Ny skärm 24 tum, vad gäller i nuläget?

Permalänk
Medlem

Ny skärm 24 tum, vad gäller i nuläget?

Hej bildälskare. Har haft en Samsung 22 tum syncmaster T220 i 5 år nu och den har tjänat mig väl. Den har dock börjat strula på sistonde och är nu inne på sina absolut sista andetag(Brinner i ögonen när man tittar på skärmen som den är nu).

Det jag undrar är om det finns något uppenbart val för skärmar i dagsläget? Förstår att det inte är så enkelt, men när jag införskaffade förra skärmen var det ett ganska uppenbart val. Det jag har tänkt använda skärmen till är generellt spelande, vanlig internetanvändning och lite forumskrivande då och då.

Har tittat runt lite på skärmar och tycker inte riktigt det känns som att skärmar är i en jättebra situation just nu då 120hz skärmar inte funnits så länge och känns lite överprisade, dessutom kommer dessa skärmar ofta med 3d, en funktion jag inte tycker känns värd att betala extra för.

Därför hade jag tänkt mig en inte alltför dyr skärm som man kan ha tills det finns bättre 120hz alternativ, dock måste jag säga att jag är svag för kvalitet och om det finns motivering till ett dyrare köp i dagsläget är det något jag kan tänka mig.

Brukar läsa mycket tester och skaffa mig bra underlag innan köp men då skärmen började strula igår och i princip givit upp idag har det inte riktigt varit en möjlighet då jag inte har så mycket tid på mig(köper helst skärm idag eller imorgon).

Känner mig kraftigt handikappad utan fungerande skärm just nu och vore väldigt tacksam för tips, hade väll tänk mig någonting i 2000krs klassen men finns det stark motivation till ett dyrare köp så funkar det med.

MVH

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

3D-funktionen kostar inget extra, det är en "bieffekt" av 120Hz. Eventuellt att det kan vara en av anledningarna till att de tar betalt för 120Hz. Men vad är viktigast för dig? Bildkvalitet eller 120Hz? Jag skulle ju rekommendera en Korea-IPS jag, men då får du gå upp en tusing i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

3D-funktionen kostar inget extra, det är en "bieffekt" av 120Hz. Eventuellt att det kan vara en av anledningarna till att de tar betalt för 120Hz. Men vad är viktigast för dig? Bildkvalitet eller 120Hz? Jag skulle ju rekommendera en Korea-IPS jag, men då får du gå upp en tusing i pris.

Bildkvalitet är det jag prioriterar mest, spelar inte tillräckligt mycket fps för att det ska motivera 120hz. IPS är nånting jag har hört kastas omkring när man talar om skärm, läste lite snabbt om det på wikipedia nu när du nämnde det. Låter bra på pappret, fungerar det lika bra i praktiken?

Gillar kvalitet men vill inte betala för floskler :).

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Tror att du skulle bli nöjdare med en VA skärm än en IPS, VA har bättre svärta och ser därför trevligare ut och har bättre betrackningsvinklar än TN.

Eizo Foris FS2331 är "bara" 23" men hade varit en kandidat för mig om jag tittade på en skärm i 2000:- klassen. Om man kan sträcka sig till att lägga lite mer så fördrar jag 24" IPS i 16:10 format, men då tenderar man att passera 3000:- strecket.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Tror att du skulle bli nöjdare med en VA skärm än en IPS, VA har bättre svärta och ser därför trevligare ut och har bättre betrackningsvinklar än TN.

Eizo Foris FS2331 är "bara" 23" men hade varit en kandidat för mig om jag tittade på en skärm i 2000:- klassen. Om man kan sträcka sig till att lägga lite mer så fördrar jag 24" IPS i 16:10 format, men då tenderar man att passera 3000:- strecket.

En tusing hit och dit har väll aldrig dödat någon, men är fortfarande en tusing. Är en skärm med IPS värt en extra tusing?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Ja IPS är helt klart värt det i mina ögon.

Kan ju göra en kort sammanfattning:
TN: Billigast, Snabbast, dåliga färger och betraktningsvinklar.
VA: Bra färger och betrakningsvinklar, bäst svärta, långsammast med mest eftersläpningar.
IPS: Bäst färger och betraktningsvinklar.
PLS: Variant av IPS.

Så som jag uppfattat det generellt, indivudella skillnader kan ju förekomma. Om någon tycker jag har fel så för all del säg till.

Permalänk
Medlem

Tjena,

har varit sugen på en ny skärm själv en tid och kollat runt till och från men tyvärr så är min Samsung 215tw 'still going strong'.

