Priserna på Intel-processorer stagnerar utan konkurrens från AMD

Permalänk
Avstängd

riktigt synd det här, men som väntat jo...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnnoyingIB:

Suger :/

Sitter och hoppas på att Vishera blir en bra CPU nu!

när kommer den live ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Det är det väl visst? Dom får lära sig att göra bättre grejer!

Employees: AMD - 11,705 (2012)
Intel - 100,100 (2011)

Total assets: Intel - US$ 71.12 billion (2011)
AMD - US$ 4.954 billion (2011)

Och väldigt annorlunda har det väl aldrig varit. Det är en ganska ojämn situation och den kommer fortsätta vara ojämn.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det blir kanske inte billigare men mer tillgängligt om det dyker upp fler renodlade spritbutiker i landet som kanske inte har lika dåliga öppettider som systemet oftast har. Dessutom är konkurrens alltid bra.

Sålänge vi har samma alkoholskatt så lär det nog inte bli mkt billigare.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Fast har verkligen priset för att ligga i prestandatoppen varit ganska konstant? Q9450 lanserades med en prislapp på $316. Q9550 skulle Intel ha $530 för från början. Även den klassiska Q6600 kostade något liknande när den släpptes. Prisklasserna har hållit sig rätt bra genom tiderna tycker jag när man kollar lite. Och det värsta av det värsta verkar alltid ha fått prislappen $999.

Sen missar du, som många andra, helt poängen med Ivy Bridge. Ett, det var en krympning vilket aldrig ger några enorma prestandavinster eftersom det inte är det som är målet. Det sänker däremot strömförbrukningen vilket märktes. Faktum är att vi fick ovanligt mycket i övergången mellan Sandy och Ivy. Jämför till exempel med hoppet från Kentsfield till Yorkfield. Var det någon som direkt kände för att slänga ut sin Q6600 till förmån för en Q9450? Nu lär vi iof inte få se alltför mycket mer prestanda i Haswell heller men det är inte så konstigt eftersom det är rätt meningslöst för Intel att slänga mer prestanda på desktop datorer. Vad ska vi ha den till? De tjänar mer på att satsa på strömsnåla prylar med mer integrerat i processorn och bättre inbyggd grafik eftersom det är det den stora marknaden efterfrågar. Sen att ett par tusen nördar blir lite ledsna för att deras e-penis inte växer lika snabbt som tidigare drunknar liksom i alla miljontals vanliga Svensson som är överlyckliga över att de äntligen får tillräckligt bra prestanda i en laptop så de kan skicka iväg den stora fula burken som bara tar plats i arbetsrummet.

Nej, jag har inte missat någonting. Jag tycker gott att man kan förbättra produkten lite mer än vad man gjort när man både lanserat en ny serie men även krympt tillverkningstekniken.

Permalänk
Medlem

En sak vi inte får glömma är att om Intel drivit på lika hårt som under pågående pris/prestandakrig med en jämnbördig konkurrent så hade AMD inte funnits kvar på CPU-marknaden. Det är precis detta beteendet som gör att AMD kan existera alls idag. Annars hade vi haft 3570K för 800:- och mycket snabbare doningar i högre prisklasser. AMD hade fått sälja alla sina prylar till under tillverkningspris, vilket hade djort det snäppet svårare att finansiera den otroligt dyra utvecklingen.

Skrivet av FireFox:

Det blir kanske inte billigare men mer tillgängligt om det dyker upp fler renodlade spritbutiker i landet som kanske inte har lika dåliga öppettider som systemet oftast har. Dessutom är konkurrens alltid bra.

Fast tillgängligheten är en del av regleringen. Det ska inte vara för tillgängligt då det ökar folks beroende. Och konkurrens alltid bra? Kan du förklara för mig hur det gynnar kunden när flera företag ska göra samma mängd jobb som innan i t.ex. bilprovningsbranchen? Det medför bara prishöjningar eftersom fler anställda ska göra samma mängd jobb. Dyrare för skattebetalaren också. Privata företag köper upp där det är lönsamt, staten får behålla de olönsamma som måste finnas för samhällsservicen.
Precis som med aporteken och tågen. Staten säljer ut de lönsamma bitarna till underpris i en del av avregleringen till företag som tjänar stora pengar, kvar sitter staten med de olönsamma förlustbitarna som inte går att sälja men som behövs för samhällsservicen. Högre priser för slutkund och dyrare för skattebetalaren.

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter toppenbra, det finns ju ingen anledning att vänta med cpu-köp för att de ska droppa i pris, utan man kan köpa dem på en gång med gott samvete.

Skämt åsido, vore bra om AMD kunde komma igen.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En sak vi inte får glömma är att om Intel drivit på lika hårt som under pågående pris/prestandakrig med en jämnbördig konkurrent så hade AMD inte funnits kvar på CPU-marknaden. Det är precis detta beteendet som gör att AMD kan existera alls idag. Annars hade vi haft 3570K för 800:- och mycket snabbare doningar i högre prisklasser. AMD hade fått sälja alla sina prylar till under tillverkningspris, vilket hade djort det snäppet svårare att finansiera den otroligt dyra utvecklingen.

Fast tillgängligheten är en del av regleringen. Det ska inte vara för tillgängligt då det ökar folks beroende. Och konkurrens alltid bra? Kan du förklara för mig hur det gynnar kunden när flera företag ska göra samma mängd jobb som innan i t.ex. bilprovningsbranchen? Det medför bara prishöjningar eftersom fler anställda ska göra samma mängd jobb. Dyrare för skattebetalaren också. Privata företag köper upp där det är lönsamt, staten får behålla de olönsamma som måste finnas för samhällsservicen.
Precis som med aporteken och tågen. Staten säljer ut de lönsamma bitarna till underpris i en del av avregleringen till företag som tjänar stora pengar, kvar sitter staten med de olönsamma förlustbitarna som inte går att sälja men som behövs för samhällsservicen. Högre priser för slutkund och dyrare för skattebetalaren.

Förstår ditt resonemang tyvärr saknar du verklighetsförankring. Så jag lyfter den uppenbara frågan som du lyckas undvika. Vad är det som får intel att sälja sin produkter för humana priser om det inte finns någonting som pressar dem till det? Tänker du att vi konsumenter ska bestämma vad vi ska betala för våra produkter genom att bojkotta när det blir för dyrt? Eller är du så naiv att du tror att intel arbetar efter goodwill?

Förklara gärna hur du tänker kring den punkten du kanske lyckas övertala mig.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Synd att inte AMD kunde göra bättre CPUer då

Utveckling kostar pengar. Hur mycket pengar har AMD chansen till att tjäna när Intel sluter hemliga avtal med företag som Dell, avtal som "tvingar" dell att endast köpa intelprocessorer. Slut ett par sådan avtal med kanske 3 datortillverkare och du sätter ganska många käppar i hjulen för dina rivaler.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

noooo shiiiiiet att marknaden stagnerar, vad nu då? Samma sak håller på att hända med Grafikkorten. Sen vill Nvidia ha alla kunder i sitt "cloud".. GG WP

Permalänk
Medlem

Det är lite skillnad på storleken mellan Intel och AMD, så att förvänta sig att det är bara en handrullning för AMD att komma med ett monster som äter upp Intel på alla dess planer är nog allt för stor förhoppning.

Om AMD hade varit jämnstor som Intel eller så, tror ni att AMD's tankesätt hade varit annorlunda jämfört med idag och hade vi sett helt andra processorer från AMD?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ralekk:

Att fysiken skulle sätta stopp för utvecklingen har det varit tokar som viftat om väldigt länge och i många år. Att datorer når över 4 ghz borde väl de flesta insatta förstå, den gränsen sprack för många år sedan (redan på P4 tiden), särkilt på ett forum för överklockare, då 4 ghz knappast är så svårt att åstakomma i dagens system. IBM testade väl för ett tag sedan en grafen transistor istället för de konventionella kisel och körde den i 100 ghz. Nobelspriset i fysik 2010 tilldelades just Andre och Konstantin för deras forskning rörande grafen, så vi kan med stor sannorlikhet anta att det kommer dyka upp i framtiden, särskilt eftersom det bara är kolatomer.

Skillnaden är att förut har man refererat till att det mekaniskt inte skulle gå att krympa, dessa problem har vi löst. När vi når ~5nm så sätter kvanteffekter stopp och än så länge har ingen lyckats bevisa att kvantmekaniken har fel, den som lyckas är garanterad ett nobelpris.

Och jag skrev att t.ex. IBM har även officiellt kört i en CPU i 5GHz, POWER6, med en TDP på 250W... P4 och även Piledriver drar en hel del ström vid 4GHz. Poängen var: plotta en strömförbrukning vs frekvensgraf och du kommer notera ett "knä" strax under 4GHz där strömförbrukning drar i väg kraftigt vid bara en liten ökning i frekvens. Detta har nu varit sant ändan sedan P4 och det är rätt många år sedan.

Skrivet av ralekk:

Datorer med många processorer/kärnor har används väldigt länge och kommer användas länge till. 4 kärnor som intel försökte begränsa sig till blev lite av en konsekvens av att det inte fanns mjukvara till hemmadatorer som funkade så bra med många kärnonr. Men det var tal om upp till 16 kärnor från intels håll. Dock var mjukvaruutvecklarna dåligt på att skriva program för flera kärnor, dom hade ju aldrig gjort det tidigare till hemmamarknaden.

Ett sådan uttalande visar bara att du inte är en programmerare. Detta exempel borde räcka för att inse problematiken.
Det tar en kvinna 9 månader att "tillverka" ett barn, om du har tillgång till 9 kvinnor så måste du ju kunna fixa ett barn på 1 månad, eller hur?
Vissa problem KAN INTE utnyttja flera CPU-kärnor till att lösa ett givet problem snabbare. Men typiskt kan man lösa flera liknande problem parallellt på kortare tid, men det är kanske inte vad man är ute efter.

Mer tekniskt specifikt så finns en stor kostnad involverad i att koordinera saker mellan CPU-kärnorna om de ska lösa samma uppgift. Om du har ett problem som rent teoretiskt kan delas upp i stort sätt oändligheten så betyder det ändå inte att 4 kärnor löser problemet på en fjärdedel av tiden. Antag att kärna #1 börjar jobba, all data ligger nu i L1 cache på kärna#1. Den delar nu ut delar till kärna #2, #3 och #4. Första accessen dessa gör kommer vara "cache-cold" så i stället för att ta 4 cykler tar den 200-300 cykler i bästa fall, mer om kärna #1 har en modifierad variant av data i L1 för då måste det först skrivas till RAM.

Denna "hit" tar man varje gång något ska delas och det är förklaringen till varför "lås" (mutex, semaphorer, monitorer, spinlocks etc) är så dyra, de kommer alltid att skriva något, data som då blir lokalt till den kärna som tog låset. Nästa kärna som tar låset kommer utföra en väldigt dyr operation.

Med högre IPC och/eller frekvens så går allt fortare oavsett typ av problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jävligt tråkigt =/ Monopol vill nog ingen ha, förutom kanske Intel.
Känner inte något större behov av att processorer måste utvecklas så mycket mer för min del. Kan inte komma ihåg någon gång jag haft en processor som flaskhalsat datorn. Min 2500K lär räcka länge och väl. Lyckats få upp den i 4.5 GHz med min kylare så.

Som många sagt är det grafikkorten som är problemet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Det är lite skillnad på storleken mellan Intel och AMD, så att förvänta sig att det är bara en handrullning för AMD att komma med ett monster som äter upp Intel på alla dess planer är nog allt för stor förhoppning.

Om AMD hade varit jämnstor som Intel eller så, tror ni att AMD's tankesätt hade varit annorlunda jämfört med idag och hade vi sett helt andra processorer från AMD?

De hade ju haft mer pengar att utveckla produkter för, och det hade varit bra.
Så lite annorlunda hade det säkert varit.

Känns dock som att AMD börjar få fart på AMD Velocity
med nya produkter varje år.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

AMD må vara mindre än Intel, men man kan ju inte påstå att dom är små och "dödsdömda" för det. Hur många år har VIA haft mindre än 1% av processormarknaden? Och de går inte neråt för dom vad jag vet. Det finns inget som hindrar AMD från att göra tekniska framsteg som tar dem förbi intel igen (tänk athlon64). Bara för att de inte levde upp till förväntningarna med EN processorarkitektur så verkar alla tro att hela företaget är dödsdömt och totalt ute ur leken...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Ganska väntat.
Fast egentligen så gör ju intel sig själv en björntjänst, då dom inte bara konkurerar med AMD, utan också med sin förra generation CPU'er.
Om folk tycker en ny CPU är för dyr, så kör dom vidare på sin gamla. Så är det ju.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwid:

Tycker detta låter toppenbra, det finns ju ingen anledning att vänta med cpu-köp för att de ska droppa i pris, utan man kan köpa dem på en gång med gott samvete.

Skämt åsido, vore bra om AMD kunde komma igen.

hehe ja tänkte samma sak, så slipper man få ångest när man läser dagen efter på swec INtel droppar priser på samtliga modeller med upp till 14.43%

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av devann:

Förstår ditt resonemang tyvärr saknar du verklighetsförankring. Så jag lyfter den uppenbara frågan som du lyckas undvika. Vad är det som får intel att sälja sin produkter för humana priser om det inte finns någonting som pressar dem till det? Tänker du att vi konsumenter ska bestämma vad vi ska betala för våra produkter genom att bojkotta när det blir för dyrt? Eller är du så naiv att du tror att intel arbetar efter goodwill?

Förklara gärna hur du tänker kring den punkten du kanske lyckas övertala mig.

Det hela är ganska enkelt. Intel vill sälja processorer, de vill inte bara ha hög marknadsandel, de vill att marknaden ska vara stor också. De vill att man ska ersätta äldre maskiner och att nya produkter alltid ska vara attraktiva nog för att man ska välja att uppgradera. Därför har de en jämn utvecklingstakt framåt. Intel gör inte bara vinst på processorer, de gör pengar på en del runt om också. Därför ger varje såld dator mer vinst än bara en såld processor. Lagom hög uppgraderingstakt hos användare gör att man håller finanserna rullande.

En lite mer ogrundad hypotes till deras nuvarande prisläge kan ju också vara att de vill ha kvar AMD i spelet då de vill undvika att Intel styckas i två bolag på grund av amerikanska konkurrenslagstiftningar, som det gick för Standard Oil. Därför lägger de sig på en nivå som varken konkurrerar ut AMD eller ger dem för stora vinster för att bli ett reellt hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Jävligt tråkigt =/ Monopol vill nog ingen ha, förutom kanske Intel.
Känner inte något större behov av att processorer måste utvecklas så mycket mer för min del. Kan inte komma ihåg någon gång jag haft en processor som flaskhalsat datorn. Min 2500K lär räcka länge och väl. Lyckats få upp den i 4.5 GHz med min kylare så.

Som många sagt är det grafikkorten som är problemet.

Intel vill inte ha monopol, då kommer intel delas upp av konkurrensmyndigheter.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1up:

AMD må vara mindre än Intel, men man kan ju inte påstå att dom är små och "dödsdömda" för det. Hur många år har VIA haft mindre än 1% av processormarknaden? Och de går inte neråt för dom vad jag vet. Det finns inget som hindrar AMD från att göra tekniska framsteg som tar dem förbi intel igen (tänk athlon64). Bara för att de inte levde upp till förväntningarna med EN processorarkitektur så verkar alla tro att hela företaget är dödsdömt och totalt ute ur leken...

Fast vad som rent tekniskt händer med företaget är väl inte jätteintressant; huruvida man går i konkurs, köps upp, skär ned/lämnar branscher eller liknande är väl främst en fråga om strategi och hur väl denna lyckas. Och Via är väl också ett exempel på hur tråkigt det kan bli (gamla cyrix hade väl på sin tid både välpresterande produkter och en hyfsad marknadsandel (vill jag minnas) men nu är det länge sedan folk (i allmänhet) övervägde dem vid datorköp och väntade på deras nästa dräparprodukt).

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Det är det väl visst? Dom får lära sig att göra bättre grejer!

Nej de gör redan bra grejer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Den mängden dravel som denna tråd består av är outstanding!

1. Marknaden styr: om Intel ej har någon konkurens så kan de sätta vilket pris de vill/tror kunden är beredd att betala.
( med viss friskrivning för ockerpriser men det är en bit dit. )

2. Marknaden styr: om det skulle vara så att det finns enorma pengar att tjäna på processorer i form av profit per spenderad krona så kommer det i värsta/bästa fall dyka upp nya konkurenter. ( jag påstår inte att det ej finns pengar att tjäna redan )
Det jag menar är att om man kunde producera 1 liter mjölk för 10 öre och sälja valfri mängd oberoende av marknad för 200:- så skulle Ikea sälja mjölk istället.

3 Marknaden styr: om intel slutar med sin utveckling och bara höjer/håller priser på nuvarande sortiment så finns det en gräns för var individ där man kan tänka sig konsumera. Jag skulle aldrig betala 1 miljon för en CPU, min mormor skulle inte köpa en ens om den kostade 10:- om hon fick en rabattkupong på 50%.

Sen finns det andra aspekter, visst kan man filosofera huruvida Intel kan styra marknaden i sin tur.
Då finns det betydligt (o)roligare områden att fokusera på än CPU-marknaden dock.

Systembolaget har ingen som helst koppling till detta, det här handlar inte om att enbart Webhallen ska få sälja alla CPU:er i framtiden, utan om att Systembolaget får sluta sälja Grants 8 åriga whiskey för att folk vill ha finare prylar även om de är dyrare.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Administrativ avgift

Fast sen att intel äger amd i princip är ju en annan sak lixom

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast har verkligen priset för att ligga i prestandatoppen varit ganska konstant? Q9450 lanserades med en prislapp på $316. Q9550 skulle Intel ha $530 för från början. Även den klassiska Q6600 kostade något liknande när den släpptes. Prisklasserna har hållit sig rätt bra genom tiderna tycker jag när man kollar lite. Och det värsta av det värsta verkar alltid ha fått prislappen $999.

Sen missar du, som många andra, helt poängen med Ivy Bridge. Ett, det var en krympning vilket aldrig ger några enorma prestandavinster eftersom det inte är det som är målet. Det sänker däremot strömförbrukningen vilket märktes. Faktum är att vi fick ovanligt mycket i övergången mellan Sandy och Ivy. Jämför till exempel med hoppet från Kentsfield till Yorkfield. Var det någon som direkt kände för att slänga ut sin Q6600 till förmån för en Q9450? Nu lär vi iof inte få se alltför mycket mer prestanda i Haswell heller men det är inte så konstigt eftersom det är rätt meningslöst för Intel att slänga mer prestanda på desktop datorer. Vad ska vi ha den till? De tjänar mer på att satsa på strömsnåla prylar med mer integrerat i processorn och bättre inbyggd grafik eftersom det är det den stora marknaden efterfrågar. Sen att ett par tusen nördar blir lite ledsna för att deras e-penis inte växer lika snabbt som tidigare drunknar liksom i alla miljontals vanliga Svensson som är överlyckliga över att de äntligen får tillräckligt bra prestanda i en laptop så de kan skicka iväg den stora fula burken som bara tar plats i arbetsrummet.

Håller fullständigt med.

Sedan var det någon som beklagade sig över att det inte hänt så mycket sedan han kollade på processor för tre år sedan, det är fortfarande fyrkärniga processorer som gäller. Men vad förväntade sig personen? Ser man till enkelkärniga processorer, så fanns de ju bra länge innan de blev tvåkärniga och det som ändrades var arkitekturen så att IPC (och arbete per watt) och klockfrekvens ökade. Detsamma gällde för de tvåkärniga, det dröjde ju bra länge innan fyrkärniga kom och då såg vi samma utveckling, med högre IPC och högre klockfrekvenser. När de fyrkärniga kom så såg vi samma utveckling (plus HT/moduluppbyggnad som gör att programmen uppfattar processorn som åttakärnig).
Ytterligare en sak som personen i fråga verkar ha missat är att det knappt finns några (konsument)program som på ett vettigt sätt kan utnyttja fler än fyra kärnor och hela problematiken med att programmatiskt dela upp ett i grunden sekvensiellt problem över många separata trådar (det blir en massa waitstates). I dagsläget minskar vinsten av en extra kärna mer ju fler kärnor du lägger till, dvs kostnaden för att lägga till fler kärnor är mycket högre än den reella vinsten av att ha många kärnor, vilket gör att det inte finns någon ekonomi i att öka antalet kärnor för snabbt (resonemanget gäller för konsumentapplikationer, naturligtvis finns många kommersiella tillämpningar som är extremt lämpade för parallellisering och som därmed tjänar mycket på fler kärnor, men för vanliga konsumenter finns inte mycket)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej de gör redan bra grejer.

Varför ligger dom så mycket efter i utvecklingen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Håller fullständigt med.

Sedan var det någon som beklagade sig över att det inte hänt så mycket sedan han kollade på processor för tre år sedan, det är fortfarande fyrkärniga processorer som gäller. Men vad förväntade sig personen? Ser man till enkelkärniga processorer, så fanns de ju bra länge innan de blev tvåkärniga och det som ändrades var arkitekturen så att IPC (och arbete per watt) och klockfrekvens ökade. Detsamma gällde för de tvåkärniga, det dröjde ju bra länge innan fyrkärniga kom och då såg vi samma utveckling, med högre IPC och högre klockfrekvenser. När de fyrkärniga kom så såg vi samma utveckling (plus HT/moduluppbyggnad som gör att programmen uppfattar processorn som åttakärnig).
Ytterligare en sak som personen i fråga verkar ha missat är att det knappt finns några (konsument)program som på ett vettigt sätt kan utnyttja fler än fyra kärnor och hela problematiken med att programmatiskt dela upp ett i grunden sekvensiellt problem över många separata trådar (det blir en massa waitstates). I dagsläget minskar vinsten av en extra kärna mer ju fler kärnor du lägger till, dvs kostnaden för att lägga till fler kärnor är mycket högre än den reella vinsten av att ha många kärnor, vilket gör att det inte finns någon ekonomi i att öka antalet kärnor för snabbt (resonemanget gäller för konsumentapplikationer, naturligtvis finns många kommersiella tillämpningar som är extremt lämpade för parallellisering och som därmed tjänar mycket på fler kärnor, men för vanliga konsumenter finns inte mycket)

Hej,

Bara en liten fundering som slog mig nu...
Hur påverkar antalet kärnor i CPUn multitasking av flera program? Det borde det väl vara toppen med flera kärnor om man ska ha flera program igång samtidigt eller ser du nåt problem där med? Dvs att alla kärnor inte alltid utnyttjas i detta fallet med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FANTEN:

Hur påverkar antalet kärnor i CPUn multitasking av flera program? Det borde det väl vara toppen med flera kärnor om man ska ha flera program igång samtidigt eller ser du nåt problem där med? Dvs att alla kärnor inte alltid utnyttjas i detta fallet med.

Nej, det är ett betydligt snällare fall än att försöka dela upp ett enskilt program på flera kärnor men tyvärr är det väl inte jättevanligt att man verkligen kör flera program (som faktiskt använder processorn i någon större utsträckning) samtidigt. Titta i aktivitetshanteraren...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gnuttiz:

Den mängden dravel som denna tråd består av är outstanding!

1. Marknaden styr: om Intel ej har någon konkurens så kan de sätta vilket pris de vill/tror kunden är beredd att betala.
( med viss friskrivning för ockerpriser men det är en bit dit. )

2. Marknaden styr: om det skulle vara så att det finns enorma pengar att tjäna på processorer i form av profit per spenderad krona så kommer det i värsta/bästa fall dyka upp nya konkurenter. ( jag påstår inte att det ej finns pengar att tjäna redan )
Det jag menar är att om man kunde producera 1 liter mjölk för 10 öre och sälja valfri mängd oberoende av marknad för 200:- så skulle Ikea sälja mjölk istället.

3 Marknaden styr: om intel slutar med sin utveckling och bara höjer/håller priser på nuvarande sortiment så finns det en gräns för var individ där man kan tänka sig konsumera. Jag skulle aldrig betala 1 miljon för en CPU, min mormor skulle inte köpa en ens om den kostade 10:- om hon fick en rabattkupong på 50%.

Sen finns det andra aspekter, visst kan man filosofera huruvida Intel kan styra marknaden i sin tur.
Då finns det betydligt (o)roligare områden att fokusera på än CPU-marknaden dock.

Systembolaget har ingen som helst koppling till detta, det här handlar inte om att enbart Webhallen ska få sälja alla CPU:er i framtiden, utan om att Systembolaget får sluta sälja Grants 8 åriga whiskey för att folk vill ha finare prylar även om de är dyrare.

Nä. Så lätt är det ju inte. Om man bortser från alla lager av plattformsberoenden som processorindustrin för x86 måste ta hänsyn till och att det inte krävs enorma resurser ochtekisk expertis så går det att jämföra med att sälja mjölk. Men det är inte bara en förenklad verklighet. Jag tycker till och med att den är direkt missvisande.
Allt ifån x86 och x64patent samt andra interna konstruktionspatent till moderkortsplattformar och helhetslösningar med operativsystemskompabilitet och heldatorskoncept måste fungera. Det räcker inte med att kunna tillverka en duglig processor och göra en chysst förpackning till denna för att vinsten ska trilla in.
Sedan visar väl Intels vinstsiffor på att det finns en och annan krona att göra i branschen. Men det är nästan omöjligt att komma in som ny aktör på den här marknaden. Svårare än de flesta andra marknader vill jag påstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tur att AMD satsar på APU:er då där dom ligger riktigt bra till. Nu är ju nivån på en speldator här på Sweclockers flera gånger högre än vad en Trinity-processor med enbart integrerad grafik någonsin kan prestera, men ska man se de stackare som handlar "speldatorer" åt sina 11-åriga barn på Elgiganten så kommer de processorerna kunna leda till betydligt billigare speldatorer.

Har lärt mig av att sälja datorer att det jag knappt anser duger till flash-spel är det många vanliga användare som tycker är jättebra grejor, och som tycker att ett spel som går köra i low/mid-inställningar i 1280x720 är helt och hållet tillräckligt, och då ligger AMD riktigt riktigt bra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä. Så lätt är det ju inte. Om man bortser från alla lager av plattformsberoenden som processorindustrin för x86 måste ta hänsyn till och att det inte krävs enorma resurser ochtekisk expertis så går det att jämföra med att sälja mjölk. Men det är inte bara en förenklad verklighet. Jag tycker till och med att den är direkt missvisande.
Allt ifån x86 och x64patent samt andra interna konstruktionspatent till moderkortsplattformar och helhetslösningar med operativsystemskompabilitet och heldatorskoncept måste fungera. Det räcker inte med att kunna tillverka en duglig processor och göra en chysst förpackning till denna för att vinsten ska trilla in.
Sedan visar väl Intels vinstsiffor på att det finns en och annan krona att göra i branschen. Men det är nästan omöjligt att komma in som ny aktör på den här marknaden. Svårare än de flesta andra marknader vill jag påstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har givetvis rätt i förenklingen i mjölkförsäljningen, det var menat aningens ironiskt även om finns patent och dylikt även i den processen.

Anledningen var just den näst sista meningen med att styra marknaden filosofier där jag anser att det finns ett mer övergripande område att fundera runt.

Men det är klart att om det krävs just att den stackars CPU marknaden lyfts fram för att folk ska reagera så är väl det bra i sig

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.