[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Jag har stationär, tänkte intallera OS+wow. Kanske ngt annat med, tips på storlek?

Ja då kan du koppla in disken i datorn och behöver inget usb-chassi. Köp 120gb, det kommer du klara dig på då. Ska du köra båda diskarna ås kan du behöva en s-ata kabel om du inte har någon liggande. https://www.inet.se/produkt/8201009/serial-ata-med-clips-0-5m

Permalänk
Skrivet av jarker:

Ok, vad synd, men undra om det kanske är dags för en ny dator ändå, den är ju trots allt 3 år gammal.

Jag har en i7 920 (2,67 Ghz) med 10 Gb ram
W7 och office 2010

Dock upptäckte jag i Everest att jag bara har SATA 2, kanske det kan göra skillnad där ?

Det där ska väl vara tillräckligt med beräkningskapacitet för ett exceldokument tycker man. Det låter ju som att det är inläsningen av textfilen som tar tid (du skrev väl för länge sedan att den var riktigt stor?) och då borde en SSD har gjort en väldigt stor skillnad. Man skulle vilja benchmarka vad det är som tar tid när du öppnar dokumentet.
Har du kollat prestandafliken i Aktivitetshanteraren för att se om CPU går upp mot 100%? Minnet lär väl inte ta slut om du har 10 GB RAM och om CPU:n inte bottnar är det väl bara disken kvar.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det där ska väl vara tillräckligt med beräkningskapacitet för ett exceldokument tycker man. Det låter ju som att det är inläsningen av textfilen som tar tid (du skrev väl för länge sedan att den var riktigt stor?) och då borde en SSD har gjort en väldigt stor skillnad. Man skulle vilja benchmarka vad det är som tar tid när du öppnar dokumentet.
Har du kollat prestandafliken i Aktivitetshanteraren för att se om CPU går upp mot 100%? Minnet lär väl inte ta slut om du har 10 GB RAM och om CPU:n inte bottnar är det väl bara disken kvar.

Jag kollade precis i aktivitetshanteraren och förut med den gamla HD så låg det runt 25% men numera runt 15% med SSD.

Kan man inte snabba på det hela på något sätt, typ att boosta excel-processen, eftersom jag inte har andra program igång så kan jag tycka att CPU kan använda all kraft på den processen, jag har ju 85% kvar, det enda jag hittat är att välja "använda alla kärnor till beräkningar", i mitt fall, alla 8.

Knepigt att komma på varför det tar sån tid.

Permalänk
Skrivet av jarker:

Jag kollade precis i aktivitetshanteraren och förut med den gamla HD så låg det runt 25% men numera runt 15% med SSD.

Kan man inte snabba på det hela på något sätt, typ att boosta excel-processen, eftersom jag inte har andra program igång så kan jag tycka att CPU kan använda all kraft på den processen, jag har ju 85% kvar, det enda jag hittat är att välja "använda alla kärnor till beräkningar", i mitt fall, alla 8.

Knepigt att komma på varför det tar sån tid.

Antagligen används inte CPU:n i högre grad för att CPU:n väntar på disken eller minnet. Då spelar det ingen roll om du "boostar" processen, CPU:n måste ändå vänta på de långsammare delarna för att ha något att räkna på.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Antagligen används inte CPU:n i högre grad för att CPU:n väntar på disken eller minnet. Då spelar det ingen roll om du "boostar" processen, CPU:n måste ändå vänta på de långsammare delarna för att ha något att räkna på.

Gjorde ett litet test, dela upp textfilen och köra 10 körningar samtidigt, fick på så vis upp CPU till 100% och därmed fick jag ner körtiden rätt mycket, tyvärr är det en omständig lösning då textfilen varierar i både storlek och innehåll.

Datorn borde ju rimligen bättre föredra att bara hålla igång en process än 10, eller fungerar excel på så vis att det läser in hela textfilen i ett slags buffertminne eller hämtas rad för rad, att döma av hastigheten så verkar det ju som det är det förstnämnda och därför går det snabbare med flera mindre textfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Gjorde ett litet test, dela upp textfilen och köra 10 körningar samtidigt, fick på så vis upp CPU till 100% och därmed fick jag ner körtiden rätt mycket, tyvärr är det en omständig lösning då textfilen varierar i både storlek och innehåll.

Datorn borde ju rimligen bättre föredra att bara hålla igång en process än 10, eller fungerar excel på så vis att det läser in hela textfilen i ett slags buffertminne eller hämtas rad för rad, att döma av hastigheten så verkar det ju som det är det förstnämnda och därför går det snabbare med flera mindre textfiler.

Lustigt att den inte går i taket med en. En lösning är ju att med något program räkna ut antalet rader i textfilen och sedan ska den automatiskt dela på 10 lika stora. Med lite tur kanske det till och med kan starta excelimporteringen
Om nu filen är så stor kanske access kan vara bättre? http://www.pcreview.co.uk/forums/reading-txt-file-into-buffer...
Något som inte är optimerat? http://chandoo.org/wp/2012/03/27/75-excel-speeding-up-tips/

edit: Halkade in på ett halvt färdigt powershell-script som efter mina modifikationer räknar raderna i textfilen och delar sedan jämnt upp dem på tio filer. Om du nu kan få igång excel på script har du tio instanser.

$folder = "C:\split_test" $readerfilename = "testfil.txt" $myfile = (Get-Content $folder\$readerfilename | Measure-Object) "Antal Rader " + $myfile.Count $linespersplitfile = $myfile.Count/10 $linespersplitfile = [Math]::Round($linespersplitfile) "Antal rader per fil " + $linespersplitfile [IO.Directory]::SetCurrentDirectory($folder) $reader = [System.IO.File]::OpenText($readerfilename) try { $counter = 0 $filecounter = 1 $writerfilename = "f_" + $filecounter + "_" + $readerfilename $writer = [System.IO.File]::CreateText($writerfilename) for(;;) { $line = $reader.ReadLine() if ($line -eq $null) { break } if($counter -eq $linespersplitfile) { $counter = 0 $filecounter++ $writer.Close() $writerfilename = "f_" + $filecounter + "_" + $readerfilename $writer = [System.IO.File]::CreateText($writerfilename) } $writer.WriteLine($line) $counter++ } } finally { $writer.Close() $reader.Close() }

Dold text
Permalänk

En snabb fråga om SSD bara. Ska köpa en men fastande på CDon då jag såg det fanns 3 versioner av samsung 830. Se länken och de 3 första alternativen.

http://cdon.se/search?category=1763&q=samsung+ssd

Är det desktop edition man ska ha om jag planerar sätta den i min stationära dator? (Antec 180 chassi)

Permalänk

Det är bara tillbehören som skiljer dem.
1. Första Laptop har en utfyllnadsram och en smidig USB-adapter för Windows överföring av Laptop hårddisk till SSD.
2. Andra Basic är enbart själva SSD'n.
3. Tredje Desktop har extra infästnings bygel och strömkablar för stationär PC.
Du skall alltså välja tredje för Desktop.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det är bara tillbehören som skiljer dem.
1. Första Laptop har en utfyllnadsram och en smidig USB-adapter för Windows överföring av Laptop hårddisk till SSD.
2. Andra Basic är enbart själva SSD'n.
3. Tredje Desktop har extra infästnings bygel och strömkablar för stationär PC.
Du skall alltså välja tredje för Desktop.

eventuellt alternativ två om kablar finns och monteringsanordning i chassit redan finns för 2.5" enheter. duger även att ha den löst, bundband, dubbelhäftande tejp och liknande.

Permalänk

Ok. Tackar för svaren

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att uppgradera min dator med en 120 GB-SSD.
Jag har kollat på 3 olika modeller:
Intel 330 120 GB
Intel 520 120 GB
Samsung 830 128 GB (visst är det en Samsung 840 128 GB på ingång väldigt snart? Vad är skillnaderna mellan 830 och 840?)

Hur begränsas prestandan av att jag bara har Sata2 på mitt moderkort?
Jag har ett ASUS P7P55D DELUXE http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1156/P7P55D_Del...

Intel® P55 Express Chipset built-in
6 xSATA 3.0 Gb/s ports
Intel Matrix Storage Technology Support RAID 0,1,5,10
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xSATA 3Gb/s port (black)
JMicron® JMB322 (Drive Xpert Technology) :
- 2 x SATA 3.0 Gb/s ports (navy blue and gray)
- Supports EZ Backup and SuperSpeed functions
*Drive Xpert function is available only when the hard disk drives are set as data drives.

Är det "helt vanliga" sata kontakter på en SSD eller några nya "mini kontakter"?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Du får lägre benchmarkväden med enheten kopplad till Sata 3Gb/s, framförallt sekvensiellla läs och skrivhastigheterna. Då detta enbart påverkar filer större än hundtratals megabyte så har det ingen praktisk betydelse. Hur ofta sitter man och kopierar 3 GB+ filer på sin SSD.
2.5" tums SSD har helt vanliga ström och sata-anslutningar. Samsung 830 är det bästa valet i dagsläget.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Låga hastigheter på Kingston SSDNow V+200 SVP200S37A 60GB

Hej, jag köpte just en ny SSD disk (Kingston SSDNow V+200 SVP200S37A 60GB). Installera om Win7 på disken, (har AHCI aktiverat) och sedan körde jag AS SSD Benchmark programmet och får väldigt dåliga värden. Har kopplat in disken på SATA3 uttaget på mitt kort som är ASROCK B75M-DGS (Det gråa uttaget). Nu undrar jag om nån vet vad som kan spöka?

Mina värden: Seq: Read 183 mb/s, Write: 63 mb/s
4k: 18/56
4k64: 50/58

Borde väl vara högre?
Mvh. Micke

Permalänk
Skrivet av zaffe86:

Hej, jag köpte just en ny SSD disk (Kingston SSDNow V+200 SVP200S37A 60GB). Installera om Win7 på disken, (har AHCI aktiverat) och sedan körde jag AS SSD Benchmark programmet och får väldigt dåliga värden. Har kopplat in disken på SATA3 uttaget på mitt kort som är ASROCK B75M-DGS (Det gråa uttaget). Nu undrar jag om nån vet vad som kan spöka?

Mina värden: Seq: Read 183 mb/s, Write: 63 mb/s
4k: 18/56
4k64: 50/58

Borde väl vara högre?
Mvh. Micke

Jag hittar inte vad det är för krets som styr din SATA3-port, men troligtvis är den från Marvell. I så fall får du nog bättre fart om du byter från SATA3-porten till en av SATA2-portarna. Alla värden utom max läs- och skrivhastighet kommer då att öka för att Intelkretsen är mycket bättre än Marvellkretsen. Det kan kännas tungt att sätta en SATA3-disk i en SATA2-port när man har tillgång till SATA3 på moderkortet men för mig ger det bättre prestanda.
Det är inte så ofta man maxar sin SSD ändå, det är bättre att maxa accesstid och korta läsningar.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Fräscha upp en 3 år gammal HP2530 med SSD?

Jag har en Hp2530 med en 120Gb HDD. 3 gb arbetsminne.
OS är Win7Pro32 bitars.
Jag funderar primärt på att sätta in en SSD disk för att snabba upp datorn.
(Sedan även byta OS till 64 bitars och öka minnet)
Eftersom det sitter en 1,8 tums HDD så är ju dessa svindyra,dvs runt 2000:- om
man ska ha 128Gb iaf.

Har tittat på HDD caddys där man byter ut dvd mot en hållare för en ny hårddisk(SSD i mitt fall)
Då kan man sedan sätta in en 2,5 tums disk som ju bara kostar hälften.
De kostar ca 450:- på denna länk: http://www.newmodeus.com/shop/index.php?main_page=product_inf...

Finns även på Ebay från china för 150:-..man undrar ju om det bara är skräp..eller?

Skall jag satsa på att byta den interna hårddisken och lägga pengarna på det..eller finns det både ekonomiska
och andra fördelar med att ha en systemdisk och en lagringsdisk. Nackdelen är ju att batteritiden förblir mera begränsad
eftersom den gamla disken snurrar vidare.

Vilken variant tror ni är bättre för mina syften att få en snabbare dator till ett hyfsat pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Jag har en Hp2530 med en 120Gb HDD. 3 gb arbetsminne.
OS är Win7Pro32 bitars.
Jag funderar primärt på att sätta in en SSD disk för att snabba upp datorn.
(Sedan även byta OS till 64 bitars och öka minnet)
Eftersom det sitter en 1,8 tums HDD så är ju dessa svindyra,dvs runt 2000:- om
man ska ha 128Gb iaf.

Har tittat på HDD caddys där man byter ut dvd mot en hållare för en ny hårddisk(SSD i mitt fall)
Då kan man sedan sätta in en 2,5 tums disk som ju bara kostar hälften.
De kostar ca 450:- på denna länk: http://www.newmodeus.com/shop/index.php?main_page=product_inf...

Finns även på Ebay från china för 150:-..man undrar ju om det bara är skräp..eller?

Skall jag satsa på att byta den interna hårddisken och lägga pengarna på det..eller finns det både ekonomiska
och andra fördelar med att ha en systemdisk och en lagringsdisk. Nackdelen är ju att batteritiden förblir mera begränsad
eftersom den gamla disken snurrar vidare.

Vilken variant tror ni är bättre för mina syften att få en snabbare dator till ett hyfsat pris?

Vad är det för processor i burken? Brukar vara väldigt stort spann mellan slöaste och snabbaste som modellen levereras med.

Köp i så fall en sådan som du byter ut dvd'n mot, på ebay. Inte sämre än något du på köper andra ställen. Den interna hade jag plockat ut om jag var i din sits och inte behöver utrymmet. 2000kr är inte en 1,8" disk värd på en sådan gammal dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad är det för processor i burken? Brukar vara väldigt stort spann mellan slöaste och snabbaste som modellen levereras med.

Köp i så fall en sådan som du byter ut dvd'n mot, på ebay. Inte sämre än något du på köper andra ställen. Den interna hade jag plockat ut om jag var i din sits och inte behöver utrymmet. 2000kr är inte en 1,8" disk värd på en sådan gammal dator

Tack för svar!

processorn är Intel Core2 Duo L9400 @ 1.86GHz
Inte nån vass processor, men den kanske räcker?

Ditt svar leder mig till nästa fråga..är det överhuvudtaget värt att att uppgradera?
Även om jag kör Ebay så blir ju totalrpris med HDD Caddy+SSD128Gb och OS W8 64 bitar samt extra minne cirka:

200+1000+800+200=2200 Bättre att lägga detta på en ny laptop? Jag tycker iof att de flesta bättre ligger runt 8000 och sällan med SSD, annat
än nån fjuttig 28 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Tack för svar!

processorn är Intel Core2 Duo L9400 @ 1.86GHz
Inte nån vass processor, men den kanske räcker?

Ditt svar leder mig till nästa fråga..är det överhuvudtaget värt att att uppgradera?
Även om jag kör Ebay så blir ju totalrpris med HDD Caddy+SSD128Gb och OS W8 64 bitar samt extra minne cirka:

200+1000+800+200=2200 Bättre att lägga detta på en ny laptop? Jag tycker iof att de flesta bättre ligger runt 8000 och sällan med SSD, annat
än nån fjuttig 28 gb.

Eftersom du har en w7 licens kan du få en 8:a billigt. Här, http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL.... Eller varför inte köra vidare med 7:an? Är det 64-bitars du vill åt så fungerar din 32-bitars licens till den med.

Har du 4gb ram tycker jag det är onödigt att stoppa i mer i den datorn. Är du van vid kvalitén på en dyrare dator blir du nog besviken på något billigare plastigare. Känner du att du har pengarna och tycker du är värd en ny dator så varför inte. Men klarar du dina arbetsuppgifter utan problem kan du lika gärna vänta.

Nu är det svårt att spekulera i hur det ser ut om 1->2 år med SSD:er i laptops. Men du kan ju ta med den du köper nu när det blir aktuellt att uppgradera. Det börjar bli vanligt att de stoppar små pci-e SSD:er i dem, de används som cache. Vill man går det installera Windows där, men det blir lite trångt.

Permalänk

Jag har i dagsläget en OCZ Vertex 2 120gb i datorn.

Nu funderar jag på att istället köpa en Samsung 830 256gb alternativt en Intel 330 256gb. Kommer detta att vara en märkbar uppsving i prestanda från min vertex 2? Eller kommer det vara så pass likvärdigt att jag inte märker någon skillnad?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Jag har i dagsläget en OCZ Vertex 2 120gb i datorn.

Nu funderar jag på att istället köpa en Samsung 830 256gb alternativt en Intel 330 256gb. Kommer detta att vara en märkbar uppsving i prestanda från min vertex 2? Eller kommer det vara så pass likvärdigt att jag inte märker någon skillnad?

Jag har gjort exakt samma byte för bara en månad sedan. Först satte jag den nya Samsungen i SATA3-porten som kontrolleras av en Marvellstyrkrets men jag fick så dåliga prestanda (i syntestiska testar iof) så jag bytte tillbaka till SATA2-porten som kontrolleras av Intels styrkretsar.

Jag kan inte säga att jag märker av en prestandaförbättring men får fler spel plats på SSD:n vilket är ett lyft, den gamla var tokfull. En sak som nog försämrade prestanda lite var att jag inte orkade göra en nyinstallation av OS, program och spel utan jag klonade min gamla disk till den nya med programmet Macrium Reflect (gratisversion). 34 minuter tog det att klona 120 GB och vara up-and-running med nya disken, väldigt smidigt.

Slutsats: om du har ett nyare moderkort än vad jag har med bra styrkretsar för SATA3 så får du nog ett prestandalyft, men jag fick det inte.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Jag har gjort exakt samma byte för bara en månad sedan. Först satte jag den nya Samsungen i SATA3-porten som kontrolleras av en Marvellstyrkrets men jag fick så dåliga prestanda (i syntestiska testar iof) så jag bytte tillbaka till SATA2-porten som kontrolleras av Intels styrkretsar.

Jag kan inte säga att jag märker av en prestandaförbättring men får fler spel plats på SSD:n vilket är ett lyft, den gamla var tokfull. En sak som nog försämrade prestanda lite var att jag inte orkade göra en nyinstallation av OS, program och spel utan jag klonade min gamla disk till den nya med programmet Macrium Reflect (gratisversion). 34 minuter tog det att klona 120 GB och vara up-and-running med nya disken, väldigt smidigt.

Slutsats: om du har ett nyare moderkort än vad jag har med bra styrkretsar för SATA3 så får du nog ett prestandalyft, men jag fick det inte.

Tack för svar, låter inte direkt som att det är en uppgradering värd att göra då. Om inte någon kan komma med ett påstående att mina Intel sata 3-portar kommer göra stor skillnad?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Tack för svar, låter inte direkt som att det är en uppgradering värd att göra då. Om inte någon kan komma med ett påstående att mina Intel sata 3-portar kommer göra stor skillnad?

Klart du ska uppgradera :). Du får ju dubbelt så mycket utrymme. Och Intel sata 3 gör nog skillnad.

Men jag vet inte om skillnaden är så stor mellan två SSD-diskar att du kommer att uppleva det som en stor förbättring.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Klart du ska uppgradera :). Du får ju dubbelt så mycket utrymme. Och Intel sata 3 gör nog skillnad.

Men jag vet inte om skillnaden är så stor mellan två SSD-diskar att du kommer att uppleva det som en stor förbättring.

Utrymmet gör mig inte så mycket. Jag klarar mig gott på 128gb. men ska jag ändå uppgradera så vill jag ha 256 då jag lär rensa lite ibland nu.

Situationen är den att sambon ska köpa SSD. Hon har "bara" sata 2-stöd på sitt kort. Tänkte då att jag kunde uppgradera till en Samsung 830 om det gav mig någon prestandaskjuts gentemot nuvarande vertex 2 och så kunde hon få överta vertex 2'an istället.

Men ger det mig ingen märkbar skillnad så ser jag ingen idé att lägga pengar på det.

Någon som säkert kan säga att det kommer ge en märkbar skillnad, eller om det är värt att köpa en ny disk?

Förslag på andra diskar än just samsung 830 är också välkommet om det finns något bättre sett till pris/prestanda.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Min första SSD (Samsung 830 256GB).
Är det brukligt att man installerar drivrutinen till hårddisken, det fungerar bra utan på Win8 Pro?!

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Skrivet av mtpocket:

Min första SSD (Samsung 830 256GB).
Är det brukligt att man installerar drivrutinen till hårddisken, det fungerar bra utan på Win8 Pro?!

Nej, en SSD hanteras som en vanlig hårddisk. Ingen speciell drivrutin krävs för SSD.
Däremot kan man behöva installera drivrutin för moderkortets chipset om disken inte visas vid installation av Windows.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tjena,
tänkte fråga lite snabbt om SSD enheter eller SATAstandarderna är bakåtkompatibla?

tex. Om jag köper en ny SSD med sata3 till min sambos lite äldre laptop som "bara" har sata2, fungerar då sata3 disken i den?
Eller måste det vara en Sata2 disk till ett MB med sata2?

Hoppas ni förstår formuleringen och kan hjälpa mig

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Tjena,
tänkte fråga lite snabbt om SSD enheter eller SATAstandarderna är bakåtkompatibla?

tex. Om jag köper en ny SSD med sata3 till min sambos lite äldre laptop som "bara" har sata2, fungerar då sata3 disken i den?
Eller måste det vara en Sata2 disk till ett MB med sata2?

Hoppas ni förstår formuleringen och kan hjälpa mig

mvh

ja det är bakåtkompatibelt

Permalänk
Skrivet av Kvillen:

Tjena,
tänkte fråga lite snabbt om SSD enheter eller SATAstandarderna är bakåtkompatibla?

tex. Om jag köper en ny SSD med sata3 till min sambos lite äldre laptop som "bara" har sata2, fungerar då sata3 disken i den?
Eller måste det vara en Sata2 disk till ett MB med sata2?

Hoppas ni förstår formuleringen och kan hjälpa mig

mvh

Det mesta som är godkända som standarder i PC är bakåtkompatibla.
Alltså att nya standarder skall kunna användas på äldre plattformar (med den lägre prestandan).
PCI-Express, SATA, USB, Ethernet, Blåtand, Wi.Fi? ... vad mer ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

ja det är bakåtkompatibelt

Skrivet av Waxinator:

Det mesta som är godkända som standarder i PC är bakåtkompatibla.
Alltså att nya standarder skall kunna användas på äldre plattformar (med den lägre prestandan).
PCI-Express, SATA, USB, Ethernet, Blåtand, Wi.Fi? ... vad mer ?

Tack så mycket för svaren Då vet vi,
blir till att inskaffa en ny ssd, lite ramminnen och win8 till hennes bärbara

tack igen

mvh

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa en 128 gigs SSD under tusenlappen vilken är bäst i dagsläget?

Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
SSD, 2.5", Storlek: 128 GB, Buffertminne: 256 MB, SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 520 MB/sek, Skrivhastighet: 320 MB/sek

SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5
SSD, 2.5", Storlek: 120 GB, SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 500 MB/sek, Skrivhastighet: 450 MB/sek

A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB
SSD, 2.5", Storlek: 128 GB, SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 550 MB/sek, Skrivhastighet: 520 MB/sek

OCZ SSD Agility 3 120GB
SSD, 2.5", 3,5"-adapter ingår ej., Storlek: 120 GB, SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 525 MB/sek, Skrivhastighet: 500 MB/sek

Samsungen? Eller något annat alternativ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5