Win7 på SSD hittas inte efter Win8 installation på lagringshdd

Permalänk
Medlem

Win7 på SSD hittas inte efter Win8 installation på lagringshdd

Hejsan!
Tänkte jag skulle testa lite Win8 igår, installerade det. Kan väl säga att den är minst sagt krångligt när man använt windows som hittills sett likadant ut sen jag började använda en dator.

Nu till problemet har en SSD med min vanliga Win7 installation på, installerade Win8 på lagringshårddisken.
Hur jag än provar och försöker så startar inte Windows 7!
Någon som har något tips?
Reparera Windows 7 från skiva kanske? (USB-minne)
Vill självklart inte koppla ur HDDn för att kunna gå tillbaka till Windows 7!

Behöver ni mer info om setupen så får ni hojta till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion92:

Hejsan!
Tänkte jag skulle testa lite Win8 igår, installerade det. Kan väl säga att den är minst sagt krångligt när man använt windows som hittills sett likadant ut sen jag började använda en dator.

Nu till problemet har en SSD med min vanliga Win7 installation på, installerade Win8 på lagringshårddisken.
Hur jag än provar och försöker så startar inte Windows 7!
Någon som har något tips?
Reparera Windows 7 från skiva kanske? (USB-minne)
Vill självklart inte koppla ur HDDn för att kunna gå tillbaka till Windows 7!

Behöver ni mer info om setupen så får ni hojta till!

Varför vill du inte koppla ut HDDn ? Gör det och se om det startar!

Syns win7 på SSDn överhuvudtaget? Testat gå in i bios och välja SSDn som bootdisk ? Finns massor du kan göra...testa nåt utav dom !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Varför vill du inte koppla ut HDDn ? Gör det och se om det startar!

Syns win7 på SSDn överhuvudtaget? Testat gå in i bios och välja SSDn som bootdisk ? Finns massor du kan göra...testa nåt utav dom !

Bios har jag provat + när det startar tryckt F8 för att sedan valt SSD, Win8 startar lik förbannat!
Jag vill ha en mer permanent lösning än att behöva koppla ur hårddisken för att kunna använda mitt primära OS!

Permalänk
Medlem

Valde du att uppgradera eller gjorde du en helt ny installation av W8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion92:

Bios har jag provat + när det startar tryckt F8 för att sedan valt SSD, Win8 startar lik förbannat!
Jag vill ha en mer permanent lösning än att behöva koppla ur hårddisken för att kunna använda mitt primära OS!

Som sagt, gjorde du en helt ny installation utav windows 8 ? Kan du kanske ha formaterat SSDn? Ligger det kvar på SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Som sagt, gjorde du en helt ny installation utav windows 8 ? Kan du kanske ha formaterat SSDn? Ligger det kvar på SSDn?

Allt är kvar på SSDn, är inne nu när kopplade ur hårddisken!
När jag startar kommer ett felmeddelande upp från windows8, där kan jag välja att starta annat operativsystem.
Windows8 installationen verkar ha liksom grenat ut sig lite till SSDn också

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion92:

Allt är kvar på SSDn, är inne nu när kopplade ur hårddisken!
När jag startar kommer ett felmeddelande upp från windows8, där kan jag välja att starta annat operativsystem.
Windows8 installationen verkar ha liksom grenat ut sig lite till SSDn också

Bra att det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Bra att det löste sig

Det har inte löst sig helt!
Det blir ju likadant som från början när jag kopplar in hårddisken igen!
Vill kunna välja OS utan att dra ur hårddisken, har massa program installerade där ifrån windows 7. Ganska svårt att köra dem utan någon som helst data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion92:

Det har inte löst sig helt!
Det blir ju likadant som från början när jag kopplar in hårddisken igen!
Vill kunna välja OS utan att dra ur hårddisken, har massa program installerade där ifrån windows 7. Ganska svårt att köra dem utan någon som helst data!

Oj, sorry, missuppfattade det hela! Men undra vad som kan vara problemet ? Du får inget meddelamnde vid uppstart vilket OS du vill boota från ? Brukade jag få när jag hade win 7 på 2 olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Oj, sorry, missuppfattade det hela! Men undra vad som kan vara problemet ? Du får inget meddelamnde vid uppstart vilket OS du vill boota från ? Brukade jag få när jag hade win 7 på 2 olika diskar

Nej
Nu har jag fifflat lite och döpt om windows 8 mappen på hårddisken till 1
Lik förbannat försöker Win8 göra en repair!
Ska nu Krympa Hårddisken, lägga över det jag vill spara och formatera resten sen förstora den. Hoppas det hjälper!