Hitachi evighetslagrar data i glas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Ehm......läste du ALLT?

Ja.

Citat:

"Information sparas i binär form och i flera lager inuti en kvadratisk skiva och kan avläsas med ett vanligt optiskt mikroskop. Det gör det möjligt för framtida generationer att ta del av informationen utan någon komplicerad utrustning."

Jag bara undrar hur man skulle få informationen från dom snabbt. Det krävs lite mer än en mikroskop och en penna, för det skulle ta en evighet, så man måste använda lite mer avancerad utrustning. Kanske nån maskin som kan läsa de binära koderna och lagra dom.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Precis, titta bara på gamla speglar och typ fönster i Gamla stan. Undrar hur det påverkar datan när orden rinner iväg

Det där är en legend som är rätt popoulär, men inte sann

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Hur menar du att energi tar slut?

Stjärnor kommer till slut inte att kunna bildas längre då det inte finns tillräckligt med gaser för de att bildas och när de stjärnor som existerar har förbrukat sin energi så kommer universum bara att vara ett stort kallt, mörkt tomrum. Inget som helst liv kommer att existerar och inget kommer någonsin att skapas igen.

Detta lär inte inträffa förrän om en nästintill oändligt lång framtid så det är inget att oroa sig för. Googla "Big Freeze" om du känner för det!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

"Glas är ett underligt material. Vanligtvis skiljer man mellan fasta och flytande ämnen, men glas är faktiskt både och.
Vanligt fönsterglas tillverkas av sand, soda och kalk, som får smälta ihop vid cirka 1500 grader. När den flytande glasmassan därefter kyls av, stelnar den, men till skillnad från i många andra material sker detta utan att molekylerna i glaset låses fast i ett kristallgitter. Man kan därför betrakta glas som en underkyld vätska."

Om inte någon kristallstruktur hade funnits hade du inte sett igenom glas. Glas har en struktur precis som diamant har en. Inte svårare än så.

Dessutom är definitionen av en vätska att den kan "droppa". Lite fördummat men det duger för Sweclockare.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Isolinear chips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Burks:

om 10 år ær nog facebook ganska så døtt

Det för vi verkligen hoppas!

Men efterföljaren kommer vara något liknande så klart ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Om inte någon kristallstruktur hade funnits hade du inte sett igenom glas. Glas har en struktur precis som diamant har en. Inte svårare än så.

Dessutom är definitionen av en vätska att den kan "droppa". Lite fördummat men det duger för Sweclockare.

Men det finns gott om materia som inte har kristalin struktur som är genomskinlig, på samma sätt som det finns gott om kristallina saker som är inte släpper igenom ljus. Nej diamanter har hexagonal aller octagonal molekylär struktur, glas har en amorf struktur.

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Fräsigt. Blir att byta ut fönstrena i mitt kök, så kan jag lagra film i mina köksfönster!

Hoppas du inte har några ungar som lirar fotboll utanför, finns ju risk att evighetssamlingens livslängd förkortas drastiskt

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaya:

Hoppas du inte har några ungar som lirar fotboll utanför, finns ju risk att evighetssamlingens livslängd förkortas drastiskt

Då är det bara att låta den ligga några miljarder år så den hinner flyta ihop

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Glas är flytande, dock extremt trögflytande och kommer inte att förändras på ett märkbart sätt på miljoner år:)

Där har du helt fel. Gå till en bondgård från förra sekelskiftet och kolla på rutorna (förutsatt att de har originalrutorna kvar) så kan du se att glaset 'runnit'

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Där har du helt fel. Gå till en bondgård från förra sekelskiftet och kolla på rutorna (förutsatt att de har originalrutorna kvar) så kan du se att glaset 'runnit'

Läs tråden, dem är gjorda så:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Trollar du eller? Det finns ju minst 5 inlägg som föklarar den myten längre upp i tråden. Att du orkar.

Och en sak till, om glas verkligen rann skulle kikare, glasögon och teleskop mm bli oskarpa väldigt fort då det krävs extremt små förändringar i en lins för att brytningen ska ändras, och det gör de ju inte, så skärp er nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

*klirr*
fuck! -.-

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Ska modda mina fönsterrutor till glas-hårddiskar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Det är en myt, glaset är handblåst och det blev aldrig riktigt jämt, man satte den tjockare delen nedåt för att det inte skulle samlas fukt i blyfogen nedtill.

Skrivet av Wikipedia - Behaviour of antique glass:

The observation that old windows are sometimes found to be thicker at the bottom than at the top is often offered as supporting evidence for the view that glass flows over a timescale of centuries. The assumption being that the glass was once uniform, but has flowed to its new shape, which is a property of liquid. However, this assumption is incorrect; once solidified, glass does not flow anymore. The reason for the observation is that in the past, when panes of glass were commonly made by glassblowers, the technique used was to spin molten glass so as to create a round, mostly flat and even plate (the crown glass process, described above). This plate was then cut to fit a window. The pieces were not, however, absolutely flat; the edges of the disk became a different thickness as the glass spun. When installed in a window frame, the glass would be placed with the thicker side down both for the sake of stability and to prevent water accumulating in the lead cames at the bottom of the window. Occasionally such glass has been found thinner side down or thicker on either side of the window's edge, the result of carelessness during installation.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glass#Behavior_of_antique_glass

