Steam Linux [blogpost från Valve om att publik beta närmar sig - mod]

Permalänk

Vet någon om NVidia drivrutinerna som krävs för Steam har blivit klassade som stabila än?

När det väl släpps tänker jag köpa Sword and Socery, L4D2 och orange box har jag redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Vet någon om NVidia drivrutinerna som krävs för Steam har blivit klassade som stabila än?

När det väl släpps tänker jag köpa Sword and Socery, L4D2 och orange box har jag redan.

Nope. dom är fortfarande unstable.

Permalänk
Medlem

finns det någon lista vilka spel som hitills stöds?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

finns det någon lista vilka spel som hitills stöds?

Jo, du kan söka efter spel med Linux-stöd i Steam Store. Här är en länk som förhoppningsvis funkar. Annars kan du bara gå till Steam Store och klicka på förstoringsglaset bredvid sökrutan, så kan du välja Linux där det står "Any OS".

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, du kan söka efter spel med Linux-stöd i Steam Store. Här är en länk som förhoppningsvis funkar. Annars kan du bara gå till Steam Store och klicka på förstoringsglaset bredvid sökrutan, så kan du välja Linux där det står "Any OS".

Tack så mycket!

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

För att fira att min semester börjar idag så är nu Steam för Linux-betan öppen för alla!

Permalänk
Medlem

Kul för "alla" Själv har jag haft tillgång till det länge, men jag måste säga att de fungerar riktigt bra Ska bara vänta tills jag har någon extra hårddisk att kopiera saker till och sen ska jag rensa de flesta hårdiskar och installera Zorin OS och endast köra det, inget Windows mer.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Äntligen funkar det.

It's alive.

Permalänk
Medlem

Är det det steam i Wine? Steam för Linux ser lite trevligare ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Är det det steam i Wine? Steam för Linux ser lite trevligare ut

Nope, steam för linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Nope, steam för linux.

ok, tyckte det såg lite skumt ut, men det är säkert som det ska vara.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Någon som vet hur det ser ut med planerna på spel till steam för linux?

Som det såg ut just nu fanns det ju inte mycket som var att hänga i julgranen, men kommer det mer inom snar framtid så är det ju helt klart något att satsa på. Det enda som hindrar mig från att köra linux på min stationära dator är just att spel inte går att spela i linux.

Sen kan jag ju även passa på att fråga om det är någon som har koll på vilken dist som fungerar bäst med Nvidias nya drivrutiner, och om SLi fungerar som det ska nuförtiden eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Någon som vet hur det ser ut med planerna på spel till steam för linux?

Som det såg ut just nu fanns det ju inte mycket som var att hänga i julgranen, men kommer det mer inom snar framtid så är det ju helt klart något att satsa på. Det enda som hindrar mig från att köra linux på min stationära dator är just att spel inte går att spela i linux.

Sen kan jag ju även passa på att fråga om det är någon som har koll på vilken dist som fungerar bäst med Nvidias nya drivrutiner, och om SLi fungerar som det ska nuförtiden eller inte.

Om du har sett humblebundle så är funkar ju alla de spelen native, så det är nog bara en fråga om tid. Jag kan tänka mig att situationen kommer se ut som på osx, inte alla spel men ganska mycket ändå.

Permalänk

Hej! Jag är ny till linux och har fått en mycket god smak för ubuntu 12.04! Och när jag ska uppdatera mina nvidia drivrutiner till 103 experimentella betan så flippar mitt os ur... Det är som att jag inte har någon grafik över huvud taget. Datorn vill bara köra mig i terminal. Har fått gå in och starta äldre varianter av ubuntu 12.04.xxx för att få tillbaka grafiken men lyckas inte degradera till de rekommenderade drivrutinerna igen. Jag har googlat runt lite efter vad jag ska göra men lyckas inte hitta något av det jag söker. Detta kan vara för att jag är i ett stadie av ungefär total förvirring då det är min första vecka med linux över huvud taget! Hjälp med detta hade varit uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Droodle:

Hej! Jag är ny till linux och har fått en mycket god smak för ubuntu 12.04! Och när jag ska uppdatera mina nvidia drivrutiner till 103 experimentella betan så flippar mitt os ur... Det är som att jag inte har någon grafik över huvud taget. Datorn vill bara köra mig i terminal. Har fått gå in och starta äldre varianter av ubuntu 12.04.xxx för att få tillbaka grafiken men lyckas inte degradera till de rekommenderade drivrutinerna igen. Jag har googlat runt lite efter vad jag ska göra men lyckas inte hitta något av det jag söker. Detta kan vara för att jag är i ett stadie av ungefär total förvirring då det är min första vecka med linux över huvud taget! Hjälp med detta hade varit uppskattat.

Får du upp något fel meddelande? Jag brukar alltid googla på dom så hittar man alltid någon som har liknande problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Droodle:

Beror nog på att grafikdrivrutinerna är unstable.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Får du upp något fel meddelande? Jag brukar alltid googla på dom så hittar man alltid någon som har liknande problem.

Skickades från m.sweclockers.com

.
Den säger bara att jag kan läsa installationsloggen om jag vill det, fattade inte ett smack. Jag kan posta den om du vill.

Skrivet av Rawrgasm:

Beror nog på att grafikdrivrutinerna är unstable.

Jag tänkte också på det, varav därför jag försökte degradera drivrutinerna igen...

Permalänk
Medlem

Förutom att Valve antagligen kommer porta alla sina spel, så finns det andra som är intresserade.

Det ryktas att Blizzard kommer släppa en port av något spel under året.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI2Mzk

Paradox har sagt att de jobbar på Linux-support:
http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.php?653474-OS-...
"Hopefully, all games EU4 and forward will be Mac & Linux compatible. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Paradox har sagt att de jobbar på Linux-support:
http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.php?653474-OS-...
"Hopefully, all games EU4 and forward will be Mac & Linux compatible. "

CKII är i alla fall på väg.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux