"Jobbig" bild på skärmen sedan jag bytte till GTX 660 ti?

Permalänk
Medlem

"Jobbig" bild på skärmen sedan jag bytte till GTX 660 ti?

Jag bytte precis upp mig till en ny dator och upplever bilden/texten på skärmen som "jobbig" att titta på jämfört med min gamla dator. Det är som om att det är svårare att fokusera blicken på texten med nya datorn.

Jag har samma skärminställning 1920*1200 60Hz.

Gamla: Win Vista, 8800GT
Nya: Win 8, GTX 660 ti

Jag inser att det är en svår fråga, men någon kanske har varit med om något liknande?

.

Permalänk
Medlem

Jag bytte själv från 5770 till 560TI förra veckan, har sedan dess fått huvudvärk av att titta på båda mina skärmar. Har sett på forumet att vissa upplever färgskillnader Nvidia/AMD och antar att det beror på något sånt, hoppas bara att man vänjer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttcs:

Jag bytte precis upp mig till en ny dator och upplever bilden/texten på skärmen som "jobbig" att titta på jämfört med min gamla dator. Det är som om att det är svårare att fokusera blicken på texten med nya datorn.

Jag inser att det är en svår fråga, men någon kanske har varit med om något liknande?

.

Cleartype?

Permalänk

Det här du syftar på, TS?

Permalänk
Skrivet av ttcs:

.

Jag upplever samma problem på min brors dator (670) jämfört med min (7970). Har testat att justera Cleartype men kan inte se någon skillnad, hoppas att någon kommer med någonting matnyttigt!

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem

kolla om din skärm har en autofokus knapp.

Permalänk
Medlem

Bra att veta om... Får bli AMD i fortsättningen också då!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Hur visar sig problemet, jag hade problem med att viss text blev "blurry" testade att fixa med en massa grejer, men det vart i slutändan att jag installerade Nvidias WHQD drivare igen, detta kom bara upp med deras beta drivare, testa installera 306.97 drivaren och se om problemet försvinner, kanske ingen lösning men kan visa om det är det som är problemet..

Permalänk
Medlem

Jag googlade lite snabbt, och det verkar som Cleartype inte finns kvar i Win8?

I vilken inställning hittar man det om det skulle finnas kvar?

.

Permalänk
Medlem

Har du en VGA-ansluten skärm eller är det DVI hela vägen?
VGA på nyare grafikkort kan vara problematiskt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Har du en VGA-ansluten skärm eller är det DVI hela vägen?
VGA på nyare grafikkort kan vara problematiskt.

Ja, det är DVI <-> DVI.

Så här ser foto ut, vet inte om man bli något klokare på det... Men Win8 är "suddigare/tjockare".

Win8:

Vista:

Permalänk

Det ser ut att ha att göra med temats teckensnitt att göra.
Men gå in i inställningar och ändra typsnittet till arial eller vad som windows brukar ha som standard. Håller inte koll på detta men tror det är det. Eller calibri.

Permalänk
Medlem

Hm satt faktiskt och funderade på en likande tråd upplever samma sak fast jag har helt andra förutsättningar...

Köpte ny dator men återanvände mitt gamla grafikkort (GT440) i väntan på nästa generation grafikkort (vilket verkar bli en lång väntan)

Hade Win7 32bitar, nu Win7 64 bitar Professional (vilket knappast har nån betydelse?). Nya drivrutiner på allt dock.

Har en CRT som jag haft hur länge som helst... (från Win ME till nu, med Xp och Vista emellan, aldrig några problem)

Så, samma grafikkort och samma skärm (och samma upplösning) och Win7 i båda fallen... men det är nåt som gör att framförallt text (som här på Sweclockers) upplevs som mycket jobbigare att läsa

Så jag antar att det är nån inställning nånstans som ligger och spökar, men jag har inte hittat den än iaf... varit och kikat på Nvida inställningarna men där hittar jag inget... (trodde att det var för att jag var tvungen att "zooma" in på CRT eftersom det blev små små svarta kanter (vilket det aldrig blivit förut) men det kanske inte beror på det heller).

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som det var ett färgdjup som är lågt ställt, kolla om det verkligen är 32bitars färgdjup!

Permalänk
Hedersmedlem

I windows 7 finns skärmkalibrering när det gäller text, finns den kvar i 8:an?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)