Köpråd: Uppgradering av speldator (eller bara ny GPU?)

Permalänk

Köpråd: Uppgradering av speldator (eller bara ny GPU?)

Tjena gott folk.. tänkte posta en tråd innan jag beställer något dumt.
Min dator har återigen börjat hänga sig i spel (mestadels pga av grafikkortet) Se spoilern för hela storyn.

Byggde min nuvarande burk 2008 med ett sapphire HD 4870 kort och åkte direkt på strul. fick artifakter i spel och datorn hängde sig. Se denna tråd för samma sak som hände mig
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/796487-sapphire-4...

Jag lyckades ändra klockfrekvens på kortet och det har funkat bra därefter. Men efter omformateringar under åren och uppgraderingar av CCC till den milda grad att jag inte längre fattar hur jag sänker klockfrekvensen i CCC har jag nu tröttnat på det. Artifakterna/frysningarna är tillbaka och jag orkar inte krångla längre.

Dold text

Nu jävlar ska åbäket åtgärdas. Min första tanke var att köpa ett nytt grafikkort. Hade så gott som bestämt mig för
Sapphire Radeon HD7850 1GB GDDR5 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760515
Men tanken slog mig att det kanske inte passar mitt nuvarande moderkort? Datorn jag har idag byggde jag själv 2008 tror jag. Men har sedan dess glömt det mesta inom datorvärlden. processorer, minnen anslutningar o att allt skall funka ihop. Därav tänkte jag göra ett gästspel här på sweclockers och se om det fanns några vänliga själar med några minuter över.

Min fråga är igentligen:

Räcker det med och bara köpa Sapphire Radeon HD7850 och luta sig tillbaka, eller behöver jag uppdatera mina minnen, och då moderkortet oxå. Vilket inköp ger mest "fart" på datorn så att säga. Mitt krav är att spel (även nått nytt spel hade varit trevligt) skall flyta. Den skall vara lagom pigg i övrigt vid surf och arbete. Men någon monstermaskin har jag inget behov av. Och framför allt hade det varit trevligt om allt funkade ihop.

Min budget är:
Grafikkort: Max 2000:- gärna mindre.
Moderkort, CPU minne... sammanlagt runt 3000:- gissar jag.
Budgeten är väll lite styrd kring vad som är bäst att uppgradera. Delar eller alltihopa?

Nuvarande Dator
*CPU= Intel Core 2 Duo CPU E8400 @ 3Ghz
*PSU= Corsair vx 550W
*Moderkort= Gigabyte EP35-DS4
*Minne: 4G (2x Corsair XMS2 PC6400 DDR2 2GB CL5)
*GFX: Sapphire Radeon HD 4870 (512mb GDDR5)
*CF/SLi= icke aktuellt (tror jag)
*Gränssnitt= PCI-E på mitt nuvarande (förmodar jag)
*Spelar just nu guild wars.. annars inte så mycket krävande. Men vill att det ska flyta bra och spelar då och då lite nyare krävande spel.
*27 tums skärm, upplösning 1920x1080
operativsystem: Windows 7 64bit

*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Ja, gärna då mitt nuvarande låter som en jävla studentfest.
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? tveksamt.

tack på förhand ///Jocke

Permalänk
Medlem

7870 hittar du för 2000kr.
Du kan lätt klara 3570k + z77 mobo och 4gb ram för 3000kr.

http://bildr.no/view/1285766

Ditt vx 550 är en bra nät agg, och ska klara systemet lätt.

Alternativt, hitta en bra core2quad 9400 / 9550 , och 4gb ddr2 till. Overclocka lite, så kan du mjölka din nuvarande burk en stund till.
Grafikkortet passar fint.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

tackar för svaret. säg att man köper ett nytt grafikkort, antingen 7850 eller 7870 och 4 gb DDR2 minne till så man kör 8Gb minne... påverkar detta datorn endast i spel? (syftar främst till skillnaden i 4Gb-->8 Gb minne i RAM då) Eller kommer man märka en piggare datorn övrigt oxå?

Permalänk
Medlem

Datorn blir piggare generelt. 4gb är ok, men så snart du ska köra nyare spel, så swappar ( skrivar till virutelt minne) windows mer och mer. Jo mer ram du använder desto tidliggare börjar windows skriva till swap fil. Och det är inte kul. Med 8gb behöver du inte tänka på det.
8gb ram kräver windows 64bit.

CPU måste också bytas till en quad. Först då får du prestanda som kan matcha dagens spel.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

så igentligen får jag först maxkraft av 8Gb minne RAM när jag uppgraderar min CPU till quad?
Igentligen undrar jag väll om jag kommer märka en stor skillnad vid uppgradering av hela systemet eller om det räcker med nytt GFX (hd7850 eller hd7870) och 4 G till i RAM för min del (Surf, lite photoshop, spel på normal nivå)

Permalänk

oh vad hände med CDON nu då? Nu kostar ju CPU:n 1838:- jämfört med 1562:- som du postade Zeleni...

edit* eller jag kanske missade någon swecklockers rabatt?

Permalänk
Medlem

Finns en rabatt kod , swecsep12, ger 15%. Men du måste vara snabb

Visa signatur

Bosna u <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Finns en rabatt kod , swecsep12, ger 15%. Men du måste vara snabb

Det är ju oktober nu. Hur får man reda på rabattkoden?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

Trodde swecokt12 var logiskt, men icke...

Permalänk
Medlem

Testade det med men icke :/. Får vänta tills nästa kod å köpa då )

Permalänk
Avstängd

Jag skulle köpa allt nytt, dvs ett billigt z77 moderkort, i5 3570k, 8gb minnen, samt ett 7950, där har du en okej burk för omkring 5000:- eller mindre. Alla andra grejer som du redan har kan du använda, alternativt sälja vissa äldre grejer och få in lite cash till ditt nya bygge.