser ut. Upphovsrätten säger att det är upphovsmannen som är ägaren till sitt egna verk och ska själv få bestämma hur deras verk ska få kopieras/distribueras, om alls. Dock är inte alla lagar/regler bra, och även ifall jag ogillar dessa lagar/regler så kan jag samtidigt förstå varför det har blivit så.

Skrivet av henkiii:

Frågan är varför du bryr dig om folk laddar ner eller inte? Påverkar det dig?

Påverkar inte mig nämnvärt i dagsläget, dock är jag för individuella rättigheter och för bolags rättigheter, men även skyldigheter. Jag försöker inte göra så stor skillnad på om upphovsrättsinnehavaren är en människa eller ett bolag, utan för mig handlar det om rättigheter (och skyldigheter).

Skrivet av henkiii:

I mjukvarubranschen har det blivit kutym att skylla på pirater när man släpper en dålig/ofärdig produkt som inte säljer som "förväntat".
Bra spel (och mjukvara) säljer fortfarande bra, och det går även framåt med tjänster som Steam/Appstore/Google play som gör det enklare för konsumenten.
Förvisso är det väldigt hård konkurrens, men det är inget unikt för dessa branscher.

Det håller jag med om, det är trist när företaget skyller på pirater när de släppt en dålig produkt. Men återigen så handlar det om rättigheter, att en del människor tar sig rättigheter utöver en annan persons/företags rättigheter.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Häftigt! inte förvånad att upphovsrättsorganisationerna ser till sina intressen.

Nu kanske piraterna slutar sno grejer.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om du upplever 1TB per månad som en enorm ned/uppladdning så kan jag ju säga att det är väldigt många som ligger en bra bit över den siffran.
Väldigt många sitter på 100Mbit linor och en del sitter på ännu snabbare, med 100Mbit om du konstant maxar linan så tar det ca 30 timmar att överföra 1TB, har själv legat på 4-5TB både upp och ner på en vecka.
Dock skulle jag aldrig i mitt liv få för mig att röra en öppen tracker, inte ens med VPN skulle jag använda mig av en sida såsom TPB.

Jo absolut är det så.
Men samtidigt så är 1tb+ väldigt mycket mer än dom flesta som surfar/streamar/spelar/har sever osv har.
Det är nästan ett måste att ju ladda torrents eller liknande i mängder för att komma upp i dom siffrorna.
Självklart kan man ju komma upp i dom mängderna utan att just ladda hem via torrents.
Men det är nog inte så vanligt att folk som inte laddar torrents snittar 33gb om dagen utan att just ladda hem torrents.

Om vi skulle ta samma sak som jag skrev och sätta 5-10tb eller mer i månaden istället då så är det fortfarande så att som jag uppfattat det så gör inte telia och alla andra bolag något åt det alls. Dom loggar aktiviteten men dom anmäler inte jätte hög upp/ned laddning. Utan lämnar bara ut den om staten ber om den.
Eller har jag missuppfattat det?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Där är vi helt överens. Om du gör en dålig produkt så kan du inte kräva att folk ska köpa den. Men det ger dig ändå inte rätten till att ladda ner produkten, eller ta produkten om det är en fysisk produkt. Att ladda ner en produkt ger också en helt fel signal till företaget. Företaget lär se det som att "ok, de använder gärna min produkt men vägrar att betala för den". Klart att de blir förbannade då. Om det istället inte hade varit någon som laddat ner produkten och inte heller köpt den så hade företaget insett betydligt lättare att det är en dålig produkt de har gjort.

Jo, men det är ju din fullständiga rätt till att skita i hur folk använder din musik och om du får betalt eller inte. Kan du då inte acceptera att det finns andra upphovsmän som faktiskt vill ha rätten till sitt egna verk och själv bestämma hur deras egna verk ska få kopieras/distribueras?

Ok, så alla ska rätta sig efter dig då? Så du ska kunna välja en "gör vad fan du vill"-licens, eller kanske ingen alls, men andra ska inte kunna få välja en licens som de tycker passar dem?

På ett sätt är det stöld också. Du har laddat ner en produkt som du inte har betalat för och därmed så har företaget förlorat intäkter på den produkten. Visst, man kan säga att den produkten aldrig hade köpts ändå, men det är att göra det lite väl enkelt för sig. Finns många som laddar ner och tycker produkterna är bra, de vill dock inte betala för det, oavsett pris.

Ok, där är vi oense. I båda fallen handlar det om att en upphovsmans rättigheter blir kränkta på ett eller annat sätt.

Man kan åtnjuta kultur utan restriktioner nu, dock är kulturutbudet begränsat i detta fall. Att åtnjuta all kultur som skapas anser inte jag vara en mänsklig rättighet.

Dock är homosexualitet en minoritet som blir förtryckta. Gör du en olaglig handling mot en homosexuell man så blir du stämd, till exempel för hatbrott. Upphovsmän är också en minoritet där vissa, i nuläget, blir förtryckta (enligt min åsikt) genom att andra människor kränker deras rättigheter. Rättigheter som en del vill ta bort, till exempel en sådan grundläggande rättighet att själv få bestämma över sitt egna verk. Om man ska göra jämförelsen med homosexuella människor så är det (återigen min åsikt) som att ta bort den homosexuelles rättighet att själv få bestämma över vem den ska leva med, som tyvärr fortfarande sker i många länder.

Att en produkt laddas ner utan att betalas för är en signal att man inte är OK med de distributionssätt som valts, men giillar produkten. Och nej, jag tycker inte det är en rättighet att BÅDE monopolisera på spridning OCH kräva vinst, det är lite som att äta kakan och ha den kvar. Antingen monopoliserar man och riskerar att ingen köper produkten då den blir svårtillgänglig, eller så gör man produkten fritt tillgänglig och låter kunderna bestämma vad den är värd, och att släppa en produkt digitalt är i realiteten detsamma som att göra den fritt tillgänglig, det vet alla som håller på med digital media. Skillnaden är att vissa tror att eftersom det finns en lag som säger att man inte får kopiera hur som helst, så är alla som gör det ena nedriga banditer som borde ha stryk. Jag tycker de kan fundera på varför inte bilar som säljs i Sverige är låsta vid 120Km/h... det är ju olagligt att köra fortare.

"Jo, men det är ju din fullständiga rätt till att skita i hur folk använder din musik och om du får betalt eller inte. Kan du då inte acceptera att det finns andra upphovsmän som faktiskt vill ha rätten till sitt egna verk och själv bestämma hur deras egna verk ska få kopieras/distribueras?"

Nej, jag tycker inte att det borde vara en rättighet att äta kakan och sedan stämma skiten ur folk för att den är slut.

"På ett sätt är det stöld också. Du har laddat ner en produkt som du inte har betalat för och därmed så har företaget förlorat intäkter på den produkten. Visst, man kan säga att den produkten aldrig hade köpts ändå, men det är att göra det lite väl enkelt för sig. Finns många som laddar ner och tycker produkterna är bra, de vill dock inte betala för det, oavsett pris."

Stöld innebär att din egendom inte längre är i din besittning. Om jag kopierar en film hindrar jag inte filmbolagen från att sälja fler filmer. Snor jag däremot en film ut butik kan inte butiksinnehavaren få tillbaka sin investering på just det exemplaret, och butiksägare har ingen rätt att trycka egna kopior, så där har du en faktisk förlust. Det är stor skillnad.

"Man kan åtnjuta kultur utan restriktioner nu, dock är kulturutbudet begränsat i detta fall. Att åtnjuta all kultur som skapas anser inte jag vara en mänsklig rättighet."

Ok, där är vi oense. Kultur i alla former har funnits långt innan någon kom på idén att kräva betalt för det.

"Dock är homosexualitet en minoritet som blir förtryckta. Gör du en olaglig handling mot en homosexuell man så blir du stämd, till exempel för hatbrott. Upphovsmän är också en minoritet där vissa, i nuläget, blir förtryckta (enligt min åsikt) genom att andra människor kränker deras rättigheter. Rättigheter som en del vill ta bort, till exempel en sådan grundläggande rättighet att själv få bestämma över sitt egna verk. Om man ska göra jämförelsen med homosexuella människor så är det (återigen min åsikt) som att ta bort den homosexuelles rättighet att själv få bestämma över vem den ska leva med, som tyvärr fortfarande sker i många länder"

Med den _lilla_ skillnaden att homosexuella knappast hade en miljardindustri och en hel armé advokater till sitt förfogande då, eller?

Jag tycker inte ett dugg synd om bolagen, de kan ta sitt gnäll och köra upp det någonstans. De tjänar bevisligen tillräckligt med pengar.

Och som "privatperson" så kan man skaffa ett annat jobb om inkomsterna inte räcker. Det går inte att bevisa att piratkopieringen gör skada, det finns ungefär lika många rapporter åt båda håll.

Det borde inte vara en rättighet att välja distributionssätt om man vill tjäna pengar, utan en skyldighet att anpassa sig till marknaden. Jag kanske vill sälja glass på vintern, men det kommer nog inte gå så bra, allt emligt min åsikt naturligtvis. Och tack för att du också förtydligar det. Det blir så tråkigt med folk som tror att deras åsikter är odiskutabla fakta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att en produkt laddas ner utan att betalas för är en signal att man inte är OK med de distributionssätt som valts, men giillar produkten. Och nej, jag tycker inte det är en rättighet att BÅDE monopolisera på spridning OCH kräva vinst, det är lite som att äta kakan och ha den kvar.

Behöver inte alls betyda att man inte är OK med de distributionssätt som gör att man laddar ner. Det kan vara så pass enkelt att man inte vill betala för produkten men ändå utnyttja den.
Nej, det är nog inte så många som tycker att det är en rättighet att både monopolisera på spridning och kräva vinst. Däremot är det (enligt min åsikt) en grundläggande mänsklig rättighet att själv få bestämma hur ens produkt ska distribueras och på vilket sätt som upphovsman. Du tycker inte det är en mänsklig rättighet? Du vill hellre ha ett system där allmänheten ska få bestämma över hur en upphovsmans produkt ska få distribueras? Så varje gång en upphovsman har tillverkat något ska den produkten ut på marknaden för att bidra till kulturen, oavsett om upphovsmannen vill det eller inte?

Skrivet av Ozzed:

Antingen monopoliserar man och riskerar att ingen köper produkten då den blir svårtillgänglig, eller så gör man produkten fritt tillgänglig och låter kunderna bestämma vad den är värd, och att släppa en produkt digitalt är i realiteten detsamma som att göra den fritt tillgänglig, det vet alla som håller på med digital media.

Det är upp till upphovsmannen att bestämma hur produkten ska distribueras. Det är trots allt han/hon som är ägaren till produkten. Om allmänheten inte är nöjd med upphovsmannens distributionsrätt så köper man helt enkelt inte produkten. Då får upphovsmannen se till att ändra distributionssätten (om det är där problemet ligger) alternativt inte göra något alls och därmed riskera att ingen köper produkten.
Att släppa en produkt digitalt är inte att göra den fritt tillgänglig. I de allra flesta fall så kommer det med avtal när man köper en produkt vad man får, och inte får, göra med produkten. Sen att det finns de som fullständigt skiter i dessa avtal gör inte heller att en digital produkt är fritt tillgänglig.

Skrivet av Ozzed:

Skillnaden är att vissa tror att eftersom det finns en lag som säger att man inte får kopiera hur som helst, så är alla som gör det ena nedriga banditer som borde ha stryk. Jag tycker de kan fundera på varför inte bilar som säljs i Sverige är låsta vid 120Km/h... det är ju olagligt att köra fortare.

Japp, och kör du fortare så åker du dit också.

Skrivet av Ozzed:

Nej, jag tycker inte att det borde vara en rättighet att äta kakan och sedan stämma skiten ur folk för att den är slut.

Ok, så bara för att en vara är slut så är det ok med nedladdning och skita i upphovsmannens rättigheter?

Skrivet av Ozzed:

Stöld innebär att din egendom inte längre är i din besittning. Om jag kopierar en film hindrar jag inte filmbolagen från att sälja fler filmer. Snor jag däremot en film ut butik kan inte butiksinnehavaren få tillbaka sin investering på just det exemplaret, och butiksägare har ingen rätt att trycka egna kopior, så där har du en faktisk förlust. Det är stor skillnad.

Det är en ekonomiskt stöld eftersom du bryter mot det avtal som filmbolaget har skrivit för gällande film när du laddar ner den istället för att betala för den. Du kan påstå att man aldrig hade betalat för filmen ändå, men så enkelt är det inte. Det finns många som har laddat ner film och tyckt att det varit en bra film men inte betalat för den.
Tycker du det skulle vara rätt att ta med sig datorn till en filmbutik och där ta en film, kopiera den och sen lämna tillbaks skivan i butikshyllan?

Skrivet av Ozzed:

Ok, där är vi oense. Kultur i alla former har funnits långt innan någon kom på idén att kräva betalt för det.

Vi bodde i grottor också förut, det gör dock inte att det skulle vara något positivt att vi började flytta in i grottor igen.

Skrivet av Ozzed:

Med den _lilla_ skillnaden att homosexuella knappast hade en miljardindustri och en hel armé advokater till sitt förfogande då, eller?

Jag tycker inte ett dugg synd om bolagen, de kan ta sitt gnäll och köra upp det någonstans. De tjänar bevisligen tillräckligt med pengar.

Ok. Så ifall de homosexuella hade varit en miljardindustri och haft stora ekonomiska resurser till att försvara sina rättigheter så skulle de också då kunna ta sitt gnäll och köra upp det någonstans?

Skrivet av Ozzed:

Och som "privatperson" så kan man skaffa ett annat jobb om inkomsterna inte räcker. Det går inte att bevisa att piratkopieringen gör skada, det finns ungefär lika många rapporter åt båda håll.

Det är klart att om inkomsterna inte räcker så får man söka sig till ett annat jobb. Det gäller alla. Men, återigen, så kränker du en annan människas rättigheter när du laddar ner en produkt som du inte har tillstånd till från upphovsmannen. Sen om piratkopieringen skadar, eller inte skadar, har ingen betydelse när det gäller rättigheterna för en upphovsmans produkt. Vill man dock vara på den säkra sidan och stödja upphovsmannen, ifall nu piratkopiering skulle skada, så betalar man det upphovsmannen begär, alternativt inte köper produkten alls.

