Bättre FPS-spelare med bättre GPU?

Permalänk
Medlem

Bättre FPS-spelare med bättre GPU?

Funderar. Har man ett övertag på en spelare som har en sämre rigg?

Jag menar nu inte någon som spelar BF3 på sin C64 och laggar sig fram med 2fps.

Men säg en core i5 av hyggligt slag och ett 560 Ti mot en top notch i7:a och SLI 680.
Båda kör settings i BF3 som ger 60+ i FPS och båda sitter på identiska uppkopplingar.

Finns det då något som talar till fördel för det bättre systemet? Något som ger en millisekunds försprång?

Ren nyfikenhet här.
Jag tycker nämligen jag har mer "tur" sen jag började köra på GTX680 istället för SLI460. Men jag ligger på ungefär samma FPS som innan bara gått från high till ultra i mina settings.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

Skulle tro att skillnaden är väldigt marginell. möjligt att det går bättre i spel som bf3 (osäker på den titeln) och Arma om du kan öka drawing distance (se på längre avstånd) annars är nog den troligaste förklaringen att du "bara" blivit bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var inte så att din 460SLI rigg fps droppade när det var som viktigast?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Du har nog inte något övertag mer än att du får bättre självförtroende när du känner att allting flyter och att du skulle kunna spöa allt och alla

Jag har ingen värstingdator men vinner över folk som har det absolut senaste i sina burkar ändå.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Lego Master

EDIT:
Äh. Fummel i huvet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

När jag spelade "seriöst" så var det väldigt vanligt (och fördelaktigt) att optimera inställningarna, tex att ta bort och sänka kvaliteten på vissa detaljer. Att alltid ha ett bra och jämt flöde är självklart en fördel, så ja och nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meandra:

Funderar. Har man ett övertag på en spelare som har en sämre rigg?

Jag menar nu inte någon som spelar BF3 på sin C64 och laggar sig fram med 2fps.

Men säg en core i5 av hyggligt slag och ett 560 Ti mot en top notch i7:a och SLI 680.
Båda kör settings i BF3 som ger 60+ i FPS och båda sitter på identiska uppkopplingar.

Finns det då något som talar till fördel för det bättre systemet? Något som ger en millisekunds försprång?

Ren nyfikenhet här.
Jag tycker nämligen jag har mer "tur" sen jag började köra på GTX680 istället för SLI460. Men jag ligger på ungefär samma FPS som innan bara gått från high till ultra i mina settings.

Det beror helt på vilket spel man spelar.. Har för mig att ett av dom äldre cod spelen så var det bättre att köra med lägre grafik då högre gräs å liknande försvann så man kunde se fienden fortare än vad någon som hade max grafik gjorde.. Men sen är det inget som har med hårdvaran å göra utan inställningarna i spelet..

Så som svar på din fråga nej hårdvaran gör dig inte till en bättre eller sämre spelare däremot så kan det vara lite placebo efekt över det hela.. Du har bättre dator å tror att du blir bättre och då blir du bättre..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Entusiast

Kass grafik och en septillion fps är nyckeln till vinst, i alla fall i väldigt snabba spel

Men nej, det är snarare utrustning och konfiguration av tangentbord och mus som gör skilldnad.
Extrem liknelse men sätt en kulmus mot en lasermus och se skillnaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan hända att du led av ganska omfattande mircostuttering, som förstörde din spelupplevelse. När du nu gått över till ett enskilt kort, så kan det ha försvunnit och gett dig bättre flyt och därmed bättre "aim".

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Jag tror också på teorin om microstuttering i kombination med lagen om alltings jävlighet: tappar man en enda frame kan man ge sig på att det kommer när man behöver den som mest...

Permalänk
Medlem

Hm, antagligen placebo-effekten som spökar här. Får hoppas jag inte blir av med den nu när jag börjar lugna ner min förälskelse över 680-kortet
Tror inte riktigt på stuttering-teorin med 460-konfigen. Jag har alltid varit noga med settings som ger flyt och upplevde sällan någon brist på flyt.
Men visst, det känns (iaf i huvudet) som att ALLT flyter bättre med det nya kortet, spelet, livet, jobbet, allt är lite mer rosa-skimrande

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

Svar ja. Desto mer FPS, desto lättare är det att sikta och kontrollera din spelare samtidigt som du ser saker "snabbare" (och därmed får du en bättre reaktionstid).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av meandra:

Hm, antagligen placebo-effekten som spökar här. Får hoppas jag inte blir av med den nu när jag börjar lugna ner min förälskelse över 680-kortet
Tror inte riktigt på stuttering-teorin med 460-konfigen. Jag har alltid varit noga med settings som ger flyt och upplevde sällan någon brist på flyt.
Men visst, det känns (iaf i huvudet) som att ALLT flyter bättre med det nya kortet, spelet, livet, jobbet, allt är lite mer rosa-skimrande

Återigen, Microstuttering har inte med settings att göra, utan dubbelkortskonfiguration. Du kan ha samma fps, men det "flyter" bättre, något som vissa upplever tydligt, andra inte alls. Det kanske är den här lilla skillnaden som ger bättre upplevelse för dig!

Att du sedan lider av "må-bra-efter"-effekten som spritt sig till ditt övriga liv, kan nog ingen förklara med annat än placebo och att allting blir vad man gör av det.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Jag ställer ner grafiken och kör med såpass hög fps som möjligt. En riktigt "hardcore" fps gamer bryr sig nog inte om att spelet ska se snyggt ut, han/hon ställer ner grafiken för att få bästa möjliga flyt. Nästa steg är att skaffa en hög frekvent skärm, t.ex. 120hz, eller högre

Visa signatur

Ryzen 1700 @ 3.9ghz | 16GB 2666mhz | Gigabyte GTX 1080 | EVGA 850w

Permalänk
Skrivet av meandra:

Hm, antagligen placebo-effekten som spökar här. Får hoppas jag inte blir av med den nu när jag börjar lugna ner min förälskelse över 680-kortet
Tror inte riktigt på stuttering-teorin med 460-konfigen. Jag har alltid varit noga med settings som ger flyt och upplevde sällan någon brist på flyt.
Men visst, det känns (iaf i huvudet) som att ALLT flyter bättre med det nya kortet, spelet, livet, jobbet, allt är lite mer rosa-skimrande

Stuttering (MS) har inget med settings eller frame raten att göra, har du allvarlig MS kan det stå 60 FPS men kännas mer som 30, och då får du en mycket sämre upplevelse, och skulle förmodligen få svårare att sikta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av j3n5:

Jag ställer ner grafiken och kör med såpass hög fps som möjligt. En riktigt "hardcore" fps gamer bryr sig nog inte om att spelet ska se snyggt ut, han/hon ställer ner grafiken för att få bästa möjliga flyt. Nästa steg är att skaffa en hög frekvent skärm, t.ex. 120hz, eller högre

Håller med, det är helt klart en fördel att spela med högre fps. Jag väljer alla gånger sämre grafik för att få bättre flyt. i 120hz så känns musen betydligt mer responsiv och siktandet blir enklare imo

Permalänk
Medlem

Nej. Kunde ha övertag med en sketen laptop mot en del som kör på värsting-datorer i en del spel.
Nu när man själv har en bra dator så har jag inte blivit bättre, bara roligare att spela,
slipper lagg osv

Permalänk
Medlem

Lägsta grafik, högsta möjliga viewrange och på med färgblindhet.
Spela på en crt eller en plasma.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken