Permalänk
Avstängd

Språk för webbutveckling?

Har för mycket fritid och skulle verkligen vilja lära mig att skapa hemsidor så det får bli mitt nästa project. Jag pluggar c++ i skolan nu så jag kan the basics där om det nu är till någon nytta.

Jag undrar helt enkelt vilka språk som hemsidor är skrivna i? Vilka språk är mest optimalt att lära sig och använda för att göra hemsidor? Allt ifrån enkla sidor till mer avancerade som kräver databaser m.m, typ som sweclockers och facebook.
Ni får gärna nämna varför just det och det språket är bra, vilken svårighetsgrad de har jämfört med c++ samt vad jag borde kika på först/sist och annat man bör tänka på innan man kastar sig in i detta.

Jag vet att det tar tid att lära sig och inget man gör på några veckor. Men hur lång tid skulle ni uppskatta att det skulle ta att få kunskaperna till att skapa kompletta hemsidor om man iprincip startar från 0 och lär sig själv och sitter med det ett par timmar om dagen?

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

HTML, CSS, JavaScript är grunderna. Sen kan du köra PHP elller nåt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Skulle rek php5 och MySQL och få dom att mata ut fin html5 och css3

Visa signatur

Mac Pro | OS X 10.11 | 3.7 GHz QC Xeon E5 | 16GB DDDR3 | AMD FirePro D300 | 256GB SSD | 3x 27" Thunderbolt Display

Permalänk
Medlem

Om du är på jakt efter jobb nån dag så är Microsofts .NET (C# kanske framförallt) klart överrepresenterat i jobbannonserna. PHP och dylikt förekommer men inte i samma mängd.

Visa signatur

Dator: Windows 11 | CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 17 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Börja med HTML5 (lite halvfördigt) CSS3 Sedan kan du gå på lite javascipt. Sedan kanske du ska börja programmera på serversidan då är det lite mera

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för svaren
funderade lite på PHP och javascript - jag behöver väl bara lära mig PHP i den graden så jag kan sätta upp MY SQL? Javascript sköter jag väl med resten på sidorna ist för php?

Vilken del är enklast att lära sig. PHP och MYSQL eller javascript, css och html?

Permalänk
Medlem

Grunden för alla webbsidor är CSS och HTML.
Om du ska lära dig PHP så är det bra med grunderna för HTML och CSS.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av syster:

Tack så mycket för svaren
funderade lite på PHP och javascript - jag behöver väl bara lära mig PHP i den graden så jag kan sätta upp MY SQL? Javascript sköter jag väl med resten på sidorna ist för php?
Vilken del är enklast att lära sig. PHP och MYSQL eller javascript, css och html?

Nejnejnejnej.

HTML/CSS,SQL,PHP(osv) samt javascript har alla sina områden som kompletterar varandra i en webbsideslösning.
HTML/CSS är beskrivningen på vad som syns.
SQL/Databas är beskrivning, lagring, hämtning och viss bearbetning av data.
PHP agerar mellanskikt och bearbetar,validerar,säkrar upp datan mellan webbservern och databasen.
Javascript används för att göra webbsidan mer "dynamisk" och kommunicerar med användaren och scriptspråk (PHP) via "AJAX".

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dej webbutveckling från grunden, så kan du inte gå in på PHP först.

HTML/CSS/JavaScript
Först och främst ska du lära dej HTML, så du förstår hur en statisk webbsida är strukturerad. Detta kallas även för "frontend".
Sedan går du in på CSS, så du kan lära dej hur du stylar en webbsida.
Efter detta så kan du göra statiska webbsidor, men för att göra mer händelserika sidor så är JavaScript nästa steg, så du kan ex. koda lite mer dynamiska händelser på sidan om man trycker någonstans, här kommer också DOM in.

Dessa tre delar, HTML, CSS och JavaScript är grunden för att skapa statiska webbsidor. Dvs. webbsidor som ser likadana ut för alla, där ingen information kan sparas så alla kan se detta. Dvs. du kan skapa ett snyggt forum, men ingen kan lägga upp några forumtrådar i det.
Kan notera att man kan lagra data lokalt hos en klient i HTML5, men det finns bara tillgängligt för den användaren på den datorn, och inte hos resten av besökarna på sidan.

Databaser
För att göra en sida mer dynamisk, så behöver datan lagras någonstans. Här kommer en databasserver in, ex. MySQL. I detta fall behöver du lära dig SQL, och hur man skapar och hanterar databaser. Det är från denna databas som alla forumtrådar sedan sparas i, och som hämtas då man vill se listan över forumtrådar.
Denna delen kallas för "backend".

Den dynamiska sidans utveckling
Nu då, för att skapa en dynamisk webbsida måste du använda ett programmeringsspråk/scriptspråk i "backend" delen, som kan läsa från databasen, och läsa vad användaren skickar för data till dej (via ex. get/post meddelanden), för att sedan skapa en dynamiskt genererad sida.
Detta löser man genom ex. PHP, ASP, ASP.NET, Ruby on Rails, där PHP är mycket populärt och enkelt att lära sej. Och kom ihåg, en bra programmerare lär sej inte ett enda språk och är fast i det resten av sitt liv, utan man lär sej flera språk under sin livslängd, så bara för du väljer ex. PHP nu, så betyder det inte att du alltid måste använda dej av det.
Men till att starta med, så brukar man göra enkla script, ex. att dynamiskt visa vad klockan är på sidan. Sedan går man in på att ta emot data från get/post meddelanden, sedan hur man läser/skriver kakorna och använder sessioner. Och sist, hur man kopplar ihop allt detta till att generera en dynamisk webbsida.

Senare kan man gå in på lite mer avancerade delar, så som Ajax (skrivs i JavaScript), som ex. gör det möjligt att hämta data från en webbserver som genererar en dynamisk webbsida, och lägger in det på den aktuella sidan, utan att behöva göra en refresh på hela sidan. Men först behöver du lära dej allt annat innan du börjar med detta.
Du kan även lära dej lite JQuery som komplement till din JavaScript kod, och som underlättar sjukt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickoB:

What he said, se bara till att du läser någon HTML5 tutorial, allt annat kommer vara ofrächt när du blir klar
Kan även tillägga att det är främst C#.NET som gäller just nu i arbetslivet

Permalänk

Grunden är, som många skriver, HTML, CSS och Javascript. Börja med att lära dig dem.
Ett vettigt alternativ, för att få lite grepp om hur dynamisk webb fungerar i stora drag är att börja med att labba med Wordpress (som bygger på PHP, är gratis och har en enorm användar/support-community).

LAMP/MAMP/WAMP är ett jättesmidigt program om man ska prova på utveckling med PHP och MySQL. Du får en färdigconfad webserver som det bara är att sätta igång att jobba med.

(LAMP/MAMP/WAMP är samma koncept för Linux, Mac och Windows)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man kollar framåt så kommer det se ut lite som att ajax kommer vara väldigt användbart hur det ser ut inom många produkter och plattformar.

Lär man sig html5, css och ajax så har man en bra språngbräda in i t.ex. windows 8 appar, men även kommande affärssystem-program som Dynamics AX, och där börjar det finnas en stor marknad.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
99:e percentilen

NickoB förklarar bra, och jag vill tillägga att PHP även har fördelen att det sparar oändliga mängder tid genom att du bara behöver ändra på ett enda ställe i en enda fil om du bestämmer dig för att ändra en liten sak i sajtens layout/funktion. Hade du bara använt HTML och CSS (som är det du ska börja med) hade du varit tvungen att ändra i varenda fil.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

NickoB förklarar bra, och jag vill tillägga att PHP även har fördelen att det sparar oändliga mängder tid genom att du bara behöver ändra på ett enda ställe i en enda fil om du bestämmer dig för att ändra en liten sak i sajtens layout/funktion. Hade du bara använt HTML och CSS (som är det du ska börja med) hade du varit tvungen att ändra i varenda fil.

http://httpd.apache.org/docs/current/howto/ssi.html

Permalänk
Medlem

Front end är i regel HTML/CSS/Javascript som många har beskrivit. Back end kan du skriva i vilket språk du vill i princip, finns ett överflöd av web frameworks till de flesta språk.

På enterprise nivå är Java och .NET störst. Java har ca. en miljard alternativ medan det på .NET sidan främst är ASP.NET a la Webforms/MVC som gäller. Ruby (Rails, Sinatra, etc.) och Python (Django, Flask, etc.) är väldigt populära med, främst för startups/hobbyprojekt och liknande. PHP är ett cluster fuck utan dess like och jag skulle personligen hålla mig borta från det men det är ändå populärt (även om det var mer poppis för ett par år sedan) och lättillgängligt.

Permalänk
Medlem

www.webdesignskolan.se
http://www.w3schools.com

Tycker absolut att ud ska börja med html -> Css -> Javascript.