Permalänk
Medlem

Att bli "pro" i spel

Hej!

Har funderat på att ev. försöka bli proffs i något e-sports spel. Tycker att jag är hyfsat bra på de flesta spel jag har spelat: Dota, HoN, LoL, SC2, Wc3. Men skulle vara kul att försöka ta det ett steg längre än att bara spela för skojs skull. Kommer nämligen ha en hel del fritid efter nyåret.

Tänkte kolla hur det fungerar att bli proffs i något spel, och då tänker jag inte på det självklara att "nöta" mycket.
Hur fungerar det mer i praktiken:
Hur hittar man sponsorer? Måste man söka upp företagen själv eller headhuntar de dig?
Vilka spel är det man egentligen kan tjäna några pengar i?
Anordnas det tuneringar med prispengar på nätet? I så fall, är det några minimum krav för att få spela i dess? t.ex att någon viss raiting behövs om man spelar HoN eller SC2 för den delen.
I spel som Dota, HoN, Bf3 osv. Måste man ha ett "lag" att spela med från början eller går det att bli bra solo först och sedan hitta folk att lira med?

Tacksam för seriösa svar
Ps. Ursäkta om det redan finns en tråd om detta. Men hittade inget i sökfunktionen.

Permalänk

Nr 1 är väll att välja vilket spel man ska satsa på

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det är betydligt lättare i dag att synas och därmed för chansen att bli "pro".
Självklart är det lättare i spel där du kan spela själv alltså 1v1 osv.
Sc2 har mycket onlinetuneringar som man kan kvala till etc, där det då kan förekomma prispengar och annat.

Annars brukar det finnas inhouse och dylikt man kan spela för att "visa" upp sig och bygga upp sig ett namn inom scenen.
Det finns ju olika inhouse som kräver en viss ranking och annat, att nån person gå i god för dig att du ligger i rätt nivå etc etc.
Har man inga kontakter finns det även mindre tuneringar/inhouse och dylikt.
Ett sätt som många gör idag är ju att streama när man spelar, för att visa upp sig mer och bli mer "känd" på det sättet.
Och man behöver självklart inte nåt lag i början för att lyckas, men det ökar ju chanserna om man har det helt klart.

En annan sak att tänka på är att vem som helst inte kan bli "pro", det är som vilken annan sport som helst.
Det finns så enormt mycket folk som spelar idag och det krävs mycker mer än nöta för att komma bland toppen.
Man ska i stortsätt vara född med lite extra för att kunna skilja sig från mängden av alla där ute.

Lycka till och kämpa på.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av XsvennebananX:

Nr 1 är väll att välja vilket spel man ska satsa på

Blir nästan till 99% Sc2 jag kommer spela. Tänkte mest generellt på vad som behövs/krävs för att kunna spela professionellt.

Permalänk
Skrivet av Clipp:

Blir nästan till 99% Sc2 jag kommer spela. Tänkte mest generellt på vad som behövs/krävs för att kunna spela professionellt.

Vilken ''liga'' spelar du i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clipp:

Jag skulle tippa att talang är den faktor som begränsar mest.

Permalänk
Medlem

Tror du bör posta i ett annat forum istället för Sweclockers. Blizzard eller något SC2 forum, eller om dreamhack har forum till exempel.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Moderator
Moderator

Oberoende av spel räcker det inte med att vara "hyfsat bra" om avsikten är att tjäna pengar på själva spelandet. Det krävs att du är bland de bästa i landet och placerar dig såpass bra i turneringar att ett lag eller fristående sponsorer blir intresserade av att skriva kontrakt med dig.
Alternativet är att vara nästan lika bra men ha en personlighet som lockar många tittare när man streamar, har du många tittare kan du sälja in dig hos sponsorer även utan turneringsresultat.

Nu har jag inte följt scenen i SC2 de senaste månaderna men jag uppfattar det som att karusellen runt just det spelet tappat mycket fart vilket gör det svårare att tjäna pengar om man inte tillhör världseliten.

Slutligen har vi tidsaspekten, är du inte beredd att lägga minst åtta timmars tränande varje dag på spelet kommer du ha väldigt svårt att nå någon topp.

Visa signatur
Permalänk

Funderar på att bli pro..
Proffs blir proffs för att dom älskar spelet och lägger sin uppmärksamhet, på att spela de spel dom älskar.
Finns de något spel du brinner för? känner du att "dethär är f** de roligaste jag vet", spela de.

Dokumentären "kungarna av counter strike" som SVT gjorde, om jag inte minns fel. Är extremt intressant för att få en inblick till hur vägen till professionell "gamer" kan gå till.. Att de handlar om CS spelar ingen roll.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av XsvennebananX:

Vilken ''liga'' spelar du i?

Just nu spelar jag inte i någon liga alls. Har inte spelat på några säsonger.
Det som lockar med just Sc2 är att jag kan lira solo och inte vara beroende av att ett helt lag presterar bra.

Skrivet av twit:

Oberoende av spel räcker det inte med att vara "hyfsat bra" om avsikten är att tjäna pengar på själva spelandet. Det krävs att du är bland de bästa i landet och placerar dig såpass bra i turneringar att ett lag eller fristående sponsorer blir intresserade av att skriva kontrakt med dig.
Alternativet är att vara nästan lika bra men ha en personlighet som lockar många tittare när man streamar, har du många tittare kan du sälja in dig hos sponsorer även utan turneringsresultat.

Nu har jag inte följt scenen i SC2 de senaste månaderna men jag uppfattar det som att karusellen runt just det spelet tappat mycket fart vilket gör det svårare att tjäna pengar om man inte tillhör världseliten.

Slutligen har vi tidsaspekten, är du inte beredd att lägga minst åtta timmars tränande varje dag på spelet kommer du ha väldigt svårt att nå någon topp.

Att vara "hyfsat bra" är väl en start? Ingen är proffs direkt.
Tiden kommer inte bli något problem. Kommer vara färdig med studierna efter nyår och ha mer eller mindre hur mycket tid som helst.

Permalänk
Skribent

1. Välj ett spel.
2. Läs så mycket teori (theory crafting) som möjligt om spelet.
3. Nöt spelet.
4. Kolla andra proffsspelare och ta tips.
5. streama och promota dig själv via tex. forum, facebook osv.
6. leta/skapa lag.
7. delta i tournaments ("ESL" är väldigt bra för detta!)

Detta är ett ganska simpelt sätt, dock effektivt!
Men som de flesta andra sagt/kommer säga, det krävs talang från stunden du är född!

Lycka till! (:

Edit: tilllägg på 5.an ::: Gör YouTube videos med massa coola effekter som barn gillar, och metal... måste ha metal soundtrack!
Detta kommer göra så du kan generera lite extra pengar på sidan om, samtidigt som du får ut ett klart budskap om dina skillz.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clipp:

Hej!

Har funderat på att ev. försöka bli proffs i något e-sports spel. Tycker att jag är hyfsat bra på de flesta spel jag har spelat: Dota, HoN, LoL, SC2, Wc3. Men skulle vara kul att försöka ta det ett steg längre än att bara spela för skojs skull. Kommer nämligen ha en hel del fritid efter nyåret.

Tänkte kolla hur det fungerar att bli proffs i något spel, och då tänker jag inte på det självklara att "nöta" mycket.
Hur fungerar det mer i praktiken:
Hur hittar man sponsorer? Måste man söka upp företagen själv eller headhuntar de dig?
Vilka spel är det man egentligen kan tjäna några pengar i?
Anordnas det tuneringar med prispengar på nätet? I så fall, är det några minimum krav för att få spela i dess? t.ex att någon viss raiting behövs om man spelar HoN eller SC2 för den delen.
I spel som Dota, HoN, Bf3 osv. Måste man ha ett "lag" att spela med från början eller går det att bli bra solo först och sedan hitta folk att lira med?

Tacksam för seriösa svar
Ps. Ursäkta om det redan finns en tråd om detta. Men hittade inget i sökfunktionen.

Om jag hade varit du hade jag tagit ett spel utan så hård konkurans, Eller iaf är ganska balanserat (typ Lol )

Och det är nog bättre att börja youtub:a ist för att satsa på en pro carriär , Youtubers får mer pengar ( om man lyckas bli stor) vilket också är väldigt svårt men Tror det är lättare än att bli proffs direkt : Se på sp4zie eller tejbz etc . (dom är svenska) men jag tror också att man måste har ENORM Talang inom spelet ...

Permalänk
Musikälskare

Som PurePwnage sa en gång

- Like most noobs are like, are like, like total noobs. Like you can train, like, a noob, but he'll just be like a trained noob, like he won't really be like a pro like me

Det krävs det lilla extra för att bli "pro" samt att säga upp sig från jobb och spela 24/7 alltid

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För att bli "Pro" måste du först och främst säga upp all kontakt med omvärlden

gå på socialbidrag/leecha av dina föräldrar boendes i källaren tills du lyckas

dricka flera liter kaffe/cola/power king samtidigt som du sköter kosten och äter nyttigt (enbart billys panpizza alternativt gorbys piroger)

följ dessa stegen och spela 16-17 timmar om dagen med så lite sömn du bara kan så kommer du snart lyckas!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Ang att bli upptäckt så gäller det att streama och verkligen visa vad du går för, få T.ex Steelseries att få upp ögonen för dig!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

dricka flera liter kaffe/cola/power king samtidigt som du sköter kosten och äter nyttigt (enbart billys panpizza alternativt gorbys piroger)

följ dessa stegen och spela 16-17 timmar om dagen med så lite sömn du bara kan så kommer du snart lyckas!

Stämmer väl inte riktigt.. Att äta och träna är A och O för att ha ett högt fokus som behövs när man ska lira.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja streama och söka mig till något känt spel community för att bli upptäckt. Är du något att ha kommer det nog utvecklas av sig själv efter det.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har du trollat färdigt nu?

On topic: Flera andra har redan tagit upp viktiga delar, men något som få personer är medvetna om är att det inte räcker att vara äckligt duktig och kunna visa upp sig i rätt sammanhang. Det är få som lyckas komma riktigt långt inom e-sport i förhållande till hur många som spelar spelen. Om du lyckas få någon större framgång kommer du att sättas på prov alla tänkbara sätt. Man blir helt plötsligt en offentlig person som det ställs skyhöga krav på och alla klarar inte av den pressen. Man måste leva upp till förväntningarna hela tiden för att kunna stanna kvar i 'rampljuset'. Presterar du sämre någon period kan det vara omöjligt att göra comeback igen. Det är mycket att tänka på och överväga innan man bör fatta det beslutet.

Helst ska man vara naturligt bra på spelet redan från början, alltså att man snabbt får grepp om det och blir en av de bättre på kort tid. Sedan är det träning, träning och åter träning som gäller. Du måste verkligen satsa allt på just det spelet. Det finns en klick spelare som har lyckats bli proffs i flera spel samtidigt, men det brukar i regel vara kortvarigt. Förr eller senare väljer de flesta att satsa på bara ett spel. När du sedan sitter där och tävlar mot någon/några gäller det att du är så självsäker och fokuserad att du inte blir störd av att folk tittar på när du spelar. Allting du gör kommer att övervakas och kommenteras. Det är en ganska jobbig situation, särskilt om det inte går så bra. Är du bäst och vet om det så kommer det att vara din största svaghet när du spelar mot andra. Hur motsägelsefullt det än låter.

Förutom detta så är det förstås oerhört viktigt att du verkligen älskar spelet som du vill tävla i. Annars blir det plågsamt långtråkigt och du utvecklas eller växer inte som spelare. Jag vet till viss del av personlig erfarenhet hur allt det här kan vara. Jag försökte mig på en 'karriär' inom spel en gång i tiden och jag har vänner som både lyckats och misslyckats med detta.

Edit: Det låter mer dramatiskt än vad jag försöker säga, men bara så du är medveten om hur svårt det verkligen kan vara.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clipp:

Hej!

Om vi börjar med att målet är att bli riktigt bra:

Att bara lägga ner mkt tid funkar inte. Du måste ha talang för de du gör. tex i cs(eller ta valfritt fps-spel) så kvittar de om vissa spelar X antal timmar per dag, en som kör en gång/halvår kan fortfarande vara bättre. Så att "ha de i dig" är ett måste, sen kan du bemästra med mängdträning utifrån de. Men att bara ha som mål att bli proffs i de eller de kan du lägga ner direkt. Skulle finnas mängder av proffs i spel eller idrotter om de enda som krävdes va massor av träning!

Mina 4a cent!

Permalänk
Medlem

Jag har lite egna erfarenheter jag kan dela med mig av, är semiproffs i sc2 och spelar i det största/bästa helsvenska laget.

Att du behöver ge upp resten av livet är skitsnack fram tills du är bland de bästa i världen. Det är svårt att orka spela mer än ≈6h om dagen (speciellt om man jobbar/går i skolan då man inte kan vara trött för att spela bra). Är du under proffs nivå kommer du bli bättre riktigt snabbt bara du tränar effektivt dvs att du inte gör massa allins osv. Se till att äta bra samt att motionera varje dag. När du väl är uppe runt gm nivå kommer lag komma till dig, antingen genom ladder eller online turneingar (playhems, kval till större turneringar osv)

Som många säger finns det ingen genväg, steg ett är att nöta så mycket man orkar men att fortfarande tänka på hälsan

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Ett tips: Dreamhacks turneringar. Där blir man uppmärksammad om du är riktigt duktig, börja i småligor på lite olika hemsidor.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

förutom att det inte fungerar jag har själv testat

Permalänk

Du kan vara skitbra på ett spel men ändå inte vara i närheten av vad som krävs för att tjäna pengar på det.
Det räcker inte med att vara bäst bland polarna, eller i stan, det gäller att vara typ top 100 i världen. Tänk på hur många det är som nöter spel sedan de var barn, det går inte att börja när man är >15 bast, börja spela och tro att man ska bli miljonär

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Proffsmobbare

Det är ganska schysst att bli "pro" på någonting i verkligheten, just för att det är verklighet. Kanske bättre att satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är ganska schysst att bli "pro" på någonting i verkligheten, just för att det är verklighet. Kanske bättre att satsa på.

att bli "pro" på något lite mer verklighets anknytet,
brukar både vara bättre för hälsan och rempljuset, men sen kan du ju alltid spela på fritiden som ett nöje

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Hur bra är du? hur mycket har du lirat?

Träna på ett smart sett, ät bra, sov tillräckligt

Permalänk
Medlem

Finns ju forskning som visat att man behöver lägga ca 10000h på en aktivitet för att bli riktigt riktigt bra på den. Kan ju va ett mål att sträva mot. Tricket med dom där 10000 timmarna är väl att börja tillräckligt ung

Permalänk
Administrativ avgift

well sc2 jag har en ganska lång och ligger nu och nöter under GM spelarna med på laddern o diverse fina top 16 ESL turneringar osv. Jag har i princip övat suttit med coachen (Som kom för 2 mån sen till vårat lag) Fokuserande är är du bra? är du inte master i sc2 kan du inte utvecklas till "Proffs" på ett bra tag.. Det kommer kräva flera månader medans master->high master kan gå att genomföra med tid och coaching + turneringar nöta vs GM! Typ de tipsen jag kan ge! //MvH fellow going pro! (www.twitch.tv/iridiums) titta på vids från DH och sen märker du hur jag spelar och hur du måste bli och kom ihåg jag har lirat sen betan men varit master ett bra tag men självklart tagit upp sc2 mer seriöst de senaste månaderna

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Sätt upp mål, använd all tid du kan för nå de mål. Börja med små och öka hela tiden.
Du kommer se utveckling och du kommer förstår hur pass bra du kan bli eller är.

Resten kommer med tiden.
Sköt kosten, sömnen och främst gör det för du har kul och älskar det. Annars get a nother plan!

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Vinner du tex BYOC på Eizo Open(sc2) så kommer du möta pro's. Men att komma dit är extremt svårt, amatörerna sitter ju antagligen i dimaond, masters eller grand masters. Lyckas du bra mot pro'sen, då lär ju något lag ta kontakt med dig i framtiden. Se till att va med på många turneringar. Men först och främst så ska du öva hemma. Just nu är väl SC2 scenen störst, Eizo Open 2012 hade ju första priset på 250,000kr.

Faktafel
Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD