val av stereo till saab 9-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det märks ännu fortare om man räknar högtalarna

Kan va svårt och se igenom nätet ^^ Finmaskigt och mörkt ;P

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kan va svårt och se igenom nätet ^^ Finmaskigt och mörkt ;P

Då får man lyssna sig fram

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Då får man lyssna sig fram

Alla sätt är bra förutom de dåliga

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det märks helt klart att detta är ett nörd-forum och inte ett bilforum. Alla har sin egen version av sanningen och fan ta den som säger något annat...

Jag har själv en 9-5 Aero sedan -01 med största ljudsystemet tillverkat av H/K (dvs AS3 eller Prestige) och att man måste byta kablar, slutsteg och f*n vet vad är rent skitsnack. Upp till faceliften -05 (då inredningen även gjordes om och mycket elektronik i bilen byttes ut inklusive stereon) så har 9-5 ISO-kontakter till stereon. Kan även vara ISO i dom nyare från -06 och uppåt men det är jag inte säker på då jag aldrig haft intresset av att kolla upp det.

För att byta stereo i 9-5 98-05 så behöver man ta ut originalstereon med helt vanliga universalstereonycklar som kostar en tjuga på feltema (eller långa småspik om nöden kräver), sen byter man stereokorg till en med förvaringsfack och ram till vanlig 1-DIN stereo om man ska ha det eller byter man bara till stereons egen ram om det är en 2-DIN stereo för då fyller den ut hela hålet och bara en täckram behöver köpas till. Med korgen bytt på ett eller annat vis så kopplar man ihop ISO-kontakterna och stoppar i stereon sen är det klart för dom flesta. Har man originalslutsteg i bilen (AS2/AS3 premium/prestige) så behöver man bara koppla remotekabeln från originalsteget till stereons remote/antennutgång.

Att man skulle behöva göra/byta mer är som sagt skitsnack och som värst så är det en kostnad av några hundra extra för att köpa 1-DIN-ramen på saab eller köpa en likvärdig piratdel för jag har för mig att dom finns att köpa som kinadel också.

Något som inte har med själva stereobytet i sig att göra men kan vara intressant att veta ändå är att även rattkontrollerna funkar utmärkt att använda med eftermarknadsstereo om man bara köper ett simpelt rattinterface på ebay för runt 500kr (mitt PAC SWI-JACK kostade däromkring inklusive frakt från usa).

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;12794480']
Något som inte har med själva stereobytet i sig att göra men kan vara intressant att veta ändå är att även rattkontrollerna funkar utmärkt att använda med eftermarknadsstereo om man bara köper ett simpelt rattinterface på ebay för runt 500kr (mitt PAC SWI-JACK kostade däromkring inklusive frakt från usa).

Kan du hjälpa hitta en som kan tänka sig passa till min? Går helt bet tyvärr, har en Pioneer stereo, AVIC-F900BT , Saab 9-3 (-98).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;12794480']...massa text... ..anklaga folk för skitsnack.. ..mer text..

Som jag skrev tidigare så är det iso-kontakter, men det är balanserad lågnivå från originalstereon.
Visst att det går att koppla in direkt och skita i att Saabs steg förväntar sig en helt annan signal,
men då får man leva med att ljudet låter som att det är ett sunkigt kassettband från 80-talet man spelar upp.

Har provat både och på brorsans gamla 9-5a och ljudet blev tusenfalt bättre när steget plockades bort.

Utan steg kan jag inte svara för vad som krävs eller inte krävs, men ovanstående är fakta.

Länkar än en gång till denna sidan så du kanske kan lära dig lite om din bil:
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

Kom inte och påstå att folk snackar skit när du tydligen inte vet själv.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kan du hjälpa hitta en som kan tänka sig passa till min? Går helt bet tyvärr, har en Pioneer stereo, AVIC-F900BT , Saab 9-3 (-98).

Interfacet du ska ha heter PAC SWI-PS och det stödjer som namnet antyder Pioneer och Sony-stereos.

Det hittar du här: http://www.pac-audio.com/productDetails.aspx?ProductId=210&Ca...

På listan över stereos som fungerar ser jag inte just din men det bör funka ändå, det var samma sak med mitt interface och min JVC KW-AVX810. Den fanns inte med på listan men det funkade utmärkt ändå. Däremot så finns 9-3 -98 med i listan över bilar som stöds så det är inget problem.

Kort och gott så bör det funka om din stereo har ingång för rattkontroller med 3,5mm stereokontakt.

Interfacet kan köpas här:

Amazon.com <----- detta ser ut att vara gamla versionen, köper du härifrån så se till att fråga dom så att det är den senaste du får (v 1.6.8).

SonicElectronix.com

Ebay.com

Så det finns att få tag i väldigt enkelt bara man letar lite

Finns även andra märken av rattinterface men jag har bara erfarenhet av PAC och vet att dom funkar.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av paran0id:

Som jag skrev tidigare så är det iso-kontakter, men det är balanserad lågnivå från originalstereon.
Visst att det går att koppla in direkt och skita i att Saabs steg förväntar sig en helt annan signal,
men då får man leva med att ljudet låter som att det är ett sunkigt kassettband från 80-talet man spelar upp.

Har provat både och på brorsans gamla 9-5a och ljudet blev tusenfalt bättre när steget plockades bort.

Utan steg kan jag inte svara för vad som krävs eller inte krävs, men ovanstående är fakta.

Länkar än en gång till denna sidan så du kanske kan lära dig lite om din bil:
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

Kom inte och påstå att folk snackar skit när du tydligen inte vet själv.

Haha sweclockers forum, det finns en anledning att jag lämnade det här skithålet

Anklaga andra för skitsnack ?

Ja det är skitsnack att allting måste rivas ut och bytas till en sanslös kostnad på flera tusen, det kan du inte förneka ?

Ljudet i min bil med AS3 var då inte i närheten av något kassettband utan stoppade man i en skiva lät det som en skiva.

Och Angry Kitchen Appliances har jag läst igenom många gånger så den behöver du inte länka för min del.

Jag var själv orolig över att stoppa i en annan stereo tillsammans med originalsteget men det var inga problem alls förutom att man får sänka volymen ut på stereon (kallas tex volume adjust i inställningerna på stereon) en del för att inte bli döv med volymen på trean.

Hade det inte varit för att min bil saknar batteri och stereon är såld så hade jag kunnat visa dig live att det inte låter i närheten av något kassettband från 80-talet.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;12794637']Haha sweclockers forum, det finns en anledning att jag lämnade det här skithålet

Anklaga andra för skitsnack ?

Ja det är skitsnack att allting måste rivas ut och bytas till en sanslös kostnad på flera tusen, det kan du inte förneka ?

Ljudet i min bil med AS3 var då inte i närheten av något kassettband utan stoppade man i en skiva lät det som en skiva.

Och Angry Kitchen Appliances har jag läst igenom många gånger så den behöver du inte länka för min del.

Jag var själv orolig över att stoppa i en annan stereo tillsammans med originalsteget men det var inga problem alls förutom att man får sänka volymen ut på stereon (kallas tex volume adjust i inställningerna på stereon) en del för att inte bli döv med volymen på trean.

Hade det inte varit för att min bil saknar batteri och stereon är såld så hade jag kunnat visa dig live att det inte låter i närheten av något kassettband från 80-talet.

Jag har inte någonstans påstått att något ska bytas ut till någon kostnad alls,
utan föreslagit att man ska koppla förbi slutsteget som inte är gjort för att ta
en högnivåsignal där det förväntas en balanserad lågnivå.

En eftermarknadsstereo innehåller egen förstärkning, så slutsteget fyller ingen funktion.

Hur du än vrider och vänder på det så är ljudsystemet inte gjort för att ta
en högnivåsignal, och får det en annan signal så låter det inte optimalt.

Alla stereos har dessutom inte dom inställningsmöjligheterna.
T.o.m. väldigt sällan jag har sett någon sådan form av inställning.
Det är brist på sådana funktioner som gör att det är ohållbart, att antingen
inte ha något ljud alls, eller som du säger bli döv med volymen på trean.

Den fula snabblösningen jag nämnde i mitt inlägg på första sidan gör att folk
utan en apparat med diverse möjligheter fortfarande kan spela mp3-skivor

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Skrivet av paran0id:

Jag har inte någonstans påstått att något ska bytas ut till någon kostnad alls,
utan föreslagit att man ska koppla förbi slutsteget som inte är gjort för att ta
en högnivåsignal där det förväntas en balanserad lågnivå.

En eftermarknadsstereo innehåller egen förstärkning, så slutsteget fyller ingen funktion.

Hur du än vrider och vänder på det så är ljudsystemet inte gjort för att ta
en högnivåsignal, och får det en annan signal så låter det inte optimalt.

Alla stereos har dessutom inte dom inställningsmöjligheterna.
T.o.m. väldigt sällan jag har sett någon sådan form av inställning.
Det är brist på sådana funktioner som gör att det är ohållbart, att antingen
inte ha något ljud alls, eller som du säger bli döv med volymen på trean.

Den fula snabblösningen jag nämnde i mitt inlägg på första sidan gör att folk
utan en apparat med diverse möjligheter fortfarande kan spela mp3-skivor

Har JAG någonstans påstått att du har sagt att allting måste rivas ut ur bilen och bytas ??

Nej det har jag inte utan det är du som hackar på mig för att du av okänd anledning fått för dig att jag säger att du snackar skit. Det finns väl fler än dig som skrivit i tråden..

Alla nyare märkesstereos jag pillat med (JVC, Kenwood, Pioneer och tom Clarion) har den eller en liknande inställning så det där köper jag inte. Nej, alla har definitivt inte det men dom flesta. Du har kanske sett det så sällan för att du inte behöver använda det med eget steg som har inbyggd volymkontroll ?
Dom bilstereoinstallatörer jag snackat med angående ljudet i gamla 9-5 brukar använda högnivå till lågnivå-adaptrar för att sänka ljudnivån på ett seriöst sätt istället för att ändra på stereon och har man inte den inställningen i sin enhet så är det ju den vägen man går.

Nu ska jag iaf kolla på lite go 80-talsfilm så någon k*kmätning i billjudskunskap har jag inte tid med mer. Lycka till TS med stereobytet iaf

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;12794597']Interfacet du ska ha heter PAC SWI-PS och det stödjer som namnet antyder Pioneer och Sony-stereos.

Det hittar du här: http://www.pac-audio.com/productDetails.aspx?ProductId=210&Ca...

På listan över stereos som fungerar ser jag inte just din men det bör funka ändå, det var samma sak med mitt interface och min JVC KW-AVX810. Den fanns inte med på listan men det funkade utmärkt ändå. Däremot så finns 9-3 -98 med i listan över bilar som stöds så det är inget problem.

Kort och gott så bör det funka om din stereo har ingång för rattkontroller med 3,5mm stereokontakt.

Interfacet kan köpas här:

Amazon.com <----- detta ser ut att vara gamla versionen, köper du härifrån så se till att fråga dom så att det är den senaste du får (v 1.6.8).

SonicElectronix.com

Ebay.com

Så det finns att få tag i väldigt enkelt bara man letar lite

Finns även andra märken av rattinterface men jag har bara erfarenhet av PAC och vet att dom funkar.

Tackar så hemskt mycket!!!!

Till TS, vet inte om detta kan vara till hjälp, dokumenterade för ett par år sen när jag rev mitt, dock gällde de högtalaruppgradering och jag tvärdog väl i tråden, så kommer inte ihåg så mkt http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=267194&p=1...

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;12794701']Har JAG någonstans påstått att du har sagt att allting måste rivas ut ur bilen och bytas ??

...

Nu ska jag iaf kolla på lite go 80-talsfilm så någon k*kmätning i billjudskunskap har jag inte tid med mer. Lycka till TS med stereobytet iaf

"Att man skulle behöva göra/byta mer är som sagt skitsnack"

Det är ovanstående citat som sticker mig i ögat, något inlägg senare säger du själv att man måste göra mer.

Angående den s.k. "kukmätningen i billjudskunskap" är nog inte lönt då jag inte sitter inne med särskilt mycket kunskap gällande just billjud.
Påstå och tyck vad du vill dock, en stereo utan balanserad utgång låter inte så bra som den skulle kunna göra kopplad till det slutsteget.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Så det måste man göra för att byta stereo? Inte undra på att de gick i konkurs.

Det är inte meningen att man ska sätta in eftermarknads stereo, ska de anpassa sina bilar bara för att några ungdomar vill byta? knappast.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tackar så hemskt mycket!!!!

Till TS, vet inte om detta kan vara till hjälp, dokumenterade för ett par år sen när jag rev mitt, dock gällde de högtalaruppgradering och jag tvärdog väl i tråden, så kommer inte ihåg så mkt http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=267194&p=1...

Det var så lite så, är bara glad att kunna hjälpa folk

Skrivet av paran0id:

"Att man skulle behöva göra/byta mer är som sagt skitsnack"

Det är ovanstående citat som sticker mig i ögat, något inlägg senare säger du själv att man måste göra mer.

Angående den s.k. "kukmätningen i billjudskunskap" är nog inte lönt då jag inte sitter inne med särskilt mycket kunskap gällande just billjud.
Påstå och tyck vad du vill dock, en stereo utan balanserad utgång låter inte så bra som den skulle kunna göra kopplad till det slutsteget.

Paran0id, ditt nick stämmer nog rätt bra

Läs inlägg sex i tråden, det är ett inlägg som man knappast kan ha missat om man faktiskt brytt sig om att läsa hela tråden. Det är där det påstås att hela systemet inklusive själva kablarna till högtalarna måste rivas ut och ersättas med vanliga grejor. Till en kostnad av tre till fyra tusen om jag inte kommer ihåg fel. Hur du vred på mitt inlägg till att bli ett påhopp på dig vet jag inte men det är iaf som sagt inlägg 6 som jag syftade på.

Med "göra/byta mer" syftade jag snarare på handgripliga modifikationer av originalsystemet som tex att man måste använda hög-lågnivåadapter och det sa jag ju också som svar till dig när du sa att alla stereos inte har en inställning liknande volume adjust.

Men som sagt, nu skiter jag i detta och kollar lite halvkass Van Damme istället

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/bil-ljud/kasse...

'Nuf said. Detta är det billigaste, enklaste och snabbaste sättet.
En kompis gör likadant i sin 9-5a, den långa sladden virar han runt mugghållaren och lägger telefonen där i.
Ljudet är låter inte sämre än CD-skivor, och är alltså godtyckligt får jag säga. Betydligt bättre än FM-modulator iaf!

Har själv en SAAB 95, 02. Hade samma problem som "alla" andra med att kunna koppla in en extern ljudenhet.
Köpte en sådan adapter ifrån ebay, 9 spänn inklusive frakt Använder den mest till min telefon, som i mina öron ändå inte spelar värst bra, samsung SIII. Hur som helst så låter det godkänt, är inte så jättekräsen iofs.

Ljudet i övrigt i bilen är verkligen ok, skulle nog inte få för mig att byta ut något innan det går sönder i alla fall.

Kan vara värt för TS att testa i alla fall, 9:- kan man nog avara

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Har själv en SAAB 95, 02. Hade samma problem som "alla" andra med att kunna koppla in en extern ljudenhet.
Köpte en sådan adapter ifrån ebay, 9 spänn inklusive frakt Använder den mest till min telefon, som i mina öron ändå inte spelar värst bra, samsung SIII. Hur som helst så låter det godkänt, är inte så jättekräsen iofs.

Ljudet i övrigt i bilen är verkligen ok, skulle nog inte få för mig att byta ut något innan det går sönder i alla fall.

Kan vara värt för TS att testa i alla fall, 9:- kan man nog avara

eBay ftw!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

Det är inte meningen att man ska sätta in eftermarknads stereo, ska de anpassa sina bilar bara för att några ungdomar vill byta? knappast.

"varför ska vi låta några entusiaster byta ram i våra macbooks?" "Varför ska vi anpassa oss" /// Apple.

Lite så låter du, om du påstår att bara "ungdomar" byter så är du tragisk.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

"varför ska vi låta några entusiaster byta ram i våra macbooks?" "Varför ska vi anpassa oss" /// Apple.

Lite så låter du, om du påstår att bara "ungdomar" byter så är du tragisk.

Jag är 45 och vill byta stereo i min 9-3. Är jag ungdom eller har Konqer fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag är 45 och vill byta stereo i min 9-3. Är jag ungdom eller har Konqer fel?

Uppenbarligen har Konqer fel?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Uppenbarligen har Konqer fel?

Ok...

Permalänk
Medlem

Du kan få vara ungdom i mina ögon ändå, welcome to internet, be as you like!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du vill komma fram till. Vill du va ungdom så sure thing bro. Men vill bara poängtera att äldre män (:P) kanske med vill byta stereo också.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

Det är inte meningen att man ska sätta in eftermarknads stereo, ska de anpassa sina bilar bara för att några ungdomar vill byta? knappast.

Skrivet av Mordarosten:

Vet inte vad du vill komma fram till. Vill du va ungdom så sure thing bro. Men vill bara poängtera att äldre män (:P) kanske med vill byta stereo också.

Inte enligt Konqer iaf

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

CStörsta problemet är väl att stereo enheten och färddatorn är samma enhet? Beroende på vilken årsmodell det är.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

CStörsta problemet är väl att stereo enheten och färddatorn är samma enhet? Beroende på vilken årsmodell det är.

TS bil är en 99:a så det är inget problem. Som sagt så upp till -05 är det inga problem att byta i 9-5 men 06- kan det vara värre då en satans massa elektronik byttes ut och klumpades ihop.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Vet inte vad du vill komma fram till. Vill du va ungdom så sure thing bro. Men vill bara poängtera att äldre män (:P) kanske med vill byta stereo också.

Jag passade på bara på att framhäva min medelålderskris lite när jag fick chansen.

Permalänk
Medlem
Dold text
Skrivet av Perb:

Jag är 45 och vill byta stereo i min 9-3. Är jag ungdom eller har Konqer fel?

Konqer har rejält fel eftersom 2007 bytte saab från fibernät till vanliga kablar igen efter att så otroligt många varit förbannade för att det är ett sånt strul att byta stereo i deras bilar. Och sen så kom dom väl på också att fiberkablar är totalt värdelösa i en bil där man ibland måste rota ibland kablarna och dom går sönder direkt det blir minsta lilla märke i dom.

Det går att byta stereo i en 9-3 från -05 men det är som sagt en hel del jobb då du måste antingen åka runt med bara eftermarknadsstereo och blir av med en del grejor som blinkljud och sånt om jag inte kommer ihåg helt galet eller så får du köra med dubbla stereos så du sparar originalet för funktionernas skull och har eftermarknadsstereo för ljudet.

Jag rekommenderar dig att fråga tex ChriZtoffer på Garaget.org hur han gjort vid stereobytet på sin bil eller använda sökfunktionen på STCS (forum.saabturboclub.com).

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;12796266']

Dold text

Konqer har rejält fel eftersom 2007 bytte saab från fibernät till vanliga kablar igen efter att så otroligt många varit förbannade för att det är ett sånt strul att byta stereo i deras bilar. Och sen så kom dom väl på också att fiberkablar är totalt värdelösa i en bil där man ibland måste rota ibland kablarna och dom går sönder direkt det blir minsta lilla märke i dom.

Det går att byta stereo i en 9-3 från -05 men det är som sagt en hel del jobb då du måste antingen åka runt med bara eftermarknadsstereo och blir av med en del grejor som blinkljud och sånt om jag inte kommer ihåg helt galet eller så får du köra med dubbla stereos så du sparar originalet för funktionernas skull och har eftermarknadsstereo för ljudet.

Jag rekommenderar dig att fråga tex ChriZtoffer på Garaget.org hur han gjort vid stereobytet på sin bil eller använda sökfunktionen på STCS (forum.saabturboclub.com).

Tack Razor, jag ska kolla med ChriZtoffer vad man kan göra med min Svarte Petter till stereo.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;12796266']

Dold text

Konqer har rejält fel eftersom 2007 bytte saab från fibernät till vanliga kablar igen efter att så otroligt många varit förbannade för att det är ett sånt strul att byta stereo i deras bilar. Och sen så kom dom väl på också att fiberkablar är totalt värdelösa i en bil där man ibland måste rota ibland kablarna och dom går sönder direkt det blir minsta lilla märke i dom.

Det går att byta stereo i en 9-3 från -05 men det är som sagt en hel del jobb då du måste antingen åka runt med bara eftermarknadsstereo och blir av med en del grejor som blinkljud och sånt om jag inte kommer ihåg helt galet eller så får du köra med dubbla stereos så du sparar originalet för funktionernas skull och har eftermarknadsstereo för ljudet.

Jag rekommenderar dig att fråga tex ChriZtoffer på Garaget.org hur han gjort vid stereobytet på sin bil eller använda sökfunktionen på STCS (forum.saabturboclub.com).

Det där var inte helt sant, fibernätet hade andra funktioner och det var tänkt till mycket i framtiden också, bytet var ett sätt att försöka bygga billigare (med opelstandard) som gm tvingade igenom, resultatet blev en dyrare bil att bygga som dessutom fick en minimal ökning av bränsleförbrukningen och sämre prestanda på elektroniken i allmänhet, det krävdes dessutom dyra ombyggnader i fabriken och arbetsmiljön blev sämre, så att växla till kopparnätet var att backa rejält på många sätt men det hade väldigt lite med viljan att förenkla för eftermarknadsljudsystem.
Och som jag tidigare sagt så visst går det att byta system, men det är inte så lätt att hitta nått billigt som låter bättre.
Kopparnät är totalt värdelösa i en bil, de höjer priset på bilen, sänker kapaciteten och ger en högre bränsleförbrukning om man jämför med fibernät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och som jag tidigare sagt så visst går det att byta system, men det är inte så lätt att hitta nått billigt som låter bättre.

Här har du en grej som låter bättre än "Premium" 70-systemet i min bil:

Drog på lite när en bra låt kom på radion när jag åkte hem från jobbet och blev deprimerad, det låter för taskigt...

Det är verkligen ett system designat för att lyssna på Dagens Eko med, inget mer.