Intel Haswell i 14 varianter för stationära datorer läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Borde inte DDR4 minnen komma snart? Känns som om DDR3 är gammalt nu :S

man behöver inte snabbare än 1600MHz så jag finner inget behov av snabbare minnen...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Innan vi har fatt se nagra prestandatester finns det ingen anledning att besluta sig om att uppgradera eller inte.

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Hoppas intel löder fast IHS, känns lagom drygt att stanna i överklockningen vid 4,6Ghz på min 3570k för temp problem. AMD kanske inte presterar så bra, men överklockning, det gör dem bra!.

Du far helt enkelt skaffa battre kylning, alternativt modda din IHS.

Skrivet av simon253:

man behöver inte snabbare än 1600MHz så jag finner inget behov av snabbare minnen...

Sjalvklart behovs det snabba minnen, jag far ju faktiskt 1 fps mer med mina nya 2133mhz minnen..

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Innan vi har fatt se nagra prestandatester finns det ingen anledning att besluta sig om att uppgradera eller inte.

Du far helt enkelt skaffa battre kylning, alternativt modda din IHS.

Sjalvklart behovs det snabba minnen, jag far ju faktiskt 1 fps mer med mina nya 2133mhz minnen..

Alla tänker inte enbart på spelprestanda, men här på swec är det väl kanske viktigast

Jag hade tänkt att jag skulle uppgradera min rigg till haswell, får väl se hur stor prestandavinst det kommer ge när det börjar komma lite tester. Synd att dem inte släpper en riktig x6, 4kärnor med 8 trådar känns lite uttjatat nu. Kanske får behålla min CPU och bara hoppa på nästa generation grafikkort istället. Synd att min prolle vägrar hålla sig stabil i 4ghz

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Inget intressant alls

2500k 3.3GHz 6MB 32nm (3.7GHz Turbo)
3570k 3.4GHz 6MB 22nm (3.8GHz Turbo)
4670k 3.4GHz 6MB 22nm (3.8GHz Turbo)

920 2.66GHz 8MB 45nm (2.93GHz Turbo)
2600k 3.4GHz 8MB 32nm (3.8GHz Turbo)
2700k 3.5GHz 8MB 32nm (3.9GHz Turbo)
3770k 3.5GHz 8MB 22nm (3.9GHz Turbo)
4770k 3.5GHz 8MB 22nm (3.9GHz Turbo)

Jag sitter på Core i7 920 D0 i 4.2GHz med 8 Threads, inte värt att uppgradera för fem öre

Få 400MHz och lite snabbare processor allmänt, för 3000kr + 2000kr moderkort = 5000kr, man kan få tag på X58+930 för 1200kr beg, nästan 4000kr billigare än 3770k, fyfan va ovärt, fattar verkligen inte folk som byter varje gång dom kommer med nya

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Läser man lite snabbt på google om VT-D och Intel TXT så verkar båda ha med virtulalisering att göra. VT-D så kan man dela ut hårdvaru portar typ PCI till en annan maskin och Intel TXT förbättrar säkerheten kring virtulisering av OS.
Med andro ord verkar det vara rätt meningslösa för oss hemanvändare som leker med överklockning, gamar och använder datorn med normala icke geekiga program

Och ändå lägger intel resurser på att deaktivera funktionerna, bara för att några få användare inte ska ska kunna köpa den lägre prissatta konsumentprocessorn istället för motsvarande Xeon-processor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Blir då INGEN uppgradering här, att ta bort VT-d på k modellerna är ju det mest idiotiska hänt än på länge.

Det är inget nytt, VT-d togs bort redan på 875K.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Jag hänger nog kvar med min 2500K tills 2017-2018 eller så.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Eftersom intel lovat högre prestanda per watt så ser jag detta som ett tecken på högre IPC. Allrahelst om man ser till hur mycket de ändrat för att öka IPC.

Skrivet av Calle2003:

Tråkigt att de inte kommer med högre frekvens för non-K varianterna, 10% högre IPC än Ivy Bridge är inte mycket för en ny arkitektur.

10% lär vara ordentligt i underkant. Blir nog betydligt mer än så.

Skrivet av Foster D:

Varför inte mer cacheminne?
I flera år har cpuerna legat runt 4-6Mb, är det inte dags att pressa in runt 12Mb på dessa "vanliga" processorer?
Vissa Xeon modeller har så mycket som 20Mb, och vissa i7or har 12-15Mb.
Fast det kanske inte är lönsamt när det kommer till användande på en helt vanlig "hemmaprocessor", som ska driva spel och andra vardagliga applikationer? Eller får det helt enkelt inte plats mer?

Svaret är så enkelt att redan dagens cachestorlekar är lite i överkant för de flesta applikationer. Inte värt kislet för ingen eller minimal prestandaökning för konsumenten.

Skrivet av zhrooms:

Inget intressant alls

Jag sitter på Core i7 920 D0 i 4.2GHz med 8 Threads, inte värt att uppgradera för fem öre

Få 400MHz och lite snabbare processor allmänt, för 3000kr + 2000kr moderkort = 5000kr, man kan få tag på X58+930 för 1200kr beg, nästan 4000kr billigare än 3770k, fyfan va ovärt, fattar verkligen inte folk som byter varje gång dom kommer med nya

Lite dumt att bara titta på frekvens va? Både SB och IB har höjt IPC rätt bra. Och Haswell lär höja ännu mer.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av hur Haswells nya strömsparlägen kommer att fungera i praktiken för desktopsystem då jag ser fram emot system som inte kräver mer än några W vid idle. Över 4,0 GHz i tubroläge, likt vissa Xeons, hade ju däremot inte varit helt fel som säljknep.

Nästa bygge får nog bli en mini-ATX i storleksordningen med en fin Haswell-Xeon för full och strömsnål virtualisering; HTPC, gaming och diverse.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Överklockningstarmen rycker;) (kan även vara brist på frukost..)

Men mumma ändå, men dom måste få lite konkurrens nu annars kommer det bli ruskigt dyrt och inte direkt dual core -> i3..

3770k har väl knappt sänkts i pris sen den lanserades?

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Inget intressant alls

Jag uppgraderade från en 920 till 3770k i våras. Nu var iof mitt moderkort näst intill trasigt, men jag hade stora tankar på att uppgradera ändå främst för att få ett modernare moderkort med effektivare controller för SSD, USB3, bättre PCIE layout för crossfire och "full" fart på alla linor. Men även processorn ger en helt klart märkvärdig prestandaökning när man drar upp den till ~4.5Ghz, plus att den då fortförande är ljusår bättre vad gäller energi-sparning och värme-utveckling (Om man inte går över den gyllene volt-gränsen), vilket är mycket välkommet om systemet ofta står på dygnet runt.

Helt klart värt en ~5000 kronors uppgradering i min värld iaf, om man har behov av förbättringarna. Min 920 höll trots allt i 3 år, vilket är längre än normalt i min spelburk.

Skönt iaf att Haswell inte verkar bli något så stort som alla har gapat om sen Ivybridge släpptes, så kan jag gotta mig mer med min Ivy

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Inte som det ser ut nu i spel. Men nu när nya konsoller kommer så får ju PC ännu bättre grafik osv.
Då kommer det nog behövas snabbare grejer för att få ut så mycket fps som möjligt.
Sen så är ju en fördel med snabbare minnen för då kan man enklare spela och ha annat igång samtidigt

Permalänk
Avstängd

Besviken

Core 2 Duo - 65 W tdp
Ivy Briddge - 77 W tdp
Haswell - 84 W tdp

Den drar ju bara mer och mer istället för mindre och mindre.
Blir bara ännu mer värmeutveckling och jobbigare att kyla.

Hur kan kan K-modellerna inte ha VT-d?
Utan virtualisering är dom ju helt värdelösa!

Man köper en påkostad K-modell och får mindre funktionalitet än dom billigare modellerna?
Som enthusiast är ju virtualisering viktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Jag är intresserad av hur Haswells nya strömsparlägen kommer att fungera i praktiken för desktopsystem då jag ser fram emot system som inte kräver mer än några W vid idle. Över 4,0 GHz i tubroläge, likt vissa Xeons, hade ju däremot inte varit helt fel som säljknep.

Nästa bygge får nog bli en mini-ATX i storleksordningen med en fin Haswell-Xeon för full och strömsnål virtualisering; HTPC, gaming och diverse.

Jag har letat efter ett schysst mobo för en hemmaserver i mini-ITX och med fullt stöd för virtualisering. Problemet är att det inte finns några såna moderkort. Ett enda kommer nära: http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/server-mo... - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1154072
Det stödjer alla funktioner som Xeon E3 stödjer, förutom att Intel av någon outgrundlig anledning slagit av just VT-d trots att chippet stödjer det. Hoppas lanseringen av Haswell rättar till detta.

Sen ber jag om ursäkt för mitt ordmärkeri, men det heter antingen mini-ITX eller micro-ATX, där mini-ITX är den minsta av de två. Hade det inte vart omöjligt att veta vilken du menar hade jag inte sagt nåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Av vad jag kan se, ser det ut som en besvikelse på pappret. Samma namnscheman som tidigare och inget som tyder på "en helt ny arkitektur"?!
Ja det skulle väl isf vara att krympningen i nanometer procentuellt motsvarar en priskrympning. Typ halva priset för samma skit som säljs idag?! Det lär vi dock inte få se. Om inte haswell i3 spöar ivy bridge i7 så vill inte jag kalla det någon ny arkitektur iaf.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Core 2 Duo - 65 W tdp
Ivy Briddge - 77 W tdp
Haswell - 84 W tdp

Precis Ska TDP öka. Trodde verkligen vi skulle få mer prestanda på lika mkt ström (hoppades på mer med mindre ström).
Är man helt utlämnad till mobila ULV prollar för låg strömförbrukning och värme. Illa.

Hoppas det är en bluff (även om de verkar leverera när det kommer till rykten)

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Eftersom intel lovat högre prestanda per watt så ser jag detta som ett tecken på högre IPC.

Enligt ryktena kommer Haswell ha 10% högre IPC för CPU-delen och 50% för GPU-delen jämfört med Ivy Bridge, högre TDP borde logiskt nog vara för att driva den betydligt kraftfullare GPU-delen.

Skrivet av rektor:

Core 2 Duo - 65 W tdp
Ivy Briddge - 77 W tdp
Haswell - 84 W tdp

Hur kan kan K-modellerna inte ha VT-d?
Utan virtualisering är dom ju helt värdelösa!

Man köper en påkostad K-modell och får mindre funktionalitet än dom billigare modellerna?
Som enthusiast är ju virtualisering viktigt!

Bloomfield 130 W TDP
Lynnfield 95 W TDP

Tror du blandar ihop VT-x med VT-d alla K-modellerna har VT-x

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Hardware guy;12986565]Och ändå lägger intel resurser på att deaktivera funktionerna, bara för att några få användare inte ska ska kunna köpa den lägre prissatta konsumentprocessorn istället för motsvarande Xeon-processor.[/QUOTE]

http://www.misco.se/Product/ItemCompare.aspx?TP_Page=/product...

Japp den är mycket lägre prissatt

Låt oss jämföra "hela" system (Moderkort, CPU, Ram resten kan vara lika på båda)

Xeon

• CPU: Xeon E3-1240v2 3.4GHz 2145:-

• Moderkort: Asus P8C WS 1850:-

• Ram: Kingston ECC 2x8Gb ca 1250:-

Summa 5245:-

Core i7

• CPU: Core i7-3770 3.4Ghz 2510:-

• Moderkort: Valfritt ca 1100:- (ska man vara noga ska man leta på ett som motsvarar Asus P8C WS med anslutningar osv.)

• Ram: Kingston 2x8Gb ca 650:-

Summa 4260:-

Det skiljer ca 1000:- (Lätt värt det IMO med tanke på vad ECC ger) och större delen av det är RAM minnet från Kingston... det tjänar Intel väldigt mycket på Fast sen kan man ju också muttra lite över att Xeon E3-xxx0 modeller saknar intern GPU

Jag tycker det är bra att det kommer nytt då skjunker dom gamla "långsamma" lite i pris medans dom säljer ut dom gamla

Förtydligade att det är ECC minnen till Xeon cpun
Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Datavetare

Det som har varit främsta fokus med Haswell är att minska förbrukning i "idle" och enligt den information som kom fram under IDF i höstas så har "idle" förbrukningen minskat med en faktor 20 (notera faktor, inte procent). Låg förbrukning i "idle" kanske inte är något som den genomsnittlige läsaren av SWEC bryr sig mest om.

Vad mer har hänt då?
* Den teoretiska flyttalsprestandan är fördubblad jämfört med Sandy/Ivy Bridge
* Bandbredd mot L1 och L2 cache är fördubblat jämfört med Sandy/Ivy Bridge
* Back-end delen är 33% bredare i Haswell jämfört med Sandy/Ivy Bridge (Haswell kan köra 8 µops per cykel jämfört med 6 µops per cykel på Core2->Ivy)
* AVX2 lägger till instruktioner för alla relevanta heltalsoperationer (AVX var mest för flyttal), rätt använt så ger detta en ökning med en faktor 8 för 32-bitars heltal och en faktor 4 för 64-bitars heltal. Både GCC och Microsoft VC++ har fått stöd för att automatiskt upptäcka lägen där man kan skriva om "for" loopar från att använda skalära operations (i.e. vanliga x86 instruktion) till att använda AVX/AVX2 som då kan process 8/4 "varv" i loopen parallellt
* Haswell har TSX, Transactional Synchronization Extensions, något som gör det mycket enklare för oss programmerare att skriva kod som effektivt kan använda flera CPU-kärnor. Det fina med TSX är att kodningen av instruktionerna är gjorda så att de är bakåtkompatibla med tidigare CPUer, så man kan generera maskinkod som fungerar både Haswell och där drar nytta av TSX men även även gör rätt sak på pre-Haswell (men där kommer skalbarheten vara klart sämre). Detta borde leda till att TSX börjar användas ganska omgående.

Så att säga att Haswell inte tillför något är kanske är överdriva rätt mycket, faktum är att jag inte kan se något enskild CPU som tillför mer nytt jämfört med föregångaren även Core2 inkluderat. Att Core2 hade så mycket högre IPC jämfört med Core (som i sin tur mer eller mindre var en Pentium M som i sin tur var en förbättrad Pentium3) berodde i stort på två saker
* Macro och micro op-fusion kom i Core2
* Back-end delen blev 33% bredare i Core2 jämfört med Core (4µops mot tidigare 3µops)

Svårt att säga om stegen mellan Ivy -> Haswell blir större eller mindre jämfört med Core -> Core2 vad det gäller IPC. Macro/micro-op fusion gav ju en del, å andra sidan fördubblades inte L1/L2 prestanda mellan Core -> Core2. Man kan nog ändå vänta sig en IPC ökning i nivå med den vi såg med Core2.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Vad det gäller allt gnäll kring att "K" modellerna saknar VT-d, det är inget nytt utan har gällt i alla fall sedan i7 2600 (som har VT-d) / i7 2600K (som saknar VT-d).

VT-x är den finess man inte vill vara utan då det är HW stöd för att hantera systemanrop och MMU (Memory Management Unit) i gäst OS:et. Utan denna finess kommer gästen att köra ganska ordentligt mycket långsammare jämfört med om det körde icke-virtualiserat.

VT-d, också känt som IO-MMU, är en finess så väldigt få behöver på något annat än en server. Och de som faktiskt behöver detta lär knappast vara intresserad av att försämra stabiliteten genom överklocklockning så "K" varianten är inte intressant för denna grupp.VT-d gör det möjligt att ge gäst-OS kontrollerad direktaccess till ett nätverkkort, HD-kontroller eller liknande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Inte som det ser ut nu i spel. Men nu när nya konsoller kommer så får ju PC ännu bättre grafik osv.
Då kommer det nog behövas snabbare grejer för att få ut så mycket fps som möjligt.
Sen så är ju en fördel med snabbare minnen för då kan man enklare spela och ha annat igång samtidigt

men vi snackar ändå ett par år då. + konsolerna e nästa gen kommer inte bli lika kraftiga som PC,s idag. dom använder för gamla komponenter.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Allt är bra nyheter. Min i7 920 kommer få ett långt liv. De senaste åren har mitt intresse legat på först ultrabooks, sen surfplattor och mobiler.

En 10 W - 15 W ULV processor med dubblad till fyrdubblad grafikprestanda i en ultrabook ser jag fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Enligt ryktena kommer Haswell ha 10% högre IPC för CPU-delen och 50% för GPU-delen jämfört med Ivy Bridge, högre TDP borde logiskt nog vara för att driva den betydligt kraftfullare GPU-delen.

Vart har du den källan? Ibland så uppstår dessa rykten på ställen som det här för att folk bara spånar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtual void:

Vad det gäller allt gnäll kring att "K" modellerna saknar VT-d, det är inget nytt utan har gällt i alla fall sedan i7 2600 (som har VT-d) / i7 2600K (som saknar VT-d).

VT-x är den finess man inte vill vara utan då det är HW stöd för att hantera systemanrop och MMU (Memory Management Unit) i gäst OS:et. Utan denna finess kommer gästen att köra ganska ordentligt mycket långsammare jämfört med om det körde icke-virtualiserat.

VT-d, också känt som IO-MMU, är en finess så väldigt få behöver på något annat än en server. Och de som faktiskt behöver detta lär knappast vara intresserad av att försämra stabiliteten genom överklocklockning så "K" varianten är inte intressant för denna grupp.VT-d gör det möjligt att ge gäst-OS kontrollerad direktaccess till ett nätverkkort, HD-kontroller eller liknande.

Det har gällt sedan 875K som sagt.

Skrivet av Aleshi:

Vart har du den källan? Ibland så uppstår dessa rykten på ställen som det här för att folk bara spånar.

Roligt att du frågar för tänkte fråga efter din källa när du sa att den skulle ha betydligt mer än 10% högre IPC, men jag lät bli för att hålla en trevlig stämning i forumet. Men visst, eftersom du tror att alla förutom du spånar, här är källan: http://lmgtfy.com/?q=haswell+10%25

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det vara att TDP är mer och mer korrekt bara kanske? Vissa som får TDP 65W drar ju lite mer och vissa lite mindre. De kanske sätter lite högre än genomsnitt för att alltid ligga på rätt sida så ingen smälter något med igendammade stockkylare och passiva saker.

Visa signatur

Sambon: i7 960@3.85GHz|6x4GB DDR3|RTX 3060 12GB
Räcker åt mig: Ryzen 5 3600|2*16GB DDR4 @ 3200Mhz|GTX 970 Strix (Snart RTX 3060 12GB)
Fåner:
Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk

Allt beror ju på hur man jämför...

2004 Pentium 4 HT 3.8F 115 w
2008 Core 2 Quad Q9650 95 w
2012 4770k 84 w

Man kan så plocka vilka CPU'er man vill, och extrapolera därifrån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Roligt att du frågar för tänkte fråga efter din källa när du sa att den skulle ha betydligt mer än 10% högre IPC, men jag lät bli för att hålla en trevlig stämning i forumet. Men visst, eftersom du tror att alla förutom du spånar, här är källan: http://lmgtfy.com/?q=haswell+10%25

Hålla trevlig stämning? Och du behagar vara dryg med lmgtfy-länkar? Då hade jag ju hoppats att du skulle ha en bättre källa än Fuad, för det är därifrån ryktet kommer, han har ju haft en tendens med att gissa rätt vilt och sedan kalla det för "källor". Och dessutom anges "minst 10%", förstår du innebörden av det? I mina ögon är det ett solklart fall av säkra gissningar som man publicerar som om det vore från källor för att man ska få sin nyhetssida att "pricka rätt" och vara först med uppenbar information."

Jag kan göra samma sak, mina kontakter på flertalet moderkortspartners säger att AMDs nästa generation processorer kommer öka minst 15% i IPC, och att steget kommer bli större än med Piledriver överlag. Mina källor hos grafikkortstillverkare säger att GTX 780 kommer vara 50% snabbare än GTX 680 men att man i nuläget har stora problem med värmeutveckling som man försöker åtgärda innan släpp.
Sådär, lägger jag upp detta på en nyhetssida så är det sanning snart, och det är så säkra gissningar så jag kommer med stor säkerhet pricka tillräckligt nära för att det ska anses som att jag faktiskt har källor. Fuad lägger ofta upp sådana där säkra gissningar. Antingen gissar han eller hans källor. Och inte sällan så lägger han upp samma sak ett flertal gånger där han verkligen upprepar uppenbara saker.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Calle2003:

Testat vad som händer om du byter ut 10% mot 20% i din sökning... Allt detta är bara spekulationer, det kanske bara blir 10% i genomsnitt, ingen förutom Intel och de som har Haswell under NDA lär veta detta just nu.

Att göra en CPU med hög IPC är extremt svårt, Intel är redan idag den som leder IPC-ligan (Ivy Bridge har även högre IPC än POWER7 som är en extremt dyr och komplicerad CPU), så att göra förbättringar utöver Sandy/Ivy kräver extremt mycket.

Men det är ganska säkert att hävda att effekten av hyperthreding kommer öka markant i Haswell jämfört med Ivy Bridge just p.g.a. av att back-end delen är bredare och p.g.a. att L1/L2 bandbredden är fördubblad. Att mata en sådan bred back-end från en enda instruktionsström kommer bli väldigt svårt och detta kan mycket väl leda till att enkeltråd-prestanda kommer öka så lite som 10%, men med HT så finns det hela tiden 2 instruktionsströmmar att matcha mot de 8 exekveringsportarna och det blir då också mycket lättare att "mata" back-end:en. Så en ökning på 20-30% för fall där båda HT används är inte alls orimligt,

Sedan ska man inte glömma att program som verkligen utnyttjar AVX2 och TSX kommer se långt mycket mer än 10% förbättring.

Edit: ett tillägg kring HT och Haswell. Tittar man på exekveringsportar per CPU-tråd så matchar Haswell Piledriver vad det gäller heltal (4 portar per tråd), så rent teoretiskt så skulle effekten av HT kunna komma relativt nära det vi idag ser på två CPU-trådar som kör genom samma Piledriver modul. Den enda fördel Piledriver har på pappret är att varje CPU-tråd har en privat L1D$, men Haswell mer än kompenserar för detta genom att dubbla bandbredden mot L1D$, L1I$ och L2$.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag har letat efter ett schysst mobo för en hemmaserver i mini-ITX och med fullt stöd för virtualisering. Problemet är att det inte finns några såna moderkort. Ett enda kommer nära: http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/server-mo... - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1154072
Det stödjer alla funktioner som Xeon E3 stödjer, förutom att Intel av någon outgrundlig anledning slagit av just VT-d trots att chippet stödjer det. Hoppas lanseringen av Haswell rättar till detta.

Sen ber jag om ursäkt för mitt ordmärkeri, men det heter antingen mini-ITX eller micro-ATX, där mini-ITX är den minsta av de två. Hade det inte vart omöjligt att veta vilken du menar hade jag inte sagt nåt.

Ber om ursäkt, det jag menade var mini-ITX!

Ja, Qx7-serien har stöd för VT-d, men jag har inte fördjupat mig i specifika moderkort. Men det kanske är något jag bör ha i åtanke när jag väl börjar. Sökte lite snabbt och kommande Intel DH87FB "Flat Bay" (Q87) verkar vara det mini-ITX-moderkort man ska kika lite extra på.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Testat vad som händer om du byter ut 10% mot 20% i din sökning... Allt detta är bara spekulationer, det kanske bara blir 10% i genomsnitt, ingen förutom Intel och de som har Haswell under NDA lär veta detta just nu.

Att göra en CPU med hög IPC är extremt svårt, Intel är redan idag den som leder IPC-ligan (Ivy Bridge har även högre IPC än POWER7 som är en extremt dyr och komplicerad CPU), så att göra förbättringar utöver Sandy/Ivy kräver extremt mycket.

Men det är ganska säkert att hävda att effekten av hyperthreding kommer öka markant i Haswell jämfört med Ivy Bridge just p.g.a. av att back-end delen är bredare och p.g.a. att L1/L2 bandbredden är fördubblad. Att mata en sådan bred back-end från en enda instruktionsström kommer bli väldigt svårt och detta kan mycket väl leda till att enkeltråd-prestanda kommer öka så lite som 10%, men med HT så finns det hela tiden 2 instruktionsströmmar att matcha mot de 8 exekveringsportarna och det blir då också mycket lättare att "mata" back-end:en. Så en ökning på 20-30% för fall där båda HT används är inte alls orimligt,

Sedan ska man inte glömma att program som verkligen utnyttjar AVX2 och TSX kommer se långt mycket mer än 10% förbättring.

De gör helt enkelt lite så jag tycker AMD skulle göra. Istället för att ha två separata heltals-"kärnor" så skulle de ha 4st ALU istället för 2x2. Och låta alla dessa vara tillgängliga för antingen en eller två trådar. Och då inte ha en underdimensionerad decoder. Jag ser allvarligt talat inte fördelen med att ha allt delat i 2 separata kärnor när det ändå är samma scheduler och decoder som ändå inte kan mata dem.