Ny tillverkares minnesmoduler delar på fläktar

Permalänk
Melding Plague

Ny tillverkares minnesmoduler delar på fläktar

Vortex från Origin Code kopplar samman alla fyra minnesmodulerna för delad kylning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fläkt på minnesmoduler är inte nytt.
Jag vill minnas att jag hade en liknande pryl med små fläktar över minnesmoduler för typ 10 år sen.
Kommer dock inte ihåg tillverkare, men fläktenheten var metallic blå..

Nån som kommer ihåg vad det var för tillverkare?
Kan ha varit Thermaltake men kommer inte ihåg som sagt...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 ] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Jag vill minnas att jag hade en liknande pryl med små fläktar över minnesmoduler för typ 10 år sen.

Kan det ha varit Zalman?

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

https://www.techpowerup.com/95991/kingston-technology-release...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har för mig att de hade en relativt hög ljudvolym också men det kanske är bättre med denna modellen.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Små fläktar brukar innebära stort oljud. Om minnesmoduler i framtiden börjar kräva aktiv kylning kanske det är dags att någon åter börjar kränga kragar som man kan koppla samman med valfri större insugsfläkt. Minns att vissa äldre chassin hade dylika för CPU-kylning. Funkade väl sådär.

Permalänk
Medlem

Den var det!

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 ] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Den var det!

Min google-fu var stark

Googlade "Metallic Blue Ram fan", dök upp som en av de första bilderna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är några äldre:
2007: https://www.techpowerup.com/review/ocz-xtc-memory-cooler/
2006: https://www.techpowerup.com/64005/arctic-cooling-enhances-the...
2005: https://www.techpowerup.com/review/abit-aa8xe/4.html?vote=5

Finns säkert ännu äldre om man letar, så detta är absolut inget nytt, samma sak gäller ju vattenkylning till RAM moduler.

Men då man är allergisk mot små fläktar så är det ju knappt intressant.

Permalänk
Medlem

Min polare hade Corsair Vengeance Airlfow på sina DDR3-minnen, de lät hemskt hehe Hoppas dessa är lite mer behagliga akustiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom har väl hållit på med detta i decennier... köpte nåt liknande kit som det här, inte för fläktarnas skull men minnet hade rätt timings:

Jobbar idag som ghetto-kylning för en (i teorin) rent passivt kyld GPU... som dock mår bättre av minimalt luftflöde.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Min polare hade Corsair Vengeance Airlfow på sina DDR3-minnen, de lät hemskt hehe Hoppas dessa är lite mer behagliga akustiskt.

Du menar en sån här skönhet:

Fanns i botten av min fläktlåda 😆

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Yup, hade sån fläkt på Corsair minnen också, de med jättehöga röda kylflänsar, tror tom det var DDR2 och att fläkten kom med minnena.

Googlade, Dominator hette de

Edit: Haha missade att flera postat bilder redan lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag hade också en sådan kylare till mina corsairminnen, det blev inte många timmars användning av den innan jag lessnade på oljudet och den förpassades till garderoben.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ALDRIG känt något behov av Minneskylare? Samma med kylblock eller liknande för NVME-diskar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det bara jag som ALDRIG känt något behov av Minneskylare? Samma med kylblock eller liknande för NVME-diskar.

Minneskylare: verkligen inte.

PCIE5 NVME diskar däremot kan ärligt talat behöva det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jippi! 5000+ RPM-fläktar som låter illa och går sönder i förtid, just vad jag saknat! 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja Gen.5 NVME kan jag tänka mig ger lite mycket värme, bra att det finns många kylblock inkluderade med moderkorten.
Så tekniskt sätt har jag ett kylblock på min Gen.4 NVME då den blir "dold" av moderkortets täckblock .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Samma med kylblock eller liknande för NVME-diskar.

Lite oklar på vad du menar med "kylblock"?

Vattenblock? Kylfläns? Värmespridare? Personligen kör jag värmespridare eller lågprofils-kylfläns på alla M.2-enheter (nu när "allt" nytt är PCIe Gen4 eller högre) eftersom kontrollern normalt är så varm redan i idle att de riskerar throttla ner hastigheten under användning annars. Det är dock en liten, passiv kylfläns, inget med fläktar eller vätskekylning, typ detta:

https://www.amazon.se/Enermax-kylfl%C3%A4ns-dubbelsidig-alumi...

Nu har jag inte några Gen5-enheten själv, så kan säkert finns någon modell där en sån är otillräcklig. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Skrivet av FX9:

Ja, framförallt första vågen av PCIe5-SSDer hade ju påtagliga värmeproblem. Enheterna som kommit ut nu senare med nya styrkretsar har ju varit mer rimliga, så det har väl i stort återgått till det normala igen på den fronten.

Kylflänsar (men inte aktiv kylning) behövs väl dock för både många PCIe4- och PCIe5-SSDer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Små fläktar brukar innebära stort oljud. Om minnesmoduler i framtiden börjar kräva aktiv kylning kanske det är dags att någon åter börjar kränga kragar som man kan koppla samman med valfri större insugsfläkt. Minns att vissa äldre chassin hade dylika för CPU-kylning. Funkade väl sådär.

Minns high-end moderkort med fläkt, lät så otroligt mycket hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Minns high-end moderkort med fläkt, lät så otroligt mycket hela tiden.

"Minns", det sitter på gemene x670/x870

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Så länge modulerna inte tippar över 60 grader så behövs inga fläktar. Oftast hög volt samt aggressiv tREFI som ger bra med värme.

Men vid 1.5v+ VDD/VDDQ och aggressiv tREFI måste man i princip ha aktiv kylning. Vatten är klart effektivast.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B