optiska kablar till detta systemet hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Vänta nu du påstår att det gav dig problem för att du ville köra på digitalt ljud istället?? beskriv gärna lite tydligare vad som hände?

Jag kör med det inbyggda ljudkortet i min dator, kan vara annorlunda om du har externt ljudkort. Men alla spel på PC skickar ut ljud i ett format som ej kan gå genom optisk kabel och bibehålla 5.1-ljud. Vill du ha surround till dina spel så använd tre analoga kablar.

Jag hardock ingen större kunskap inom området, ville bara dela med dig av mina erfarenheter om samma val som du nu står inför.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Jag kör med det inbyggda ljudkortet i min dator, kan vara annorlunda om du har externt ljudkort. Men alla spel på PC skickar ut ljud i ett format som ej kan gå genom optisk kabel och bibehålla 5.1-ljud. Vill du ha surround till dina spel så använd tre analoga kablar.

Jag hardock ingen större kunskap inom området, ville bara dela med dig av mina erfarenheter om samma val som du nu står inför.

Okej då vet jag iaf att det kommer inte göra någon skillnad om jag köper en optisk kabel:) tack så mycket då vet jag:)

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jo jag vet att det inte har med formatet att göra, men eftersom att 999/1000 album som släpps på CD idag är så förstörda så tycker jag att vinyl är bättre om man ser på helheten. Visst skulle man kunna göra en bra cd om man vill, men det är det ju ingen som gör så då köper jag hellre vinyl.

och i niohundranittinio av tusen fall lär ju mastern vara identisk för LP och CD i vilket fall. för att:

Skrivet av GaMeR2K5:

Precis... det är INNEHÅLLET som är det viktiga, oavsett om det nu handlar om LP, CD, DVD eller BD.

Förresten så är det ju faktiskt ointressant med olika format när det inte utnyttjas rätt.

enda anledningen oftast att köpa LP är att omslagen är tjusigare eller att man gillar de nostalgiska bristerna.

enda undantagen annars är diverse klassiskt och konstmusik som då verkligen är mastrad för utrustning som klarar det. men då kan man fortfarande likaväl köpa den på BDM, SACD, DVDA, HD-fil eller vad som nu finns, på LPn med riktig audiofilimaster får man ju ändå med sig nackdelarna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

och i niohundranittinio av tusen fall lär ju mastern vara identisk för LP och CD i vilket fall. för att:

enda anledningen oftast att köpa LP är att omslagen är tjusigare eller att man gillar de nostalgiska bristerna.

enda undantagen annars är diverse klassiskt och konstmusik som då verkligen är mastrad för utrustning som klarar det. men då kan man fortfarande likaväl köpa den på BDM, SACD, DVDA, HD-fil eller vad som nu finns, på LPn med riktig audiofilimaster får man ju ändå med sig nackdelarna.

Du tar då för givet att det är samma person som mastrat för alla versioner vilket det ofta inte är?

Från en annan sida:

Citat:

RHCP's Stadium Arcadium sounds terrible on CD, but the vinyl was mastered by a different engineer (Steve Hoffman) and sounds much better

Citat:

Even if you have the same engineer mastering for the CD and LP release of an album, hopefully they do not just use the hi-rez digital master for the CD release and press that onto vinyl as well. If a vinyl release is done right, the mastering for the CD and LP should both be done separately, therefore sounding slightly different even if it is the same person doing them both.

Permalänk
Rekordmedlem

Vem som mastrat är väl egentligen inte intressant, det som är intressant är att cd är ett totalt överlägset format, men det utnyttjas inte fullt ut och de flesta remastrar är dessutom sämre än tidigare utgåvor, oavsett mediumet som överör det.

Slutsatsen måste bli att skivbolagen vill sälja på oss skit istället för att konkurrera med musik och ljudkvalitet, de försöker påverka lagstiftning och stämma sig till inkomster istället för att göra bra produkter (och i det ingår även att skrota lp)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Tekniskt omöjligt att en cd låter bättre än lp? Nu får du allt förklara dig. En lp kommer så nära dom analoga originalbanden du kan komma, en cd är komprimerad och konverterad till digitalt. Därefter ska det konverteras tillbaka till analogt igen när du spelar upp det.

Även LP har en typ av komprimering av signalstyrkan, sen är många masterband digitala sedan länge.

http://sv.wikipedia.org/wiki/RIAA-steg

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |