Nybörjarfrågor ang Raspberry

Permalänk
Medlem

Nybörjarfrågor ang Raspberry

Hej,

Jag har precis börjat fundera på en raspberry men har några frågor?

1) Om man kör raspbmc, kan man då köra någon form av plugin som gör att man kan se svtplay?

2) Jag såg att man kan köpa till Mpeg2 codec licens, vad innebär detta?

3) Vilka filtyper stöds i dagsläget?

Permalänk

Hej hej,

Raspbmc har stød før plugins som Svtplay också, du har samma pluginmøjligheter som i vanliga XBMC tror jag.

Mpeg2 codecen har jag inte hunnit testa ænnu, men vet vissa av mina .avi filer endast spelar ljudet.
Tror detta skulle løsa det problemet.

Men kør du .mkv filer så æter dem de flesta kænns det som.

Kan se då jag væl tagit mig tid att testa codec:en om hur allt fungerar och uppdatera med lite info.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

tusen tack!

Permalänk
Medlem

Kan säga att SVT Play fungerar utmärkt. Samt att många Plug-in fungerar bra, Kan finnas vissa som itne funkar så bra kanske. Men det har kommit en Navi-x plug-in som är avsett för Raspbmc, Har inte testat den men den ska funka bra

Permalänk

Förutom SVT play finns även http://www.rieter.net/pages/XOT:Uzg som har fler svenska "play" kanaler.
Jag har Mpeg2 tillägget. Tack vare det fungerar mina inspelade filmer. yay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loranga:

Hej,

Jag har precis börjat fundera på en raspberry men har några frågor?

1) Om man kör raspbmc, kan man då köra någon form av plugin som gör att man kan se svtplay?

2) Jag såg att man kan köpa till Mpeg2 codec licens, vad innebär detta?

3) Vilka filtyper stöds i dagsläget?

1. Använd inte Raspbmc, använd heller OpenElec. Det är XBMC också men jag upplever att OpenElec har bättre stöd och bättre uppdateringar. SVTPlay kommer att fungera på båda.

2. Jag har köpt MPEG2 key och VC1 key. Båda läggs in i config filen på sdkorten. VC1 är för Windows Media Video filer och MPEG är ja för MPEG filer. Och det fungerar utmärkt nu med senaste OpenElec.

3. Svårt att säga då den faktiskt tar alla filer jag ger den sen jag köpte codecs. Men typiskt MKV/AVI tar den i alla fall utan problem.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Hejsan!

Jag är också ny på det här med Raspberry pi och jag har lite problem med att få igång tex svtplay och youtube och liknande
Har provat både Raspbmc och OpenElec. det går bra att installera dom plugin man vill men sen när man startar dom så hittar
dom ingenting.

Är det så att det finns nån inställnig också nånstans man måste göra? Har slut på ideer, nån som vet vad som behöver göras?