Skrivet av Ozzed:

Det borde inte vara en rättighet att välja distributionssätt om man vill tjäna pengar, utan en skyldighet att anpassa sig till marknaden. Jag kanske vill sälja glass på vintern, men det kommer nog inte gå så bra, allt emligt min åsikt naturligtvis. Och tack för att du också förtydligar det. Det blir så tråkigt med folk som tror att deras åsikter är odiskutabla fakta.

Jo, det bör vara en rättighet att själv få välja distributionssätt. Sen om marknaden inte gillar gällande distributionssätt så får upphovsmannen själva bestämma om denne vill byta till ett annat distributionssätt och därmed anpassa sig till marknaden och eventuellt tjäna mer pengar. Att allmänheten ska få tillgång till en upphovsmans verk är ingen mänsklig rättighet. För på ett sätt så är vi alla upphovsmän. Varje gång vi har skrivit ner något, varje gång vi har ritat något så är vi upphovsmän till dessa texter/ritningar. Det betyder dock inte att allmänheten ska ha rätt till dessa verk, utan det är vi upphovsmän som själva ska få bestämma över hur dessa verk ska få distribueras/kopieras, om alls. Sen om texten/ritningen har kostat en krona eller flera miljoner kronor har ingen som helst betydelse.

I mina öron så verkar det som att du har ett väldigt kommunistiskt tänk (kan ha fel såklart). Och är det något som historien har lärt oss så är det att än så länge så har kommunismen inte fungerat speciellt bra i verkligheten. Och att den skulle fungera bättre i den digitala världen finner jag väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem

Hmm, drar tillbaka mitt svar. Såg att allt redan tagits upp mellan Ozzed och mahasj sen jag var här sist, så mitt inlägg skulle bara vara överflödigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är ganska roligt det här. De spenderar ofantliga summor på att stoppa det som de påstår sig förlora pengar på.

Lite som att köpa ett kassaskåp för 10 000 och lägga en hundralapp i det.

Upphovsrättsorganisationer och upphovsmän som tycker att det är en rättighet att dra in så pass mycket pengar att man kan leva på det saknar helt trovärdighet för mig, och det här gör ju inte saken bättre.

Jag förstår inte varför du tycker att det är så satans konstigt att man kan leva på att sälja sina skapelser. Varför är det konstigt?

"Stålverk och fabriksarbetare som drar in så pass mycket pengar att de kan leva på det saknar helt trovärdighet för mig"

Jag kan förklara;

A säljer sitt nya album "Sommaren i City"
B...Z köper albumet.
A har nu varans värde i lokal valuta. För dessa betalar han sin hyra och köper mat.

Klart!

Vad som däremot är helt värdelöst för andra människor är deras "trovärdighet" i dina ögon.

Det var väl inte så konstigt?

Permalänk
Medlem

Det konstiga är inte att man kan tjäna sitt leverbröd.
Det konstiga är att det tas för givet av dessa giriggubbar.
Om något går snett så är det inte deras fel, och det ska snarast rättas till om så behövs olaga hot och nya lagar för att det ska inträffa.

Om du t.ex. jobbar på ett klädföretag så kan du inte skylla på andra bara för att det går i konkurs på grund av att människor hittat ett bättre alternativ.
Det du kan göra däremot är att ändra på företaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Om det var lika enkelt, snabbt och resurseffektivt att kopiera deras mat som att kopiera en fil i en dator så skulle jag göra det.

Ja. Vad var det som var konstigt/fel med det jag sa?

Så om det gick att kopiera andras mat skulle du äta upp deras mat? Varför inte bara äta kopian då? *förvirrad av ditt bristande språk*

Vasst "argument" förresten, 90-talet ringde och ville ha tillbaka sina fildelar-oneliners.

Men vad har det att göra med min matliknelse? Jag sade att bara för att man gillar mat så gillar man inte all mat. Och då kommer du och säger att du skulle kopiera andras mat om det var "resurseffektivt". Okej?...

"Pengar har inget med ekonomi att göra. Ekonomi handlar om att spara resurser, pengar används ofta till att slösa resurser, så det är precis motsatsen till ekonomi."

Vadå pengar har inget med ekonomi att göra? Pengar motsvarar ett värde, det är därför det finns någonting som heter växlingskurs och Eurokris. Det underlättar byteshandel, eller EKONOMI. Som förövrigt är läran om hushållande med begränsade resurser. Hade inte ekonomi funnits hade inte pengar funnits.

Att förbruka resurser är förövigt inte "motsatsen till ekonomi". Att "valuta ofta används för att slösa resurser" är obegripligt nonsens. Jag fattar ärligt talat inte vad fan du menar.

"Valuta är motsatsen till att spara resurser" Eh, va?

Det går liksom inte att ha en diskussion eftersom påståendet om att "Ekonomi är att spara resurser" och "Pengar har ingenting med ekonomi att göra" är felaktiga till den grad att jag blir tvungen att anta att du är 12 år gammal och således inte gått igenom konceptet i skolan.