Skulle jag köpa nåt runt 2000:- nu så skulle det nog bli en Dell U2412M:
- Den har IPS-panel och det är väl bra (även om jag personligen egentligen hellre skulle köpa en VA-panel av nåt slag men de verkar försvinna mer och mer och de som finns är dyrare, iaf i 1920x1200 :/)
- Den har 1920x1200 vilket jag föredrar över det vanligare formatet 1920x1080 (mer vertikal yta passar surf bättre)
- Folk verkar överlag vara nöjda med den av kommentarer att döma.

Annars finns det väl som vanligt en miljon parametrar att beakta. Några av de kanske viktigaste jag kommer på:
- Upplösning. Mainstream nu och därmed generellt billigast pga volymproduktion är 1920x1080. 2560x1440 är på långsam uppgång men drar iväg i pris.
- Paneltyp (Kanske finlir för många men tänk dig för innan du köper en TN, många har synpunkter på bildkvalité gällande dom...)
- Generell kvalité, försök läsa nån recension innan du slår till på nån men kom ihåg att ingen skärm är perfekt.
- Kolla in-utgångar om du har några speciella krav. DVI har väl alla, displayport kanske är bra för framtiden om inte annat.
- ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

En tusing hit och dit har väll aldrig dödat någon, men är fortfarande en tusing. Är en skärm med IPS värt en extra tusing?

Kila ner till närmsta datorbutik eller elgiganten och jämför. Apple kör med IPS bland annat, och där ser man skillnaden tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Apple kör med IPS bland annat, och där ser man skillnaden tydligt.

Ja och där kommer en annan viktig skärm-parameter in. Apple kör ju med "Glossy" IPS-skärmar, ingen anti-glare alls i princip. Reflektioner syns tydligt men å andra sidan ger det en klarare bild. Nästan alla andra IPS har en lite aggressiv anti-glare coating som en del uppfattar som störande. Så tittar man på en Apple IPS-skärm så får man en helt annan upplevelse än man får från de flesta andra IPS-skärmarna.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158002-lg_23_ips237l_... kan ju vara värd att kolla på. 1690:- om du är medlem. Fick själv min igår faktiskt och den känns väldigt bra. Önskar jag hade haft någon annan skärm att ställa bredvid som jämförelse dock. Kör den även i 72 Hz för tillfället, tror det är HDMI-kabeln som sätter stopp efter det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

En tusing hit och dit har väll aldrig dödat någon, men är fortfarande en tusing. Är en skärm med IPS värt en extra tusing?

En 16:10 skärm är värd de extra pengarna om du frågar mig, sen får man IPS lite på köpet, finns knappt 16:10 24" TN skärmar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, mycket information att ta in :). Ett problem för mig är att jag bor en bit bort från Stockholm, tar lite mer än en timme att ta sig in. Hade väll på på grund av det hoppats på att kunna ta ett beslut innan jag åker in så jag förhoppningsvis kan ha en skärm med mig hem.

Vill nog helst att den ska vara 24 ändå, 23 är ju inte hela världen(kommer ju ändå vara större än den jag har nu) iofs.

Verkar som att det viktigaste att tänka på i nuläget är paneltyp? Är det någon av paneltyperna som är uppenbart bäst för spel? Antar att min syncmaster t220 rose red som jag har nu är en TN skärm(dock inte säker men den är nästan 5 år nu). Någon som testat alla olika paneltyper och har en klar favorit? Känns väll lite spontant som IPS verkar bäst.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

En 16:10 skärm är värd de extra pengarna om du frågar mig, sen får man IPS lite på köpet, finns knappt 16:10 24" TN skärmar.

Vad har 16:10 för fördelar gentemot 16:9? Blir det inte svart ram med 16:10 vid tex film?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Vad har 16:10 för fördelar gentemot 16:9? Blir det inte svart ram med 16:10 vid tex film?

Den blir mindre ja men försvinner inte helt då det formatet oftast är anpassat efter bio som jag inte vet formatet på men den är iaf bredare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Vad har 16:10 för fördelar gentemot 16:9? Blir det inte svart ram med 16:10 vid tex film?

Jo det blir lite svart upptill och nertill om du kollar på en HD-film (1920x1080 och skärmen är 1920x1200).

Fördelen är helt enkelt de extra pixlarna på höjden. Det låter inte mycket men de 120 pixlarna extra gör till när man surfar, jobbar i office eller dylikt. Vid spel eller film kanske mindre viktigt. Idag har du ju en 16:10-skärm och när du tittar på en 16:9-skärm så tror jag du direkt kommer uppfatta den som lite långsmalare än den du har idag. Men, det är väl inget jätteviktigt och helt klart mest en smaksak!

Om du sen avser jämföra TN, VA eller IPS-skärmar i butik så kan det nog bli svårt. Det kommer inte att stå i beskrivningen vad det är för paneltyp och försäljarna har oftast ingen som helt aning om det. Men undvik TN är mitt råd. Dell UltraSharp U2412M är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Är IPS värt en extra tusing? Nej. Det är klart, sitter man o kollar på bilder hela dan kan det ju vara värt det, men vem gör det?
Är 120 hz värt en extra tusing, det beror på vilken skärm du tar. Min skärm var helt klart värt det. Allt blir mer soft, scrollandet osv flyter bättre. 27 tum är dessutom underbart, man behöver inte sitta med näsan mot skärmen utan man kan luta sig tillbaka. Upplösningen på 1920x1080 stör inte eftersom man inte set pixlarna bakåtlutad iaf.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Som medlem i Webhallen (gratis) kan du köpa en Dell U2412M för 2349. Jag gjorde det är är kanonnöjd.
Eftersom jag använder den mycket för surf och programmering tycker jag 16:10 gör stor skillnad mot 16:9. Jag sysslar även en del med bildbehandling och då är IPS klart vassare än TN (även om det är en lite billigare variant av IPS om jag minns rätt).
Ska du titta mycket på film och använda skärmen nästan uteslutande till spel och film kanske en 120Hz TN är bättre. Personligen gillar jag inte TN-paneler alls och 16:9 är absolut inget favoritformat på datorskärmar. Filmer är dessutom betydligt närmare 21:9 så det blir svart kant på båda skärmarna ändå på en 16:9.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Jo det blir lite svart upptill och nertill om du kollar på en HD-film (1920x1080 och skärmen är 1920x1200).

Fördelen är helt enkelt de extra pixlarna på höjden. Det låter inte mycket men de 120 pixlarna extra gör till när man surfar, jobbar i office eller dylikt. Vid spel eller film kanske mindre viktigt. Idag har du ju en 16:10-skärm och när du tittar på en 16:9-skärm så tror jag du direkt kommer uppfatta den som lite långsmalare än den du har idag. Men, det är väl inget jätteviktigt och helt klart mest en smaksak!

Om du sen avser jämföra TN, VA eller IPS-skärmar i butik så kan det nog bli svårt. Det kommer inte att stå i beskrivningen vad det är för paneltyp och försäljarna har oftast ingen som helt aning om det. Men undvik TN är mitt råd. Dell UltraSharp U2412M är mitt tips.

Idag har jag dock en 16:9 skärm. Många verkar gilla Dellskärmar, har väll inte riktigt tänkt mycket på dem men handlar nog mer om hur mycket jag ogillar dells datorer. Behöver ju inte betyda att de gör dåliga skärmar.

Skrivet av KingCobra:

Är IPS värt en extra tusing? Nej. Det är klart, sitter man o kollar på bilder hela dan kan det ju vara värt det, men vem gör det?
Är 120 hz värt en extra tusing, det beror på vilken skärm du tar. Min skärm var helt klart värt det. Allt blir mer soft, scrollandet osv flyter bättre. 27 tum är dessutom underbart, man behöver inte sitta med näsan mot skärmen utan man kan luta sig tillbaka. Upplösningen på 1920x1080 stör inte eftersom man inte set pixlarna bakåtlutad iaf.

120hz är intressant. De flesta som testat det verkar gilla det dock verkar det vara en hyfsat ny teknik och kostar därefter. Du tycker alltså inte att IPS är värt det i spel etc?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Idag har jag dock en 16:9 skärm. Många verkar gilla Dellskärmar, har väll inte riktigt tänkt mycket på dem men handlar nog mer om hur mycket jag ogillar dells datorer. Behöver ju inte betyda att de gör dåliga skärmar.

1680x1050 är 16:10. Man kan väl säga att Dell-skärmar är så pass bra att de har blivit uppskattade TROTS att de är Dell...

Sen när det gäller frågan om 120Hz i spel så har jag ärligt talat undgått att förstå det fina med det (om man inte ska ha 3-glasögon). De flesta spel brukar vara svåra att få upp i 60FPS, eller ens 30FPS stabilt om de är nya och med bra grafik. Jag har som sagt kanske missat nåt men vad hjälper det om själva skärmen uppdaterar 120ggr/sek om grafikkortet bara levererar en ny bild kanske 30ggr/sek? Nån annan kanske kan förklara det. Mindre eftersläpning har väl snabba skärmar iofs ofta också om det är något man störs över, med dagens snabba skärmar oavsett teknik så är det ofta svårt att se om man inte verkligen tittar efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

1680x1050 är 16:10. Man kan väl säga att Dell-skärmar är så pass bra att de har blivit uppskattade TROTS att de är Dell...

Sen när det gäller frågan om 120Hz i spel så har jag ärligt talat undgått att förstå det fina med det (om man inte ska ha 3-glasögon). De flesta spel brukar vara svåra att få upp i 60FPS, eller ens 30FPS stabilt om de är nya och med bra grafik. Jag har som sagt kanske missat nåt men vad hjälper det om själva skärmen uppdaterar 120ggr/sek om grafikkortet bara levererar en ny bild kanske 30ggr/sek? Nån annan kanske kan förklara det. Mindre eftersläpning har väl snabba skärmar iofs ofta också om det är något man störs över, med dagens snabba skärmar oavsett teknik så är det ofta svårt att se om man inte verkligen tittar efter det.

Nej är inte heller jättesåld på 120hz skärmar än, tycker inte priset känns motiverat. Dellskärmen som många länkat verkar rätt bra, men det känns väll ändå som om att vi är på väg ifrån 16:10 formatet?

Vet förresten inte varför jag fått för mig att min skärm är 16:9 har 1680x1050 som upplösning och det är ju 16:10 format

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Ser att Dell UltraSharp U2412M inte har hdmi utgångar, hur mycket skillnad är det mellan dvi och hdmi från skärm till dator?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Bildsignalen är den samma i HDMI och DVI, HDMI har kryptering på signalen och kan skicka ljud i samma kabel, så på en datorskärm spelar det ingen som helst roll.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Bildsignalen är den samma i HDMI och DVI, HDMI har kryptering på signalen och kan skicka ljud i samma kabel, så på en datorskärm spelar det ingen som helst roll.

Tack för all information, blir nog dellskärmen. Kan inte riktigt hitta något negativt om den förutom att det är Dell såklart men förhoppningsvis gör de bättre skärmar än datorer :).

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk

Om jag inte minns fel så klarar även DVI att skicka ljud?

Det finns alltså ingen skillnad på HDMI och DVI förutom gränssnittet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158002-lg_23_ips237l_... kan ju vara värd att kolla på. 1690:- om du är medlem. Fick själv min igår faktiskt och den känns väldigt bra. Önskar jag hade haft någon annan skärm att ställa bredvid som jämförelse dock. Kör den även i 72 Hz för tillfället, tror det är HDMI-kabeln som sätter stopp efter det.

Har detta erbjudande gått ut nu?
Blev medlem nyss och kollade och då står priset på 2190kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Om jag inte minns fel så klarar även DVI att skicka ljud?

Det finns alltså ingen skillnad på HDMI och DVI förutom gränssnittet.

DVI skickar inte ljud, enbart bild.

HDMI är enligt standarden alltid krypterad med HDCP, medan DVI kan vara både krypterad och ikke krypterad. Vissa displayer, oftast äldre, med DVI klarar inte HDCP-krypteringen = det blir myrornas krig.

I övrigt är DVI-HDMI kompatibla.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

För 2000:- får du ingen bra skärm om du ska ha bra bildkvalité, halvblaskiga TN paneler är inget att hurra över, IPS gör en förfärlig skillnad, speciellt när man sitter och jobbar med bilder. Dessa är ju dock lite dyrare. Men det har funnit lite billigare IPS skärmar ute nu ett tag, dom är fina man kan fortfarande inte jämföras med kalibrerade skärmar. I ditt fall hade jag absolut tittat på aningen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=784475

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Har detta erbjudande gått ut nu?
Blev medlem nyss och kollade och då står priset på 2190kr.

Hmm... Jag har fortfarande erbjudandet, kanske har något att göra med att jag är bronze-medlem?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

För 2000:- får du ingen bra skärm om du ska ha bra bildkvalité, halvblaskiga TN paneler är inget att hurra över, IPS gör en förfärlig skillnad, speciellt när man sitter och jobbar med bilder. Dessa är ju dock lite dyrare. Men det har funnit lite billigare IPS skärmar ute nu ett tag, dom är fina man kan fortfarande inte jämföras med kalibrerade skärmar. I ditt fall hade jag absolut tittat på aningen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=784475

Blir nog DELL U2412M är lite orolig för 8ms vid spel men de flesta verkar inte uppfatta det som ett problem. 16:10 borde inte heller vara problem då det är den upplösning jag redan har med denna gamla skärm

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |