Permalänk

Asus PB278Q Har en nu.

Idag kom min Asus PB278Q och jag är supernöjd.

Riktigt läcker skärm!

Den är mycket mer färgglad än min gamla Philips 190S (19" 1280 x 1024 typ, 7 år gammal)

Responstiden märker jag inget av, dock är jag extremt okänslig,

Färgåtgivningen är bättre än min gamla skärm, det är väl typ det jag vet om saken, kör inte något proffs program eller så

Bara en superdyr spelskärm

Blev lite orolig först då det bara står PB278 på kartongen, men det visade sig vara rätt skärm.

Kort o gott, den är på tok för stor för mitt skrivbord, alltså är jag nöjd!

Måste bara fatta hur jag sätter på högtalarna på den..

EDIT: Jag har redan ett ljudsystem, dock vill jag lägga till högtalarna på skärm till detta system, kan man det?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Idag kom min Asus PB278Q och jag är supernöjd.

Riktigt läcker skärm!

Den är mycket mer färgglad än min gamla Philips 190S (19" 1280 x 1024 typ, 7 år gammal)

Responstiden märker jag inget av, dock är jag extremt okänslig,

Färgåtgivningen är bättre än min gamla skärm, det är väl typ det jag vet om saken, kör inte något proffs program eller så

Bara en superdyr spelskärm

Blev lite orolig först då det bara står PB278 på kartongen, men det visade sig vara rätt skärm.

Kort o gott, den är på tok för stor för mitt skrivbord, alltså är jag nöjd!

Måste bara fatta hur jag sätter på högtalarna på den..

EDIT: Jag har redan ett ljudsystem, dock vill jag lägga till högtalarna på skärm till detta system, kan man det?

Härligt att du är nöjd, det finns inget roligare än att få hem en ny skärm.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Härligt att du är nöjd, det finns inget roligare än att få hem en ny skärm.

nä, precis, och speciellt när den inte har några döda pixlar eller skit.. märker ingen Backlight bleeding heller..

Anledningen till denna post var att någon som såg att jag beställt denna skärm ville att jag skulle lägga upp ett inlägg.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Hur är ag coatingen? grynig eller helt blank?

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Hur är ag coatingen? grynig eller helt blank?

Vad jag märker är den blank, dock fortfarande matt. otroligt matt faktiskt.. kollade just snett mot en lampa och jag ser inte lampan i skärmen alls.

Stänger jag av skärmen och kollar på syns ljus, men det är väldigt suddigt och diffust.

Jag har inga klagomål iaf.

Värt att nämna att min gamla icke-matt skärm känns suddigare.. men jag vet inte om der beror på upplösningen eller coating. stänger jag av den och kollar mot lampan är den ganska tydlig bild.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Kan du mörka ner ditt rum helt och köra en helsvart bild, för att se ev. bleed?
Hur ser monitorn ut om du kör i 1920x1080 (dvs ej native). Fortfarande bra eller ful bild?
Var köpte du den, och till vilket pris?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

lite blb från hörnen, men absolut inget jag märker.

Om jag kör den in 1920 x 1080p så blir bilden lite suddigare, men annars funkar det.

köpt från Webbshoppen till 5600 :-

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Kan du kolla bilder av denna typ och se om den är helt slät i övergångarna eller om det finns någon banding och "hack" i spektrumen?
http://www.mediachance.com/images/pattern3.html
http://perigee.tremby.net/utils/bandingtest/

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Kan du kolla bilder av denna typ och se om den är helt slät i övergångarna eller om det finns någon banding och "hack" i spektrumen?
http://www.mediachance.com/images/pattern3.html
http://perigee.tremby.net/utils/bandingtest/

Första är helt slät... aldrig sett en så slät övergång mellan färgerna, syns absolut inga kanter.

Andra bilden är det precis precis på gränsen att jag ser någon 'kant' mellan färgerna, och det är bara om jag rör på huvudet, dvs ser det i rörelse.
Stilla sittande är det ingen 'kant'

Denna skärm ska vara 8-bit.
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?21586-Want-To-Go-256...

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Första är helt slät... aldrig sett en så slät övergång mellan färgerna, syns absolut inga kanter.

Andra bilden är det precis precis på gränsen att jag ser någon 'kant' mellan färgerna, och det är bara om jag rör på huvudet, dvs ser det i rörelse.
Stilla sittande är det ingen 'kant'

Denna skärm ska vara 8-bit.
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?21586-Want-To-Go-256...

Ser samma på min brors Samsung Syncmaster 2233

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

<------ avis Den ser så jäkla smutt ut! Tror du att du skulle kunna fixa lite bilder? Vore grymt!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Skrivet av gammarayburst:

<------ avis Den ser så jäkla smutt ut! Tror du att du skulle kunna fixa lite bilder? Vore grymt!

Kan försöka, men jag har ingen möjlighet att ta bilderna själv så jag frågar mina vänner om de har möjlighet..

Har en Iphone, men HATAR Itunes, så jag kan inte ta bilder och överföra med den, Har ingen digital kamera.. närmaste jag har är en webcam på min laptop.. men att hålla på att ta bilder på mitt skrivbord med laptop är ju inte direkt optimalt...

Postar dem i denna tråd när jag har dem.

Den är verkligen GIGANTISK! 643mm bred, 387mm hög, och det är bara skärmen.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Första är helt slät... aldrig sett en så slät övergång mellan färgerna, syns absolut inga kanter.

Andra bilden är det precis precis på gränsen att jag ser någon 'kant' mellan färgerna, och det är bara om jag rör på huvudet, dvs ser det i rörelse.
Stilla sittande är det ingen 'kant'

Denna skärm ska vara 8-bit.
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?21586-Want-To-Go-256...

Detta låter mycket lovande. Tack för att du delar med dig.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Detta låter mycket lovande. Tack för att du delar med dig.

Visst, vad gör man inte för folk som man inte känner och troligen aldrig någonsin kommer träffa?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Kan försöka, men jag har ingen möjlighet att ta bilderna själv så jag frågar mina vänner om de har möjlighet..

Har en Iphone, men HATAR Itunes, så jag kan inte ta bilder och överföra med den, Har ingen digital kamera.. närmaste jag har är en webcam på min laptop.. men att hålla på att ta bilder på mitt skrivbord med laptop är ju inte direkt optimalt...

Postar dem i denna tråd när jag har dem.

Den är verkligen GIGANTISK! 643mm bred, 387mm hög, och det är bara skärmen.

Ta bilderna med din iPhone och antingen maila till dig själv eller så laddar du ned Dropbox-appen och registererar ett konto (om du nu inte har ett redan) så kan du ladda upp bilderna direkt från telefonen till din Dropbox och sedan lägga länkarna till bilderna här.

Märker du någon fördröjning eller eftersläpning i spel?

Permalänk
Skrivet av zAjben:

Ta bilderna med din iPhone och antingen maila till dig själv eller så laddar du ned Dropbox-appen och registererar ett konto (om du nu inte har ett redan) så kan du ladda upp bilderna direkt från telefonen till din Dropbox och sedan lägga länkarna till bilderna här.

Märker du någon fördröjning eller eftersläpning i spel?

Ingen fördröjning eller eftersläpp vad jag märker, men värt att notera att jag är super okänslig.. Jag kan lungt sitta o spela i 25-30 FPS utan att märka nåt.

Kompis kommer imorn och tar bilder med sig Samsung Note 2. om ni orkar vänta?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Ingen fördröjning eller eftersläpp vad jag märker, men värt att notera att jag är super okänslig.. Jag kan lungt sitta o spela i 25-30 FPS utan att märka nåt.

Kompis kommer imorn och tar bilder med sig Samsung Note 2. om ni orkar vänta?

Kul, testa att ta kort på vit bakgrund, typ denna tråd, om den ser grynig eller glittrig/smutsig ut i vitt?

Sedan backlight bleeding test...

Hur känns det med 27 tum? Hur långt sitter du från skärmen? 30 eller 40 eller kanske 50 cm? (bra att veta, va du upplever som bästa avstånd, mitt bord hemma e inte så djupt tyvärr).

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Kul, testa att ta kort på vit bakgrund, typ denna tråd, om den ser grynig eller glittrig/smutsig ut i vitt?

Sedan backlight bleeding test...

Hur känns det med 27 tum? Hur långt sitter du från skärmen? 30 eller 40 eller kanske 50 cm? (bra att veta, va du upplever som bästa avstånd, mitt bord hemma e inte så djupt tyvärr).

Jag sitter mellan 30 och 40 från den, och den är hur skön som helst att ha..

Så vitt jag kan se är vitt vitt, denna coating är inte alls farlig.

Men ska ta bilder på den, tar bild på en helt svart bild samt en helt vit bild så kan ni se.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Bilder vore trevligt. Såg att Dustin har en drive på Dells 2713 nu för 4999:-, vore trevligt med en jämförelse mellan dem.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Här är bilderna, men helvete vad illa det ser ut på dem..

Backlight bleeding ser rent av ut som skärmen är grå.. Irl är det inte ALLS så farligt.

Den vita bilden ser grå ut, medans den är vit i verkligheten, höll upp en bit papper för att jämnföra.. skärmen är fan vitare än vad pappret är..

och forums bilden, ja, inte så mycket att säga..

Ta bilderna med en gigantiskt lass av salt..

Vitt

Svart

Forum

Dold text

Jag är helnöjd med skärmen iaf. och det är ju det som spelar roll

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag gissar att detta är Samsungs (PLS) motsvarighet till LG's IPS paneler som ASUS använder?

Vi som kommer från IPS träsket är bortskämda med bra skärmar, det är svårt för "oss" när gamers generationen uppgraderar skärmar från TN träsket och tycker allt är fantastiskt...

Tydligen ska Dell ha fixat till AG-coating problemet på senaste generationen av IPS skärmarna, att de är mer eller mindre likvärdiga med Samsungs idag.

Behöver se en riktig jämförelse mellan denna skärm och Dells motsvarighet Dell 2713 innan jag vågar bestämma mig.. det är trots allt rätt mycket pengar. Gillar ASUS industri-design skarpt, känns tidlös.

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Jag gissar att detta är Samsungs (PLS) motsvarighet till LG's IPS paneler som ASUS använder?

Vi som kommer från IPS träsket är bortskämda med bra skärmar, det är svårt för "oss" när gamers generationen uppgraderar skärmar från TN träsket och tycker allt är fantastiskt...

Tydligen ska Dell ha fixat till AG-coating problemet på senaste generationen av IPS skärmarna, att de är mer eller mindre likvärdiga med Samsungs idag.

Behöver se en riktig jämförelse mellan denna skärm och Dells motsvarighet Dell 2713 innan jag vågar bestämma mig.. det är trots allt rätt mycket pengar. Gillar ASUS industri-design skarpt, känns tidlös.

Har bara haft en dell skärm en gång, en 17" skärm när 19" var det största på marknaden

Den funkade, men har aldrig varit förtjust i märket Dell så jag valde Asus. type 80% av min nya dator är Asus

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag gissar att detta är Samsungs (PLS) motsvarighet till LG's IPS paneler som ASUS använder?

Vi som kommer från IPS träsket är bortskämda med bra skärmar, det är svårt för "oss" när gamers generationen uppgraderar skärmar från TN träsket och tycker allt är fantastiskt...

Tydligen ska Dell ha fixat till AG-coating problemet på senaste generationen av IPS skärmarna, att de är mer eller mindre likvärdiga med Samsungs idag.

Behöver se en riktig jämförelse mellan denna skärm och Dells motsvarighet Dell 2713 innan jag vågar bestämma mig.. det är trots allt rätt mycket pengar. Gillar ASUS industri-design skarpt, känns tidlös.

Hittar du någon bra jämförelse så får du gärna dela med dig! Sitter och funderar i samma banor.

Permalänk
Skrivet av zAjben:

Hittar du någon bra jämförelse så får du gärna dela med dig! Sitter och funderar i samma banor.

Jag har valt att behålla skärmen då Blb är ganska minimal, iaf inte störande under vanligt bruk.

Jag vet inte om det finns någon jämnförelse mellan denna och Dells 27 tummare.. Denna skärm är ganska ny på marknaden..

Jag är iaf nöjd med den Asus känns mer som ett "high Performance" märke än Dell.. Dell för mig är företags datorer..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Är den värd pengarna? (Kanske svårt att säga då du gick från en skrotskärm men )

Permalänk
Skrivet av Focal:

Är den värd pengarna? (Kanske svårt att säga då du gick från en skrotskärm men )

Jag vet inte ärligt talat, jag gick ju som du sa direkt från skrotskärm till denna..

Har ju ingen "medel" skärm att jämnföra med.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Jag vet inte ärligt talat, jag gick ju som du sa direkt från skrotskärm till denna..

Har ju ingen "medel" skärm att jämnföra med.

Men bra är den? Den nya alltså.

Permalänk
Skrivet av Focal:

Men bra är den? Den nya alltså.

absolut, du kan vinkla och ställa den hur fan du vill bra färg återgivning redan ur lådan (dock är jag inte något proffs, spel/film bara)

märker ingen ghosting eller liknande. mycket skarp bild.

Hade jag valet skulle jag ta denna skärm igen.

Enda problemet jag har nu är att jag behöver SLI för att driva den 60+ FPS..

Enkelt 670 Windforce 3 klarar dagens spel på Ultra i snitt 50 FPS

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max