Vän's dator krånglar, kraschar spel etc. Tips?

Permalänk
Medlem

Vän's dator krånglar, kraschar spel etc. Tips?

Min vän har många problem med datorn. Som t.ex:

Kraschar i CS:GO och kan inte ladda vissa banor.
Kan inte starta Dead Island.
Datorn hackar till ofta.
Många andra spel kraschar.
Firefox fuckar (Gammal version kanske?)
Och lite till...

Hans dator har: Intel Core 2 Duo, 4 GB ram och HD 4550. Sen Windows XP.
Både han och jag är osäkra vilka komponenter det är i den. Men detta är vad vi fick upp. Och vi båda vet att det är väldigt gamla saker. Grafikkortet har dom senaste drivrutinerna osv.
Det var ett tag sedan han formatera datorn också.

Men borde inte han kunna spela utan vissa problem? Med rejält nerdragna inställningar så klart. Vi båda tänkte lite om det är Windows XP som inte hänger med i svängarna. Men WinXP borde väl klara av det?

Men han kanske har planer att skaffa Win7. Kommer det förbättra nånting inom spel? Som CS:GO t.ex?

( vet att många kommer skriva: SLÄNG SKROTHÖGEN OCH SKAFFA EN VETTIG DATOR FÖR FAN!!! / Han har inga planer att köpa en ny dator just nu. Han har andra saker han måste ha pengar till. )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av prixt:

Min vän har många problem med datorn. Som t.ex:

Kraschar i CS:GO och kan inte ladda vissa banor.
Kan inte starta Dead Island.
Datorn hackar till ofta.
Många andra spel kraschar.
Firefox fuckar (Gammal version kanske?)
Och lite till...

Hans dator har: Intel Core 2 Duo, 4 GB ram och HD 4550. Sen Windows XP.
Både han och jag är osäkra vilka komponenter det är i den. Men detta är vad vi fick upp. Och vi båda vet att det är väldigt gamla saker. Grafikkortet har dom senaste drivrutinerna osv.
Det var ett tag sedan han formatera datorn också.

Men borde inte han kunna spela utan vissa problem? Med rejält nerdragna inställningar så klart. Vi båda tänkte lite om det är Windows XP som inte hänger med i svängarna. Men WinXP borde väl klara av det?

Men han kanske har planer att skaffa Win7. Kommer det förbättra nånting inom spel? Som CS:GO t.ex?

( vet att många kommer skriva: SLÄNG SKROTHÖGEN OCH SKAFFA EN VETTIG DATOR FÖR FAN!!! / Han har inga planer att köpa en ny dator just nu. Han har andra saker han måste ha pengar till. )

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att ni ska börja med att formatera datorn och dra om allt på nytt för att utesluta att det är fel på någon komponent.

Så hade jag tacklat problemet i alla fall.

EDIT: Hur ser tempsen ut när han spelar? Eftersom att det kraschar hela tiden under belastning kan det vara värt att kolla upp.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Om det är länge sedan datorn blev rensad, och han inte är så insatt i hur han skall hålla den "ren" så kan det vara bra att formatera.
Jag har själv en vän som inte är så het på att hålla datorn "ren", så jag får formatera den åt honom vartannat år.
Om det är så att ni inte har möjlighet att formatera, så finns det program som hjälper till att göra lite rent, så som CCleaner.

Det kan också vara så att datorn skulle behöva blåsas rent inuti, då damm kan orsaka alla möjliga tråkigheter.

Jag har personligen inte använt Firefox på länge, då jag bytte till Chrome när jag tröttnade under Firefox problemtid.

Om inget av det överstående fungerar så kan det även vara läge att köra Memtest.

Om det är så att temperaturerna spökar så kan det vara läge att kolla fläktar och byta kylpasta (2 tuber ~100:-).

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Moderator
Moderator

*uppdaterat trådtitel*

Ju mer info, desto bättre. Fast ska erkännas att det var rätt fett med problem. Skulle nog tro att en riktig formatering och uppdatering av alla drivare/directx etc skulle vara en bra början.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers