Permalänk
Medlem

Grafikkortet blev galet mitt i allt!

Hej!

Jag har bytt chassi för några dagar sedan och när jag flyttade över komponenterna så började GPU-fel LED:en på moderkortet lysa när jag startade systemet och jag fick ingen bild på skärmen. Testade ta ut grafikkortet och stoppa in det igen. Då fungerade allt normalt igen.

Alldeles nyss så satt jag bara och surfade runt på internet och mitt i allt så började någonting i datorn tjuta högt som fan. Jag stängde av datorn och starta upp den igen. Då hörde jag ett raslande ljud. Det kommer från grafikkortsfläkten. När jag kom in i Windows så kollade jag tempen på grafikkortet och det ligger omkring 80*C i idle.

Det är den översta datorn i min sign som problemet har uppstått på.

Vad har hänt? Jag har byggt ihop flertal system utan några problem förut...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

lagerna i fläkten kanske är kassa?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

Fläkten har gått sönder, byt ut den.

Permalänk
Medlem

Du kanske bör byta din byggnads hobby ;p Haha, skämt o sido, är nog nått knas med graffefläkten

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Hmm... okej. Jag har då skruvat upp kylaren och försökt få bort så mkt damm som möjligt och bytt kylpasta. Är samma fel ännu. Den går inte lika varmt som tidigare men fläkten rasslar och låter då som fan ännu. Så det verkar som att fläkten håller på att ge upp.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Hmm... okej. Jag har då skruvat upp kylaren och försökt få bort så mkt damm som möjligt och bytt kylpasta. Är samma fel ännu. Den går inte lika varmt som tidigare men fläkten rasslar och låter då som fan ännu. Så det verkar som att fläkten håller på att ge upp.

Du kan prova smörja fläkten.

För att göra det så måste du montera av fläkten från kylaren, för att komma åt sidan där klisterlappen sitter. Under den sitter det vanligtvis en gummi plugg, som man tar av, och där i så droppar man en droppe olja, t.ex sy maskins olja går bra.

Dock så kan fläkten vara allt för sönder sliten för att det ska fixa den vid det här laget, men värt att prova.

Liten guide som förklarar lite var det är du oljar fläkten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av #enbom:

Hmm... okej. Jag har då skruvat upp kylaren och försökt få bort så mkt damm som möjligt och bytt kylpasta. Är samma fel ännu. Den går inte lika varmt som tidigare men fläkten rasslar och låter då som fan ännu. Så det verkar som att fläkten håller på att ge upp.

Byt grafikkort eller köp en eftermarknadskylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599989 Kanske en så, annars sök på prisjakt t,ex.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Jo jag funderar på att köpa en ny kylare. Orkar inte köpa ett helt nytt grafikkort då mitt nuvarande klarar allt jag vill spela på någorlunda inställningar.

Eller så kanske man moddar kortet. Tar ut fläkten som sitter nu och gör hål i plastkåpan och monterar dit en 120mm fläkt?

Skrivet av ParasiteX:

Du kan prova smörja fläkten.

För att göra det så måste du montera av fläkten från kylaren, för att komma åt sidan där klisterlappen sitter. Under den sitter det vanligtvis en gummi plugg, som man tar av, och där i så droppar man en droppe olja, t.ex sy maskins olja går bra.

Dock så kan fläkten vara allt för sönder sliten för att det ska fixa den vid det här laget, men värt att prova.

Liten guide som förklarar lite var det är du oljar fläkten.

Jag ska kolla lite på den där guiden och se om det går att fixa. Annars blir det antingen en ny kylare eller så moddar jag kortet.

EDIT: Blev att beställa en Twin Turbo 2 kylare.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har nu bytt kylare till en Twin Turbo 2 och allt funkar prima Tyst, svalt och fungerande

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850