Helgsnack: Den ultimata datorlådan

Permalänk
Medlem

Shinobi XL tycker jag faktiskt ändå om jag äger en fractal design define xl, för Shinobi xl'n är väldigt tom inuti utan massa lull lull som ger en tillgång till att modda fritt utan att stöta på massor av problem, sen är den egentligen bara en överdimensionerad standard chassi som slukar de flesta atx standarder!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag gillar mitt Corsair 600T, det är väldigt rymligt för sin storlek tycker jag. sen är det väl inte världsbäst för vattenkylning utan modifiering får man in en 240 i taket och en 180x180 i fronten.
Mitt nästa chassi blir troligtvis ett Lianli chassi då det är mestadels är gjort i aluminium, eller om jag bygger något själv.

Visa signatur

TBA

Permalänk

Jag är väldigt sugen på fractal designe define R4 med sidofönster, det i mina ögon, skulle nog vara rätt så optimalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HonouredShit:

Jo, det finns det.
Den ultimata lådan är Corsair Obsidian 800D

Mvh

Oh YES!

Skrivet av noobs:

Går det att få 800d utan fönster? Isåfall är det min ultimata låda också.

Visst går det att få utan fönster! Man kan köpa det från Corsair:s hemsida för $20. Den är för övrigt identisk med den som sitter på 700D. Personligen gillar jag fönstret, speciellt om du valt en cool färgkombination och ägnat dig mer än 5min för kabeldragningen.

Skrivet av haxmannen:

Vad som är det ultimata för dig är kanske inte det för någon annan. Ultimat kan för någon betyda liten, stilren och tyst och för en annan stor med lampor, fönster och bra luftflöde. Jag skulle hålla med dig om det inte satt ett fönster på 800D'n så istället måste jag säga att R4'an är den ultimata lådan för mig.

Varför tror du att han antyder att 800D är ALLAS ultimata låda? Han säger ju "min" ultimata låda som f.ö. jag håller med om. Slutligen Ja, den går att få utan fönster.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Shinobi XL tycker jag faktiskt ändå om jag äger en fractal design define xl, för Shinobi xl'n är väldigt tom inuti utan massa lull lull som ger en tillgång till att modda fritt utan att stöta på massor av problem, sen är den egentligen bara en överdimensionerad standard chassi som slukar de flesta atx standarder!

I define XL är det dock lätt att plocka bort allt lull lull. Tog 5 min att borra ur nitarna för att plocka bort plåten mellan psu delen och resten. Så nu är det helt öppet

Permalänk

Fractal design och Corsair faller bort för att de kyler extremt dåligt.
Trådskaparen nämnde bra kylning.

Jag röstar på Coolermaster HAF X, Cooler Master Storm trooper med lite extra fläktar, och/eller Antec P280 fullmatad med extra fläktar.

Permalänk
Medlem

Ultimata lådan för mig är Little Devil PC-V8.

Stor, byggd för vattenkylning och av väldigt hög kvalitet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Jag ser att väldigt många säger att Define R4 är det ultimata chassit. Tycker ni verkligen det, i frågan så verkar det som att pengarna är inte problemet så budget är väldigt hög. Om ni fick välja vilket chassi ni ville hade ni tagit ett R4 då? Det hade inte jag gjort, säger inte att det är dåligt chassi men jag tycker att man kan få bättre.

Jag säger 800D, det är sjukt stilrent (Om man gillar stilrena prylar är det alltid ett plus) samt det är stort. Det finns i stort sätt inga begränsningar för vad man kan göra med detta chassit. Det är helt brutalt välbyggt, allt känns verkligen hur stabilt som helst, smarta lösningar och mycket plats för radiatorer.

Det finns ju chassin som Cosmos 2, det är större ja men jag personligen tycker inte att de har funktioner nog som är smarta nog för att ta platsen i mitt hjärta från 800D. Chassin är svårt, men min röst landar på Corsair i nuläget :).

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Det gör mig faktiskt förbannad att så många hyllar 800D, för dess kylförmåga är ett stort jävla skämt.

Permalänk
Medlem

Ultimat och ultimat, Har nog inte stött på något som fått mig att fälla den kommentaren. Förvisso en subjektiv fråga men jag tror att det är omöjligt att få fram ett där ens en endaste inte hittar fel eller kan bli mer nöjd med något annat.
Sen så är det ju så illa med perfektion att det är en jakt på marginaler och marginaler är svindyra. Ett grundutförande ala 430 går på en knapp onsdags kväll emedan ett Lian Li kostar som en hobbymotorsåg men är mycket tråkigare.

Den som faktiskt lyckas hitta ett chassi som inte är stilrent förtjänar en medalj, ren stil är en sak men stilrent är just stilrent.
(haf chassin är stilrena, fula och plottriga men stilrena.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Cosmos II har alltid varit min dröm, i Nvidia Edition som Cooler Master har...men det finns inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller väl på att försöka planera 2 nya datorer, en åt grabben som vill ha en liten men kompetent speldator, som är lätt att kånka på. Den är inget problem, troligen silverstone SG09

Den till mig själv är desto värre, komponenter i den är lätt, men vilket chassi, vilken formfaktor och storlek kan ge en huvudvärk

Man vill ha ett mindre chassi, med kvalité som dyrare lian Li, men gaska litet, plats för 360 rad osv, finns inte.
Kanske ett Prodigy och mITX men finns ju inte i aluminium modell tjockare, tar bara 240 rad, tar inte 3 slots grafikort, R4 rätt bra men tar inte ens en tjock 240/260 rad och är bara gjord i plast och plåt,
Nåja har bestämt att tjock 240/260 rad med custom vattenkylning får räcka för att hålla ner storleken, så kommer nog bli troligen antigen FD ark eller prodigy, faktisk i brist på bättre.

En lite omdesignad R4 där nätagget flytas till högst upp i fronten så lådan kan sänkas och gjord helt i borstad aluminium modell 3 mm tjock skulle vara den ultimata lådan för mig, skulle ta ATX vara mindre och samtidigt ta custom vattenkylning med 260 rad

Optiska enheter behövs ju inte, samt räcker ju med plats för en eller två SSD samt en HDD, lagring löser man ju mycket bättre med en NAS.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Det ultimata chassiet finns inte! men det går att bygga.
Personligen skulle jag vilja ha ett chassi likt R4 men ingen jävla lucka eller galler, inga 5,25" eller 3,5" platser. mITX med stående moderkort och nätag i botten, fläktarna kan ta luft från underkant. En nästan helt ren dämpad och isolerad låda med subtil pwr sw/led.

Permalänk
Medlem

Klurar också på varför så många anger budgetchassin när frågan är den ultimata lådan. Lian Li's toppmodeller är det smidigaste jag buggt i. Underbart att kunna fälla ner hela moderkortsplåten och smidigt med hotswap. Sen att alla material är i toppkvalitet gör inte saken sämre. Om min budget var obegränsad så skulle det absolut bli Lian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HonouredShit:

Jo, det finns det.
Den ultimata lådan är Corsair Obsidian 800D

Mvh

Bra att de lyckades med sin marknadsföring på swec...

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk

Själv väntar jag på att Siverstone Fortress FT04 ska komma ut. Ska bli spännande att läsa testerna. Är det inte bra så blir det ett Fortress FT02. Kör ett Raven RV02 idag men jag tror Fortress är tystare.

Permalänk
Skrivet av HonouredShit:

Jo, det finns det.
Den ultimata lådan är Corsair Obsidian 800D

Mvh

700D > 800D.
Man slipper den fjolliga plexisidan på 700D men åh nej, man får inte heller HDD hot swap men inte direkt viktigt då man inte har två 800D vilket man aldrig ville ha från början.
Hade R4'an haft 3-4 fler 5.25 portar hade jag valt den över min 700D.
Annars har man fortfarande kvar sin STC-T01 vilket är mer awesome än 700D'n med sina 12 5.25 enheter.
http://bilder.wibla.net/albums/monster/DSC_5699_ps.sized.jpg
Plats finns över i stora mängder.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Dom ultimata datorlådorna görs av Caselabs det är det inget snack om
Därefter följer Silverstones TJ-11 & TJ-07
Det ultimata chassit om man tänker luftkyla är utan tvekan Silverstone FT02
Silverstones aluminium skapelser och Lian-Li:s chassin är överlag ultimata datorlådor

Ni som säger att Fractal, NZXT, HAF, Bitfenix och övriga stål/plast chassin är ultimata datorlådor hur resonerar ni egentligen? Define R4 t.ex. vad är ultimat hos det chassit? Visst, det är prisvärd, erbjuder bra funktioner, är inte fruktansvärt ful och är en allmänt bra låda i klass med P280 men den har ju inget som är ultimat? Den har inte det ultimata chassi materialet (aluminium) utan stål och plast. Det är inte ultimat för luftkylning (FT02) och är definitivt inte ultimat för vattenkylning. Vad är det egentligen som är ultimat hos Fractals chassin?

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
99:e percentilen

Det allmänna ogillandet av fönster förvånar mig. Detta är SweClockers, gillar vi inte att showa off våra komponenter?

Om det är för att fönster automatiskt innebär hög ljudnivå kan jag förstå det, men jag förstår verkligen inte varför fönstret per se skulle vara en nackdel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

CoolerMaster 840 atcs

Jag använder ett CoolerMaster 840 atcs - moddat med en stor vatten kylare i toppen mm.
Fördelen med detta chassie är att det är i aluminium och så gott som varje del går att demontera...
Ganska bra utrymme för det mesta...

Permalänk
Skrivet av noobs:

Går det att få 800d utan fönster? Isåfall är det min ultimata låda också.

Det finns en Obsidian 700D, är som ett 800D utan fönster men även utan hotswapplatserna.

Visa signatur

Jonsbo UMX1 Plus, GA Z97N Wfi, Core I3 4460, GTX 760 Mini, Corsair Vengence LP 8GB, Samsung SSD, Intel SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soy_CD:

Klurar också på varför så många anger budgetchassin när frågan är den ultimata lådan. Lian Li's toppmodeller är det smidigaste jag buggt i. Underbart att kunna fälla ner hela moderkortsplåten och smidigt med hotswap. Sen att alla material är i toppkvalitet gör inte saken sämre. Om min budget var obegränsad så skulle det absolut bli Lian.

Håller med i mycket, men säg det lian Li chassi som är lika välkylt som tex R4 eller ark, utan att vara större, känns som lian Li inte tänkt på den kundgruppen alls, eller har jag missat nått då dom har jämra massa modeller, dom som är från lian li och verkar rätt ok i dessa avsenden Håller även från lian Li tveksam kvalité för att vara ett lian Li alltså.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikGbg:

Själv väntar jag på att Siverstone Fortress FT04 ska komma ut. Ska bli spännande att läsa testerna. Är det inte bra så blir det ett Fortress FT02. Kör ett Raven RV02 idag men jag tror Fortress är tystare.

Har ft02. Ganska god grundide på denna lådan, men rätt puckat vissa grejer. Som ex hålet för att kunna fästa processorn utan att ta loss hela moderkortet - det hålet passar inte ens moderkortet och jag har ett vanligt moderkort..
Men har den liggandes på sidan i garderoben nu med förlägningssladdar till vardagsrummet så bryr mig inte att den låter som en liten dammsugare då det inte hörs så mkt.
Har man möjlighet att gå vatten på allt hade det definitivt vart värt det dock. Tror jag ska försöka fixa detta på nästa bygge, om jag har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visard:

Jag använder ett CoolerMaster 840 atcs - moddat med en stor vatten kylare i toppen mm.
Fördelen med detta chassie är att det är i aluminium och så gott som varje del går att demontera...
Ganska bra utrymme för det mesta...

Trevligt chassi, men jag vill gå ifrån den storleken, samt behöver inte alla HD platser plus det chassit är inte helt modernt längre, men kvalitén är riktigt bra dock, mer sånt från CM i blandade storlekar vill jag se.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Gick från R3 till ARC till FT02 inom 6månader... Kan säga att dom FD inte har en chans i vare sig kyla,kvalite för mina 2x 7970. Kommer aldrig köpa ett chassi som är i prisklassen under 1000kr... Man får (oftast) vad man betalar för om man köper från rätt tillverkare. Men finns inget "ultimata chassit" Eller kanske kan säga de ultimata itx chassit respektivet atx mm mm...
Men om man har plats och råd skulle jag köra på ett Caselabb chassi!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Är det oberoende pris så skulle jag säga valfritt caselabs chassie om man ska vattenkyla prylarna.
http://caselabs-store.com/

Detta är nytt för mig... Har ett 800D nu men detta är riktigt intresant.

Permalänk
Medlem

Frågan är en paradox i sig då den ultimata datorlådan omöjligt kan vara ett miditower...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Hmmm, fick just den dumma idén att helt plocka bort 5,25 buren i mitt fractal XL.. Fast har ju den satans mekaniska disken där. Ska kika på det, så kan man ju klämma dit nåt vettigt som en 180mm fläkt typ.

Permalänk
Medlem

SilverStone Temjin TJ07B