Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

CPU-adapter P2->1.4GHz med Powerleap

Hej
En kompis har funderingar angående att använda powerleap (www.powerleap.com) för att uppgradera systemet. Vad tror ni, själv tycker jag det verkar mycket skumt. Hur kommer busshastigheter och minne klara av de hastigheterna...gamla moderkort (4-5 år) är nog inte så lämpliga eller...?
Systemet han har är ett P2 400MHz samt ett intelmoderkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Powerleap-adaptrarna är bara bra ifall man sitter på ett sjuhelvetes moderkort med onboard SCSI och sånt. Annars finns det ingen anledning att köpa en adapter, eftersom man får ett helt nytt moderkort för ~ samma pengar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Powerleap-adaptrarna är bara bra ifall man sitter på ett sjuhelvetes moderkort med onboard SCSI och sånt. Annars finns det ingen anledning att köpa en adapter, eftersom man får ett helt nytt moderkort för ~ samma pengar.

Nej för fasiken, för $159 (159 * 8,9 = 1415 sekiner) får du en Celeron 1.4GHz som passar på ditt gamla BX-moderkort. Dina PC100-minnen funkar fortfarande.
För 1400:- får du väl knappast:
* Ny CPU
* Nytt moderkort
* Nya minnen

Eller?

Funderar på att skaffa just detta som ersättning för min P2-350... Frågan är bara om mitt moderkort klarar det.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Hedersmedlem

För 1400:- får du nytt moderkort och ny processor, helt klart. Dina gamla minnen kan du använda i det nya systemet.

Kolla på mitt system t.ex. (se sign.) Moderkortet kostade drygt 800:- och processorn ligger nu under 500:-

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vart har du köpt det? Hittar fasen inga moderkort för SDRAM ju... Bara för AMD. Dessutom vill jag ha MicroATX pga. att det sitter i en väska...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pandemon

Nej för fasiken, för $159 (159 * 8,9 = 1415 sekiner) får du en Celeron 1.4GHz som passar på ditt gamla BX-moderkort. Dina PC100-minnen funkar fortfarande.
För 1400:- får du väl knappast:
* Ny CPU
* Nytt moderkort
* Nya minnen

Eller?

Funderar på att skaffa just detta som ersättning för min P2-350... Frågan är bara om mitt moderkort klarar det.

En Tualation går inte att köra i ett BX utan en slocket. Antingen Powerleaps variant eller en moddad "vanlig" slocket.

Du får ett socket A MK+Duron 1200+kylare +256 MB PC133 för ca 1400-1500 SEK.

Permalänk
Medlem

OK, jag ger mig...

Problemet är bara att hitta ett MicroATX med AGP och SDRAM, billigt...

Visa signatur

Permalänk

pandemon
Matsonic 8038EP (266) är mATX, med sdram och AGP
dessutom inbyggt; ljud, nätverk och grafikkort + ett AMR-modem
bygger på SIS 730s om jag minns rätt.

Mitt kostade 900 eller något liknande, kanske inte världens bästa moderkort, klockning är inget att tala om ens men det fungerar, och om du ska ha det i en väska antar jag att du ändå inte ska klocka något

Permalänk
Medlem

Visst, det fungerar, men det blir ju flaskhals2k

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.