Tjenare!
Känner att min 4½ år gamla laptop har gjort sitt och ska därför byta ut. Kommer framförallt att använda den för spelande.
Har slängt ihop en preliminär kundvagn på inet men skulle behöva lite hjälp då jag aldrig ägt en stationär dator tidigare. Budget ligger på 13-15K för burken. Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2709284/2012-12-19
Mina huvudsakliga funderingar:
- Har jag nog med kylning? Står att det ingår processorkylare till processorn men vad jag sett verkar de flesta köpa med en extern processorkylare, därav har även jag det. Behövs en extern grafikkortskylare? Hur är det med övrig kylning; duger de fläktar som ingår i chassit?
- Hur värt är det att uppa till en i7 (3770K 3,5Ghz)? Ligger på ~1k mer än i5:an. Vad jag läst verkar det som om i7:an är lite overkill för tillfället, men vill ju samtidigt ha något som håller bra i längden.
- Behöver jag köpa till några adaptrar eller dyl som jag missat, eller följer allt sånt med till komponenterna?
- Tankar kring moderkort och strömförsörjning uppskattas. Verkar som att det moderkortet jag tänkt att köra på inte finns i lager längre.
Allmänna kommentarer/råd uppskattas grymt!