Permalänk

Upgradering eller bara mjukvaru problem?

Hej, för cirka 1 ½ år sedan köpte jag mig min dator som då var riktigt schyst för mina ändamål så som World Of Warcraft, Counter-strike och alla dessa vanliga spel. Nu när jag köpte Guild Wars 2 så märker jag att datorn är otroligt risig, kämpar för att hålla mig på 30 FPS vid ypperst låga inställningar. Detta problem finns också i Counter-Strike: Global Offensive när datorn ligger på ynka 40-50fps. Har ingen aning om det är dags för uppgradering eller om det är något på datorn som ligger och drar ner den? Även med mina specs så ska det tydligen inte vara något problem med Guild Wars 2 när den har långt över minimum men eftersom den är riktigt seg även vid dom låga så känns det som att något är fel.

Specs på datorn.
Amd phenom x4 955 @ 3.6ghz och ligger vid 40c
Gigabyte geforce gtx 460, ingen aning vilken klock? Inte super OC versionen iallafall. Även den 40c
Vanlig 500 gb hårddisk på 7200rpm
Corsair HX650W

Vad kan felet vara? Är det dags för en uppgradering och vad skulle ni ha köpt, motivera gärna varför!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

testat att uppdatera drivrutiner till grafik kortet? ELLER LADDA NER MSI AFTERBURNER!

Permalänk
Medlem

Installerar du om Windows så lär du märka om det är något i Windows som segar ned allt. Var det länge sedan du tog bort och installerade om så är det ändå dags. Dessutom får du träning och är beredd om du måste uppgradera. Det är enda sättet att verkligen utesluta alla Windows relaterade problem. Helst även ta bort och ska ny partition eftersom det vid vissa fel inte räcker att bara formatera och installera om.

Innan du börjar laddar du ned allt som ska läggas in efteråt (drivrutiner, codec, program osv) och lägger dom tillsammans med din backup så att du slipper stressa med sånt efteråt.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du bör kunna spela GW2 på ett 460 min brorsa gör det och han har inga problem med det. men det kan vara gamla drivrutiner eller något sånt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är drivrutiner, spel, program eller annat i Windows som man antar orsakar problem så måste man vid de flesta fall först avinstallera och sen leta upp kvarglömda mappar innan man uppdaterar eller installerar om dom. Annars blir det som orsakar problem kvar om man bara uppdatera/installerar ovanpå den gamla.

Men trots att man gör rensar bort för så finns det många fall där saker ändå blir kvar som fortsätter orsaka problem. Dessutom finns det jätte mycket i Windows som kan ställa till det.

Man kan låna en hårddisk som du testar att installera om på men koppla ur alla andra diskar ute/inne tills du installerat klart så att du inte får ännu mer problem senare bara för att du inte kopplade ur de andra diskarna tills du var klar. Har du ingen annan disk så är det hög tid att skaffa en till så att du inte blir ännu en av dom som väntade tills efter att disken gick åt skogen innan du tänkte på backup.