Permalänk
Rekordmedlem

Glas verkar vara ett eget tillstånd, det är både flytande och fast vid rumstemp, men forskarna brukar anse det fast men med "flytande kristallstruktur" vid temperaturer under 270 C och det blir flytande i normal mening vid ca 550C
Här http://www.physics.emory.edu/~weeks/ är det en länk till Eric Weeks, en fysikprofessor som verkar vara expert på glas och som har skrivit en del vetenskapliga artiklar om glasegenskaper som säkert kan vara intressanta att läsa i helhet om man är väldigt intresserad av glasets fysiska egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så jag får införskaffa 55000 inch^2 kvartsglas för att få föreviga min Amiga samling Blir svårt att få plats med det ett par hundra kilo data blir det iallfall

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Japaner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Precis, titta bara på gamla speglar och typ fönster i Gamla stan. Undrar hur det påverkar datan när orden rinner iväg

Måste tyvärr göra er besvikna, att glas skulle vara så pass flytande att gamla rutor ändrar form är helt enkelt inte sant, det är en skröna. Att gamla rutor ser ut som det gör är pga att tekniken som användes för att gjuta glass för i tiden inte va så bra, därför är gamla glas ofta ojämna.

Edit: Typ-o

Permalänk
Medlem

[QUOTE="zillio;12727659"]Fast..glas är ju flytande. Så för evigt är att ta i.

Edit: Fanns redan massa inlägg om detta.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Kort och gott så är glas ett fast material men med ett flytandes materials atom struktur, inga konstigheter : )
Glas är inte bara ett specifikt material, det är en speciell form av material. Smält stelnat socker är väl också glas om jag inte missminner mig?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Uzor;12728906"]

Skrivet av zillio:

Fast..glas är ju flytande. Så för evigt är att ta i.

Edit: Fanns redan massa inlägg om detta.

Någon påstod det, men 'glömde' fortsättningen på en artikel som skulle påvisa riktigheten i det påståendet

"Beräkningar visar att det skulle ta miljoner år, innan man överhuvudtaget skulle kunna mäta en utflytning av glaset.
Det är därför en myt att glas flyter ut långsamt så att det med tiden blir tjockast nedtill. "

Miljoner år är med all sannolikhet tillräckligt länge.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av solid_force:

Men det finns gott om materia som inte har kristalin struktur som är genomskinlig, på samma sätt som det finns gott om kristallina saker som är inte släpper igenom ljus. Nej diamanter har hexagonal aller octagonal molekylär struktur, glas har en amorf struktur.

Visste att jag skulle bli tvungen att skriva längre.

Myten om att glas är en vätska uppkom på grund av en vana bland dåtidens fönstermakare. Dessa klippte dessa äldre fönsterglas och därför blev ena änden tjockare än den andra. Vanan var den att de alltid satte den tjockare delen nederst och därför har folk trott att glas är en trögflytande vätska. I rumstemperatur är dock glas ett fast ämne, uppenbarligen.

Sedan är detta lite som att tala om frukter. Det finns många och alla smakar inte likadant. Min poäng är att det finns glas, som jag har läst om där de blandar in metallatomer för att ändra glasets egenskaper. Därpå har det bildats en struktur, men är ingen expert inom området och inte du heller förmodar jag.

Diamanter har en struktur. Punkt slut, varje kolatom binder fyra andra kolatomer i ett regelbundet mönster. Självaste definitionen av en struktur.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

3 fulla sidor och ni fortsätter bara mala och mala om samma sak. glas flyter ut..glas flyter inte det är en myt... sen går den några inlägg, sedan tillbaka till samma sak igen...
man kan ju undra om folk är läskunniga eller inte, upprepa saker gång efter gång efter gång....efter gång ... efter gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

3 fulla sidor och ni fortsätter bara mala och mala om samma sak. glas flyter ut..glas flyter inte det är en myt... sen går den några inlägg, sedan tillbaka till samma sak igen...
man kan ju undra om folk är läskunniga eller inte, upprepa saker gång efter gång efter gång....efter gång ... efter gång

mjo, postade mitt inlägg efter att endast ha läst 2 inlägg på första sidan.
Förlåt ifall jag tog tillbaka diskussionen, tog bort mitt inlägg så fort jag insåg att man redan har pratat om detta.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Asgrymt!
Sen när vår planet håller på att gå under kan vi skicka iväg en liten unge i ett litet rymdskepp och så skickar vi med all hittills insamlad kunskap lagrat i kristaller och sen kan ungen bli uppfostrad av ett snällt par på landet och sen...

Coolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Hört talas om sarkasm? Jag är väl medveten om detta...

Du får ursäkta mig, har Asperger så är lite halvt sämt på att fatta sarkasm. Men ser det nu när jag läser det igen ^^

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

What the hey! Äntligen ett syfte för glas i sidoplåten på chassiet! Lagringsdisk!

Permalänk
Medlem

Hatar när tillverkarna lovar att datan ska vara säker i 15 miljoner år och så märker man redan efter 10 miljoner år att mediet är oläsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Asgrymt!
Sen när vår planet håller på att gå under kan vi skicka iväg en liten unge i ett litet rymdskepp och så skickar vi med all hittills insamlad kunskap lagrat i kristaller och sen kan ungen bli uppfostrad av ett snällt par på landet och sen...

Coolt!

Får han en tuff trikå är ju frågan?...

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB