Webhallen börjar bygga gamingdatorer

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag säger precis tvärtom, varför en massa överdimensionerade grafikkort? Finns många som har behov av stark processor men inte spelar spel och alltså skulle kunna klara sig med integrerade grafiken i processorn. Nej, bygga själv är enda alternativet för mig. Alla dessa gamingdatorer, helt värdelöst om man inte är en gamer. Även om man inte "kan bygga dator själv" (vilket jag kan i och för sig) så tror jag det skulle finnas behov av "desktop barebones", alltså prestandadatorer som kommer färdigkonfigurerade men utan grafikkort. Vem som helst kan väl pluppa i ett grafikkort själv om man skulle vilja det?

Det skulle även tillfredställa gamern som naturligtvis alltid är missnöjd med förvalt grafikkort och själv vill sätta i exakt det han/hon vill ha.

"Hemelektronikkedjan Webhallen inleder en satsning på egenkomponerade datorer med standardkomponenter, samtliga med en tydlig gamingprofil."

Det är inte dom som behöver mycket CPU och lite GPU-kraft dessa datorer riktar sig.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag svarade på ett inlägg om varför de inte säljs med linux ect, inte startmenyn

Mitt misstag, är lite trött idag på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

[...] varför en massa överdimensionerade grafikkort? Finns många som har behov av stark processor men inte spelar spel och alltså skulle kunna klara sig med integrerade grafiken i processorn. Nej, bygga själv är enda alternativet för mig. Alla dessa gamingdatorer, helt värdelöst om man inte är en gamer. [...]

... Det är gaming datorer...
CPU delen är klart lite för överdimensionerad för den grafikprestandan. en stark i5'a hade antagligen räckt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Glillar dock deras bärbara datorer.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Gillar att de skickar med licens för Start8 till Windows 8. Kul att de sastar på detta också. Jag hade däremot gärna sett datorer med processor eller APU från AMD eller AMD grafikkort. Det borde inte vara så tufft att fixa.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Intel + Nvidia, nej tack. Konfigurationen får mig att må illa, Windows 8 o Blue-ray är inte för gaming och om de ska köra SLI så ska det ju vara Socket 2011med en Hexa-core i dem. GTX 690 är inte värt pengarna släng hellre in 2 st 240 GB SSD 1st 1TB HD, Socket 2011 Moderkort + Hexacore CPU med ett 7970 6GB Toxic/Lightning o ingen behöver mer än 16GB ram.

laptopen för 16k ser helt okej ut.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Kul och bra initiativ. Finns väl inget mer att säga än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag har fått uppfattningen av att det finns fler nvidia och intel fanboys, alltså en större målgrupp.

Inte på sweclockers iaf.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Vem köper en dator för 430 laxar? För visst om det skulle vara någon.....men varför?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Skrivet av fnikanor:

Vem köper en dator för 430 laxar? För visst om det skulle vara någon.....men varför?

Kanske inte för 430 laxar men 43 laxar

Visa signatur

AMD FX-6100, 8GB ram 1600MHz, Asus DirectCU II GTX580, 500GB Seagate, 500W random gammalt nätagg, 3,14 Hallon modell B

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Det låter lite som att de siktar på publiken som är kräsna, de som är insatta. De säger ju att de har komponenter som en entusiast-byggare skulle välja. Min fråga är då; bygger inte den publiken sina datorer själva? Är det inte bättre att sikta in sig på de som vill spela men inte är superinsatta, och inte har lika höga krav? Då kunde de få fram flera billigare modeller också.

Det finns ju många som vill ha en dator men inte vill/kan/orkar bygga själv, men som ändå är så insatta att de t.ex. frågar efter råd här på Sweclockers. Då är det bra att det finns lite vettigt sammansatta datorer som man kan rekommendera, istället för att behöva skicka dem till Elgiganten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Nån mer än jag som reagerade på att det endast fanns nVidia kort i alla datorer?
What's up with that?

två bärbara har ju amd, missa du det?

Permalänk
Medlem

Hahah, crysis nisse på dyraste lådan.

Men maxar den Crysis?

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk

känns väl alltid som att bygga en dator själv å plocka ihop alla komponenter är de bästa/billigaste.
köper du en dator i delar har du specifik garanti på alla delar, köper du en färdigbyggd så BRUKAR chassit vara plomberat så du tappar din garanti om du öppnar det.. sen äre billigare å bygga själv känns det som.
de är min syn.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Det är som vanligt, att butikerna har någon "dataputte" som sitter och bestämmer efter egen skalle, inte efter behovet.
Luktar lite...illa, när man inte har ett AMD alternativ på grafiken, om inte datorbyggarna har ned AMD som alternativ, så får dom ju alldrig in foten.
I dom prisklasserna så kan det inte finnas andra köpare än pappas pojke
Dom borde ha en speldator light för ca 8000:- och en värsting för max 15000:- men då ska skärm och tangentbord/mus ingå eller kunna köpas till ett paketpris.
Som vanligt så kryddar dom med en massa lullul som inte har med gaming att göra. blu-ray mm.
En normal x4 processor, samt ett bra grafikkort (gärna valbart mellan AMD och nvidia) det finns moderkort som klarar både sli & CF.
Skulle nog vilja ha lite mera specificerat vad som finns i burken. Nätagget Corsair GS600W är väl inget att hänga i granen precis.
GS står ju för Ganing Series, men det vet vi ju att det inte räcker till, en dator i den prisklassen vill man ju kunna uppdatera så småning om

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Master of Overkill
Dold text
Dold text
Dold text

Sen lägger vi på runt 20-40 pap med vattenkylning och lite annat

Då har vi inte ens med Skärmar och annan utrustning.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

... Det är gaming datorer...
CPU delen är klart lite för överdimensionerad för den grafikprestandan. en stark i5'a hade antagligen räckt.

Som sagt var - om man inte är en gamer kan man väl ändå ha behov av en kraftfull dator? Och en gamer kan ju själv sätta i grafikkort. Frågade exempelvis inet om man kunde få deras datorer utan grafikkort fick svaret nej då får du välja bygga själv alternativet istället. Men kanske webbhallen är mer flexibla och kan tänka sig sälja dem billigare om man inte vill ha inkluderat grafikkort?

De datorer som söljs utan grafikort är ofta klena processorer i. Vill man ha en kraftfullare variant då ska de prompt slänga i ett grafikkort. Känns inte som att gamers är de som har problem att hitta färdiga datorer i dagsläget...

Permalänk
Medlem

Dom borde bygga iaf EN burk som är LAN-vänlig. Typ i stil med Sweclockers "Monsterdator i Mini ITX-format": http://www.sweclockers.com/artikel/15378-monsterdator-i-mini-...

Vanlig ATX är passé, stora burkar också. Det ska vara smått, snabbt och tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

"Hemelektronikkedjan Webhallen inleder en satsning på egenkomponerade datorer med standardkomponenter, samtliga med en tydlig gamingprofil."

Det är inte dom som behöver mycket CPU och lite GPU-kraft dessa datorer riktar sig.

Nej just det. Men vilka färdiga datorer har de då istället som riktar sig till de som behöver mycket CPU och lite GPU?
Det är problemet jag ville belysa. Det är för stort fokus på gaming...

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Dom borde bygga iaf EN burk som är LAN-vänlig. Typ i stil med Sweclockers "Monsterdator i Mini ITX-format": http://www.sweclockers.com/artikel/15378-monsterdator-i-mini-...

Vanlig ATX är passé, stora burkar också. Det ska vara smått, snabbt och tyst.

Äh jag minns när man drog med sig ordentlig tower-låda och CRT-skärm, det var tider det!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ronnylov:

Jag säger precis tvärtom, varför en massa överdimensionerade grafikkort? Finns många som har behov av stark processor men inte spelar spel och alltså skulle kunna klara sig med integrerade grafiken i processorn. Nej, bygga själv är enda alternativet för mig. Alla dessa gamingdatorer, helt värdelöst om man inte är en gamer. Även om man inte "kan bygga dator själv" (vilket jag kan i och för sig) så tror jag det skulle finnas behov av "desktop barebones", alltså prestandadatorer som kommer färdigkonfigurerade men utan grafikkort. Vem som helst kan väl pluppa i ett grafikkort själv om man skulle vilja det?

Det skulle även tillfredställa gamern som naturligtvis alltid är missnöjd med förvalt grafikkort och själv vill sätta i exakt det han/hon vill ha.

Nu är ju dock dessa just gamer-datorer.
Där av låter det extremt korkat att erbjuda en "gaming-dator" på Intel HD 4000. xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej just det. Men vilka färdiga datorer har de då istället som riktar sig till de som behöver mycket CPU och lite GPU?
Det är problemet jag ville belysa. Det är för stort fokus på gaming...

Den marknaden har väl dom stora OEM täckt upp?
"Kraftfull Intel i7 med DX11 gaming card GT620 2BG"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Den marknaden har väl dom stora OEM täckt upp?
"Kraftfull Intel i7 med DX11 gaming card GT620 2BG"

Nej, där är det också ett grafikkort helt i onödan. i7 har väl integrerad grafik?

Permalänk

Intel SSD! Stort plus i min bok - och smart val av webhallen som antagligen inte vill hantera en massa garantiärenden

i övrigt är jag imponerad av dom bärbara datorernas batteritid, firewire och andra påkostade aspekter.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Det gnälls lite för mycket numera...

För det första, (gissningsvis) 90% eller mer på Sweclockers bygger egna burkar så vi är helt enkelt inte målgruppen. Förutom vansinnesdatorerna i listan så är dessa lämpade för folk som vill ha en renare byggd speldator än en ACER köpt på elgiganten.

För det andra, jämfört med vad man kan hitta i hemelektronikbutikerna så är inte detta dåliga konfigurationer. Webhallen har tänkt till tillräckligt ända ner till att skicka med Start8 (Classic shell i all ära men rätt tänkt).

Sen handlar inlägg efter inlägg om div. preferenser här. AMD/ATI, vad man ska ha endera CPU'n till etc. Därav är ju inte Sweclockers hemmabyggare målgruppen för dessa. Se det som att det är ett bättre alternativ för dem som har ingen till medel insikt om vad en speldator ska innehålla

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej, där är det också ett grafikkort helt i onödan. i7 har väl integrerad grafik?

finns många oem-datorer som enbart kör på integrerade grafiken, så det segmentet finns redan representerat

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jävla synd att alla dessa paket skall envisas med en alldeles förstor vikt på processor och underdimensionerad budget på grafikkort.

i7 3770k med ett GTX670?
Bättre att ha i5 3570k och ett GTX680.
i5 3450 och 660ti skulle passa bättre på instegsmodellen om man absolut inte kan bygga själv.

Skulle tro att de som köper färdiga system inte är så insatta i komponentvärlden..och en i7 låter jävligt coolt. Jag har inte alltid varit så insatt i datorer och liknande och på den tiden jag köpte färdiga system var i7an de viktigaste, tragiskt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej just det. Men vilka färdiga datorer har de då istället som riktar sig till de som behöver mycket CPU och lite GPU?
Det är problemet jag ville belysa. Det är för stort fokus på gaming...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=352#rparams=l=s10315599... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vem köper en gamingdator med linux? ingen

Du har kanske rätt för tillfället, men jag tror att det kommer att ändras. Själv kör jag endast arch, och jag beställde just ett 680.