Permalänk
Medlem

nice rack!

alltid kul att se likasinnade!

hojta om du vill byta bort några upser, behöver flera då min ström får för sig att sluta fungera nån gång i veckan under 4-5sekunder...

lägger upp bilder snart på mitt labb så fort jag flyttat över allt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Är intresserad av en UPS, kanske har något du vill byta mot?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Varför har du så många UPSer, är det bara för att du fick hela högen?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Härligt bygge! Kul att följa detta. Jobbar själv med en roliga prylar och känner igen en hel del

Har du racket i ett eget rum i lägenheten eller har ni hus? Tänkte att det brukar ju låta en del...

Fläktarna som ska kopplas på relä, är det för att blåsa luften ut ur rummet eller ut ur racket?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Kan du inte donera en ups till en fattig göteborgare?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det kan vara ett alternativ! En fysisk Pfsense-router samt en virtuell som kör CARP mot den första. Den andra Panda GateDefender 8100-burken är ju en trevlig maskin, kanske lite slö dock!

Do it, vore kul att se en sådan lösning in action!

Om du vill få tag på billiga batteriackar rekommenderar jag firman som ligger på norra vägen. Köpte en hel del blyackar där till diverse UPSer under min tid i Sundsvall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Do it, vore kul att se en sådan lösning in action!

Om du vill få tag på billiga batteriackar rekommenderar jag firman som ligger på norra vägen. Köpte en hel del blyackar där till diverse UPSer under min tid i Sundsvall.

En karta dit?

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Bjud inte hem mig! Mitt saliv som bildas när jag ser bilderna, kommer att förstöra alla dina grejer, sedan salivfylla ditt hem.

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M79:

Bjud inte hem mig! Mitt saliv som bildas när jag ser bilderna, kommer att förstöra alla dina grejer, sedan salivfylla ditt hem.

Jag har ju knappt börjat!

Skrivet av Sargan:

Härligt bygge! Kul att följa detta. Jobbar själv med en roliga prylar och känner igen en hel del

Har du racket i ett eget rum i lägenheten eller har ni hus? Tänkte att det brukar ju låta en del...

Fläktarna som ska kopplas på relä, är det för att blåsa luften ut ur rummet eller ut ur racket?

Det är ett eget rum i en lite större lägenhet. I skrivande stund låter racket inte speciellt mycket faktiskt. I routern har jag 5v-motstånd på 40 mm-fläktarna, i filservern har jag lite tystare Fractal Design 80 mm-fläktar och jag har faktiskt dragit ut fläkten ur switchen helt. Sovrummet ligger bredvid, så jag planerar att hålla det på en hyfsa nivå, en 1U-server med ett gäng 40 mm-fläktar på 12 volt lär låta igenom. Men man vill ju även kunna mecka inuti rummet utan att få permanenta hörselskador.

Fläktarna kommer troligen både blåsa in och ut. Just nu ser det ut som det blir två stycken 120 mm-fläktar i dörren som kommer blåsa in (längst ner på dörren) samt två 120 mm-fläktar längst upp i rummet som kommer blåsa ut. Har inte hunnit skissa så värst mycket, men jag har fixat en 12V-adapter som kan ge ut 4A vilket lär räcka till ett gäng fläktar om jag vill ha flera i framtiden.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag har ju knappt börjat!

Det är ett eget rum i en lite större lägenhet. I skrivande stund låter racket inte speciellt mycket faktiskt. I routern har jag 5v-motstånd på 40 mm-fläktarna, i filservern har jag lite tystare Fractal Design 80 mm-fläktar och jag har faktiskt dragit ut fläkten ur switchen helt. Sovrummet ligger bredvid, så jag planerar att hålla det på en hyfsa nivå, en 1U-server med ett gäng 40 mm-fläktar på 12 volt lär låta igenom. Men man vill ju även kunna mecka inuti rummet utan att få permanenta hörselskador.

Fläktarna kommer troligen både blåsa in och ut. Just nu ser det ut som det blir två stycken 120 mm-fläktar i dörren som kommer blåsa in (längst ner på dörren) samt två 120 mm-fläktar längst upp i rummet som kommer blåsa ut. Har inte hunnit skissa så värst mycket, men jag har fixat en 12V-adapter som kan ge ut 4A vilket lär räcka till ett gäng fläktar om jag vill ha flera i framtiden.

Intressant!

Keep us updated

Du vet att det finns 230V fläktar också som är enkla att koppla in en "dimmer" till för att kunna ändra farten?

http://www.clasohlson.com/se/Fl%C3%A4kt/Pr364769000

Värt att tänka på

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Hur går det med UPSarna? är dom helt döda?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sargan:

Intressant!

Keep us updated

Du vet att det finns 230V fläktar också som är enkla att koppla in en "dimmer" till för att kunna ändra farten?

http://www.clasohlson.com/se/Fl%C3%A4kt/Pr364769000

Värt att tänka på

Japp, jag har kikat på 230V-modeller också. Jag ska kunna styra fläktarna via min mobil och min TellStick så tyckte nog att en enkel 230V Nexa-mottagare som kopplas till strömadaptern vore smidigast. Å andra sidan finns det dimmermottagare för inbyggnad med 230V också. Kanske värt att kolla upp lite mer antar jag. Behöver jag mer fläktkraft i framtiden är ju 230V-fläktar oftast av bättre kvalitet och flyttar mer luft enligt min erfarenhet.

Skrivet av JenzA:

Hur går det med UPSarna? är dom helt döda?

Har testat alla lite kvickt idag:

• 1 stycken som fungerade och hade bra batterier

• 2 stycken som inte fungerade alls

• 3 stycken som fungerar men har kassa ackar

Så det blir att leta smidiga ackar. När de känner av att de har kassa ackar så piper de nämligen konstant, lite halvstörande.

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Japp, jag har kikat på 230V-modeller också. Jag ska kunna styra fläktarna via min mobil och min TellStick så tyckte nog att en enkel 230V Nexa-mottagare som kopplas till strömadaptern vore smidigast. Å andra sidan finns det dimmermottagare för inbyggnad med 230V också. Kanske värt att kolla upp lite mer antar jag. Behöver jag mer fläktkraft i framtiden är ju 230V-fläktar oftast av bättre kvalitet och flyttar mer luft enligt min erfarenhet.

Så det blir att leta smidiga batterier. När de känner av att de har kassa ackar så piper de nämligen konstant, lite halvstörande.

Är de tystgående annars? Inge jobbigt tjut lr nåt? ;P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna mecka med en sån trasig UPS, tvivlar ordentligt på att de är svåra att reperera nämligen.

Hur har du kollat att vissa är trasiga?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Så det blir att leta smidiga batterier. När de känner av att de har kassa ackar så piper de nämligen konstant, lite halvstörande.

Kan tipsa om Biltemas batterier.
Skaffade ett till min APC 500cs och det har nu snurrat i lite mer än 2år.
På den tiden har jag upplevt 3 strömavbrott pga åska.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Tänk på att Smart-UPS:erna kan verka trasiga även om de ej är det. De vägrar nämligen att starta enbart med hjälp av el om de ej känner av energin från batterierna. Slängde en pga detta misstag :(.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tozzi:

Är de tystgående annars? Inge jobbigt tjut lr nåt? ;P

Den som jag kör nu surrar lite lätt, inget störande alls. Mätte energin igår och de drar 110-150 watt utan någon last, ska förhoppningsvis testa lite mer idag.

Har laddat ner Management-programvaran också, får se om jag får snurr på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Så det blir att leta smidiga ackar. När de känner av att de har kassa ackar så piper de nämligen konstant, lite halvstörande.

APC UPSar brukar inte starta alls om batteripacket är helt paj, testa med att koppla in ett som funkar.
Larmet kan du stänga av med managementprogrammet som du installerar på alla servrar. du kommer åt den via https://servernamn:6547

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Hur länge kan UPS'erna driva servern uppskattningsvis?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JenzA:

APC UPSar brukar inte starta alls om batteripacket är helt paj, testa med att koppla in ett som funkar.
Larmet kan du stänga av med managementprogrammet som du installerar på alla servrar. du kommer åt den via https://servernamn:6547

Jag har fått massa tips om batterier som kan fungera, så dessa blir nog kanske enklare att fixa än jag först trodde.

Jag testade att installera en agent på min filserver igår, men den ville inte hitta UPS:en?

Är det PowerChute Business Edition man ska installera? Hur känner programmet av UPS:en om den bara ligger på nätverket?

Skrivet av Mordarosten:

Hur länge kan UPS'erna driva servern uppskattningsvis?

Jag har faktiskt inte bestämt vilka servrar/prylar som UPS:en ska kopplas till. Det vore smidigt med allt visserligen, måste klura lite vad som är bäst. Jag ska försöka testa i veckan hur länge UPS:en kan driva en enkel 1U-server för att få en ungefärlig uppskattning om hur länge den kan driva lite större saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag har fått massa tips om batterier som kan fungera, så dessa blir nog kanske enklare att fixa än jag först trodde.

Jag testade att installera en agent på min filserver igår, men den ville inte hitta UPS:en?

Är det PowerChute Business Edition man ska installera? Hur känner programmet av UPS:en om den bara ligger på nätverket?

Jag har faktiskt inte bestämt vilka servrar/prylar som UPS:en ska kopplas till. Det vore smidigt med allt visserligen, måste klura lite vad som är bäst. Jag ska försöka testa i veckan hur länge UPS:en kan driva en enkel 1U-server för att få en ungefärlig uppskattning om hur länge den kan driva lite större saker.

Om batterierna är friska, så kan du driva 2700W i ca 11 minuter. Men jag har väldigt svårt och tro att du ens kommer komma över 1000W? Själv kommer jag upp på max 600W, 4 datorer (3 servrar + 1 terminal), switch, ap, kvm och något mer ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir bättre och bättre
Känner att jag halkar efter lite med mitt projekt

Permalänk
Medlem

Hej, hojta till om du vill bli av med någon ups, fungerande eller inte
Och är det dåliga batterier spelar det ingen roll för min del heller då jag kan få såna gratis.
Tveka inte att höra av dig. Mycket trevligt galleri solklar 5a.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Angående att koppla in enbart 2 batterier; det beror på hur de är kopplade. Är det alla kopplade i serie behöver du alla 8, för att få ätt spänning. Är de parallellkopplade kan det kanske fungera med mindre antal, men de är förmodligen serie-kopplade.

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig med upserna ? Fått igång någon mer eller saknar du batterier för att testa dom andra ?
Enligt vad jag läst så ska spänningen på batterierna ligga runt 40-50v så dom bör vara seriekopplade dvs det går inte att köra 2 batterier tyvärr.
Som sagt om du inte lyckas få igång dom andra kan jag tänka mig en i utbyte mot något eller så

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Har 2st powerware 5125 som har 10st sådana batterier, i det fallet går det inte att köra på endast 2st eftersom dessa är seriekopplade om 5. Det vill säga 60 volt per "batteribank".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Hur går det för dig med upserna ? Fått igång någon mer eller saknar du batterier för att testa dom andra ?
Enligt vad jag läst så ska spänningen på batterierna ligga runt 40-50v så dom bör vara seriekopplade dvs det går inte att köra 2 batterier tyvärr.
Som sagt om du inte lyckas få igång dom andra kan jag tänka mig en i utbyte mot något eller så

Skrivet av Taentreo:

Har 2st powerware 5125 som har 10st sådana batterier, i det fallet går det inte att köra på endast 2st eftersom dessa är seriekopplade om 5. Det vill säga 60 volt per "batteribank".

i det här fallet om de ska köras 40-50 volt borde du kunna köra dem med 4 st accar, det verkar ju ligga buntade 4 och 4

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk

Kul bygge! Kommer kika in senare för att se fortsättningen!

Visa signatur

AMD Phenom II 1090T x6, Asus CrossHair IV Formula, XfX Radeon 5870 1 GB

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Angående att koppla in enbart 2 batterier; det beror på hur de är kopplade. Är det alla kopplade i serie behöver du alla 8, för att få ätt spänning. Är de parallellkopplade kan det kanske fungera med mindre antal, men de är förmodligen serie-kopplade.

kan dock bli problem när batterierna ska laddas då dom är gjorda för 8st och därför har en viss strömstyrka men kör man med 2 så kan du skada batterierna med för mycket Ampere ??

rätta mig om ja har fel ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644