Seagate Barracuda V 120GB temp?

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda V 120GB temp?

Temperaturen på min Seagate Barracuda V 120GB är 50 grader.
Det är 3 grader mer än processorn. Är inte det högt?
Vad klarar disken av?
Min IBM 120GXP 80GB disk ligger på 42 grader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

inget farligt.. står ju på nästan alla hårddiskar att det tål 60*c arbetstemperatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

btw...detta är idle temperaturen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är nog inte så stor skillnad mellan idle och full på en HDD. Är väl motorn som blir varmast.

Permalänk
Hedersmedlem

Barracuda V blir lite varm, kyl den om du är orolig. 42 grader som du har på IBM:en är inte så jättebra heller imho, jag försöker hålla mina diskar under 40 grader.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

normal tempen skall vara 60c enligt seagate´s specs

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att ha en fläkt som blåser luft på dina hårddiskar så ha det, 60 grader låter väldigt mycket, även om det sägs att de ska tåla 60 grader. Jämför gärna med vad AMD:s processorer ska tåla, vem fan kör dom så varma? Det blir ju ett ramarskri riket runt så fort någon har en temperatur över 50 grader, typ, ööööhhhh..... det måste vara något fel, jag kör en XP1800+ @ 3900+ (FSB 519 MHz ) med bara en miniorb och en 23 mm fläkt @ 3,2 V och har en temperatur på -117 grader.

Permalänk
Medlem

"även om det sägs att de ska tåla 60 grader"
- de SKA tåla 60 grader enligt specen

jobbigt med datorhypokondiker, mår ni bättre och är lugnare av att skaffa fler fläktar så..

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

woot! min ligger på 36 grader när den arbetar, och 31 grader annars.

Visa signatur

----------------------------------------------
Game on!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
"även om det sägs att de ska tåla 60 grader"
- de SKA tåla 60 grader enligt specen

jobbigt med datorhypokondiker, mår ni bättre och är lugnare av att skaffa fler fläktar så..

Kör bara med 5st. fläktar i hela lådan, in/ut + cpu + nätagg + grafikkortet och alla utom grafikkortsfläkten är Papst 19 dB, men den som suger in luft blåser luften över hårddiskarna så att de kyls ner, tycker bara att om man nu har en inblåsfläkt så kan den ju kyla hårddiskarna samtidigt.

Jag tycker fortfarande att 60 grader låter mycket, och gör det mig till en datorhypokondriker så....

Permalänk
Medlem

Vafan jag har inga inblåsfläktar längre och 2 utblås (1x19db + 1x12db Papst).

Vad gör du med din stackars HDD? Har du aktiverat SMART, antagligen annars skulle väl inte tempen visas eller?

Min Barra V varvar ner direkt efter den är klar så den snurrar väldigt lite och då blir den TYST och sval.

Visa signatur

Game on!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dacharls
Min Barra V varvar ner direkt efter den är klar

Vad dillar du om??

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt en Shuttle. Ni som inte vet vad det är kan jag förklara det för:
Det är en Mini-PC utan någon som helst möjlighet att montera i extra fläktar utan att förstöra hela chassit.
Kika på www.shuttle.com om ni vill.
Ni dillar om 60 grader. Det har den inte varit uppe i. Jag skrev 50.
Tack för alla svar. Än så länge behöver jag inte oroa mig alltså.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo, lite hypokondriker kanske jag är.

Men det är trevligt när diskarna är svala tycker jag. Om man klockar sönder sin CPU så behöver man bara köpa en ny, men disken har man ju en massa data på som kan vara jobbig att förlora. Jag har även hört från en lokal datorbutik att de misstänker hög temp vara en av orsakerna till att de diskar de fått tillbaka har gått sönder.
Dessutom är det inte svårt att kyla diskarna om man har ett hyfsat chassi med möjlighet att montera lite tysta fläktar på strategiska ställen. Kan man t.ex. placera en 80mm Panaflo på 7 volt framför diskarna så kan det sänka tempen med över 10 grader i vissa fall, samtidigt som det inte låter speciellt mycket.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman

Vad dillar du om??

Alltså redan efter kanske 5 sek overksamhet så går HDDn ner i Sleep och tystnar helt, och den varvar upp cp snabbt och tyst. Den hinner med att varva ner i så gått som alla spel jag spelar och man märker inte uppvarvningen alls. Nu har jag ju mycket minne på burken så jag slipper allt scratachade.
Visst Barra e inte den snabbaste HDD men den är tyst.

Visa signatur

Game on!

Permalänk
Medlem

vääääh hehe låter som skum disk...de skall inte göra sådär hehe

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Kanske inte men det funkar bra och visst ska den varva ner när den är overksam, sen om det är en sleep eller bara nervarvning kan jag ej säga.

Vet inte vad som ingår i S.M.A.R.T så jag ska inet svära på ngt mer än att min temp är mellan 30-35 grader och att den är tyst.

Visa signatur

Game on!

Permalänk
Medlem

rätt onyttigt för hd:n att varva upp/ner hela tiden, det där är inte ett normalbeteénde hos barracudan, vad har du gjort med den?

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Inte mer än slängt in den... ok den kanske inte varvar ner som sagt men när den slutar scratcha (läsa/skriva) så är den totalt ljudlös, det är bra.
kan som sagt vara ngt med SMART som fixar till det att den tystnar snabbt men det gör den och det är bra.

Visa signatur

Game on!

Permalänk
Medlem

well, har hd:n inget att göra slutar den röra läs/skriv armarna, därav tystnaden. men den varvar inte ner & tvärtom hela tiden, mycket stor skilnad!

smart gör faktiskt egentligen att den låter mer än nödvändigt, den kör självtester för att kolla upp sitt eget välmående, vilket kan uppfattas som normalt hd snatter när man inte sitter och använder datorn.,,,

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

aaa ok du har säkert rätt jag är så van vid mina gamla obäken som lät in till grannen. När jag bytte till Barra V så kunde man helt plötsligt höra min CPU fläkt som innan var helt dränkt av min gamla IBM disk.

Visa signatur

Game on!

Permalänk
Medlem

Finns det inget program som stänger av eller försätter diskarna i ett viloläge som man kan installera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Är nog inte så stor skillnad mellan idle och full på en HDD. Är väl motorn som blir varmast.

För mig är det en skillnad på ca 7 grader, och jag antar att motorn håller samma varvtal hela tiden.. Så förmodligen är det talspolen som flyttar läs/skrivhuvudena som blir varm när den får jobba.

Visa signatur

Vadå datornörd? Jag har en hobby, vad har du!? Jaså, ett liv... Jag beklagar :/
[med reservation för tillfällig sinnesförvirring]

Permalänk
Medlem
Citat:

well, har hd:n inget att göra slutar den röra läs/skriv armarna, därav tystnaden. men den varvar inte ner & tvärtom hela tiden, mycket stor skilnad!

smart gör faktiskt egentligen att den låter mer än nödvändigt, den kör självtester för att kolla upp sitt eget välmående, vilket kan uppfattas som normalt hd snatter när man inte sitter och använder datorn.,,,

Min låter Trrrr.... deräckt vid boot när den nåt fullt varv och initsieras... kan man stäga av det om det är SMART funktionen?

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt felstavat så jag ignorerar det.

Visa signatur

Game on!