Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk

Benchmarks som jag lova! @1020/1200 (där fick jag det som "högst" utan att det blev massa artefacts etc.)

Permalänk
Skrivet av simonthesaint:

Tidigare idag tänkte jag snabbtesta Linux via Live-dvd utan att installera på disk. För att få detta att funka var jag tvungen att ändra bootprioriteringen så att cd-/dvd-/bd-enheten prioriterades. Problemet var bara det att Windows numera startar så snabbt att jag näppeligen hinner identifiera och trycka på rätt F-knapp för att nå BIOS-menyn (Thanks SSD...) innan Windows startas - säger en del om hur snabb min dator blivit efter SSD-installationen...

hur som helst. Sedan jag installerat SSD:n så visas en skärmbild där följande meddelande visas:

RAID VOLUMES:
None defined.

Physical Devices:
ID Device Model Serial # Size Type/Status
0 Intel SSDSC2CT12 XXX XXX Non-RAID Disk
1 Toshiba MK5076GS XXX XXX Non-RAID Disk

"Press <CTRL - I> to enter Configuration Utility"

Jag vet vad RAID är och så men jag har inga tankar på att köra någon av diskarna som RAID. Så frågan är vad jag ska göra. Ska jag följa anvsiningarna och öppna "konfigurationsverktyget" och kan jag där i så fall välja bort RAID så att meddelandet slutar visas?

Skall du slå av Raid funktionen så är det inte Ctrl+I som gäller utan datorns BIOS du skall in i. Kom inte ihåg vilken funktionstangent det var men googla på det eller testa F2, F10 eller kanske F1.

Vad jag förstått kan det var lite riskabelt att göra det efter installationen men det funkade bra för mig trots att jag gjorde det efter att jag installerat Win7 på SSD disken. Vet inte om du vinner någon prestanda men den startar ju nån sekund snabbare. Tror det heter AHCI det man ställer om den till.

Permalänk

Tack för svaret!

Satt med kameran i högsta hugg och lyckades (på tredje försöket) fota uppstartsskärmen med F-knapparna. OK, då ändrar jag alltså detta i BIOS.

På vilket sätt kan det vara riskabelt att ändra efter installationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Tack för svaret!

Satt med kameran i högsta hugg och lyckades (på tredje försöket) fota uppstartsskärmen med F-knapparna. OK, då ändrar jag alltså detta i BIOS.

På vilket sätt kan det vara riskabelt att ändra efter installationen?

Innan du ändrar i BIOS så följ guiden längre ner på denna sidan. Funkade utmärkt för mig.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Ok, så jag ska alltså följa anvisningarna under rubriken "Slå till AHCI efter installation av Windows 7:" ?

Permalänk
Medlem

Japp. Återställningspunkt är inget måste men kan vara bra om du är osäker på det du håller på med. Det är alltså regedit-delen som är det viktiga.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Ok.

Du ska ha tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har kommit på en lösning till problemet med att skärmen slocknar vid boot om man har Windows 8 installerat? Jag upptäckte precis det lustiga att om man kopplar in datorn till en extern skärm och bootar så fungerar det felfritt.

Känns riktigt jobbat att skärmen slockar så fort man kommer in i menyn för att välja vilket OS man ska boota. (Kör nämligne dualboot med win8 på SSDn och win7 på den mekaniska). Och det gamla trixet att gå in i bios och välja att ändra boot order fungerar inte längre, eftersom man kommer in i windows 8 boot meny där man ska välja vilket OS man ska boota. Oavsätt vilken HDD man väljer att boota ifrån i bios :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Benchmarks som jag lova! @1020/1200 (där fick jag det som "högst" utan att det blev massa artefacts etc.)

http://i47.tinypic.com/53a2jp.png

http://i45.tinypic.com/20qcsn4.png

Kan du snälla gå igenom steg för steg med mig hur du fick det att fungera?

Försökt med nvidia inspector o .BAT filer etc men det går helt åt helvete. Den enda som lyckas klocka kortet var min "Force_Idle" .bat fil av någon anledning, och max till 800 annars bluescreen. Något är helt lull lull här...

Om du har tid, snälla skriv upp hur du lyckades!

Tack

Permalänk
Skrivet av Crim2:

Kan du snälla gå igenom steg för steg med mig hur du fick det att fungera?

Försökt med nvidia inspector o .BAT filer etc men det går helt åt helvete. Den enda som lyckas klocka kortet var min "Force_Idle" .bat fil av någon anledning, och max till 800 annars bluescreen. Något är helt lull lull här...

Om du har tid, snälla skriv upp hur du lyckades!

Tack

JAG TAR INGET ANSVAR FÖR SKADAD HÅRDVARA, ÖVERKLOCKNING SKER PÅ EGEN RISK!!!!!!!

****Guide att överklocka GT 640M LE!****

Det första du behöver är Nvidia Inspector
Vilket är programmet du ska överklocka med. OBS: Kombinera inte MSI AB och Nvidia Inspector, kan orsaka BSOD's och andra konstigheter!

Extracta alla filer och skapa en ny mapp för bara Nvidia Inspector!

-----------------------------------------------

1: Skapa ett nytt textdokument.
2: Skriv in följande -

Citat:

"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,900
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,5

Allt i samma textdokument!
" -setGpuClock:0,1,900 " = Klock på 900 (Ändra de 3 sista siffrorna, i detta fall "900" till valfritt värde, rekommenderar att du börjar mjukt!)

Spara textdokumentet: "Spara som..." och ändra filformatet till "Alla filer"
Namnge filen till "Overclock.bat" och spara filen i mappen till Nvidia Inspector.

Starta Nvidia Inspector och överklocka minnet först om så önskas (Inne på "Show Overclocking")
Dubbelklicka på .BAT filen "Overclock.BAT" som du skapa tidigare.
Done!

Citat:

***Varningar och Noteringar!***
Överklockning kan skada din hårdvara permanent, och täcks inte av några garantier!

Håll koll på värmen på både processor och Grafikkortet!

Stresstesta CPU och GPU för realtid temps, under "värsta scenariot" Rek. temps är att inte passera 90 grader på cpu/gpu!!!

När du kör överklockat kan datorn dö pga överbelastning på batteriet (om du kör utan laddaren!) Om så sker, plocka ut batteriet i 10 sekunder.

Önskar alla lycka till!

Permalänk

Jag har följt den här tråden ett bra tag nu och, trots att jag är nybörjare, lyckats med följande:

  • Skaffat datorn och slängt in en SSD (NH532 17" m. i7 / Intel 330 SSD).

  • Installerat om Windows 7 och drivrutiner med skivorna.

  • Fixat AHCI. Startar på 25 s, kör med antivirus och har inte brytt mig om att konfigurera uppstartstjänster (bara ändra i BIOS. Följde sedan instruktionerna om att ändra i registret för säkerhets skull, men det verkar inte göra någon skillnad).

  • Konstaterat att skärmen är lite glittrig, att "WASD + Space" och "Ctrl + W + Space" (crouchjump) inte funkar samt att tangentfärgerna nöts snabbt.

  • Överklockat grafikkortet med Nvidia Inspector enligt instruktionerna på den här sidan (900 MHz) och fått 2315 p i 3D Mark 11.

Nu undrar jag bara en sak för att få djupare förståelse inför framtida överklockningar och hoppas att jag inte går för mycket off topic:
I .bat filen har jag: "-setGpuClock:0,1,900" och "-setMemoryClock:0,1,1200". 900 och 1200 är frekvenser, men vad står 0 och 1 för? Har inte hittat något vettigt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Önskar alla lycka till!

Tack för en bra guide.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande icke för mig. Har gjort exakt som det står men hastigheten ändras ändå ifrån 405mhz. Kollat i både gpu-z och nvidia inspector. Vad kan vara problemet? Sjukt irriterande iaf...

Permalänk
Skrivet av Crim2:

Funkar fortfarande icke för mig. Har gjort exakt som det står men hastigheten ändras ändå ifrån 405mhz. Kollat i både gpu-z och nvidia inspector. Vad kan vara problemet? Sjukt irriterande iaf...

Har du dem senaste drivrutinerna?
Och GPU-Z visar inte korrekta klocks. Nvidia Inspector visar dock klocken som "current clock"
Kan vara också att din dator inte klarar av/kan bli överklockad, då är det inte mycket att göra tyvärr

Skrivet av p1er:

Tack för en bra guide.

Tack själv, bara grundläggande dock. Om det önskas kan jag komplimentera med mer avancerat.

Permalänk
Medlem

Jag bör ha senaste drivrutiner, får kolla in på det.

Permalänk
Medlem

This guys modded twofingerscroll drivers works great with Fujitsu. Almost like a Mac.

http://forum.tabletpcreview.com/hp-touchsmart-tm2-wacom/38405...

Permalänk
Medlem

Jag kör TwoFingerScroll men blir inte riktigt klok på det. Typ var annan eller var tredje gång jag scrollar rycker det till och man scrollar upp eller ner en hel sida (som om man tryckt på page down). Kanske gäller att hitta rätt inställningar, men jag har inte lyckats än så länge. Nån annan?

Permalänk
Medlem

Yes, original twofingerscroll drivers I tried from googlecode were buggy but these modded ones are much better.

TwoFingerScroll v1.0.9 modded by MacHater

Permalänk
Medlem

Tittade på Blu-ray igår kväll och flera gånger fick jag frysningar, kan förstås vara skivan men aldrig upplevt det tidigare på PS3:an vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Tittade på Blu-ray igår kväll och flera gånger fick jag frysningar, kan förstås vara skivan men aldrig upplevt det tidigare på PS3:an vad jag kan minnas.

Har ingen blueray att kolla på, så att jag kan inte bekräfta detta.
Men det kanske hänger ihop med grafikfelen som vi(vissa av oss) får i spel.
I steam spel samt d3 får jag 2s micro freezes ibland sjukt störande, ljud och mus fungerar medans allt på skärmen fryser i 2s.

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Har ingen blueray att kolla på, så att jag kan inte bekräfta detta.
Men det kanske hänger ihop med grafikfelen som vi(vissa av oss) får i spel.
I steam spel samt d3 får jag 2s micro freezes ibland sjukt störande, ljud och mus fungerar medans allt på skärmen fryser i 2s.

Jag hade ganska stora problem med grafiken i början, fick ~700 p i 3D mark 11, glitchar och frysningar i spel, även fast jag tvingade datorn att använda Nvidia-kortet. Jag hade laddat ned bl.a. grafikdrivers separat innan jag upptäckte Fujitsus DeskUpdate. Efter mycket krångel med inställningar så avinstallerade jag drivrutinerna och lät DeskUpdate fixa allt istället, sen satte jag windows energischema på hög prestanda och Nvidia-inställningarna på "Låt 3D-programmet bestämma".
Det löste problemet och jag fick normala poäng, varpå jag överklockade kortet.

Vet inte om det är till någon hjälp, men spel och högupplöst film funkar för mig felfritt nu iallafall, med och utan överklockning.

Permalänk

Är detta fortfarande ett av dom best köpen för pengarna ?

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i3-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Är detta fortfarande ett av dom best köpen för pengarna ?

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i3-...

Inte samma dator!
- Dual core i3-2350M istället för quad i7-3610QM
- 4GB minne istället för 6GB
- DVD spelare istället för Blu-ray

Permalänk
Skrivet av dalstorp:

Inte samma dator!
- Dual core i3-2350M istället för quad i7-3610QM
- 4GB minne istället för 6GB
- DVD spelare istället för Blu-ray

Men dom postade väl den jag länkade till tidigare i tråden? dock kostade den 4990:- då?
Och då sa dom att det var most bang for the buck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Men dom postade väl den jag länkade till tidigare i tråden? dock kostade den 4990:- då?
Och då sa dom att det var most bang for the buck

Japp den postades tidigare, tror den gick lös på 3000 då eller om det var 3999.
Beroende på din budget så är det svårt att avgöra, men den är enligt mig den bästa för 4500 just nu iaf. (om det inte är någon monster-rea som jag inte känner till)

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Japp den postades tidigare, tror den gick lös på 3000 då eller om det var 3999.
Beroende på din budget så är det svårt att avgöra, men den är enligt mig den bästa för 4500 just nu iaf. (om det inte är någon monster-rea som jag inte känner till)

Tack för ditt svar
Du har nog rätt, och eftersom det verkar gå att klocka grafikkortet enkelt så är det nog bara att slå till

Permalänk
Inaktiv

Hejsan!
Nu är det så att jag har lyckats klocka datorn med 135+ samt 100 mhz i minne, men varje gång jag startar om datorn så reset:ar sig inställningarna.
Använder nvidia Inspector och undrar vad jag gör för fel!

Permalänk

Jag har modellen med i7-processorn, och har ett problem...
Jag skulle vilja ha möjligheten att väcka datorn från sleep-mode med ett externt (trådlöst logitech) tangentbord, men får det ej att fungera...
Jag har aktiverat "väcka från viloläge" på alla HID-enheter, samt alla USB-enheter, men ändå fungerar det inte...
Det som gör det ändå konstigare är att det inte ens fungerar att väcka den från det inbygda tangentbordet.... endast ström-knappen fungerar...

Någon som vet om det ens är möjligt att få till keyboard-wake-up på denna dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chribbster:

Jag hade ganska stora problem med grafiken i början, fick ~700 p i 3D mark 11, glitchar och frysningar i spel, även fast jag tvingade datorn att använda Nvidia-kortet. Jag hade laddat ned bl.a. grafikdrivers separat innan jag upptäckte Fujitsus DeskUpdate. Efter mycket krångel med inställningar så avinstallerade jag drivrutinerna och lät DeskUpdate fixa allt istället, sen satte jag windows energischema på hög prestanda och Nvidia-inställningarna på "Låt 3D-programmet bestämma".
Det löste problemet och jag fick normala poäng, varpå jag överklockade kortet.

Vet inte om det är till någon hjälp, men spel och högupplöst film funkar för mig felfritt nu iallafall, med och utan överklockning.

Tack för ditt svar, men det är tyvärr inte det som är felet :/ deskupdate körde jag efter en clean install, har nyaste drivisarna.
Det är inte bara jag som har detta fel, finns en annan person på detta forum, hon och hennes kille köpte samma dator.
Hon kan lira på utan problem, medans hennes kille har exakt samma problem som mig, så antingen är det något fel på hårdvaran eller så har jag ingen aning om vad det kan bero på..

Permalänk
Inaktiv

Som svar till mig själv för att ev. hjälpa andra, så går gör man en short-cut med inställningarna som sparas på skrivbordet, sedan lägger man in genvägen i autostart mappen som finns under alla program vid startmenyn