Permalänk
Medlem

Nytt SSD köp!!

Hejsan jag ska nu köpa mej en till ssd och tänkte köpa en 60gb att bara ha windows på och sedan har jag en 120 gb ssd i redan som jag istället kommer lägga spel på. Windows kommer ju då bli lite snabbare osv. Men hittade en jag tror är bra för rätt pris:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134874-ocz_intern_ssd...

men kom gärna med förslag om bättre finns..

MVH

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010610234/ocz-vertex-3-2-5-...

Bästa just nu! 90 är 50% mer än 60, till samma pris - med en snabbare krets dessutom.
DO IT, DO IT.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en SSD 60GB för köra som enkom systemdisk, men har insett att det är för litet. Windows tar endast upp ~20GB, och jag har aldrig godkänt att installera någonting på C: men exempelvis Steam och andra program lyckas ändå hitta dit och lägga en massa strunt på den volymen. Idag har jag bara 11GB ledigt och då har jag dessutom stängt av Hibernate.

Min rekommendation är att ha minst 90GB som systemdisk. Jag kommer själv att köpa en 120GB vilken dag som helst nu, så fort jag är klar över vilken jag ska ha. Tittar då främst på Corsair Force 3 och OCZ Vertex 3. Generellt på nätet har jag sett Crucial M4 rekommenderas.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbE^:

Hejsan jag ska nu köpa mej en till ssd och tänkte köpa en 60gb att bara ha windows på och sedan har jag en 120 gb ssd i redan som jag istället kommer lägga spel på. Windows kommer ju då bli lite snabbare osv. Men hittade en jag tror är bra för rätt pris:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134874-ocz_intern_ssd...

men kom gärna med förslag om bättre finns..

MVH

Är man på jakt efter en stabil och snabb disk rekommenderas generellt samsung 830, crucial m4 eller intel 330/520.

Men jag undrar lite smått varför du tror att windows ska bli snabbare om det ligger på en egen disk? Moderna ssd:er har inga problem att hantera ett flertal parallella förfrågningar så det bör inte ge någon skillnad på windows ifall det samsas med diverse spel och dyl. Möjligen kan det t.o.m bli långsammare då de minsta diskarna oftast presterar klart sämre än de lite större, huvudsakligen då vid skrivningar.

Permalänk
Medlem

Frispel: jag tror att TobbE tänker sig rent säkerhetsmässigt, att det är tryggare med systemdisken fysiskt skiljd från övrigt logiskt utrymme. Det går så klart att partionera en volym till flera, men jag jobbar nog också hellre med systemet på en helt egen disk.

TobbE: Är det inte tunga spel med massor med laddtider (typ Oblivion och Skyrim) så är det ju ingen större vits att tänka på att lägga dessa till en SSD -- spel utan laddtider går i princip lika fint på en HDD. Jag sprang precis på dessa länkar, så för egen del blir det nu en 120GB Cruicial M4, just för allt jag läser om pålitlighet. Mitt tips till dig blir därmed detsamma
http://www.destructoid.com/review-ocz-vertex-3-vs-crucial-m4-...
http://www.overclock.net/t/1119008/crucial-m4-128gb-vs-vertex...

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

http://www.dustinhome.se/product/5010610234/ocz-vertex-3-2-5-...

Bästa just nu! 90 är 50% mer än 60, till samma pris - med en snabbare krets dessutom.
DO IT, DO IT.

Ja och en polare beställde nyss en var så hoppas på att dom är bra nu.. men ska man uppdatera något när man får hem den innan man installerar windows eller är de bara installera direkt?? isåfall hur uppdaterar man den? om du vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Jag köpte en SSD 60GB för köra som enkom systemdisk, men har insett att det är för litet. Windows tar endast upp ~20GB, och jag har aldrig godkänt att installera någonting på C: men exempelvis Steam och andra program lyckas ändå hitta dit och lägga en massa strunt på den volymen. Idag har jag bara 11GB ledigt och då har jag dessutom stängt av Hibernate.

Min rekommendation är att ha minst 90GB som systemdisk. Jag kommer själv att köpa en 120GB vilken dag som helst nu, så fort jag är klar över vilken jag ska ha. Tittar då främst på Corsair Force 3 och OCZ Vertex 3. Generellt på nätet har jag sett Crucial M4 rekommenderas.

Du kan flytta dina spel till en annan disk..
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7418-YUBN...

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

(Off-Topic) :

Skrivet av lhffan:

Absolut. Men varken Steam som programvara eller Steamspel som nedladdat sekundärinnehåll ligger under min volym C:. Däremot lägger Steam automatiskt vissa filer under min user-katalog. Det är inga större volymer det rör sig om, men principiellt stör det mig väldigt mycket att jag inte informeras/tillfrågas om placering av allt innehåll. Det har inte heller gått bra när jag testat att ändra så att mitt användarkonto nekas skrivrättighet på volymen C:. Jag får enkelt leva med att det kan skapas små filer under C:, på ett par hundra kb här och där, och Steam är absolut inte det enda programmet som beter sig så. Jag har en lista av andra program och totalt uppnår min user-katalog 1,8 GB av ren bullshit, för all data som jag själv använder ligger fördelade på andra diskar och volymer. Jag använder inte "Mina dokument" till någonting alls, manuellt. Alla filer som ligger där är bara stödfiler för douche-program som inte tillfrågar mig var sådana filer får läsas ifrån.

Dold text

(OnTopic) :
Det var ett bra pris på SSD'n, TobbE. Jag tror att du kommer bli nöjd. Du kan vilja/behöva uppdatera firmware dock
http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Vertex_3,_Vertex_3...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt okej pris, dock skulle jag inte köpa en Vertex 3 som Tobbe verkar ha gjort då jag har en bror som hade problem med den från första början och den kör med Sandforce chipset som är ett välkänt krångel.

Skulle direkt köpa http://www.inet.se/produkt/v100129/samsung-ssd-basic-830-seri...

Stabil och grymt bra, körs med Samsungs egna stabila kontroller och inget Sandforce skit. Har aldrig haft några som helst problem med denna, man ska _INTE_ behöva sitta och uppdatera nån jävla firmware det första man gör när man får hem skiten som man fått höra och erfara själv av Sandforce kontrollern. Så Samsungs rekommenderas starkt

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av Tapi0:

Helt okej pris, dock skulle jag inte köpa en Vertex 3 som Tobbe verkar ha gjort då jag har en bror som hade problem med den från första början och den kör med Sandforce chipset som är ett välkänt krångel.

Skulle direkt köpa http://www.inet.se/produkt/v100129/samsung-ssd-basic-830-seri...

Stabil och grymt bra, körs med Samsungs egna stabila kontroller och inget Sandforce skit. Har aldrig haft några som helst problem med denna, man ska _INTE_ behöva sitta och uppdatera nån jävla firmware det första man gör när man får hem skiten som man fått höra och erfara själv av Sandforce kontrollern. Så Samsungs rekommenderas starkt

Jag har kört en Samsung 830 som systemdisk sedan slutet av förra året och har ännu inte haft några problem och det verkar som om det är upplevelsen som de flesta har.
Det verkar som om Sandforce-enheter fungerar bra för de flesta nu efter alla firmware-uppdateringar, man det kan ju vara just det också att enheter som legat på en lagerhylla ett tag kan behöva en ny firmware direkt ur kartong.

Off-topic

Skrivet av nanananaBatman:

(Off-Topic)

Absolut. Men varken Steam som programvara eller Steamspel som nedladdat sekundärinnehåll ligger under min volym C:. Däremot lägger Steam automatiskt vissa filer under min user-katalog. Det är inga större volymer det rör sig om, men principiellt stör det mig väldigt mycket att jag inte informeras/tillfrågas om placering av allt innehåll. Det har inte heller gått bra när jag testat att ändra så att mitt användarkonto nekas skrivrättighet på volymen C:. Jag får enkelt leva med att det kan skapas små filer under C:, på ett par hundra kb här och där, och Steam är absolut inte det enda programmet som beter sig så. Jag har en lista av andra program och totalt uppnår min user-katalog 1,8 GB av ren bullshit, för all data som jag själv använder ligger fördelade på andra diskar och volymer. Jag använder inte "Mina dokument" till någonting alls, manuellt. Alla filer som ligger där är bara stödfiler för douche-program som inte tillfrågar mig var sådana filer får läsas ifrån.

Dold text

Du vet att du kan styra om dina userkataloger till en anan plats

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Jag har själv OCZ Solid 3 som systemdisk. Det funkar jättefint, och har gjort det i snart ett år. Det enda problemet var just att uppdatera firmware, och problemet låg då i att jag inte hade någon systemdisk redan. Jag var därför tvungen att göra det genom en polares dator. Men det gick väldigt fort och det var absolut ingen raketforskning.

Den enda anledningen till att jag köper ny SSD nu är att jag upptäckt att 60GB är för litet. Och Vertex 3 är - vad jag läst - betydligt bättre än Solid 3 (som jag själv har idag), och bara man kör en firmware update så ska också den gå fint. Folk talar generellt illa om OCZ, men min har gått väldigt fint och jag vet inte om någon vid vare sig namn eller ansikte som haft problem med OCZ's SSD's. Det är endast genom främmande och anonyma nätanvändare som jag hört om problemet ö.v.h... Och även där är det få som bekräftar några exakta problem, de flesta uttalar bara sitt låga förtroende för OCZ -- men få hänvisar till egen erfarenhet. Som student sympatiserar jag verkligen med att varje 100-lapp kan utgöra en viktig aspekt vid valet av SSD.

En firmware update gör säkert susen på Vertex 3 med, ska vi få se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De är bra pris på OCZ's ssd's och anledningen är att dom är skit. Fattar inte att folk tipsar om dom när dom har så hög felratio. Köp intel eller samsung, verkar vara dom stabilaste ssderna.

Permalänk
Medlem

okej är det bara att ladda ner drivern och uppdatera??

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbE^:

okej är det bara att ladda ner drivern och uppdatera??

Du kan om jag förstått det rätt bara uppdatera din SSD när du _INTE_ har OS på disken, så jag hoppas inte du installerat OS på den enu utan använder dig av din gamla OS disk först så du kan uppdatera senaste firmware på din nya SSD.

Som du kan göra med denna tool om du nu beställde den där Vertex 3an som nån länkade, du vet ju bättre själv vad du har

http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/SandForce_Based/

"OCZ Toolbox (Firmware Updater)"

Och glöm inte att sätta på AHCI i biosen eller va fan det hette

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk

Tänkte låna tråden lite snabbt, måste man ha en speciell kabel till en SSD disk? Har beställt en 128gb samsung disk men utan kabel, är det någon speciell sata kabel man behöver? eller räcker det men en gammal SATA kabel som har legat i flera år?

Permalänk
Hedersmedlem

du behöver en ny sladd skulle jag gissa på en sata 600 kabel dvs 6gb/s

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

120gb ocz agility 2 579kr
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/160148-ocz_intern_ssd...

jag tycker att 60gb är för lite som systemdisk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

du behöver en ny sladd skulle jag gissa på en sata 600 kabel dvs 6gb/s

man behöver ingen ny sata sladd för att köra sata 3 / 6gb/s
det räcker med en vanlig sata sladd.

Permalänk
Medlem

Mer än 10% av alla Agility 2 går sönder inom ett år, undvik!

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Mer än 10% av alla Agility 2 går sönder inom ett år, undvik!

ok det kanske därför dem är så billiga då
tack för info