Men om du tror det är du välkommen att föreläsa på ekonomiska fakulteten på SU. Eller på INDEK-sektionen på KTH. Skulle vara kul att höra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Om du t.ex. jobbar på ett klädföretag så kan du inte skylla på andra bara för att det går i konkurs på grund av att människor hittat ett bättre alternativ.
Det du kan göra däremot är att ändra på företaget.

Jag har verkligen försökt att inte kommentera, men nu är de omöjligt, hur ska ett klädesföretag förbättra sina försäljningsmetoder så de är billigare/bättre än stöld?

Permalänk

Kan inte förstå att inte film och musikbolagen slår sig ihop med the pirate bay och andra torrenttjänster och tar en vettig peng för det istället. Dom skulle ju tjäna mycket mer på att ta 20-30 kr för en film,och att alla köper den än att nästan ingen gör det och istället ta ca 200-300kr för en film. Fattar inte hur dom tänker....

Visa signatur

processor: AMD FX 8350,Processorkylare: Antec Khuler H20 620
Moderkort: Asus SABERTOOTH 990FX R2.0,Minnen: Corsair Vengeance 16gb(4x4)
Hårddisk: Intel 335 180Gb,Grafikkort: Sapphire Radeon Hd 7870 2Gb
Nätagg: Power Fractal Design Newton R3 800W ,chassi: Cooler Master CMstorm Trooper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Jag har verkligen försökt att inte kommentera, men nu är de omöjligt, hur ska ett klädesföretag förbättra sina försäljningsmetoder så de är billigare/bättre än stöld?

Jag sa inte stöld gällande kläder, eftersom det fortfarande är en fysisk vara.
Jag sa ett bättre alternativ.

Och det är exakt vad man behöver tänka på när det gäller fildelning också.
Du kan se det som stöld, det gör dock inte alla.

Varför skulle folk vara villiga att betala flera tusentals kronor via kickstarters? (musik, film, spel)
Varför går det så bra för humble bundle?

Jo för att det är ett alternativ som folk är villiga att betala för.

leverbröd är trevligt, borde ni prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkpourl:

Kan inte förstå att inte film och musikbolagen slår sig ihop med the pirate bay och andra torrenttjänster och tar en vettig peng för det istället. Dom skulle ju tjäna mycket mer på att ta 20-30 kr för en film,och att alla köper den än att nästan ingen gör det och istället ta ca 200-300kr för en film. Fattar inte hur dom tänker....

För några veckor sedan så köpte jag sju stycken blu-ray-filmer (fysisk media) för ca 35 kronor stycket. Inga begagnade skivor utan nya inplastade som kom direkt från webbutik. Visst, inga splitternya filmer dock bra filmer (enligt min filmsmak). Så har man bara lite tålamod och slår till på diverse erbjudanden så behöver inte en film kosta 200-300 kronor. Dock så kostar filmerna oftast under 200 kr även som nya, inklusive blu-ray-filmer. Det är Blu-ray 3D som fortfarande kostar en del, typ 200-300 kronor. Men genom att inte köpa produkterna för det priset, och inte heller använda produkterna, så visar jag mitt missnöje som konsument med det priset.

Permalänk
Medlem

Upphovsrättslagen är ju hopplöst förlegad och snedvriden.

Det kommersiella skyddet i upphovsrätten är inte anpassad för ett IT-samhälle, hur kan den?
Upphovsrätten har sitt ursprung i att skydda bokverk tillverkade under 1800-talet. Den har där efter inkluderat fler och fler konstformer, men har fungerat bra så länge det vart ett verk som sprids via fysiskt medium.
Den kom till för att skydda den artisten/skaparen så de skulle få en rättvis fördelning ifall en kopia gjordes och såldes (av exempelvis ett tryckeri).
De hade aldrig en aning om att det någonsin kommer finnas en teknik som kan replikera verket oändligt många gånger och dessutom gratis. Hade en sådan metod existerat när man skrev upphovsrätten så hade den inte sett ut som idag.

Det är därför dags att uppdatera den "rätten" till något som passar dagens samhälle.
Problemet är att de som sitter på inkomsterna idag har så stort inflytande att de kan förhindra en förnyelse av upphovsrätten vilket i slutändan hämmar både innovation och spridning av kultur.

Det som är skevt är att de som har makten till att förändra hur detta bör fungera är de som håller emot då de tjänar pengar på att förhindra just detta.
Makten lobby organisationer för upphovsrätt att påverka upphovsrätt är ju befängd, den typen av lagstiftan är ju något samhället bör besluta om, defintivt inte en lobbyorganisation med vinstintresse.

Hade man skrivit upphovsrätten som från grund med digitalt gratis framställda kopior i åtanke så hade den typen av immatreilla verk fungerat annorlunda en fysiska verk, ett sätt att lösa det på hade t.ex. ta ut en låg kultur avgift på varje individ, som sedan delats ut proportionellt till hur populärt ett verk är.

