Få ner boendekostnader genom att köpa ett billig hus?

Permalänk
Medlem

Få ner boendekostnader genom att köpa ett billig hus?

Som topic lyder, för tillfället betalar jag 5100 per månad för min lägenhet inklusive garage.

Finns ett hus för 225 000 (ja jag bor i en liten by, snittpriset för området är 300 000). Det är byggt 1970, 1plansvilla med källarvåning, plåttak. Driftskostnad 33 000 per år.

Räknade på att det skulle bli o kosta 3600 i månaden med drift + lån om jag maxbelånar och använder så mkt av mina besparingar som möjligt till att renovera istället.

Men vad är det för kostnader som tillkommer vid husköp samt efter husköp, tänker inte på renoveringar eftersom man inte kan förutse dessa riktigt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för uppvärmningssätt? hur är isoleringen i huset? två viktiga frågor, är det eluppvärmt kan du glömma att få det billigt, dubbla din månadskostnad minst under vinterhalvåret...

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Vad är det för uppvärmningssätt? hur är isoleringen i huset? två viktiga frågor, är det eluppvärmt kan du glömma att få det billigt, dubbla din månadskostnad minst under vinterhalvåret...

Det är 2 x luft / luftpumpar, en för källarn och en på entrevåningen. Isoleringen har jag ingen koll på.

Driftkostnaden finns uträknad av tidigare ägare till 33000/år, vilket bör ge en månadskostnad på 2750, en bra bit över på vintern och vice versa på sommarn. Vet inte hur mkt man kan lita på siffrorna dock, står på hemnet.se under driftkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Men vad är det för kostnader som tillkommer vid husköp samt efter husköp, tänker inte på renoveringar eftersom man inte kan förutse dessa riktigt.

Något som är väldigt viktigt att se efter förutom mögel och fuktskador är att tak och fönster håller tätt. Det är mycket dyrare än vad man tror att renovera något av dessa två. Speciellt taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Något som är väldigt viktigt att se efter förutom mögel och fuktskador är att tak och fönster håller tätt. Det är mycket dyrare än vad man tror att renovera något av dessa två. Speciellt taket.

Kolla så taket är tätt = gå upp på vinden och leta efter fukt/mögel antar jag.
Men fönstren, menar du luft eller vattentätt då? Om dom inte är lufttäta så är ju inte det någonting som behöver en akut renovering även om driftkostnaderna såklart ökar, men man kan lösa det tillfälligt om det nu skulle vara så att pengarna inte finns för tillfället.

Jag kommer förövrigt att bo ensam och min månadslön är fast på 27500 före skatt, antar att det borde räcka gott och väl för att bo i hus med dessa förutsättningar?

Permalänk
Medlem

Ha den tidigare ägaren inga skulder kvar på huset så behöver du fixa pantbrev, tror det kostar några tusen.

För söka att undvika topplån, 35 000 kr borde inte vara några större problem.

edit: Kolla upp om avloppet är godkänt, annars har du en kostnad på ~100k på att lägga nytt avlopp med 3-kammarbrun och filtrationsbädd.

Permalänk
Medlem

Fan vad avis man blir på priserna..
225000 är väl ungefär vad ökningen från acceptpris till slutpris brukar vara i budgivningarna jag är med i på halvsunkiga tvåor lite utanför stan.

Dock är en fördel med bostadsrätt, som sagt, att man slipper tänka på en massa extrakostnader som man har i en villa.
När stambyten är gjorde torde vara viktigt att kolla även för en villa, liksom att kolla att det inte finns mögel, radon eller annat som tvingar en till stora renoveringar. Stambyten lär väl behöva göras sisådär vart 50:e år förresten. Borde vara dags på en villa från 70-talet.

Hemförsäkring är en liten kostnad som tillkommer. Hur är det med el, vatten, värme, internet osv ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Kolla så taket är tätt = gå upp på vinden och leta efter fukt/mögel antar jag.
Men fönstren, menar du luft eller vattentätt då? Om dom inte är lufttäta så är ju inte det någonting som behöver en akut renovering även om driftkostnaderna såklart ökar, men man kan lösa det tillfälligt om det nu skulle vara så att pengarna inte finns för tillfället.

Jag kommer förövrigt att bo ensam och min månadslön är fast på 27500 före skatt, antar att det borde räcka gott och väl för att bo i hus med dessa förutsättningar?

Det är alltid bra att ta med någon bekant/släkting som har köpt hus flera ggr förr och kolla läget. Man skall ej vara rädd för att fråga efter t.ex inspektionsluckor och få be att själv ta en extra koll med ficklampan där. En opartisk besiktning är alltid bra att ha papper på (speciellt vad gällande fukt) men räcker egentligen inte enligt mig.

Angående fönstren så hoppas jag verkligen att de håller vattentätt :). Man bör dock kolla om de drar mycket (jag menar ej watt ) eller om det redan är treglas t.ex. Allt eftersom en tidig renovering (byta fönster) betalar sig ofta i slutändan om man har planerat att bo där ett tag. Sedan så är det såklart upp till var och en vad som skall prioriteras.

Och precis som föregående inlägg har sagt så är avloppsfrågor viktiga.

Permalänk
Medlem

Dränering?

Hus har en tendens att äta pengar till frukost. Besiktning på ett hus för 225K låter overkill, kostar för mycket i förhållande till vad huset är värt.

Finns huset på Hemnet?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Som tidigare frågade: Finns det på hemnet? Vore kul att se huset.
Jag lovar att jag ska inte köpa det från dig

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

En besiktning av huset kostar väl normalt sett under 10.000 kr?

Personligen skulle jag ALDRIG köpa ett hus obesiktigat. Men det är såklart upp till var och en ifall de är beredda att ta en risk. Tänk dock på att renoveringarna inte är gratis.

En besiktning kostar i trakterna av 5-7K, i mina ögon är det inte rimligt att lägga ut så pass mycket pengar på ett hus för 225K. Gå igenom huset grundligt själv.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

En besiktning kostar i trakterna av 5-7K, i mina ögon är det inte rimligt att lägga ut så pass mycket pengar på ett hus för 225K. Gå igenom huset grundligt själv.

Känner lite detsamma faktiskt.

Har fått mycket bra svar i tråden och mycket att fundera på. Ska nog boka in en titt, skriv gärna ner vad jag bör kolla på och hur jag gör det

Det känns som att det kan vara värt "risken" med husköpet då jag:

1: planerar att bo där länge
2: Kommer spara in på pengar som bara försvinner, räknar inte med renoveringskostnader då det är en form av investering, vilket hyreskostnad inte är, lägenheten + el kostar mig idag cirka 5500 i månaden vilket bör sjunka i huset (utslaget per år).

Jag är förhållandevis händig och tror mig kunna göra all typ av invändig renovering själv förutom våtrum, däremot utvändiga jobb som dränering och takbyte är inget jag känner mig spec. haj på.

Permalänk
Medlem

Har säljaren besiktigat huset?

Finns massor av info här: http://www.byggahus.se/forum/

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-smedjebacken-risingsbo...

Där är huset det gäller, dödsbo som säljer kåken så det är inte besiktigat.

Interiören ser ut som skit men det är ingen dealbreaker då jag planerat att renovera efter eget tycke oavsett vad jag köper för kåk.

Permalänk
Medlem

Besiktning är meningslöst då dödsboet friskriver sig från allt ansvar. Sweet med solceller på taket, elförbrukningen lär va låg halva året iaf.

Är det fuktskador på väggarna i gillestugan?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-smedjebacken-risingsbo...

Där är huset det gäller, dödsbo som säljer kåken så det är inte besiktigat.

Interiören ser ut som skit men det är ingen dealbreaker då jag planerat att renovera efter eget tycke oavsett vad jag köper för kåk.

Fan, alltså. Jag vill också köpa hus men i mina trakter så ser det ut så här överallt.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-limhamn-malmo-kommun-s...

Jag syftar då på priset då jag bara valde någon random villa. Och det finns inga renoveringsobjekt heller utan alla är alltid topprenoverade.

Permalänk
Hedersmedlem

Man tar ju alltid en ekonomisk risk genom att köpa ett hus. Dels genom otrevliga överraskningar som dyker upp i form av dyra reparationer och dels genom en eventuell förlust när man senare ska sälja det.

Jag är inne på liknande tankar att köpa hus nu, bor man på en liten ort med låga priser så finns det bra möjligheter att göra fynd om man tänkt bo kvar där i några år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Uj... vilket pris, och vilket hemskt hus.

Reagerade på det här: "Bostadstyp: Friliggande villa" ... ganska kul att även sådana där hus som verkligen inte är "friliggande" hamnar i den kategorin. Men ja... här betyder det något annat.

Hemskt hus, tänker du invändigt då? Det håller jag helt med om, men det är inget jag inte kan fixa själv. Men jag tror jag släppte planerna på detta hus nu, såg att det hade för höga radonvärden när de gjorde en radonmätning, jag orkar inte krångla med det det första jag gör.

Permalänk
Medlem

Att köpa det där huset kommer att sänka din boendekostnad på sikt, men inte direkt.
Att köpa ett objekt i det där skicket medför kostnader och en hel del arbete. Följande problemområden kan jag direkt via annonsen identifiera:

Radon över gränsvärdet = inte kul. Är en dränering gjord, om inte måste det förmodligen göras. Putsfasad kan vara helt ok, men saknas luftspalt medför det fuktproblem. Av virket och den hemmagjorda byggnadsställningen att döma har någon form av renovering/reparation avstannat. Plastmatta i källarplan innebär fuktproblem. Eldningsförbud i skorstenen kan vara både dyrt och billigt att åtgärda, men det kan bara sotaren avgöra. Ny kyl/frys måste köpas.

Friskrivning mot dolda fel innebär att man kan förlora hela huset om det är stora fel. En besiktning är nog att överväga om man inte vill lägga upp 225.000:- på spelbordet. I besiktningprotokollet får du också en uppfattning om kommande renoveringsbehov och problemområden.

Mitt tips är att gå upp en prisklass och köpa ett "säkrare" hus med mindre oklarheter. Det finns trots allt en anledning till huset har varit till salu i 8 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jive:

Att köpa det där huset kommer att sänka din boendekostnad på sikt, men inte direkt.
Att köpa ett objekt i det där skicket medför kostnader och en hel del arbete. Följande problemområden kan jag direkt via annonsen identifiera:

Radon över gränsvärdet = inte kul. Är en dränering gjord, om inte måste det förmodligen göras. Putsfasad kan vara helt ok, men saknas luftspalt medför det fuktproblem. Av virket och den hemmagjorda byggnadsställningen att döma har någon form av renovering/reparation avstannat. Plastmatta i källarplan innebär fuktproblem. Eldningsförbud i skorstenen kan vara både dyrt och billigt att åtgärda, men det kan bara sotaren avgöra. Ny kyl/frys måste köpas.

Friskrivning mot dolda fel innebär att man kan förlora hela huset om det är stora fel. En besiktning är nog att överväga om man inte vill lägga upp 225.000:- på spelbordet. I besiktningprotokollet får du också en uppfattning om kommande renoveringsbehov och problemområden.

Mitt tips är att gå upp en prisklass och köpa ett "säkrare" hus med mindre oklarheter. Det finns trots allt en anledning till huset har varit till salu i 8 månader.

Du har helt rätt, har släppt tankarna på det huset nu, kommer gå upp i prisklass istället och lägga mig runt 500 K istället :).

Så jävla sugen på att flytta från hyresrätten pga. grannar samt att det är sinnessjukt dyr hyra för standarden och för att vara här i "byn", åker man upp till närmaste stad så sjunker hyrorna med åtminstone 1500 i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det var huset som "Fr1dd" postade en länk till som jag syftade på i mitt inlägg. Men det huset som du hade kikat på var inte bättre. Men det var ju 70-tal... då var det populär inredning.

Det är ju bättre att skaffa sig ett hus som inte är i några direkt "akuta" behov av renovering. Tapetsering och målning är en sak... det är ju relativt snabbt, enkelt och billigt fixat.

Men det är inte alltid lätt o hitta hus som passar en.

Ne, men jag har planer på att installera ett Elko living systems, infällt ljudsystem, infällt nätverk, infällt inbrottslarm osv. vilket kräver att i princip alla väggar kommer behöva rivas ner i vilket fall som helst (inte samtidigt självklart, går att ta ett rum i taget bara man planerar slangdragningen bra ). Så omtapetsering, målning, gipsning räknar jag med i varenda rum i mitt framtida hus, men som du sa, akuta renoveringar är inte lika roligt.

Permalänk
Medlem

Tänk också på asbest om du ska renovera. Med tanke på husets ålder så kan det vara asbestlim under mattorna, och sedan om jag nu inte ser fel så kan det vara asbestisolering på ett av rören till pannan i källaren. Sådana saker kan vara bra att kolla upp.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man själv har kunskapen/erfarenheten som krävs för att undersöka huset, eller anlitar en besiktningsman så slipper man ju i alla fall de värsta obehagliga överraskningarna? Det är ju inte direkt ovanligt att det är just detta som folk slarvar med.

Och sedan ifall man nu vill köpa sig ett hus som är i behov av renovering så gäller det ju att räkna ut kostnaden i alla fall ungefärligt INNAN man köper huset.

Gör man själv en grundlig undersökning och har ett litet hum om hur huset "mår" så är väl risken mindre än om man är helt grön och köper första bästa hus.

Har man källare så finns det alltid risk för fukt. Räkna med att man antagligen åker på att gräva upp runt huset för dräning förr eller senare om det inte redan är gjort ordentligt nyligen.
Tak kan behöva bytas, ingen billig historia även om man gör allt jobbet själv
Fönster som behöver underhållas/bytas
Målning/underhåll av fasad
Dåliga vatten/avloppsrör (min stora fasa)
Elsystem med diverse mer eller mindre bra ombyggnader av mer eller mindre seriösa elektriker.
Värme/ventilation. Byte av värmesystem till berg/luft/mark/solpaneler

Mycket av det går att se om det behöver göras nu, sen eller om lång tid men det gäller ju att ha med det i planen och budgeten

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Aha, du hade tänkt skaffa dig ett "smart hus"?

Se då till o verkligen planera in allt du vill ha o gör det ordentligt direkt. Antar att du redan tänkt på det... men skadar inte o påpeka om det igen, då man själv gör misstag ibland som leder till att man får göra om saker igen. Inte så roligt.

Har gjort ett smart hus genom jobbet än så länge och där fick man med sig en hel del erfarenheter, blev typ 160 st flexrör till elcentralen, eller 4.5 KM slang i ett hus på typ 110 kvadrat plus en 50 kvadrats övervåning. Men kunden krävde att vi inte skulle sätta några kopplingsdosor över huvud taget i huset, utan allt skulle direkt till elcentralen, så då blev det så

Permalänk
Medlem

som oskar skrev ovan fukt är ett stort problem som kostar och åtgärder höjer inte priset på fastigheten i förehållande till vad du får lägga ut i kostnader. Som sagt tak är ju bland det lättaste och kolla på, när det gäller plåt tak i form utav korrigerad plåt så är saker och tänka på hur det ser ut runtom genomföringar dvs avloppstätningar, ventilation och skorstenar. Helst ska plåt beklädnaden runt dessa sträcka sig hela vägen upp till nocken och under denna under ideala förhållanden. Alternativt att den sticker under längderna utav den korrigerade plåten och att det finns en viss marginal som dessa överlappar samt att det finns någon form utav tätband i mellan oftast iform utav skumgummi plast som förhindrar vatten ifrån att blåsa upp i mellan. Sen ska man tänka på att vattnet har fri väg runt dessa hinder så att inte vattnet blir stående någonstans.

Sen är ju källare som sagt alltid en risk speciellt i fall det inte finns ordentlig dränering eftersom regn vattnet i från taket då blir stående runt grunden och med stor sannolikhet kryper in. Finns högre punkter i landskapet runt omkring nära huset ökar det ytterligare risken att fukt rinner förbi och runt husgrunden. Värst är detta i kombination med inreda rum i källaren då de ofta kan vara reglade med trä direkt emot betongen som suger upp fukten och angrips utav mögel. finns även stor risk att bjälklaget ovanför källaren som utgör stommen i golvet i bo ytan blir angripet i fall det är gjort i trä i stället för att vara gjutet viket inte var helt ovanligt på 70-talet. Samma risk finns i fall väggar är reglade i trä och det inte finns någon "syllpapp" eller plast i mellan syllen "understa regeln som resten av reglarna är fästa emot" och betongen. där behövs något som stoppar fukten ifrån att sugas upp utav träet.

Sen finns det alltid risker kring badrum och våtutrymmen men de brukar inte vara lika omfattande och kostsamma samt att nyrenoverade badrum kan ses som en investering.

(edit)
Om plåt taket är lite äldre och spikat fast kan det vara en god ide och byta ut eventuella spikar som står upp (Dom kryper gärna ut med tiden i o med att träläkten torkar och temperaturen växlar) emot farmarskruv som är tätad med gummi bricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Fan, alltså. Jag vill också köpa hus men i mina trakter så ser det ut så här överallt.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-limhamn-malmo-kommun-s...

Jag syftar då på priset då jag bara valde någon random villa. Och det finns inga renoveringsobjekt heller utan alla är alltid topprenoverade.

LOL, jämför standarden

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

LOL, jämför standarden

Haha, menar du att det skulle vara någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

LOL, jämför standarden

Skrivet av SueCia:

Haha, menar du att det skulle vara någon skillnad?

Hehe. Jo men det var precis det jag menade med att det nästan bara finns topprenoverade hus här. Det är skitsvårt att hitta något billigare som är i renoveringsbehov. Och skulle det finnas något så är det någon som snabbt köper det, renoverar upp det och säljer det dyrt direkt.

Gå in på hemnet och skriv Limhamn (Malmö) i sökfältet och kolla på alla typer av bostäder som finns till salu :).

Permalänk
Medlem

Har själv villa och är grymt nöjd med mitt köp, kostar ca 2000 kronor mer för mig i månaden än tidigare lägenhet, men grymt värt det när man vet att de pengarna går tillbaka till en själv iom att en stor del är avbetalning på lånet, jämfört med att betala för en hyresrätt där alla pengar går till hyresvärden som inte alltid lägger dessa på förbättring av fastigheten och dess standard....
Dock får man vara beredd på en del engångsutgifter det första året så det är alltid bra om man har en buffert.

Ang. besiktningsman så är det inte helt nödvändigt, men det är en grym fördel annars att ha med en duktig byggare som jobbar med hus och som direkt kan säga vad som behöver bytas och på ett ungefär vad det kostar.
Rejäla isolerade Fönster är ganska dyrt, men det är värt det på sikt iom att äldre fönster ofta släpper ut väldigt mycket värme.

Ett tips är att undvika mäklarfirmor, Jag kan tänka mig att det bor en del äldre människor i smedjebacken, prata med familj och bekanta om de känner ngn som känner ngn som är lite äldre och börjar fundera på lägenhet för att de har svårt att sköta om huset. Då slipper man också en hel del stress iom att fastigheten aldrig kommer ut på den "öppna marknaden"

En farlig sak när man köper av äldre gubbar är dock att s.k. finurliga lösningar, eldragningar osv. som gubbarna gjort kan vara helt livsfarliga, gäller särskillt badrummet.......

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnemonic:

Har själv villa och är grymt nöjd med mitt köp, kostar ca 2000 kronor mer för mig i månaden än tidigare lägenhet, men grymt värt det när man vet att de pengarna går tillbaka till en själv iom att en stor del är avbetalning på lånet, jämfört med att betala för en hyresrätt där alla pengar går till hyresvärden som inte alltid lägger dessa på förbättring av fastigheten och dess standard....
Dock får man vara beredd på en del engångsutgifter det första året så det är alltid bra om man har en buffert.

Ang. besiktningsman så är det inte helt nödvändigt, men det är en grym fördel annars att ha med en duktig byggare som jobbar med hus och som direkt kan säga vad som behöver bytas och på ett ungefär vad det kostar.
Rejäla isolerade Fönster är ganska dyrt, men det är värt det på sikt iom att äldre fönster ofta släpper ut väldigt mycket värme.

Ett tips är att undvika mäklarfirmor, Jag kan tänka mig att det bor en del äldre människor i smedjebacken, prata med familj och bekanta om de känner ngn som känner ngn som är lite äldre och börjar fundera på lägenhet för att de har svårt att sköta om huset. Då slipper man också en hel del stress iom att fastigheten aldrig kommer ut på den "öppna marknaden"

En farlig sak när man köper av äldre gubbar är dock att s.k. finurliga lösningar, eldragningar osv. som gubbarna gjort kan vara helt livsfarliga, gäller särskillt badrummet.......

Ja det är lite det jag känner också, alltså att betala pengar till hyresvärden som bara gottar sig med dem känns inte OK.

Om jag kände någon byggare hade det varit förträffligt att ha med sig

Det bor mycket äldre människor här, ska höra med farfar min om han känner någon som är på gång att sälja bra tips

Ang. eldragningar så är det som tidigare sagt inget problem då jag kommer att byta ut varenda centimeter tråd i huset jag köper oavsett när det är renoverat då jag ska in med ett living systems (intelligent hem) vilket kräver lite (mycket) omdragning