Permalänk

råd om Musmatta

tjenare swec nu är det så att jag är sugen på att skaffa nu musmatta efter 5 år med en steelseries 4HD, själv så älskar jag verkligen min 4HD men det har börjat bli gammal och är hack i nu vill jag ha lite råd av er om vilken musmatta som jag borde köpa? själv så är jag lite inne på QcK+ med dota loggan då jag gillar dota men har också tittat på 9HD för att den är större. vad säger ni om saken? är QcK+ en bra musmatta? kör oftast med låg sens så behöver ha hyfsat stor matta iaf.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/144882-steelseries_qc...
eller
https://www.inet.se/produkt/6606449/steelseries-9hd-mousepad
eller eget förslag på en bra musmatta. skriv gärna varför just den är bättre och liknande

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk

Hade en QcK+ under ett par år och den var riktigt nice faktiskt! Nu har jag en lite mindre musmatta då jag har mindre plats på skrivbordet. QcK+ rekommendera starkt från min sida, tunn och skön textur!

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Av stor erfarenhet på området så kan jag bara säga att det hela beror väldigt mycket på musfötterna, om du är low eller high sens spelare, vad för slags spel du spelar och så vidare.
Min absoluta favorit när det gäller tygmattor(och musmattor överhuvudtaget) är Razer Goliathus control. Det är den "snabbaste" tygmatta jag kört med (Mina andra tygmattor jag testat är QcK+, Mionix Alioth 400, Goliathus speed, Mionix Sargas 400 plus eventuellt någon mer som jag förträngt).
QcK+ kändes inte som någon höjdare på något sätt, fast gillar man att det är lite trögare att flytta musen så kan det kanske vara något (beror dock som sagt mycket på vilka musfötter man har).

Jag har kommit fram till att vad, iallfall jag, eftersöker är en kombination av mus/musfötter/musmatta som gör att det är så lätt som möjligt att snabbt flytta runt musen, men ändå inte är så låg friktion att musen glider vidare av sig själv märkbart mycket om man puffar på den.
Detta gör att alla plastmattor går bort. Friktionen är för låg och man får för lite kontroll.
Dessutom går de flesta tygmattor bort av anledningen att de ger för hög friktion. Man blir för långsam med dem och drar sig från att göra mycket musrörelser (tex för att se sig omkring när det inte känns helt nödvändigt).

Dessutom kan musfötterna göra det omöjligt att hitta någon "sweet spot" där friktionen är låg nog och kontrollen tillräckligt stor.
Där får man experimentera lite. Jag kör nu med ett slags supertunna skatez ovanpå originalfötterna på min G400. De gör att friktionen blir betydligt lägre än om man kör med originalfötterna endast. Samtidigt blir friktionen högre än för andra tjockare skatez, vilket skapar den nödvändiga extra friktionen för att inte musen ska glida av sig självt.

Allt det där skulle man, helt allvarligt, kunna skriva ett vettigt exjobb om i lämpligt ämne...

Edit : Angående tips om mattor så finns både Goliathus speed och control i gigantiskt format. Själv kör jag med en Goliathus control som typ är en meter bred..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Av stor erfarenhet på området så kan jag bara säga att det hela beror väldigt mycket på musfötterna, om du är low eller high sens spelare, vad för slags spel du spelar och så vidare.
Min absoluta favorit när det gäller tygmattor(och musmattor överhuvudtaget) är Razer Goliathus control. Det är den "snabbaste" tygmatta jag kört med (Mina andra tygmattor jag testat är QcK+, Mionix Alioth 400, Goliathus speed, Mionix Sargas 400 plus eventuellt någon mer som jag förträngt).
QcK+ kändes inte som någon höjdare på något sätt, fast gillar man att det är lite trögare att flytta musen så kan det kanske vara något (beror dock som sagt mycket på vilka musfötter man har).

Jag har kommit fram till att vad, iallfall jag, eftersöker är en kombination av mus/musfötter/musmatta som gör att det är så lätt som möjligt att snabbt flytta runt musen, men ändå inte är så låg friktion att musen glider vidare av sig själv märkbart mycket om man puffar på den.
Detta gör att alla plastmattor går bort. Friktionen är för låg och man får för lite kontroll.
Dessutom går de flesta tygmattor bort av anledningen att de ger för hög friktion. Man blir för långsam med dem och drar sig från att göra mycket musrörelser (tex för att se sig omkring när det inte känns helt nödvändigt).

Dessutom kan musfötterna göra det omöjligt att hitta någon "sweet spot" där friktionen är låg nog och kontrollen tillräckligt stor.
Där får man experimentera lite. Jag kör nu med ett slags supertunna skatez ovanpå originalfötterna på min G400. De gör att friktionen blir betydligt lägre än om man kör med originalfötterna endast. Samtidigt blir friktionen högre än för andra tjockare skatez, vilket skapar den nödvändiga extra friktionen för att inte musen ska glida av sig självt.

Allt det där skulle man, helt allvarligt, kunna skriva ett vettigt exjobb om i lämpligt ämne...

Edit : Angående tips om mattor så finns både Goliathus speed och control i gigantiskt format. Själv kör jag med en Goliathus control som typ är en meter bred..

Tack för ett gigantiskt bra svar jag kör just nu med en G500 mus och tycker att lite mycket på just min 4HD matta fastän jag har haft den så pass länge ur är kvaliteten på QcK+ mattan och de andra du tipsade om? har inte riktigt lust att byta ut efter 1-2 år eller så :/

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk

aja har beställt QcK+ mattan

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

steelseries QcK, bästa slit och släng musmattan, bra produkt till bra pris

Permalänk
Medlem

Har en MIONIX Mousepad Alioth 400 (http://cdon.se/hemelektronik/mionix_mousepad_alioth_400-15564...)

Bästa mattan ja stött på. Har tänkt uppgradera till en Mionix Sargas 900 (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161488-mionix_sargas_...) när denna slitits ut

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Har en steelseries qck. Är sjukt nöjd med den, köpte den idag tillsammans med ett steelseries sensei mus

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

För mig var qck+ alldeles för tunn, kände bordet igenom

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem
Skrivet av solslidan:

För mig var qck+ alldeles för tunn, kände bordet igenom

Finns olika versioner utav QcK+. Den svarta originalmattan är 2mm tunn medans de andra med motiv är 4mm tjock.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Har nu under någon vecka testat min gamla icemat (glas) igen tillsammans med min G400 + supertunna teflonskates.
Måste säga att den kombinationen faktiskt slår allt annat jag testat.
Det är lite som känslan när man spelar airhockey, dvs supersnabbt och friktionslöst glid, men samtidigt kan jag stanna snabbt och precis där jag vill med mycket bra kontroll.

Det är lite lustigt eftersom jag förkastat samma matta tidigare när jag kört med annan mus och skates. Den verkar passa betydligt bättre för optiska möss än för lasermöss. När jag körde samma matta med min Naos 5000 kändes mattan trög och med rätt hög friktion.

Glasmattan har också fördelen av att vara mycket beständig. Den är i princip omöjlig att slita ut. Därmed blir friktionen mycket konsistent.

Kan rekommendera att man har en liten uppsättning av olika typer av mattor, lite olika sorters skates och gärna lite olika möss om man vill hitta den perfekta kombinationen som passar just en själv. För egen del börjar det nästan bli lite av en hobby

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Kan rekommendera att man har en liten uppsättning av olika typer av mattor, lite olika sorters skates och gärna lite olika möss om man vill hitta den perfekta kombinationen som passar just en själv. För egen del börjar det nästan bli lite av en hobby

Medhåll. Musmattor kostar inte SÅ mycket, men de påverkar slutresultatet väldigt mycket. Man borde iaf testa en bra hård och en bra mjuk, så man har någon form av preferens.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

fick hem min musmatta nu som jag trodde men det var HoN mattan som är billigare... hur bra är webhallen på såna här saker?

Edit: ringde till webhallen idag och de ska skicka ut en ny matta till mig och jag får behålla fen andra mattan klagar inte iaf

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com