Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

vars e firrarna då?

Har sett guppande gula firrar någonstans. Tror det var bland gummiankor och andra badleksaker på B R.

*ringer runt och samlar materiel för liknande bygge*

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1up:

Snyggt bygge! Hur länge håller oljan egentligen, måste man byta den efter ett tag?

Bra fråga faktiskt. Jag har ännu inte behövt göra det.

Hade jag kört med billigare matolja så hade jag behövt byta den med jämna mellanrum. (Då den är organisk och härsknar)
Eftersom oljan som jag kör med är mineralbaserad så behövs det troligtvis inte alls. (Däremot kan det vara bra att köra den genom ett oljefilter vid något tillfälle)

Permalänk
Medlem

Om du bara skulle slakta chassit varför inte köpa något sånt här istället: http://www.inet.se/produkt/6904111/lian-li-moderkortsplat-med...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swesen:

Om du bara skulle slakta chassit varför inte köpa något sånt här istället: http://www.inet.se/produkt/6904111/lian-li-moderkortsplat-med...

Om du läser tidigare i tråden, inlägg nr 12. Så kommer du se varför..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Om du läser tidigare i tråden, inlägg nr 12. Så kommer du se varför..

Ok, kollade bara igenom lite snabbt(kollade bara om någon annan hade länkat).

Permalänk
Medlem

Jösses, dessa byggen brukar ju vara med gammal överbliven hårdvara, men du kör på med GTX 680 och en Ivy? Vågat, och det får du poäng för!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

du skall inte doppa nätagget i olja, de flessta som bygger i olja lämmnar nätagget utanför.

därför ditt dog

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swesen:

Ok, kollade bara igenom lite snabbt(kollade bara om någon annan hade länkat).

No problem.. ogillar bara att svara på samma fråga två gånger.. men det löste sig ju lätt..

Skrivet av Atlas Tasume:

Jösses, dessa byggen brukar ju vara med gammal överbliven hårdvara, men du kör på med GTX 680 och en Ivy? Vågat, och det får du poäng för!

If it is worth doing it is worth overdoing..

Skrivet av Arne-Mohammed:

du skall inte doppa nätagget i olja, de flessta som bygger i olja lämmnar nätagget utanför.

därför ditt dog

Intressant påstående. de flesta filmklipp som jag har sett (Inklusive pugetsystems) har haft sina i oljan... visa mig gärna källa på detta,,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Jo men visst..

Och tackar för det betyget..

Drabbades av en liten setback dock.. Råkade koppla pumpen (har två st nu) fel, och hade åkt hemifrån över dagen. Upptäckte när jag kom hem att ett av grafikkorten hade pajat p.g.a överhettning. (Moderkortet kan ha tagit skada också.)

Är lite omdesignat nu. men temperaturerna vid tungt användande har ökat något. Ligger nu på runt 65c vid tungt användande. på grafikkortet alltså. Moderkortet ca 40c och processorn ca 50c

Surt sa räven! .. när grafikkortet pajja tråkigt o höra, men man får väl räkna med sånt när man är extrem med sitt bygge!

Hur pass trögflytande är oljan om man jämför med t.ex matolja? Kom o tänka på att fläktar ju oftast är utformade för luft, och inte någon form av vätska. Hur funkar det liksom, de måste ju gå väldigt mycket trögare? Har själv aldrig provat så jag kan bara föreställa mig

Permalänk
Medlem

du kanske skille kört med transformatorolja, svindyr och svår att få tag på men kyler skitbra och icke ledande för 5 öre.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tubbää:

du kanske skille kört med transformatorolja, svindyr och svår att få tag på men kyler skitbra och icke ledande för 5 öre.

Lekte med tanken, hittade dock ingen bra hemsida att beställa det ifrån.

Inte så tokigt pris måste jag säga.. värt att komma ihåg till nästa version...

Permalänk
Avstängd

Sådär,, nu är de nya komponenterna på plats..

Galleri över hur man bygger om akvariepc är på gång.. (Fick lite slut på energi dock. så alla moment kommer inte att vara med.)
Nu väntar operation om 10 timmar. Så jag kommer inte att kunna svara på frågor här på ett tag. (två-tre dagar)

Permalänk
Avstängd

Fina antika grejor du har! Det där trumpet-hornet hade varit toppen när jag försöker inleda en konversation med min mor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Sådär,, nu är de nya komponenterna på plats..

Galleri över hur man bygger om akvariepc är på gång.. (Fick lite slut på energi dock. så alla moment kommer inte att vara med.)
Nu väntar operation om 10 timmar. Så jag kommer inte att kunna svara på frågor här på ett tag. (två-tre dagar)

Lycka till!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

men vadå, det överhettades en massa delar? du menar alltså att oljan inte funkade nå vidare för o kyla delarna?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Avstängd

Jodå,, oljan fungerar prima.. men eftersom pumpen vart felinstallerad så steg sakta temperaturen i oljan till farliga nivåer (över 60c) vilket ledde till att bl.a. nätagget dog. (Märkte dessutom att kylarpastan från processorn hade flödat loss och täckt ramminnena)

Tror att jag har fått allt under kontroll nu. Peppar peppar.. brottas med att min moderkortsplåt flexar sig hela tiden vilket sporadiskt har orsakat kortisar som fått moderkortets säkerhetsfunktioner att kapa strömmen... men nu verkar det fungera...

Nya specs.

Moderkort: Asus maximus V formula
Processor: Ivy bridge, I7 3770K
Ram: 8GB kingston 1666mhz
Kylare: Prolimatech Genesis
Grafikkort: 2st Palit Jetstream gtx680 4gb
PSU: Corsair HX1050

Permalänk
Avstängd

Idletemp för närvarande 27c på moderkort och processor..

Permalänk
Medlem

Är du gjord av pengar?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Avstängd

i wish.. det finns ju (tyvärr) en eminent uppfinning som kallas kredit... :S

Permalänk
Medlem

Det här är riktigt coolt jag funderar på att bygga en själv.

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl egentligen att ha pumpen så det första oljan kyler ner, är nätagget.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBeast:

Det här är riktigt coolt jag funderar på att bygga en själv.

Som jag skrev tidigare.. ett riktigt kul projekt.. Men var beredd på att det blir dyrare och jobbigare än man kan tro.

Skrivet av AnnoyingIB:

Det bästa är väl egentligen att ha pumpen så det första oljan kyler ner, är nätagget.

Jovisst är det nog så.. nu ligger utblåset med kyld olja precis under nätagget.. fungerar hittils iallafall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubbää:

Har tidigare hört att transfomator olja är väldigt frätande,men jag kanske har fel någon som vet?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Kul bygge!

Hur mycket är corsairagget moddat? På bilden ser det ju nästan original ut. Borde man inte öppna upp den lite mer för att få flöde? (och fläkten är väl bortplockad?)

Är grafikkortet detta?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219756
På vilket sätt behöver man preppa det för att få det att funka i olja? Fläktarna borttagna? Har du tagit bort plastskölden?
(Jag antar att fläktar bara är dumt att använda i oljan, och att man istället vill ha så stor och så öppen radiatoryta som möjligt?)

Dum fråga, men flödar oljan mycket genom lådan? Dvs finns det ingen risk för hotspots eller vad man ska kalla det för?
Var tas oljan in (under nätagget?), och var går varmoljan ut?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Kul bygge!

Hur mycket är corsairagget moddat? På bilden ser det ju nästan original ut. Borde man inte öppna upp den lite mer för att få flöde? (och fläkten är väl bortplockad?)

Är grafikkortet detta?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219756
På vilket sätt behöver man preppa det för att få det att funka i olja? Fläktarna borttagna? Har du tagit bort plastskölden?
(Jag antar att fläktar bara är dumt att använda i oljan, och att man istället vill ha så stor och så öppen radiatoryta som möjligt?)

Dum fråga, men flödar oljan mycket genom lådan? Dvs finns det ingen risk för hotspots eller vad man ska kalla det för?
Var tas oljan in (under nätagget?), och var går varmoljan ut?

Corsairagget vart inte moddat alls när bilden togs (Jag har sedemera tagit bort skalet på den) Fläktar påverkar inte negativt, de får faktiskt oljan att cirkulera något bättre.

Det stämmer bra, det är exakt det grafikkortet, Och man behöver inte modifiera det något speciellt för att fungera i oljan. (Ju större kylfläns desto bättre dock, hade velat ha ett Phantom gtx 680 istället för den jag har.

Grafikkorten fungerar som sagt perfekt utan modifiering.
Ett exemplar gick dock åt skogen verkar det som, går direkt upp över 70c och fryser.

På det fungerande grafikkortet så har jag satt tillbaks plastskölden igen på grafikkortet, då fläktarna bidrar till att sänka tempen någon grad (Oljan får cirkulera ngt bättre)

Oljan flödar fritt, från nedre hörnet (under nätagget) där utblåset av kyld olja ligger, Oljan värms därefter upp, Varm olja stiger uppåt, och sugs upp av pumpen i övre högra hörnet. Inga speciella hotspots skapas, då oljan fördelar värmen jämnt.

Kan rapportera att tempsen har lagt sig på stabil nivå på ca 62c grafikkort (Vid Shogun 2 benchmark high settings) och ca 40c processor @ 4600mhz

Permalänk
Medlem

Fast håller verkligen fläktarna i längden i den relativt trögflytande oljan? Borde de inte bränna ut sig? Orkar de alltid konsekvent snurra igång?
Låter lite farligt att chansa på att lita till dem.

Och visst måste väl en trögflytande massa vara sämre på att flöda genom trånga passager än luft? (dvs genom flänsar och sånt)

Coolt att det funkar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Fast håller verkligen fläktarna i längden i den relativt trögflytande oljan? Borde de inte bränna ut sig? Orkar de alltid konsekvent snurra igång?
Låter lite farligt att chansa på att lita till dem.

Och visst måste väl en trögflytande massa vara sämre på att flöda genom trånga passager än luft? (dvs genom flänsar och sånt)

Coolt att det funkar

Mig veteligt så är det en fråga som har fått mängder med olika svar. Jag vet att pugetsystems bygge (Det kända) deras fläktar snurrar fortfarande efter tyo 5 år. Teoretiskt så smörjs ju de rörliga delarna kontinuerligt av oljan.

Och visst flödar oljan långsammare än luft. men värmen sprids som skrivet över hela oljans kapacitet. (60L i mitt fall) och det leder till en mycket långsam temperaturökning. Som tas om hand av radiatorn på bakänden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Mig veteligt så är det en fråga som har fått mängder med olika svar. Jag vet att pugetsystems bygge (Det kända) deras fläktar snurrar fortfarande efter tyo 5 år. Teoretiskt så smörjs ju de rörliga delarna kontinuerligt av oljan.

Och visst flödar oljan långsammare än luft. men värmen sprids som skrivet över hela oljans kapacitet. (60L i mitt fall) och det leder till en mycket långsam temperaturökning. Som tas om hand av radiatorn på bakänden.

Nu vet jag inte riktigt hur en datorfläkt fungerar men det borde väl ändå finnas någon form av motor till den, den borde väl bli rätt trött efter några månader i såna förhållanden?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |