Permalänk

låg fps wow

tja jag och min polare har gjort ett test han har intel i5 3570k och ett 660ti

jag kör på en amd 8150 oc till 3.9 sen trubo till 4.2 och ett asus 7970

när vi står på samma ställe på wow jag använder mig av en 21 tums skärm och han en med 19

men vi ha samma upplösning

men som sagt när vi står på samma ställe på wow så ligger jag kasnek på 50 där medans han ligger 110

jag tror något är fel på min dator någon som vet om vad som är fel

Permalänk
Medlem

du har en ren sagt sämre CPU. End of line

Permalänk
Medlem

wow utnytjar bara ett fåtal kärnor, så dina extra gör ingen nytta alls, utöver det har intel processorn betydligt högre ipc, den har med andra ord bättre prestanda i enkeltrådiga applikationer

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Avstängd

Problemet är att ni inte har samma delar i datorn, därav inte samma FPS. Olika grafikkort löser olika uppgifter olika. Sen är det fler saker som väger in än grafikkort och processor. testa andra miljöer med mycket folk och lite folk för att lirka fram om det fortfarande är stora skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piwomocne:

tja jag och min polare har gjort ett test han har intel i5 3570k och ett 660ti

jag kör på en amd 8150 oc till 3.9 sen trubo till 4.2 och ett asus 7970

när vi står på samma ställe på wow jag använder mig av en 21 tums skärm och han en med 19

men vi ha samma upplösning

men som sagt när vi står på samma ställe på wow så ligger jag kasnek på 50 där medans han ligger 110

jag tror något är fel på min dator någon som vet om vad som är fel

Kör ni bägge med 64bit klienten samt DX11? För de FPS ser låga ut enligt mig.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Kör ni bägge med 64bit klienten samt DX11? För de FPS ser låga ut enligt mig.

ja vi båda kör med 64 bits /= vet inte om han har dx 11¨

borde endå ha mer fps med 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijken:

wow utnytjar bara ett fåtal kärnor, så dina extra gör ingen nytta alls, utöver det har intel processorn betydligt högre ipc, den har med andra ord bättre prestanda i enkeltrådiga applikationer

WoW använder 8+ kärnor nu, så sluta babbla

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Problemet är att ni inte har samma delar i datorn, därav inte samma FPS. Olika grafikkort löser olika uppgifter olika. Sen är det fler saker som väger in än grafikkort och processor. testa andra miljöer med mycket folk och lite folk för att lirka fram om det fortfarande är stora skillnader.

har redan testat han har nästan alltid dubbelt så mycke som mig och vi kör med samma internet

Permalänk
Medlem

Många skulle nog säga att det är processorn men en FX 8150 på ca 4ghz ska inte ha halva FPS:en som din kompis vilken processor han än har. Inte en chans.

Permalänk
Medlem

har han ssd?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

nej vi har båda samma hårdisk /= barcuda 500 har jag han har blue 500

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

WoW använder 8+ kärnor nu, så sluta babbla

ahap där ser man, ursäktar mitt inlägg och ignorera det då

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem

Uppdaterat alla drivrutiner?, du har inte massa addons som håller på och drar?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av piwomocne:

tja jag och min polare har gjort ett test han har intel i5 3570k och ett 660ti

jag kör på en amd 8150 oc till 3.9 sen trubo till 4.2 och ett asus 7970

när vi står på samma ställe på wow jag använder mig av en 21 tums skärm och han en med 19

men vi ha samma upplösning

men som sagt när vi står på samma ställe på wow så ligger jag kasnek på 50 där medans han ligger 110

jag tror något är fel på min dator någon som vet om vad som är fel

Du ska köra rätt upplösning för din skärm, höj till korrekt och testa igen. Testa också att sätta ner grafikinställningarna, om den låga FPS:en är kvar är det något fel. Kolla så att ni har samma grafikinställningar. Kan vara att CPU:n trottlar, något fel på kylning av dator, grafikkort m.m. Testa också i andra spel, får ni samma skillnad?
Har du rätt BIOS-version för CPU:n?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Har faktiskt liknande problem. Sitter på en i5 3570k, 8gb 2133mhz ram, SSD samt ett 7970 på 3gb. Pendlar mellan 25-200fps :S Varken grafikkort eller processor jobbar speciellt hårt för att driva det. Antar att felet ligger någonstans hos blizzard...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonstigson:

Har faktiskt liknande problem. Sitter på en i5 3570k, 8gb 2133mhz ram, SSD samt ett 7970 på 3gb. Pendlar mellan 25-200fps :S Varken grafikkort eller processor jobbar speciellt hårt för att driva det. Antar att felet ligger någonstans hos blizzard...

Det är inte precis världens bäst optimerade spel. 10 år gammal motor etc. För mycket jobb för att dom ska bry sig om att skriva om allt, när det ändå fungerar väldigt bra.

Permalänk

det är riktigt konstigt att han har dubbelt så mycke är det kanske på grund av att 7970 är jue crossfaire och wow kanske bara kan köra med ett av koreten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

WoW använder 8+ kärnor nu, så sluta babbla

Bullshit... Bara för du ser lite aktivitet på varje kärna, betyder inte att spelet använder 8 kärnor.. Visa mig en skärm dump av aktivitets hanteraren där man ser 90% aktivitet på alla 8 kärnor medans WoW körs. Så kanske man kan tro dig..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

WoW använder 8+ kärnor nu, så sluta babbla

Nej det gör de verkligen inte, använder 4 men den fjärde är overflow, används knappt alls.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av piwomocne:

det är riktigt konstigt att han har dubbelt så mycke är det kanske på grund av att 7970 är jue crossfaire och wow kanske bara kan köra med ett av koreten ?

vad jag vet skalar wow skit med både sli och crossfire...

i de flesta fallen har man bättre fps med ena kortet inaktiverat än att ha sli aktiverat.

möjligt att det ändrats i dagsläget men inte kört sen betan på cath.

sen har Nvidia gjort en jäkla massa optimeringat för just wow i sina drivrutiner vet inte hur det ligger till med ATI på den fronten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Bullshit... Bara för du ser lite aktivitet på varje kärna, betyder inte att spelet använder 8 kärnor.. Visa mig en skärm dump av aktivitets hanteraren där man ser 90% aktivitet på alla 8 kärnor medans WoW körs. Så kanske man kan tro dig..

Skrivet av WongFeiHung:

Nej det gör de verkligen inte, använder 4 men den fjärde är overflow, används knappt alls.

Vad jag sa var att spelet använder 8 kärnor, inte att det använder alla kärnor lika mycket. Spelets motor är som sagt 10 år gammal, och man kan inte göra det perfekt utan att skriva om hela skiten.

edit:
Jag kan självklart ha helt fel. Men med tanke på att man kan, som ett exempel, ändra i en WTF-fil för att få WoW att använda fler/färre kärnor, så tog jag för givet att spelet kan använda hur många man än ställer in. Och det kanske det kan också, jag vet inte. Jag har bara en quad core, så jag varken kan eller kommer testa om det blir bättre med 8 kärnor än 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad jag sa var att spelet använder 8 kärnor, inte att det använder alla kärnor lika mycket. Spelets motor är som sagt 10 år gammal, och man kan inte göra det perfekt utan att skriva om hela skiten.

edit:
Jag kan självklart ha helt fel. Men med tanke på att man kan, som ett exempel, ändra i en WTF-fil för att få WoW att använda fler/färre kärnor, så tog jag för givet att spelet kan använda hur många man än ställer in. Och det kanske det kan också, jag vet inte. Jag har bara en quad core, så jag varken kan eller kommer testa om det blir bättre med 8 kärnor än 4.

Som detta testet visar:

ref: http://technewspedia.com/we-analyze-the-performance-of-the-game-world-of-warcraft-mists-of-pandaria/
Så ger wow ingen direkt prestanda boost över 3-4 kärnor. Så 8 kärnor gör inte ett skvatt för WoW. Den kan dela upp användningen hur mycket den vill över kärnorna. Men det kommer inte göra ett dyft.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Har en i5 2500k 4.5ghz, HD7850 och får också riktigt kass FPS, främst i 25man raids. Testat utan addons etc etc. Installerat om Windows, andra drivrutiner. Känns verkligen som att det är pga grafikkortet, low-settings flyter på bra men Ultra/High är inte roligt att raida med. Känns som jag skulle vilja ha en drivrutin från ATI speciellt optimerat för WoW, ungefär som nvidias.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

jaha ska nog sälja skitet köpa ett nivindia 660 ist

Permalänk
Skrivet av Tawen:

har han ssd?

SSD ger inte FPS ökning över huvud daget, i något spel alls. Snabbare laddtider på sin höjd.

Skrivet av piwomocne:

jaha ska nog sälja skitet köpa ett nivindia 660 ist

Intel är bättre än AMD i processorväg, ditt grafikkortet är ej den skyldige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av piwomocne:

det är riktigt konstigt att han har dubbelt så mycke är det kanske på grund av att 7970 är jue crossfaire och wow kanske bara kan köra med ett av koreten ?

7970 är ett singel gpu kort, läs på innan du svarar!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

SSD ger inte FPS ökning över huvud daget, i något spel alls. Snabbare laddtider på sin höjd.

I WoW laddar du texturer och modeller i realtid och när det händer tappar du fps. Har du en SSD så tappar du inte lika mycket av prestandan och det kommer flyta på bättre speciellt i städer.

I stort sett alla stora MMOs tjänar några fps med en SSD. Dock slutar du tjäna fps när du läst in allt som finns.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

tror ni det går att skcika kortet till webbhallen och byta ut det mot ett 660 ?

för min kompis har amd 6200 och 2 stycken 6870 han får nästan dubbelt så ,mycke fps än vad jag får :S

tror ni webbhallen hade gått med på att byta ut skitet ?

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

I WoW laddar du texturer och modeller i realtid och när det händer tappar du fps. Har du en SSD så tappar du inte lika mycket av prestandan och det kommer flyta på bättre speciellt i städer.

I stort sett alla stora MMOs tjänar några fps med en SSD. Dock slutar du tjäna fps när du läst in allt som finns.

Jasså, man lär sig något nytt varje dag.

Skrivet av piwomocne:

tror ni det går att skcika kortet till webbhallen och byta ut det mot ett 660 ?

för min kompis har amd 6200 och 2 stycken 6870 han får nästan dubbelt så ,mycke fps än vad jag får :S

tror ni webbhallen hade gått med på att byta ut skitet ?

Går säkert men räkna inte med att få tillbaka pengar i mellan eftersom det inte är något fel på kortet. Än en gång så vill jag framföra att det är processorn din som troligen sackar efter, inte grafikkortet. Låter, (som med de flesta problem på sweclockers) som ett SBS-problem.

Permalänk

Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att latensen spelar stor roll i WoW.
Frames ritas inte upp förrän den får veta positionen på alla på skärmen, vilket också är varför det i stora raids inte hjälper dig (alltid) med en monsterburk.
Har också för mig att jag sett siffror på maxfps som går att få i add-intensiva raids, för att den allokerade bandbredden inte kan uppdatera positionen mer än x-antal ggr per sekund.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360