Steam Linux [blogpost från Valve om att publik beta närmar sig - mod]

Permalänk
Medlem

Steam Linux [blogpost från Valve om att publik beta närmar sig - mod]

Bättre rubrik för framtida sökbarhet och annat
Permalänk
Inaktiv

Underbart!

Permalänk

Spännande utveckling Ska bli kul att se vart det leder.

Permalänk
Medlem

Jo jag såg det, jag vill gärna vara med i den betan

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Nu har jag inte direkt följt utveckling av Steam till Linux, men jag undrar om Steam kommer fungera till andra Linux distos, eller kommer det endast fungera i Ubuntu?

Permalänk
Skrivet av SweAccount:

Nu har jag inte direkt följt utveckling av Steam till Linux, men jag undrar om Steam kommer fungera till andra Linux distos, eller kommer det endast fungera i Ubuntu?

Citat:

Why Ubuntu? There are a couple of reasons for that. First, we’re just starting development and working with a single distribution is critical when you are experimenting, as we are. It reduces the variability of the testing space and makes early iteration easier and faster. Secondly, Ubuntu is a popular distribution and has recognition with the general gaming and developer communities. This doesn’t mean that Ubuntu will be the only distribution we support. Based on the success of our efforts around Ubuntu, we will look at supporting other distributions in the future.

Hittade just detta, så det verkar som att det blir stöd för fler distributioner efter lyckad lansering.

http://blogs.valvesoftware.com/linux/

Permalänk
Inaktiv

Fungerar det i ubuntu är det nog inte så svårt att få det att fungera i samtliga debian-baserade distros.

Permalänk
Medlem

Man kan nog vara rätt så säker på att Steam kommer att fungera till andra distros också, även om det kanske inte stöds officiellt av Valve. Det är rätt så vanligt att Linux-program bara paketeras för en eller flera populära distributioner, men det är sällan något problem att paketera om dem för andra distributioner. Jag använder t.ex. Spotify i ArchLinux just nu, installerat genom ett script som drar ner Ubuntu-paketet och packar om det till ett ArchLinux-paket. Så jag är inte orolig att Steam inte kommer att fungera till andra populära distributioner också, för jag tror knappast att Valve kommer försöka låsa det till Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt att det äntligen kommer stora spelföretag till Linux

Permalänk
Medlem

Ubuntu och spel är inget jag känner är sådär jätte kul combo för annat än nya användare av linux.
Ubuntu prioriterar helt fel vad det gäller stabilitet som alltid verkar få ta baksätet och prio ligger på UI och vad dom kallar "användarvänlighet".
Finns väl erfarna användare där men hur mycket spel för windows kör man om man är linuxanvändare på heltid. Lite roliga krav ändå men men.

Ända sedan Valve krävde steam back in the day för att ens köra CS så åkte valve och deras skit ut från mina Gentoo maskiner för snart 10 år sedan så har varken Steam konto eller några valve spel till PC och kommer inte skaffa några som det ser ut nu från Valv oavset deras linux satsning eller ej.

Helt enkelt för sent tycker jag för oss som adopterade linux tidigare på heltid var bereda att ge upp PC spelandet ändå. För alla nykomligar så välkomna jag er till ett trevligt OS och hoppas spel till linux blir en lika vanlig syn som på Windows.

Om det blir Valve för PC och Linux eller Next Gen console för mig får tiden utvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ubuntu och spel är inget jag känner är sådär jätte kul combo för annat än nya användare av linux.
Ubuntu prioriterar helt fel vad det gäller stabilitet som alltid verkar få ta baksätet och prio ligger på UI och vad dom kallar "användarvänlighet".
Finns väl erfarna användare där men hur mycket spel för windows kör man om man är linuxanvändare på heltid. Lite roliga krav ändå men men.

Ända sedan Valve krävde steam back in the day för att ens köra CS så åkte valve och deras skit ut från mina Gentoo maskiner för snart 10 år sedan så har varken Steam konto eller några valve spel till PC och kommer inte skaffa några som det ser ut nu från Valv oavset deras linux satsning eller ej.

Helt enkelt för sent tycker jag för oss som adopterade linux tidigare på heltid var bereda att ge upp PC spelandet ändå. För alla nykomligar så välkomna jag er till ett trevligt OS och hoppas spel till linux blir en lika vanlig syn som på Windows.

Om det blir Valve för PC och Linux eller Next Gen console för mig får tiden utvisa.

Ja, att ge upp framsteg leder ju till många öööh framsteg, not! Var glad för all utökad funktionalitet som kommer till Linux, för tusan!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Då jag gillar att spela ibland så välkomnar jag detta och hoppas att det ska öppna upp för betydligt fler speltillverkare.
Electronic Arts har ju visat intresse
Försöker att göra helt fri från all Microsoft programvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, att ge upp framsteg leder ju till många öööh framsteg, not! Var glad för all utökad funktionalitet som kommer till Linux, för tusan!

Var inte vad jag sa. Vad jag sa är att det var jävligt SENT. Linux hade betydligt mycket mer stortitlar för innan ID software gick och svek linux användarna mer eller mindre och vi ska inte glömma Unreal serien av spel men men även dessa portas inte lägre till linux.

Dom av oss som kört linux 24/7 sedan dess spelar antigen inte eller i så fall rätt begränsat eller på konsoler så då är man redan investerad i det.

Linux användare om något gillar framsteg än ett stillastampande windows träsk där funktionalitet kan ta årtionden att infinna sig. Men som sagt poängen var att många som kör linux uteslutet spelar nog inte PC titlar och känner nåt stort behov av det lägre. Nya användare därimot av linux finner säkert det mer attraktivt det var vad jag sa. Vi som varit med tidigare har sett sånt här komma och gå så tror inte jag kommer ropa hej än fören det faktiskt är etablerat till den grad att Valv inte bestämmer sig för att dra ur pluggen igen.

Permalänk
Avstängd

Sökning efter titlar för Linux.
http://store.steampowered.com/search/#os=linux

Steam Community - Steam for Linux
http://steamcommunity.com/linux

Permalänk
Medlem

Det bästa är att Valve sätter press på Canonical och AMD/Nvidia att göra systemet bättre och effektivare både grafik och ljudmässigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kollade hur det gick med portningen av spel, och då ser jag att det står 168 spel spelbara, glatt klickar för att kolla på några spel. Amnesia t ex som har en linux native port, och så står det WINE VERSION 1.4? Vad i!!! Det ska inte vara så sen, Doom3 porten / BFG och source spelen måste definitivt komma med som native, inte som nån makeshift WINE lösning, om valve kör det kortet kommer jag inte spela ett enda av de spelen på linux, om jag inte är desperat förstås :S

Tillägg. Jag gissar att man kan packa upp deb filen eller vad steam nu kommer distribueras i och kunna köra binären på icke ubuntu, vilket jag skulle föredra. Möjligen Lubuntu eller Xubuntu, men sabayon vore fett!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Tycker X2 och X3 borde dyka upp också, då de finns till linux. Men det är väl upp till publisher:n antar jag

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag kollade hur det gick med portningen av spel, och då ser jag att det står 168 spel spelbara, glatt klickar för att kolla på några spel. Amnesia t ex som har en linux native port, och så står det WINE VERSION 1.4? Vad i!!! Det ska inte vara så sen, Doom3 porten / BFG och source spelen måste definitivt komma med som native, inte som nån makeshift WINE lösning, om valve kör det kortet kommer jag inte spela ett enda av de spelen på linux, om jag inte är desperat förstås :S

Tillägg. Jag gissar att man kan packa upp deb filen eller vad steam nu kommer distribueras i och kunna köra binären på icke ubuntu, vilket jag skulle föredra. Möjligen Lubuntu eller Xubuntu, men sabayon vore fett!

Det har varit uppe flera gånger att de inte bryr sig vilka distro du kör, de supportar så länge bara Ubuntu för att inte behöva strectcha support till 90 olika distros. Steam finns redan i Arch AUR och var en kort tid i Repo tills den togs bort av Arch devsen.

Sedan så står det redan tydligt att de kör en translator i Source motorn för att göra om calls till OpenGL dvs det är inte rent native men det sköts i motorn och tydligen väldigt bra då de får mer prestanda i opengl än vad de får i direct3d på windows.

Om vissa spel kommer kräva wine eller inte spelar ingen roll så länge de stödjer wine som de skall göra och får det fungera korrekt, alltså som en binary blob som kommer skeppat med rätt version av wine där utvecklarna verkligen försöker få att stödja och patcha har för mig något liknande var med Limbo och Humble Bundle.

Inget fel på wine oftast bara fel på AMDs drivrutiner som inte klarar av något mer än att visa en liten 3d kub även det i lägre prestanda än med deras Windows drivrutiner. Deras senaste beta drivrutin är som alla andra fram tills nu, dvs värdelösa där de förstör mer än vad de fixar och denna gången har de även mindre prestanda i andra spel.

Så vill man köra spel på linux och detta med Source skulle jag gissa att det är bäst att satsa på nVidia samt Intel och i sista skedet opensource Gallium för AMDs kort för jag har gett upp AMD på linux och kör med mitt GTX260 istället för AMD 6970xxx eftersom 260 ger mig stabilare OS och mer prestanda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag kollade hur det gick med portningen av spel, och då ser jag att det står 168 spel spelbara, glatt klickar för att kolla på några spel. Amnesia t ex som har en linux native port, och så står det WINE VERSION 1.4? Vad i!!! Det ska inte vara så sen, Doom3 porten / BFG och source spelen måste definitivt komma med som native, inte som nån makeshift WINE lösning, om valve kör det kortet kommer jag inte spela ett enda av de spelen på linux, om jag inte är desperat förstås :S

Tillägg. Jag gissar att man kan packa upp deb filen eller vad steam nu kommer distribueras i och kunna köra binären på icke ubuntu, vilket jag skulle föredra. Möjligen Lubuntu eller Xubuntu, men sabayon vore fett!

Lubuntu och Xubuntu är samma sak som ubuntu fast med en annan DE.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Lubuntu och Xubuntu är samma sak som ubuntu fast med en annan DE.

sant. leafpad i båda etc. Ingen är speciellt krävande och fungerar väldigt bra på de flesta datorer.

Jag bara tänkte på Doom3 mest kanske. Det är ju ett spel som redan är portat och eftersom jag bara har det på steam vore det trevligt om linuxporten går att ladda ner direkt där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag fick idag ett mail från denna adress: Steamlinuxbeta@list.valvesoftware.com och den ser lite suspekt ut enligt mig, och i mailet jag fick stog det att jag var med i betan. Är detta mailadressen som man får det från?

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Jag fick idag ett mail från denna adress: Steamlinuxbeta@list.valvesoftware.com och den ser lite suspekt ut enligt mig, och i mailet jag fick stog det att jag var med i betan. Är detta mailadressen som man får det från?

Jag fick också ett underligt mail idag, "steamlinuxbeta-request@list.valvesoftware.com"

"Welcome to the Steamlinuxbeta@list.valvesoftware.com mailing list!
Welcome to the Steam for Linux limited beta!"

"Normally, Mailman will remind you of your list.valvesoftware.com
mailing list passwords once every month, although you can disable this
if you prefer. This reminder will also include instructions on how to
unsubscribe or change your account options. There is also a button on
your options page that will email your current password to you."
Wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Jag fick också ett underligt mail idag, "steamlinuxbeta-request@list.valvesoftware.com"

"Welcome to the Steamlinuxbeta@list.valvesoftware.com mailing list!
Welcome to the Steam for Linux limited beta!"

"Normally, Mailman will remind you of your list.valvesoftware.com
mailing list passwords once every month, although you can disable this
if you prefer. This reminder will also include instructions on how to
unsubscribe or change your account options. There is also a button on
your options page that will email your current password to you."
Wtf?

Exakt det som stog i mitt, men om man följer en av länkarna kommer man till steampowered.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Exakt det som stog i mitt, men om man följer en av länkarna kommer man till steampowered.

De skriver på sin Linux-sida att de precis utökat betan rejält, så det är nog mycket sannolikt att du blivit inbjuden. Det är väl bara att dra igång steam och kolla. Känns som att det börjar dra ihop sig för en release snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Jag fick också ett underligt mail idag, "steamlinuxbeta-request@list.valvesoftware.com"

"Welcome to the Steamlinuxbeta@list.valvesoftware.com mailing list!
Welcome to the Steam for Linux limited beta!"

"Normally, Mailman will remind you of your list.valvesoftware.com
mailing list passwords once every month, although you can disable this
if you prefer. This reminder will also include instructions on how to
unsubscribe or change your account options. There is also a button on
your options page that will email your current password to you."
Wtf?

Skrivet av Rawrgasm:

Exakt det som stog i mitt, men om man följer en av länkarna kommer man till steampowered.

Grattis, ni blev precis invitade till betan!

Bara börja kötta som mig!

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sickly:

Grattis, ni blev precis invitade till betan!

Bara börja kötta som mig!

Aha, så det var på riktigt :P, finns det en lista över vilka spel som fungerar bra till linux i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Provade att ladda ner, men det startar inte för mig

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

alså jag har ju spelat för men inte nu förtiden. men liksom klart man uppskattar att de kommer till linux särskilt bra läge med tanke på vad windows håller på med... dom vägra sälja windows 8 på datorer som inte är låst i "bios"(kommer inte ihåg va de nya heter), vilket betyder att allt fler dator tillverkare kommer att lägga in de där låset. De som förhoppningsvis kommer ske är att de kanske kommer mer användare till linux och därav se vissa tillverkare av moderkort att de är värt att skippa de låset. men sedan kollar man på ubuntu så köpte ju dom en egen nyckel av windows för att låsa up de. vilket jag tycker är fel lösning men den ända dom har!... min kompis köpte ju en ny dator på mediamrket (bärbar) innan ubuntu köpt nyckel eller iaf implmenterat den, å de gick inte så bra att installera linux på den. där av är det väldigt bra att de kommer sånna saker som spel, vilket kommer automatiskt öka användar antalet, och ger en störe makt faktor på marknaden... iofs tycker jag inte att de är så bra att dom säger just ubuntu som de ska stödja... pga dom redan har en nyckel skulle ju va bättre med något annat men dom har gjort sitt beslut och jag ser ett ljus i denna tunnel som MS försöker stänga!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk

Har provat betan och.....

Jag kom in på betan och har dumpat windows helt sen dess, spelet funkar felfritt med mitt 7850 1gb och installationen av cataclyst gick också perfekt. Spelar just nu tf2 och minecraft utan några konstigheter (inte så krävande iofs) kommer även köpa resten av valve-spelen som portas över. De spel som finns funkar altså utmärkt och flera windows spel funkar via wine t.ex skyrim.

Funderar på om man skulle starta en tråd kring spel på linux där frågor besvaras tillsammans med grafikkortforumet då det brukar bli problem i linux?

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

Får inte tf2 att fungera på min Arch installtion. Serious Sam är spelbart, men sjäva spelet tröttnade jag snabbt på. Som om en femåring skulle ha designat nivåerna.