Permalänk
Medlem

NTFS HDD i Win98?

Går det att köra en NFTS formaterad HDD i windows 98? alltså att kunna lagra på den o liknande..?

mitt windows 2000 krashade (ovanligt?), men vad jag har förstått så beror det på att det är fel på en av partitionerna på min FAT32 HDD, som är delad i två partioner, c och d.

MEN; grejen e den att win98 kan läsa den partionen som win2000 inte kan läsa (win2000 tycker den e trasig). Så nu till mitt problem;
jag måste ha kvar allting som är lagrat på partionen d, men för att kunna detta måste jag komma åt min tomma NTFS HDD och lägga över allting i den (från enhet d till enhet e alltså...)

så, ngn som vet hur jag ska göra för att kunna komma åt min enhet d, som win2k anser är trasig UTAN att formatera den, eller ngn som vet hur jag kan komma åt min NTFS disk genom win98...

jag provade att formatera om NTFS disken till FAT32, genom snabbformatering, men då sa den att enheten var för str (80Gb)... kan man inte köra FAT32 på en 80Gb:are?

snälla, ngn hjälp mig! känns lagom kul att riskera att förlora allting man samlat på sig under två år nu....

Visa signatur

Rape is such a harsh word, why not call it surprise sex?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ok, det "apelsin" menar är att du måste ladda ner nåt till win98 för att ntfs ska funka, för det funkar inte native

Permalänk
Medlem

Well jag är inte så säker på det, jag har iof ingen direkt erfarenhet av att läsa NTFS ifrån FATxx men efter det att jag kollade runt på nätet så har jag hittat en hel del NTFS 'läsare' eller vad man nu skall kalla det för.
Det mest intressanta tyckte jag var http://www.ntfs.com/products.htm
kan ju vara ide att kolla in detta.

//Apelsin

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur du tänkt flytta data kors och tvärs, men hursomhelst, de verktyg som finns för att köra NTFS "utanför" NT (2000, XP) brukar vara rätt läskunniga, men dåliga på att skriva. De flesta försöker inte ens skriva, de som gör det brukar vara rätt taffliga (och har i värsta fall sönder filsystemet, eller kräver åtminstone en diskkontroll efteråt när man bootar upp NT).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apelsin
Well jag är inte så säker på det, jag har iof ingen direkt erfarenhet av att läsa NTFS ifrån FATxx men efter det att jag kollade runt på nätet så har jag hittat en hel del NTFS 'läsare' eller vad man nu skall kalla det för.
Det mest intressanta tyckte jag var http://www.ntfs.com/products.htm
kan ju vara ide att kolla in detta.

//Apelsin

Yrar du inte lite nu? Du kan liksom inte läsa ett filsystem från ett annat filsystem.

Du kan däremot läsa olika filsystem från olika operativsystem.

Win95/98/ME: FAT och FAT32

WinNT/2000/XP FAT, FAT32 och NTFS (olika versioner, en NT-maskin kan inte läsa en NTFS-partition skapad av en XP-maskin).

Mitt råd blir att ta det lugnt och inte drabbas av panik. Prylarna ligger ju där så gör inget förhastat.

Du kan alltid låna en disk av någon och använda för att flytta data.

Orsaken till att du inte kunde formattera en stor partition till FAT32 är att Win2k anser att så stora partitioner ska man köra NTFS på och så vägrar den helt enkelt. Det är alltså en inbyggd begränsning i diskhanteraren. Man kan utan problem läsa större FAT32-partitioner i Win2k men alltså inte skapa dem.

Om du formatterar partitionen under Win98 går det nog bra.

Permalänk
Medlem

Yrar inte mer än vanligt
Om man kollar in sidan som jag har anget så står det "NTFS Reader for DOS provides read access to NTFS drives from the MS DOS environment. It supports long filenames as well as compressed and fragmented files.
NTFS Reader for DOS allows you to preview the files on NTFS and copy them from NTFS to FAT volumes or network drives " alltså läsa NTFS ifrån FATxx.
Jag har även en floppydisk här hemma där jag kör win98 boot och sedan kan 'mounta' en NTFS disk och läsa/skriva info till denna disk, dock finns en begrännsning på 8Gb för HDD där.

//Apelsin

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Jo, att det finns drivers så att windows98 mfl kan läsa NTFS, det är ingen nyhet för mig. Det jag hakade upp mig på var, citat: "...ingen direkt erfarenhet av att läsa NTFS ifrån FATxx men efter det att..."

Du läser ju inte NTFS från FAT, du läser NTFS från t ex DOS. Men det kanske var det du menade?

Nog om filsystem för stunden, dags att knoppa lite.

Permalänk
Medlem

Precis, jag läser ju ifrån DOS.
Så lite snurrig var jag kanske

//Apelsin

Visa signatur

Here be dragons