[Omröstning] Iphone 5 vs Lumia 920

Permalänk
Medlem

Lumia 920
eftersom steve jobs sa "think different".

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

iPhone 5 för att ha samma operativ på platta och telefon.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroVoice:

En iphone med lite hjälp utav jailbreak och winterboard, så har du en NOKIA LUMIS eller vilken annan telefon du vill

Du är inlåst hur mycket du än jailbreakar.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rdIWKy...

iPhone 5! eller 4s?... spelar ingen större roll, köper annat istället.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll er till topic, den här tråden handlar om Lumia 920 vs iPhone 5, inget annat. Låt inte det spåra ur med diskussioner om annat eller anklagelser, tack.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

iPhone 5:
- Mer appar.
- Väger mindre.
- Smalare.
- Mer tålbar.
- Framtidsförsäkrad.
- Stöd och import för gamla appar, sms och annat (om man redan har en iphone).

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Svårt val.

Iphone 5 är tunnare och lättare. Bättre hårdvara. Båda snygga. Iphone 5 mer utvecklad, och vissa delar saknas fortfarandei wWindows 8 systemet som de andra två systemen har.

Windows 8 känns fräschare och modernare . IOs har börjat få ett litet gammalt gränssnitt för att den vanlige iphone användaren är ganska oteknisk och vill inte lära nytt.
Tror att Nokias problem är att telefonerna är för tunga/stora.

Tror jag väljer lumia, hoppas på nya appar, står ut med att den är tjock, och testar något nytt. 4 tum är ändå för litet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

iPhone 5:
- Mer appar.
- Väger mindre.
- Smalare.
- Mer tålbar.
- Framtidsförsäkrad.
- Stöd och import för gamla appar, sms och annat (om man redan har en iphone).

"Mer tålbar"? Har du hållit i en Lumia 800 eller 900? Dom går inte sönder.
"Mer framtidsförsäkrad" Det är personligt hur länge man har sin mobil och hur försiktig man är med den.
Att flytta kontakter, musik, bilderoch video är jätte enkelt idag och blir enklare med wp8. SMS vet vi ingen om än.

Det andra du sa är rätt men Nokia har orsak till tjockleken och tyngden (grym kamera och trådlös laddning)

Permalänk

motivera ditt svar.

jag känner mig inte inlåst med "jailbreak" :S då hade jag inte använt den (iphone). och om jag vill att den ska ha ett speciellt interface som en nokia eller samsung så har jag winterbord till det. men det är ointressant för mig.

Nu har jag jailbreak och den fungerar exakt så smidigt som jag vill att den ska göra med alla tweaks jag har lagt till.. Vad mer kan jag begära?

Och alla gratis program ska vi inte glömma å tala om TOMTOM & bitesms <3

Skrivet av careface:

Du är inlåst hur mycket du än jailbreakar.

Permalänk
Medlem

värde 6 månader efter kartongobduktionen:
L920 2200kr
iPhone 5 4800kr

just saying..

men har man ändå råd att pröva nått nytt även om man känner sig rätt nöjd, så pröva nått nytt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av muki91:

"Mer tålbar"? Har du hållit i en Lumia 800 eller 900? Dom går inte sönder.
"Mer framtidsförsäkrad" Det är personligt hur länge man har sin mobil och hur försiktig man är med den.
Att flytta kontakter, musik, bilderoch video är jätte enkelt idag och blir enklare med wp8. SMS vet vi ingen om än.

Det andra du sa är rätt men Nokia har orsak till tjockleken och tyngden (grym kamera och trådlös laddning)

Nokias mobiler är väldigt plastiga. Så därför är iphone 5 mer "tålbar".
Framtidsförsäkrad menar jag att det är inte säkert att Nokia finns kvar i framtiden, kolla på deras aktiebolag värde, Apple är mycket större, nokia kanske försvinner om några år.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

iPhone 5:
- Mer appar.
- Väger mindre.
- Smalare.
- Mer tålbar.
- Framtidsförsäkrad.
- Stöd och import för gamla appar, sms och annat (om man redan har en iphone).

mer sopat behöver inte vara bättre, det viktiga är väl snarare om apparba man själv vill använda finns.

en lumia är mig faktiskt mer "tålbar" än en iPhone, de känns inte plastig.

Wp7 appar funka på wp8 har ms sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Nokias mobiler är väldigt plastiga. Så därför är iphone 5 mer "tålbar".
Framtidsförsäkrad menar jag att det är inte säkert att Nokia finns kvar i framtiden, kolla på deras aktiebolag värde, Apple är mycket större, nokia kanske försvinner om några år.

tålbar??? känslan skiljer sig från verkligheten...
och om några år har han nog bytt mobil... men aja

Permalänk

Har nyss skaffat S3 och jag skulle nog välja en sån just nu också, men av iPhone 5 och Lumia 920 skulle jag lätt tagit 920. Jag väljer WP före iOS alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem

Majoriteten här inne har skills och är geeks= no robotphone aka iphone.

samma ikoner sen 2007 OMG.
Eftersom de stämmer samsung på ikonerna så lär dom inte ändra dom de närmaste 20 åren heller

Permalänk
Avstängd

Lumia så klart. Gillar inte iOS. Gillar inte Apple häller.

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Nokias mobiler är väldigt plastiga. Så därför är iphone 5 mer "tålbar".
Framtidsförsäkrad menar jag att det är inte säkert att Nokia finns kvar i framtiden, kolla på deras aktiebolag värde, Apple är mycket större, nokia kanske försvinner om några år.

Nokias Lumia-mobiler är inte det minsta plastiga, tvärtom. Mest gedigna telefonen jag hållit it. Kan sätta min vänstra hand på att en lumia håller bättre än iphone i ett droptest. Iphone känns kanske premium i handen, men tåliga är det absolut sista de är, känns som mer regel än undantag att glaset är sprucket nånstans.

Har du ens testat eller hållit i en lumia 800?

Permalänk
Skrivet av 3kgt:

Icrap är faktiskt en av dem mest Otåliga telefoner som finns.. plast är tåligare än glas

Nokia har funnits långt innan Iphone kom, och lär inte försvinna så lätt ..
Det är nog motsatsen rättare sagt, om man ser på Iphone 5 så läser man klart och tydligt hur besvikna folk är! Och hur trötta dem är på samma utseende, och låsta systemet .. Inga nyheter efter 2
Android är långt före med sina telefoner, och W8 tror jag faktiskt på .
Men såna som denna kille i filmen lär ju finnas ett tag till innan dem vaknar upp

Egentligen ska man ju inte ge sig in i sånt här men snälla, 'otåliga'-telefoner? Har de inte tid, har de bråttom att hitta på något, kan de inte sitta still? Korrekt skriven, eller iaf rättstavad, svenska gör att det både är lättare att läsa ett inlägg och ta personen på allvar.

Visst, iphonen är knappast tålig, men detta var ju den gamla telefonen och inte den nya och mig veterligen har ingen testat den. Sedan säger det ju sig självt att plast klarar stötar etc bättre än glas, go figure.

Vad det gäller frågan, och det tråden handlar om så står jag lite inför samma val. Jag har haft min iphone 4 i två år och ser både för och nackdelar med den. Den har faktiskt fungerat sjukt bra, aldrig krånglat, uppdateringarna har fungerat klockrent direkt etc, har man en android lur måste man pilla mer med telefonen för att den ska må bra, så är det bara.
Jag är grymt sugen på WP8 då jag tycker att det ser riktigt fräscht ut men jag vill inte att telefonen ska bli slö efter något år, något som jag vet har hänt med flertalet android-telefoner. Det bästa är nog att vänta tills båda är släppta och bestämma då!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Iphone är faktiskt en av dem mest Otåliga telefoner som finns.. plast är tåligare än glas

Alla smartphone med glas på displayen kan gå sönder. Här är två droptest videor där S3 klarar sig sämre än iPhone 4S:

Så låt bli att tappa dem...eller binda dem i ett snöre och släpa dem efter en bil...varför man nu skulle göra det...

Lumia 920 ser dock mycket välbyggd ut tycker jag. Har inte känt på någon av Nokias senare Lumia lurar men de ser allafall inte plastiga ut tycker jag. Den nya billigare 820 modellen med utbyttbart skal såg dock plastig ut.

Redigerar citat efter borttagning
Permalänk
Avstängd

Det är rätt intressant vilka reaktioner iPhone 5 har fått nu när den värsta hypen har lagt sig. Även i USA är reaktionerna blandade:
http://www.zdnet.com/did-apples-underwhelming-iphone-5-announ...

Kanske det bereder vägen för Windows Phone 8/Nokia?

Permalänk
Medlem

Lumia 920 körde över iphone5 med en rysk arme parad lika lång som kinesiska muren, gjorde en u-sväng och körde över skiten igen.

När får vi Lumian, November? Folk får vara utan julklappar i år. Köper en 920, drar ut på stan och letar julskinka med city lens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

Det är rätt intressant vilka reaktioner iPhone 5 har fått nu när den värsta hypen har lagt sig. Även i USA är reaktionerna blandade:
http://www.zdnet.com/did-apples-underwhelming-iphone-5-announ...

Kanske det bereder vägen för Windows Phone 8/Nokia?

inte troligt att det påverkar nått märkbart.

bara för att en ev kärngrupp av Appleanvändare fick lite meh-känslor så betyder det troligen inte att de heller raskt hoppar på ett annat system de redan anser är mhe liksom. vardagsanvändare som inte läser bloggar om telefoner kommer likaså att förknippa iPhone med bra grejer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroVoice:

motivera ditt svar.

jag känner mig inte inlåst med "jailbreak" :S då hade jag inte använt den (iphone). och om jag vill att den ska ha ett speciellt interface som en nokia eller samsung så har jag winterbord till det. men det är ointressant för mig.

Nu har jag jailbreak och den fungerar exakt så smidigt som jag vill att den ska göra med alla tweaks jag har lagt till.. Vad mer kan jag begära?

Och alla gratis program ska vi inte glömma å tala om TOMTOM & bitesms <3

Jag hade Jailbreakad iPhone i 5 år och trodde att jag var hur fri som helst, sen köpte jag mig en Galaxy Nexus och insåg att fan, jag var ju inlåst ändå med alla mina iPhones.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, igen*

Skrivet av Reglerna:

§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Det går att diskutera både Iphone och 920 utan att behöva bryta mot ovanstående regel.

Håll det sakligt. Detta är andra uppmaningen i samma tråd på kort tid.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Apple kommer inte överleva länge till om dom håller sig fast vid itunes, att behöva blåsa telefonen bara för att jag ska lägga över EN enstaka låt eller ringsignal från en annan dator.. Det finns inte ord för hur dumt det är..

Permalänk
Medlem

Har varit Iphone trogen, men nu är det dags att testa annat så får bli 920. Har klämt på 900 och den kändes gedigen.

Edit: Taggade videon

Permalänk
Medlem

Enkelt val, Nokia 920!

- Snyggare (givetvis en smaksak)
- Gillar materialet mer (samma som i andra Lumia lurar)
- Bättre skärm, från ljusstyrka, upplösning, storlek, mer känslig så man kan ha handskar etc
- Bättre kamera, grym vid dåliga ljusförhållanden, ny stabilisator etc
- Fräschare OS, ännu rappare (även om iOS också är rappt), gillar designen med tiles
- Bättre tekniskt med NFC, trådlös laddning m.m

Så för mig är valet synnerligen enkelt!

Permalänk
Skrivet av careface:

Jag hade Jailbreakad iPhone i 5 år och trodde att jag var hur fri som helst, sen köpte jag mig en Galaxy Nexus och insåg att fan, jag var ju inlåst ändå med alla mina iPhones.

Men motivera ditt svar.. finns det något konkret som du kan tillägga som gör att man är "inlåst" även med ett jailbreak? syftet med jailbreak är att inte vara styrd utav apple. så förklara dig så man förstår.

Med jailbreak vet jag att de inte finns något som kan toppa apple. sen att de har 700 000 apps gör också mycket.

Permalänk
Medlem

Detta med 700.000 appar eller 1 milj, är faktiskt något som en del skryter med (nämner)!
Men frågan är av dessa hur många som är användbara? Hur många dubbletter, och hur många apps som en "vanlig" användare använder!
Vad jag ser så har även Windows phone tillräckligt med appar idag för att en "normal" användare ska känna sig nöjd.
Och talar man om Android så har man där Gott om appar. Så det är nog ingen bra argument i mina ögon.

Både Win och Android är mycket mera "anpassningsbara" än Ios.. Och då snackar jag om en iphone med jailbraik..
Har ej erfarenhet av det själv, men en vän som var en riktig Ios nörd, som nu har köpt en Samsung S3 ..tidigare har haft Alla iphone telefoner..och han erkänner att det är en stor skillnad. sen har man alla roms o kernel osv

Permalänk
Medlem

Iphone, för att Nokia kommer skita i supporten för denna telefon inom 12 månader när det börjar gå riktigt dåligt, skulle förvåna mig om den hänger med till nästa stora uppdatering av operativet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm