Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Skrivet av zlackern:

Det var lite onödigt sagt av mig. I enhetshanteraren kollar du bara så att du laddar ner rätt drivrutin.
1. Ladda ner WLAN-drivisar på hemsidan samt Fujitsu DeskUpdate.
2. Stoppa in på USB.
3. Installera WLAN först och DeskUpdate sedan på SSD:n (efter windowsinstallationen såklart ).
Då kommer DeskUpdate att söka igenom datorn automatiskt och ladda ner rätt drivrutiner. DeskUpdate använder internet så man behöver en fungerande internetanslutning för att installera alla andra drivisar.

Nej det är nog snarare jag som är lite trög - lite för många bananer igår

OK, så DeskUpdate söker efter och laddar ner alla drivrutiner?

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Det stämmer.

Skrivet av simonthesaint:

Nej det är nog snarare jag som är lite trög - lite för många bananer igår

OK, så DeskUpdate söker efter och laddar ner alla drivrutiner?

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Är det någon här som skulle kunna göra en enkel steg för steg guide på hur man klockar gfx kortet?
Får inte till det nämligen, samt att jag är rädd att pajja något då jag inte har gjort detta förut.

Läst endel guider men samtliga gäller stationära gfx kort.
Jag vet att den är lite begränsad på 135 klock eller vad någon här skrev, men varje extra fps jag kan få ut i spel räknas

Permalänk
Medlem

Haft min NH532 (I7) några dagar nu.
Det första jag gjorde var att starta upp allting och se så inget var trasigt, vilket det inte var I med en SSD ifrån Verbatim på 128GB som OSdisk, 500GB HDD´n får sitta kvar men används för lagring. Hur smidigt som helst att öppna upp den stora luckan på baksidan och montera in en extra disk, flyttade HDD´n till platsen som heter HDD01 (ifrån 00). Kör fortfarande med 6GB RAM, tror inte jag behöver mer på denna maskinen, kanske längre fram.

Har inga problem med temperaturer men funderar ändå på att längre fram montera på ny kylpasta på CPU´n för att säkerligen spara några grader, eller vad tror ni? Någon som monterat bort CPU-kylaren? Ligger för övrigt runt 50c på CPU och 42c på GPU (idle), detta med fläktarna inställt på Silent-läge i BIOS.

Ska jag säga lite positiv och negativt så kan jag inte klaga på nånting ännu förutom WASD+space... Det var riktigt riktigt tråkigt att datorn skulle ha detta problem, det irriterar nåt otroligt i tex. FPS-spel som jag spelar en hel del, kommer inte använda datorn till det mer än i nödfall men ändå. Konfade faktiskt om samtliga kontroller i CS:GO ifrån WASD till TFGH, ducka med X, gå med Z etc... Men njae, det vart för jobbigt att ändra om sig. Det måste vara en miss ifrån FUJITSU´s sida eller är det en kostnadsfråga? Är detta kanske en av anledningarna till att den är så billig? Det är nog det enda negativa jag kan säga om datorn _just nu_ efter 1v användande.

Positivt då;
Givetvis hårdvaran man får för pengarna, men det visste jag ju alla redan innan jag fått datorn i handen.
Glatt överaskad att inte "locket" var i högblank-svart vilket det ser ut som på bilder jag sett, hela datorn består av någon matt gummibehandlad plast som känns rätt bra, tror att det kommer stå emot repor bra samt att det är ganska snällt imot fingeravtryck vilket är ett plus. Ramen runt skärmen samt en list runt högtalaren är det enda som är högblankt. De har dock tänkt tilll och använt matt yta vid webcamen, oftast där man sätter handen när man lyfter locket, smart.

Hade inte oturen som någon annan att få en CDROM, i min sitter en Bluray-rw (phew ). Har skrivits en del om tangentbordet, personligen tycker jag att det är väldigt skönt att skriva på, inget flex öht, tyst och stilrent. Har inget negativt att säga om touchpaden heller, gör det den ska och är lagom stor. Den är i mitt tyckte extremt mycket bättre än vad ASUS lyckas få till på sina burkar.

Batteriet är imponerande bra, hade inte förväntat mig mer än 2-3h som bäst men det verkar hålla nästan det dubbla, nu har jag inte suttit med klocka och timat detta men första sittningen var minst 4-5h.
Följer med ett program som heter Power saving utiility som är smidigt att använda, stänger av hårdvaran du inte använder (BT, vlan mm, sänker cpu-freq etc) vilket är ett enkelt sätt att spara på batteritiden.

Spel;
Provat lite CS:GO, D3 mfll och det är ungefär vad jag förväntade mig. D3 med allt på high utan AA klarar den galant. Skulle uppskatta att FPS´n snittar ca 45fps. Självklart oklockad GPU.. CS:GO kör jag i 1280x1024 (4;3) samt att på lägsta, låser jag FPS´n på 100fps så ligger den allt som jämt där.. Höjer jag den till 300fps så får jag drops ner till strax över 100fps, mao. kan man väl säga att 100fps stabilt i CS:GO inte är några problem.
Har försökt att spela Max Payne 3 och Krater men de startar inte av någon anledning, antar att det har med Nvidia´s beta drivare att göra.

Kommer använda denna som HTPC har jag tänkt, har tröttnat på en seg Boxee box och vill tillbaks till XBMC. Antar att den kommer sköta den uppgiften galant!

Lägger upp två bilder som visar SSD-monteringen.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att du satte i SSDn där den mekaniska diseken först satt, och flyttade den mekaniska till det tomma facket?

Permalänk
Skrivet av Krass:

Finns det någon anledning till att du satte i SSDn där den mekaniska diseken först satt, och flyttade den mekaniska till det tomma facket?

Det är för att datorn bootar på första hårddisken. Har iofs inte kollat om det går att ställa om men jag gjorde också så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallt_kaffe:

Det är för att datorn bootar på första hårddisken. Har iofs inte kollat om det går att ställa om men jag gjorde också så.

Bara att ändra boot order i BIOS så är det problemet fixat

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Ja, jag har beställt en sån här: Intel 330 Series 120GB SSD R:500/W:450 2.5" SATA.

Ja, det kanske är lika bra att göra en ny installation. Det som känns lite tråkigt är att behöva hålla reda på vissa programinställningar osv.

En annan grej jag funderat på är installation av drivrutiner. När man går in på sidan med drivrutiner på Fujitsus webbplats, så visas ganska många drivrutiner. Är det nödvändigt att installera alla eller är det vissa som är viktigare än andra?

Jag klonade hårddisken till en intel 330. Jag valde att klona för att slippa uppdatera windows och installera om en drös med prylar. Det visade sig att intels kloningsprogram klonade över även de dolda partitionerna, så nu har jag en SSD på 100 gig :/ Med andra ord: Bättre att Installera ett nytt fräscht windows.

Permalänk
Medlem

Batteriet har märkningen 83 Wh, 5800 MAh, 14,4 V. På ett annat ställe på batteriet står det 5400 mAh. Läste nånstans att det har 8 celler.

Får ut ca 6,5 timmar ur batteriet på låg ljusstyrka och "normalsurf". Skärmen drar en del. Testade att köra mot extern skärm, och fick då ca 3 timmar längre batteritid på mätaren (inte testat om det stämmer). CPUID Hardware Monitor visar att processorn drar 5-6 W vid lätt användning (typ nu när jag skriver detta).

Permalänk

måste bara säga att jag fick med WLAN drivers på min CD skiva, skumt att ingen annan tycks fått den!
jag ominstallerade på en intel SSD och körde sedan in andra skivan sedan bara att uppgradera!
aja vissa har tur här i livet.

fortfarande nöjd och batteritiden är ju sjukt bra räcker nog t.o.m. en långfilm på flyg. dock vet jag inte hur fan man ska få upp locket, kommer antagligen slå i sätet framför! aja sjukt mycket dator för pengarna dock är det synd att priset gick upp.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Finns det någon anledning till att du satte i SSDn där den mekaniska diseken först satt, och flyttade den mekaniska till det tomma facket?

Njae, jag läste faktiskt att någon här i tråden (kanske kallt_kaffe? ) hade gjort så och undrade lite varför.. Enda anledningen till att jag gjorde det var för att platsen där SSD´n sitter heter HDD01 och där nu HDD´n sitter (nya platsen) heter HDD01.

Skrivet av kallt_kaffe:

Det är för att datorn bootar på första hårddisken. Har iofs inte kollat om det går att ställa om men jag gjorde också så.

Jodå, inga bekymmer att ställa om i BIOS men ännu mer rätt såhär så helt rätt

Skrivet av johan5758:

måste bara säga att jag fick med WLAN drivers på min CD skiva, skumt att ingen annan tycks fått den!
jag ominstallerade på en intel SSD och körde sedan in andra skivan sedan bara att uppgradera!
aja vissa har tur här i livet.

fortfarande nöjd och batteritiden är ju sjukt bra räcker nog t.o.m. en långfilm på flyg. dock vet jag inte hur fan man ska få upp locket, kommer antagligen slå i sätet framför! aja sjukt mycket dator för pengarna dock är det synd att priset gick upp.

Har också sett att några inte fick med WLAN drivers.. Konstigt, ungefär som med killen som verkar fått en CD-rom. Jag fick självklart en CD med samtliga drivrutiner, inkl. WLAN.

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med datorn, själv har jag inte så mycket problem med wasd+space, man kan ju släppa ba tex w nä man svänger etc. Eller så hoppar man int hela tiden
Jaa jag undrar bara hur man får grafikkortet OC över +135 mhz ? Läst någo om modded bios osv.
Läst bara att de finns ti sony datorna me 640le modded bios som man få frekvensen opp till 950mhz utan någo värmeproblem osv. Vet int rikit hur det går till. Men det skulle göra datorn helt grym! Skulle lyfta fps me typ 15- 25 beroende på spel. Läst å att temp stiger int mycke, bara några grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valtzu:

Är mycket nöjd med datorn, själv har jag inte så mycket problem med wasd+space, man kan ju släppa ba tex w nä man svänger etc. Eller så hoppar man int hela tiden
Jaa jag undrar bara hur man får grafikkortet OC över +135 mhz ? Läst någo om modded bios osv.
Läst bara att de finns ti sony datorna me 640le modded bios som man få frekvensen opp till 950mhz utan någo värmeproblem osv. Vet int rikit hur det går till. Men det skulle göra datorn helt grym! Skulle lyfta fps me typ 15- 25 beroende på spel. Läst å att temp stiger int mycke, bara några grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågade om något liknande med, hur man OC överhuvudtaget Men inge svar ännu.

Btw av någon anledning så har cdon nu slutat att sälja Fujitsu datorerna, eller de har ett fåtal kvar men dessa vi diskuterat här är borta.. just a fyi

Permalänk
Medlem

Angående överklockning så har det tagits upp tidigare i tråden, kanske inte helt exakt hur det går till men jag har för mig att det åtminstånne tas upp vilka program man kan använda. Är inte så insatt men jag vet att det I nuläget inte går att överklocka mer än +135MHz pga gammalt BIOS e dyl.
Sök upp dem som har överklockat i tråden och fråga dem direkt, annars får ni väl bara vänta tills någon mer insatt kan ge er en guide.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Angående överklockning så har det tagits upp tidigare i tråden, kanske inte helt exakt hur det går till men jag har för mig att det åtminstånne tas upp vilka program man kan använda. Är inte så insatt men jag vet att det I nuläget inte går att överklocka mer än +135MHz pga gammalt BIOS e dyl.
Sök upp dem som har överklockat i tråden och fråga dem direkt, annars får ni väl bara vänta tills någon mer insatt kan ge er en guide.

Läst igenom det, men är rädd att man gör något fel iaf
Därför efterlyste jag en liten steg för steg guide

Permalänk

Högtalare

Fick hem denna dator igår och det första som slog mig var att högtalarna var skandalöst dåliga. Eller är det bara jag som blivit bortskämd då min tidigare hade ganska bra Altec Lansing-högtalare?

Hur som helst, är det någon som lyckats få någorlunda vettigt ljud i dessa med nya drivisar eller inställningar?

Nu låter det otroligt burkigt och dämpat och bara fel liksom. Klarar inte ens av att lyssna på musik i dom i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrbergman:

Fick hem denna dator igår och det första som slog mig var att högtalarna var skandalöst dåliga. Eller är det bara jag som blivit bortskämd då min tidigare hade ganska bra Altec Lansing-högtalare?

Har du tagit bort skyddsplasten på högtalaren, det hjälper lite

Men även utan plast så låter det uselt, speciellt med tanke på hur stor datorn är och att de dessutom skryter med avancerad ljudförbättring.
Min netbook låter bättre än denna! Å andra sidan så är ljudet och att man inte kan använda W+A/D+Space samtidigt de enda problemen. Allt annat känns mycket bättre än vad datorn kostar

Permalänk
Medlem

Har haft datorn nu i en vecka och är ganska nöjd. Bryr mig inte så mycket om ljudet då jag inte är kräsen om det och WASD problemet är inte alltid att man märker, men lite kvicka fingrar så löser man det ändå:)

Testat GW2 och det rinner på mellan 30-40 fps på medium, helt klart godkänt för mig på ett mmorpg och low+lite lägre res verkar vara spelbart för den okräsna på BF3!

Permalänk
Avstängd

Fick min igår, defekt eller felaktig anti glare coating som gjorde att datorn blev obrukbar.
Skickar iväg den idag, hoppas på att jag hinner få en ny innan Fredag.

Utöver detta fel så verkar datorn riktigt bra för sitt pris.

Permalänk
Skrivet av dalstorp:

Har du tagit bort skyddsplasten på högtalaren, det hjälper lite

Men även utan plast så låter det uselt, speciellt med tanke på hur stor datorn är och att de dessutom skryter med avancerad ljudförbättring.
Min netbook låter bättre än denna! Å andra sidan så är ljudet och att man inte kan använda W+A/D+Space samtidigt de enda problemen. Allt annat känns mycket bättre än vad datorn kostar

Yes, jag har också beställt en sådan här dator som borde komma om någon dag. Ljudet kan man ju slippa med headset och så, men tangentbordsproblemet känns otroligt enerverande. Borde det inte finnas någon mjukvara som fixar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kruwgah:

Fick min igår, defekt eller felaktig anti glare coating som gjorde att datorn blev obrukbar.
Skickar iväg den idag, hoppas på att jag hinner få en ny innan Fredag.

Utöver detta fel så verkar datorn riktigt bra för sitt pris.

Är det inte att skärmen är matt du tänker på då? Eller är jag ute och cyklar då?

Permalänk

Får tacka för en bra tråd, fick mig att köpa i7 med ssd 120 GB. Funkar nice, nu har jag köpt Skyrim, men inte brutit förpackningen, hur tror ni att NH532:an klarar det? Jag körde Afterburner (utan att ha en anning om hur egentligen). Kunde öka CoreClock (MHz) från 405 till 530 (alltså +125, inte +135 som det har stått i forumet) och MemoryClock (MHz) från 900 till 1170. Efter det körde jag 3DMark11 1280x720 Streched, jag fick då P1592, Graphics score 1427, Physics score 7459 och Combined score 1214. Vad säger ni om det? Är det ok, eller skulle man få bättre resultat?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mrncieguy:

Får tacka för en bra tråd, fick mig att köpa i7 med ssd 120 GB. Funkar nice, nu har jag köpt Skyrim, men inte brutit förpackningen, hur tror ni att NH532:an klarar det? Jag körde Afterburner (utan att ha en anning om hur egentligen). Kunde öka CoreClock (MHz) från 405 till 530 (alltså +125, inte +135 som det har stått i forumet) och MemoryClock (MHz) från 900 till 1170. Efter det körde jag 3DMark11 1280x720 Streched, jag fick då P1592, Graphics score 1427, Physics score 7459 och Combined score 1214. Vad säger ni om det? Är det ok, eller skulle man få bättre resultat?

Jag har inte spelat Skyrim på laptopen någon längre stund än men det fungerade på modell lillebror (i3) utan problem när jag provade.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Är nog en hel del skillander på bios för din I3a och min I7a, olika generationer på CPU mm, Tex har ju du HD3000 och jag HD4000.

Men allt du behöver finns här http://forum.techinferno.com/forum.php

Bara söka, fråga, testa deras tool kanske. Men som sagt, går något fel så är det stor risk för bye bye dator...

Skrivet av cub31993:

Kan du ladda upp din BIOS, det är samma för alla NH532

Vad hände här? Vill du inte uppa ditt BIOS? Vill gärna höra mer om detta, du får gärna dela med dig mer om hur det fungerar för dig och hur du gick tillväga.

Permalänk
Medlem

Här är nog sista chansen att köpa en i7: http://cdon.se/hemelektronik/17inch_fujitsu_lifebook_nh532_i7... Varan verkar annars ha utgått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 81svenne81:

Tror jag är något på spåren...
Verkar som att det är endast PIO-mode istället för DMA aktiverat på den kanal som blurayen sitter på, men när jag kryssar i "använd DMA"-rutan och trycker OK så händer inget, och går jag in och kikar igen så är det fortfarande PIO, även efter omstarta....
Någon som vet varför jag inte kan aktivera DMA på min bluray?

Såg just att det finns nåt i bios som heter "ODD power management", vilket borde vara "optical disk drive managemenet". Du kanske kan testa lite olika inställningar där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Här är nog sista chansen att köpa en i7: http://cdon.se/hemelektronik/17inch_fujitsu_lifebook_nh532_i7... Varan verkar annars ha utgått.

Jag skrev ju det förut

Permalänk

Alltså nu är jag riktigt jäkla sur...

Skickade in datorn för 2a gången och de bekräftade idag precis som andra gånger att datorn var defekt. Men modellen har utgått och de har inte någon ersättningsdator utan kan bara erbjuda pengarna tillbaka eller att jag får tillbaka datorn med 10% rabatt.

Allt detta är fair enough, det som gör mig riktigt jäkla skitsur är att jag anmälde andra defekten för 1.5 vecka sen men kunde inte skicka in den då jag redan hunnit iväg på semester. De lovade att lägga upp en order på en ny till mig innan de fick in den men inte leverera den före de hade mottagit den gamla. Nu har de tydligen satt alla modeller och ingen finns kvar till mig.

Så är det någon som vet en liknande dator för säg 6-7k? Blue-ray spelare behövs verkligen inte utan den kan jag gott klara mig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anglosvensken:

Alltså nu är jag riktigt jäkla sur...

Skickade in datorn för 2a gången och de bekräftade idag precis som andra gånger att datorn var defekt. Men modellen har utgått och de har inte någon ersättningsdator utan kan bara erbjuda pengarna tillbaka eller att jag får tillbaka datorn med 10% rabatt.

Allt detta är fair enough, det som gör mig riktigt jäkla skitsur är att jag anmälde andra defekten för 1.5 vecka sen men kunde inte skicka in den då jag redan hunnit iväg på semester. De lovade att lägga upp en order på en ny till mig innan de fick in den men inte leverera den före de hade mottagit den gamla. Nu har de tydligen satt alla modeller och ingen finns kvar till mig.

Så är det någon som vet en liknande dator för säg 6-7k? Blue-ray spelare behövs verkligen inte utan den kan jag gott klara mig utan.

Hmm acer aspire v3 i5 640m för 5,500.
kan inte länka då jag skriver via telefonen :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anglosvensken:

Alltså nu är jag riktigt jäkla sur...

Skickade in datorn för 2a gången och de bekräftade idag precis som andra gånger att datorn var defekt. Men modellen har utgått och de har inte någon ersättningsdator utan kan bara erbjuda pengarna tillbaka eller att jag får tillbaka datorn med 10% rabatt.

Allt detta är fair enough, det som gör mig riktigt jäkla skitsur är att jag anmälde andra defekten för 1.5 vecka sen men kunde inte skicka in den då jag redan hunnit iväg på semester. De lovade att lägga upp en order på en ny till mig innan de fick in den men inte leverera den före de hade mottagit den gamla. Nu har de tydligen satt alla modeller och ingen finns kvar till mig.

Så är det någon som vet en liknande dator för säg 6-7k? Blue-ray spelare behövs verkligen inte utan den kan jag gott klara mig utan.

Shit va tråkigt, speciellt när det lovat att hålla undan en dator till dig. Vad var det för fel du drabbades av?

Dessa här var det närmaste jag kunde komma. De skiljer sig lite åt, vissa har mindre skärm, vissa har sämre processor, många har bättre grafikkort, alla har lägre upplösning..
Det är svårt att hitta samma prestanda eller bättre under 8-9000 kr, speciellt 17 tummare.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro