Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atto:

Tjenare! Kollade in ditt galleri och måste säga mäktig server
Är själv lite sugen på att skaffa mig en filserver till att börja med.
Men det får vänta tills plånkan tillåter
Helt klart 5/5 från mig

Tackar och bockar. Tid är det som det är brist på, annars skulle det varit bra mycket snyggare/mer roliga saker i.

I skrivande stund letar jag efter en rackmonteringschassi för 1-3 Raspberry Pi:s samt pillar med den nya webservern. Planen är att köra in en 2-3 TB-disk i den och köra lite backup på den eftersom den ändå är igång 24/7. Jag har även småplaner på att uppgradera till ett nytt nätaggregat i den, när jag mätte strömmen drog den 60 Watt vilket var mycket mer än vad jag hade tänkt mig. Antec NeoPower 480W-agget som sitter i nu har varit med en hel del år och funderar på om den kanske kommer dö snart i vart fall, så det är lika bra att byta ut.

Om du planerar en filserver och vill ha ett robust rackchassi kan jag rekommendera CompuCase S411 som jag har två stycken av. De håller länge och har en hel del möjligheter beroende vad du vill göra.

Jag har även införskaffat ett par (Ubiquiti mFi-enheter som jag ska införliva i serverrummet. Det går sakta, men framåt!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tackar och bockar. Tid är det som det är brist på, annars skulle det varit bra mycket snyggare/mer roliga saker i.

I skrivande stund letar jag efter en rackmonteringschassi för 1-3 Raspberry Pi:s samt pillar med den nya webservern. Planen är att köra in en 2-3 TB-disk i den och köra lite backup på den eftersom den ändå är igång 24/7. Jag har även småplaner på att uppgradera till ett nytt nätaggregat i den, när jag mätte strömmen drog den 60 Watt vilket var mycket mer än vad jag hade tänkt mig. Antec NeoPower 480W-agget som sitter i nu har varit med en hel del år och funderar på om den kanske kommer dö snart i vart fall, så det är lika bra att byta ut.

Om du planerar en filserver och vill ha ett robust rackchassi kan jag rekommendera CompuCase S411 som jag har två stycken av. De håller länge och har en hel del möjligheter beroende vad du vill göra.

Jag har även införskaffat ett par (Ubiquiti mFi-enheter som jag ska införliva i serverrummet. Det går sakta, men framåt!

Grymt! Det var ett CompuCase rackchassi jag hade kollat på! Hört mkt bra om dom.
Följer dig här på Sweclockers så jag kan se förändringar

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Skrivet av Atto:

Grymt! Det var ett CompuCase rackchassi jag hade kollat på! Hört mkt bra om dom.
Följer dig här på Sweclockers så jag kan se förändringar

Kan ju tipsa om detta chassi istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1089671&o=inkfrakt

Följer med två burar för totalt 10 diskar med hotswap.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

oförskämd fråga kanske men hur mycket har du lagt ut på det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kan ju tipsa om detta chassi istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1089671&o=inkfrakt

Följer med två burar för totalt 10 diskar med hotswap.

Det där var ju ett helt överkomligt pris med tanke på burarna

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johan12:

oförskämd fråga kanske men hur mycket har du lagt ut på det här?

Det är svårt att räkna. Mycket har jag råkat komma över när företag har slängt, eller när polarna gör sig av med prylar. Har man intresse samt ögon och öron öppna finns det förvånansvärt mycket saker till bra priser, eller helt gratis. De två Panda GateDefender-enheterna köpte jag på blocket för 400 spänn exempelvis. Men ändå, skulle jag gå igenom kostnaderna genom åren för mina 19"-rack blir det nog en rätt fin summa..

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det där var ju ett helt överkomligt pris med tanke på burarna

Yepp, helnöjd med mitt. Slänger upp ett galleri efter flytten i April, satte igång nu allt lite snabbt för att få igång driften bara, så blir att ta ner det i delar (fick IO panelen senare efter montering t.ex.) och bygga upp det, blir nog fin-fina bilder på vägen.

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

exakt vad gör du med denna rulllande garderoben? hostar MC server ?

du har löst placering av alla kablarna väldigt snyggt

Permalänk
Medlem

tja.
jag har samma problem med min 2626'a. den tidigare ägaren har stängt av funktionen för att återställa swichen samt reset funktionen. jag hade lösenordet så jag kom in i den men den ville inte ta emot kommandot för att låsa upp den funktionen, men i övrit så finkar den som den ska. jag kunde byta till mitt lösenord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SNorkSWE:

tja.
jag har samma problem med min 2626'a. den tidigare ägaren har stängt av funktionen för att återställa swichen samt reset funktionen. jag hade lösenordet så jag kom in i den men den ville inte ta emot kommandot för att låsa upp den funktionen, men i övrit så finkar den som den ska. jag kunde byta till mitt lösenord.

Problemet är att switcharna inte verkar använda sig av DHCP (inte så värst ovanligt i företagsnätverk gissar jag) så jag har ingen möjlighet att se om jag kan återställa dem via Telnet/Webgränssnittet. Kopplar jag in dem i min huvudswitch delar min router inte ut några IP-adresser. 2610:an har en konsollport jag ska testa men 2650-switcharna har ingen sådan alls.

Skrivet av Tozzi:

Yepp, helnöjd med mitt. Slänger upp ett galleri efter flytten i April, satte igång nu allt lite snabbt för att få igång driften bara, så blir att ta ner det i delar (fick IO panelen senare efter montering t.ex.) och bygga upp det, blir nog fin-fina bilder på vägen.

Väntar med spänning på galleri!

Skrivet av MSCB:

exakt vad gör du med denna rulllande garderoben? hostar MC server ?

du har löst placering av alla kablarna väldigt snyggt

I skrivande stund är det inte så värst mycket. Tid är den främsta fienden från att sätta upp massa roliga saker. Det handlar mycket om att ha backup på de viktiga sakerna (som på senare åren har blivit en del datamängd). Vissa dokument jag backar är över 15 år gamla.. jag är dålig på att slänga saker

Med kabeldragningen känns det som det blir snyggare hela tiden, speciellt efter jag installerade arbetslampan (tänker på kablar inuti racket då). Jag har långtgående planer på att ta ut skärmen och montera den på väggen för att fria upp lite utrymme och göra kabeldragningen ännu cleanare. Jag köpte ju 20 TP-kablar till HP-switcharna i blått och fick även idé att köra kablar i en färg i racket, det skulle nog göra det rätt mycket snyggare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Problemet är att switcharna inte verkar använda sig av DHCP (inte så värst ovanligt i företagsnätverk gissar jag) så jag har ingen möjlighet att se om jag kan återställa dem via Telnet/Webgränssnittet. Kopplar jag in dem i min huvudswitch delar min router inte ut några IP-adresser. 2610:an har en konsollport jag ska testa men 2650-switcharna har ingen sådan alls.

okej då
blir det problem. du kan nog köra en nätverks skanner, om den har en fast ip så borde den hitta den då, annars så finns det säkert nått sätt att ansluta mot dom med hjälp av mac adressen

Permalänk

finns det console på switcharna? isf är det ju bara att köra till com-port o göra en återställning!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SNorkSWE:

okej då
blir det problem. du kan nog köra en nätverks skanner, om den har en fast ip så borde den hitta den då, annars så finns det säkert nått sätt att ansluta mot dom med hjälp av mac adressen

Jag tror att de suttit med en statisk IP på företagsnätverket och på något sätt har "knapparna" för "Reset" och "Clear" som används för att fabriksåterställa dem åkt in i switchen eller liknande. Eftersom switchar inte svarar på ARP-meddelanden kan det nog bli knepigt att på något sätt scanna nätverket. Men jag har inte gett upp än!

Skrivet av Enter_Enter:

finns det console på switcharna? isf är det ju bara att köra till com-port o göra en återställning!

Nej, på 2650-switcharna finns det inga konsollmöjligheter alls tyvärr. 2610:an med 24 portar har en konsollport med RJ45 så där kan jag kanske göra en insats, ska bara få tag på en RJ45 > Seriell-kabel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Nej, på 2650-switcharna finns det inga konsollmöjligheter alls tyvärr. 2610:an med 24 portar har en konsollport med RJ45 så där kan jag kanske göra en insats, ska bara få tag på en RJ45 > Seriell-kabel.

Okej! Cisco brukar spamma ut sånna, annars kanske jag har nåt liggandes om du inte hittar nån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enter_Enter:

Tar tillbaka, de har visst konsoll-portar! Nu gäller det bara att hitta en USB > Seriell-adapter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tar tillbaka, de har visst konsoll-portar! Nu gäller det bara att hitta en USB > Seriell-adapter...

jag ha en sånhär funkar bara med windows xp

http://viewitem.eim.ebay.se/New-USB-to-RS232-COM-Port-Serial-...

Permalänk
Hedersmedlem

En Netgear ProSecure STM150 inhandlades för att testa om Pfsense fungerade. Dock fick jag inte ens igång enheten med standard OS. En bild på insidan:

Kanske att jag försöker igen, återstår att se. Mer info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

En Netgear ProSecure STM150 inhandlades för att testa om Pfsense fungerade. Dock fick jag inte ens igång enheten med standard OS. En bild på insidan:

http://www.gondolin.se/pics/blog/stm150_1.jpg

Kanske att jag försöker igen, återstår att se. Mer info.

Vad för fel får du då? Mår hårddisken okej? Kanske kan vara smart och koppla in den till en vanlig dator och köra ett test samt kolla lite SMART data.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Hur många behöver du?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JenzA:

Hur många behöver du?

Tack ändå, jag hittade faktiskt en i en gammal datorskräplåda. Dock är enheten tillbakaskickad till återförsäljaren och krediterad

Visa signatur

Permalänk

Fick du det att fungera med CARP btw?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puppetfreek:

Fick du det att fungera med CARP btw?

Har inte testat det än faktiskt. Två dedikerade Pfsense-maskiner känns lite overkill då min nuvarande Pfsense-burk aldrig hängt sig och snittar nog en uptime på cirka 200 dagar (lever tills man bygger om racket och bryter strömmen). Får se om jag börjar labba lite mer virtualisering, då kan det bli aktuellt att köra ett CARP-test.

Visa signatur

Permalänk

Ser bra ut, fortsätt såhär

/Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

Nu vill jag se monteringsritning och panelkort

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt Blir det inte sjukt varmt i rummet eller du har bara vanlig ventilation ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gal33r:

Nu vill jag se monteringsritning och panelkort

Japp, jag jobbar på det. Tyvärr går så mycket tid till annat just nu att det är svårt att hitta tid. Racket (åtminstone framsidan) är i princip "klart" nu. perforerade 2U-plåtar är monterade över och under nya filservern. Lite beroende på temperatur i sommar behöver jag möjligen inte montera fläktar på dem - filservern sänktes flera grader efter att den fick 2U luft både över och under.

Skrivet av olesson:

Sjukt coolt Blir det inte sjukt varmt i rummet eller du har bara vanlig ventilation ?

Jag har en vanlig ventilation som går ut, så lite luftutbyte blir det allt. Sedan kör jag med mer eller mindre öppen dörr på dagarna när man är på jobbet. Jag köpte ju en termostat men har inte riktigt bestämt om jag vill borra upp hål för någon sorts ventilering i betongväggarna än..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Japp, jag jobbar på det. Tyvärr går så mycket tid till annat just nu att det är svårt att hitta tid. Racket (åtminstone framsidan) är i princip "klart" nu. perforerade 2U-plåtar är monterade över och under nya filservern. Lite beroende på temperatur i sommar behöver jag möjligen inte montera fläktar på dem - filservern sänktes flera grader efter att den fick 2U luft både över och under.

Jag har en vanlig ventilation som går ut, så lite luftutbyte blir det allt. Sedan kör jag med mer eller mindre öppen dörr på dagarna när man är på jobbet. Jag köpte ju en termostat men har inte riktigt bestämt om jag vill borra upp hål för någon sorts ventilering i betongväggarna än..

Okej! Jag håller själv på att bygga mig ett server rum i min klädkammare.. Har du några bra tips på vad man ska tänka på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olesson:

Okej! Jag håller själv på att bygga mig ett server rum i min klädkammare.. Har du några bra tips på vad man ska tänka på ?

Ventilation och el

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Ventilation och el

Okej,

Jag har inte Ventilation i klädkammaren. Men när jag är på jobbet så tänkte jag ha öppet dörren. En kompis säger att jag ska sätta en golvfläkt där med !