Alternativt så hade det inte sätts som en äganderätt ens.

Alltså detta handlar inte om att från ta en artists rätt över sitt verk, mer anpassa det ekonomiska skyddet till en rimlig modell som tar gratis framställda kopior i åtanke. Vill du bara släppa din bok via fysiskt medium så fungerar ju dagens upphovsrättsmodell, vill du däremot även släppa den via ett medium som inte fanns när rätten skrevs så bör den följa en anpassad lag.

http://stenudd.blogspot.se/2009/06/alla-forlorar-pa-upphovsra...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Så om det gick att kopiera andras mat skulle du äta upp deras mat? Varför inte bara äta kopian då? *förvirrad av ditt bristande språk*

Det har ingen betydelse vilken man äter eftersom de är exakta kopior. Svenska är inte mitt första språk.

Citat:

Vasst "argument" förresten, 90-talet ringde och ville ha tillbaka sina fildelar-oneliners.

Jo, måste väl varit ganska vasst eftersom du inte kunde komma på något motargument.

Citat:

Det underlättar byteshandel, eller EKONOMI.

Byteshandel är något vi inte borde hålla på med år 2000, eftersom det leder bara till problem, exempelvis att kopiering ses som något dåligt. Det leder också till mycket större problem som krig eftersom det finns massa pengar att tjäna i det. Att använda bytesmedel/pengar i den digitala världen är irrationellt eftersom allt kan kopieras, så det finns ingen verklighetsbaserad anledning av att byta saker eller använda bytesmedel.

Citat:

Att förbruka resurser är förövigt inte "motsatsen till ekonomi". Att "valuta ofta används för att slösa resurser" är obegripligt nonsens. Jag fattar ärligt talat inte vad fan du menar.

När vi använder pengar är det mer 'ekonomiskt' att slösa resurser eftersom då kan man sälja mer, och det är bra för 'ekonomin'. Det kan man göra till exempel genom att skapa produkter som håller en kort tid eller genom att göra saker ineffektivt, exempelvis använda fossila bränslen istället för elektricitet i bilar. Krig är också ett bra sätt att slösa resurser. Den sk. ekonomin vi har idag har inget med verklighetsbaserad ekonomi att göra, som handlar om att använda resurser effektivt.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Upphovsrättslagen är ju hopplöst förlegad och snedvriden.

Det kommersiella skyddet i upphovsrätten är inte anpassad för ett IT-samhälle, hur kan den?
Upphovsrätten har sitt ursprung i att skydda bokverk tillverkade under 1800-talet. Den har där efter inkluderat fler och fler konstformer, men har fungerat bra så länge det vart ett verk som sprids via fysiskt medium.
Den kom till för att skydda den artisten/skaparen så de skulle få en rättvis fördelning ifall en kopia gjordes och såldes (av exempelvis ett tryckeri).
De hade aldrig en aning om att det någonsin kommer finnas en teknik som kan replikera verket oändligt många gånger och dessutom gratis. Hade en sådan metod existerat när man skrev upphovsrätten så hade den inte sett ut som idag.

Det är därför dags att uppdatera den "rätten" till något som passar dagens samhälle.
Problemet är att de som sitter på inkomsterna idag har så stort inflytande att de kan förhindra en förnyelse av upphovsrätten vilket i slutändan hämmar både innovation och spridning av kultur.

Det som är skevt är att de som har makten till att förändra hur detta bör fungera är de som håller emot då de tjänar pengar på att förhindra just detta.
Makten lobby organisationer för upphovsrätt att påverka upphovsrätt är ju befängd, den typen av lagstiftan är ju något samhället bör besluta om, defintivt inte en lobbyorganisation med vinstintresse.

Hade man skrivit upphovsrätten som från grund med digitalt gratis framställda kopior i åtanke så hade den typen av immatreilla verk fungerat annorlunda en fysiska verk, ett sätt att lösa det på hade t.ex. ta ut en låg kultur avgift på varje individ, som sedan delats ut proportionellt till hur populärt ett verk är.

Alternativt så hade det inte sätts som en äganderätt ens.

Alltså detta handlar inte om att från ta en artists rätt över sitt verk, mer anpassa det ekonomiska skyddet till en rimlig modell som tar gratis framställda kopior i åtanke. Vill du bara släppa din bok via fysiskt medium så fungerar ju dagens upphovsrättsmodell, vill du däremot även släppa den via ett medium som inte fanns när rätten skrevs så bör den följa en anpassad lag.

http://stenudd.blogspot.se/2009/06/alla-forlorar-pa-upphovsra...

Ja, jag kommer inte diskutera detta så mycket eftersom jag redan har skrivit en hel del redan. Jag är dock nyfiken på den här låga kulturavgiften. Hur låg skulle den vara? "Storfilmen" Prometheus kostade ca 130 miljoner dollar att göra. Batman - The Dark Knight Rises hade en budget på ca 250 miljoner dollar. Så för dessa två filmer så kommer vi upp till en kostnad av ca 380 miljoner dollar. Och då är detta bara TVÅ filmer. Det kommer ett antal storfilmer varje år, samtidigt som det kommer en mängd andra filmer. Totalt sett så blir det ganska stora summor. Så hur låg kulturavgift tycker du att vi ska ha så att det går att fortsätta producera bra, och mindre bra, filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Byteshandel är något vi inte borde hålla på med år 2000, eftersom det leder bara till problem, exempelvis att kopiering ses som något dåligt. Det leder också till mycket större problem som krig eftersom det finns massa pengar att tjäna i det.

Ok. Så att folk har ett arbete och kan därmed försörja sig själva ser du som ett problem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Ja, jag kommer inte diskutera detta så mycket eftersom jag redan har skrivit en hel del redan. Jag är dock nyfiken på den här låga kulturavgiften. Hur låg skulle den vara? "Storfilmen" Prometheus kostade ca 130 miljoner dollar att göra. Batman - The Dark Knight Rises hade en budget på ca 250 miljoner dollar. Så för dessa två filmer så kommer vi upp till en kostnad av ca 380 miljoner dollar. Och då är detta bara TVÅ filmer. Det kommer ett antal storfilmer varje år, samtidigt som det kommer en mängd andra filmer. Totalt sett så blir det ganska stora summor. Så hur låg kulturavgift tycker du att vi ska ha så att det går att fortsätta producera bra, och mindre bra, filmer?

En oerhört intressant fråga, dock är ju bio något man måste ha i åtanke.
Vilket jag tror många kommer fortsätta att uppskatta.
The Dark Knight Rises hade en budget på 250 miljoner dollar, men fick också in över 1 billion i intäkter på enbart bio-delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Jag sa inte stöld gällande kläder, eftersom det fortfarande är en fysisk vara.
Jag sa ett bättre alternativ.

Och det är exakt vad man behöver tänka på när det gäller fildelning också.
Du kan se det som stöld, det gör dock inte alla.

Varför skulle folk vara villiga att betala flera tusentals kronor via kickstarters? (musik, film, spel)
Varför går det så bra för humble bundle?

Jo för att det är ett alternativ som folk är villiga att betala för.

leverbröd är trevligt, borde ni prova.

Jag håller fullständigt med om att man inte ska betala för något man inte vill ha, det gäller precis alla produkter.
Det som skiljer detta åt är att istället för att låta bli att köpa produkten/tjänsten så laddar man hem den och slår sig för bröstet att lagen är förlegad och man minsann ska ha den gratis för att den är så dålig,dyr etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Ja, jag kommer inte diskutera detta så mycket eftersom jag redan har skrivit en hel del redan. Jag är dock nyfiken på den här låga kulturavgiften. Hur låg skulle den vara? "Storfilmen" Prometheus kostade ca 130 miljoner dollar att göra. Batman - The Dark Knight Rises hade en budget på ca 250 miljoner dollar. Så för dessa två filmer så kommer vi upp till en kostnad av ca 380 miljoner dollar. Och då är detta bara TVÅ filmer. Det kommer ett antal storfilmer varje år, samtidigt som det kommer en mängd andra filmer. Totalt sett så blir det ganska stora summor. Så hur låg kulturavgift tycker du att vi ska ha så att det går att fortsätta producera bra, och mindre bra, filmer?

Vad det gäller finanisering så behöver du nog inte oroa dig Är det en stor film så får de igen utgiften mångdubbelt redan vid biolansering, Promethous i ditt exempel spelade t.ex. 21.4 miljoner $ på bara en enda spelning.

Om de gått över till en kultur avgift som de får in per månad så tjänar de antagligen mer pengar än idag. De får en en fast summa pengar sålänge någon laddar ner den. Det kostar ingenting att distribuera den, skapa packnings material, profit för alla mellanhänder etc.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Jag håller fullständigt med om att man inte ska betala för något man inte vill ha, det gäller precis alla produkter.
Det som skiljer detta åt är att istället för att låta bli att köpa produkten/tjänsten så laddar man hem den och slår sig för bröstet att lagen är förlegad och man minsann ska ha den gratis för att den är så dålig,dyr etc.

Därav tog jag med Humble Bundle, ofta är detta spel som redan funnits ute på marknaden ett tag. (vilket betyder att du kan få ner det på annat håll)
Trots detta så har varje Humble Bundle hittills gått oerhört bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vad det gäller finanisering så behöver du nog inte oroa dig Är det en stor film så får de igen utgiften mångdubbelt redan vid biolansering, Promethous i ditt exempel spelade t.ex. 21.4 miljoner $ på bara en enda spelning.

Om de gått över till en kultur avgift som de får in per månad så tjänar de antagligen mer pengar än idag. De får en en fast summa pengar sålänge någon laddar ner den. Det kostar ingenting att distribuera den, skapa packnings material, profit för alla mellanhänder etc.

Ok, då är jag med. Eftersom du inte hade skrivit något om biointäkter så antog jag att du räknade med att bioavgiften skulle vara inräknad i kulturavgiften.

Sen personligen så är inte jag speciellt intresserad av att dels betala en bioavgift, och sen även behöva betala någon slags kulturavgift för filmen även ifall jag personligen tyckte att den var skitdålig på bio. Kulturavgiften kommer mer att kännas som en kollektiv bestraffning mot ärliga människor för att det finns de som inte vill göra rätt för sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Det har ingen betydelse vilken man äter eftersom de är exakta kopior. Svenska är inte mitt första språk.

Jo, den ena är någon annans. Bara för att du har en kopia av mitt grillspett så får du inte äta upp mitt, tänk till lite kompis. Men vad kommer det här ifrån?

Jag konstaterade att bara för att man redogör för en lag så redogör man inte för alla lagar med analogin att bara för att man gillar mat så gillar man inte all mat.

Då kommer du in och säger att du skulle kopiera mat. Jag fattar inte relevansen?

Skrivet av nitroid:

Jo, måste väl varit ganska vasst eftersom du inte kunde komma på något motargument.

Motargument till vad? Att du vill kopiera mat? Kunde jag inte komma på ett argument? Asså vad snackar du om?

Skrivet av nitroid:

Byteshandel är något vi inte borde hålla på med år 2000, eftersom det leder bara till problem, exempelvis att kopiering ses som något dåligt. Det leder också till mycket större problem som krig eftersom det finns massa pengar att tjäna i det. Att använda bytesmedel/pengar i den digitala världen är irrationellt eftersom allt kan kopieras, så det finns ingen verklighetsbaserad anledning av att byta saker eller använda bytesmedel.

När vi använder pengar är det mer 'ekonomiskt' att slösa resurser eftersom då kan man sälja mer, och det är bra för 'ekonomin'. Det kan man göra till exempel genom att skapa produkter som håller en kort tid eller genom att göra saker ineffektivt, exempelvis använda fossila bränslen istället för elektricitet i bilar. Krig är också ett bra sätt att slösa resurser. Den sk. ekonomin vi har idag har inget med verklighetsbaserad ekonomi att göra, som handlar om att använda resurser effektivt.

Asså whaaat? Mannen tänk om. tänk rätt. Det finns ingen röd tråd, ingen tankekedja, ingen logik, ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Ok. Så att folk har ett arbete och kan därmed försörja sig själva ser du som ett problem då?

Nej, det har jag nog inte sagt, jag sa bara att pengar är ett problem. Eftersom vi lever i ett system som använder pengar måste vi förstås ha ett arbete för att få pengar. 'Problemet' är att ju mer effektiva vi blir på att organisera samhället och ju mer effektiv vår teknologi blir, destå mindre arbeten kommer det finnas, vilket gör att människor till slut inte kommer kunna köpa allt som de behöver, vilket kommer tvinga oss att förändra vårt primitiva ekonomiska system till något bättre.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Ok, då är jag med. Eftersom du inte hade skrivit något om biointäkter så antog jag att du räknade med att bioavgiften skulle vara inräknad i kulturavgiften.

Sen personligen så är inte jag speciellt intresserad av att dels betala en bioavgift, och sen även behöva betala någon slags kulturavgift för filmen även ifall jag personligen tyckte att den var skitdålig på bio. Kulturavgiften kommer mer att kännas som en kollektiv bestraffning mot ärliga människor för att det finns de som inte vill göra rätt för sig.

Alltså, förslaget med en kultur avgift eller kalla den iställlet så kan det inte missförstås. den skulle då vara till hantera det fallet som upphovsrätten inte täcker idag. dvs att du konsument skall få tillgång till att ladda ner digitala verk, och den som skapat ett digitalt verk skall få pengar för det. Pengarna alla skulle betalat skulle sen distribuerats proportionerligt till hur mycket ett verk laddats ner.

Biografer är ju ett annat sätt att distribuera en film, vilket då precis som idag görs innan filmen blir tillgängliga för andra medium.
Min poäng är bara eftersom det idag finns en teknik som gör att vem som helst kan dela ett elektroniskt verk med vem som helst så bör man ju finna en ekonomisk modell som hanterar det, istället för att försöka förbjuda tekniken, eller hur ?

Bästa affärsmodellen för konsumenter (enligt mig) är en fast summa som gör att du kan ladda ner vad du vill, så är det nån film du inte vill se ger du fasen i att ladda ner den bara.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Häftigt! inte förvånad att upphovsrättsorganisationerna ser till sina intressen.

Nu kanske piraterna slutar sno grejer.

Man snor inte.

Man lånar. Hade gärna betalat 83 kr månaden som med spotify, om man fick obegränsat med bluray filmer.